Kategorier

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Kategorier

Inlägg av ZoggeY »

Ja tänkte kolla vilka ni tycker ni är dom bästa basisterna i lite olika kategorier.

Bästa basist:

Bästa svenska basist:

Bästa basist som använder plektrum:

Bästa basist som spelar med fingrarna:

Bästa okända basist:

Jag ska ta mig en funderare så får jag återkomma medvilka jag tycker är dom bästa lite senare.
Senast redigerad av ZoggeY den mån 11 feb 2008, 22:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Re: Kategorier

Inlägg av knedy »

Bästa basist:
Jag.
Bästa svenska basist:
Jag.
Bästa basist som använder plektrum:
Jag.
Bästa basist som spelar med fingrarna (troligtvis blir denna samma som bästa basist för alla):
Jag.
Bästa okända basist:
Jag 8) 8) 8)


Seriöst, jag har inte orkat fundera över det och kommer nog aldrig göra det.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Kategorier

Inlägg av macahan »

ZoggeY skrev:
Bästa basist som spelar med fingrarna (troligtvis blir denna samma som bästa basist för alla):

eh?? .. eh?? igen??? eh?? trodde du ja..
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Det här blir en snabb lista off the top of my head. Jag har bara tagit med elbasister, det blev enklast så.

Bästa basist: Jack Bruce

Bästa svenska basist: Jonas Hellborg

Bästa basist som använder plektrum: Paul McCartney

Bästa basist som spelar med fingrarna (troligtvis blir denna samma som bästa basist för alla): Bara för att inte skriva Jack Bruce igen så skriver jag John Paul Jones

Bästa okända basist: Svårt att säga vad som kvalar in som okänd, men Alonza Bevan som spelade i Kula Shaker är ruskigt duktig.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

daionsavage skrev:alla här på pratabas!
:hug:
Tack! :D
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+
Inlägg: 1021
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 00:20

Inlägg av flumpedagog »

Bästa basist: Stuart Zender

Bästa svenska basist: Vet inte riktigt, känner inte till så många svenska basister.. Finns säkert någon här på forumet som bör nämnas men ja.. jag vet inte riktigt..

Bästa basist som använder plektrum: Paul McCartney

Bästa basist som spelar med fingrarna (troligtvis blir denna samma som bästa basist för alla): Richard Bona

Bästa okända basist: Mattias Semborg (tävlade mot honom i en musiktävling 07 och blev otroligt inspirerad av hans sätt att spela)
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;


Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nej
Nej
Nej
Nej
Nej!

Det är dumt, det är onödigt det går inte det finnes inte!
HUR har du tänkt? Är Steve Harris BÄTTRE än NHÖP? Är Jaco BÄTTRE än Paul McCartney?

Det går inte att jämföra äpplen med päron.

Och sen formuleringen
"Bästa basist som spelar med fingrarna (troligtvis blir denna samma som bästa basist för alla):"
Va faan?

Så oerhört onödigt, trångsynt och dumt. Som schlagerfestivalen ungefär. Tävla i musik, eller i musiksmak - det är dödsdömt redan från början.

Edit: felstavning modell grövre
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

daionsavage skrev:alla här på pratabas!
:hug:
Jag håller på dig!

Veckans första (och troligen enda) beröm.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Tror knappast trådskaparen menade denna tråd som en omröstning eller tävling. Klart alla har olika favoriter och gillar olika saker med olika basister.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

daionsavage skrev:alla här på pratabas!
:hug:
:joy: :joy:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag kände bara att jag ville protestera mot epitetet "BÄSTA basist". Det finns inget som heter BÄSTA basist! Det går inte att jämföra Sven Lindvall med Steve Harris etc. Spelar ingen roll om man spelar med plektrum eller inte, musik (och därmed också basism) är ett för stort och brett och abstrakt ämne för att bara jämföra o tävla i som om det vore häcklöpning eller nåt.

Som att fråga om Stefan Holm är bättre än Sanna Kallur.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

daionsavage skrev:alla här på pratabas!
:hug:
Alltså är jag hittills bäst på PB då jag har flest röster, Paul McCartney kommer närmast då vi är lika bra på plektrumspel.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:Jag kände bara att jag ville protestera mot epitetet "BÄSTA basist". Det finns inget som heter BÄSTA basist! .
Vafan, jag är lurad! :cry:

Bild

Hehe, jag var tvungen!

Klