Vilken basist influerar dig mest?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Egentligen hade det varit mer rätt av mig att svara "alla, eller inga." En basist blir, i mina ögon, aldrig bättre än sammanhanget hon befinner sig i. Jag influeras mer av bra musik, än skickliga instrumentalister - två saker som ibland, men inte på något sätt nödvändigtvis, kan sammanfalla. Därför är det lättare för mig att nämna band/låtskrivare/kompositörer som på olika sätt influerat eller tilltalat mig, än enskilda basister.
Användarvisningsbild
hedling
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 00:22
Ort: norrköping

Inlägg av hedling »

Lemmy och Nikki sixx var dom jag råglodde på i början, nu vet ja faktiskt inte alls. Grabbarna i bandet är väl nästan dom som är närmast mina små musikhjältar men där finns ju ingen basist :hmm:
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

bassplayer skrev:
inber skrev:James Jamerson.

Men på den tiden jag lyssnade på basen i Motown-inspelningarna hade jag såklart ingen aning om att det var så han hette. Eller ens att det var samma snubbe som spelade på samtliga låtar...
Vilket det inte är! Bob Babbitt spelar på hur många Motown-hits som helst. Spelar egentligen ingen roll eftersom han är en lika god inspirationskälla som Jamerson.
Ja, ja, jag har väl fel då. Men svänger, gör det! :tummenupp:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+
Inlägg: 1021
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 00:20

Inlägg av flumpedagog »

Farsan och storebrorsan..
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;


Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Kommer inte ihåg vad jag skrev i de andra 14 trådarna på samma ämne men:
just nu är det Renaud Garcia-Fons på kontra och Basmartin på elbas (efter en kort lyssning i geddans bil.. Måste köpa den där plattan!) :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

macahan skrev:Precis, grym basist med grymt basspel. Imo
Kul att du gillar honom, lite otippat val. Han spelar numer med Lisa Miskovsky bland annat...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

mikkejohansson skrev:
macahan skrev:Precis, grym basist med grymt basspel. Imo
Kul att du gillar honom, lite otippat val. Han spelar numer med Lisa Miskovsky bland annat...
Ja, han är ju inte jättekänd.. Men han borde nästan få pris för sin insats på "it's golden"-skivan. Lyssna bara på "frosted minds" eller "i'm not myself".. Genialt.
Jag spelade med dom en gång efter att dom släppt "inland traveller" och fick inte alls det intrycket av honom då som när jag fick "it's golden" och satte den i stereon. Jag blev förbluffad och det förändrade precis allt hur jag spelade bas till vissa låtar. Precis samma sak hände när jag hörde "big sur" med the thrills. Låtar man minns och som skapade plats för intryck som satte spår. Väl värda att minnas. Det är väl precis dom ögonblicken man lever för. Synd bara att dom ögonblicken kanske bara dyker upp någon gång vartannat till vart femte år...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag är nog mer influerad av Stefan Björks basande med Wilmer än vad jag visste om själv...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Javvafaan slänger till med NS/Stick-Bengan och Grafen. Deras konsert var jävligt inspirerande.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

macahan skrev:
mikkejohansson skrev:
macahan skrev:Precis, grym basist med grymt basspel. Imo
Kul att du gillar honom, lite otippat val. Han spelar numer med Lisa Miskovsky bland annat...
Ja, han är ju inte jättekänd.. Men han borde nästan få pris för sin insats på "it's golden"-skivan. Lyssna bara på "frosted minds" eller "i'm not myself".. Genialt.
Jag spelade med dom en gång efter att dom släppt "inland traveller" och fick inte alls det intrycket av honom då som när jag fick "it's golden" och satte den i stereon. Jag blev förbluffad och det förändrade precis allt hur jag spelade bas till vissa låtar. Precis samma sak hände när jag hörde "big sur" med the thrills. Låtar man minns och som skapade plats för intryck som satte spår. Väl värda att minnas. Det är väl precis dom ögonblicken man lever för. Synd bara att dom ögonblicken kanske bara dyker upp någon gång vartannat till vart femte år...
Mhmmm, know what you mean. Å andra sidan - känner jag de där pojkarna rätt så kan det faktiskt vara både Jakob (spelar numer bas med Säkert!) eller Mats (också basist i grunden) som spelar bas på olika låtar på skivorna. Men man vet aldrig!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Isåfall gillar jag jacob! ;)
Användarvisningsbild
mojo
Medlem+
Inlägg: 715
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 13:08

Inlägg av mojo »

Just nu är det denna basist, eller snarare svänget ihop med bandet.
http://open.spotify.com/artist/0wbDq3eOvenJ6l0gYhUNqt
Användarvisningsbild
EXIT
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 jun 2010, 08:07
Ort: Gotland

Inlägg av EXIT »

Min bror och Paul McCartney!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag är så dålig att ingen kan påverka mig. Man får uppfinna sin egen yxiga stil.
Om jag fick önska så skulle John Wetton ala 70-tal eller någon cool ståbas jazzsnubbe från 50-talet ge mig lite inflytande.. men det är bara önsningar som sagt.

Annars håller jag med Peter_s. Musikern är ointressant utanför sitt sammanhang... det är gruppen/låten/skivan/framförandet.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

peter_s skrev:Egentligen hade det varit mer rätt av mig att svara "alla, eller inga." En basist blir, i mina ögon, aldrig bättre än sammanhanget hon befinner sig i. Jag influeras mer av bra musik, än skickliga instrumentalister - två saker som ibland, men inte på något sätt nödvändigtvis, kan sammanfalla. Därför är det lättare för mig att nämna band/låtskrivare/kompositörer som på olika sätt influerat eller tilltalat mig, än enskilda basister.
+1 på det...det var väldigt längesen som jag diggade en låt just pga att det var en viss basist, måste varit sent 80-tal och Mark King. som egentligen inte influerat mitt spel alls...soul, rock, blues o country har det däremot.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

anli skrev: Annars håller jag med Peter_s. Musikern är ointressant utanför sitt sammanhang... det är gruppen/låten/skivan/framförandet.
=musiken, och jag håller med....;-) Är ganska ointresserad av bas på sätt och vis...tycker att många andra instrument färgar av sej bra mycket mer på slutresultatet i dom flesta musikstilar...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

dereborn

Inlägg av dereborn »

Utan inbördes ordning:

Abraham Laboriel
Sven Lindvall
Dusty Hill
Sam Bengtsson
Jimmy Johnson
Lee Sklar
Tommy Shannon
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Inlägg av Poester »

John Entwistle och basisten i The Band.
Kollar just nu på The Last Waltz.
Gryyymt bra!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Vince Clarke, han programmerade alla synthbasar (och allt annat) i Yazoo.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TnJ8q4zrxU8[/youtube]

Sedan är jag som Anli: inte tusan kan jag spela som mina basisthjältar!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Har lyssnat på gamla godingar och tre basister utmärker sig genom att jag faktiskt kan känna igen mig själv i saker de gör:
- Paul McCartney
- John Wetton
- Tony Levin
Användarvisningsbild
Maxeman
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: sön 11 okt 2009, 21:13
Ort: Gävle

Inlägg av Maxeman »

Fender Aerodyne, Sterling Stingray, Peavey Tour 700, Hartke 8x10, Sansamp
HoV
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 21 sep 2011, 16:46

Inlägg av HoV »

Justin Chancellor (så klart :) ) och John Paul Jones!
Användarvisningsbild
AliasVitaNinjan
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 23 maj 2009, 19:44

Inlägg av AliasVitaNinjan »

Lemmy, Geezer Butler, Joey Demaio och Cliff Williams
Mina band:

Desolator
https://www.youtube.com/watch?v=IB-HNVhh9iI" onclick="window.open(this.href);return false;

Ending Quest
https://www.youtube.com/watch?v=ugIzq0lit60" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Just nu... Colin Grigson
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Skriv svar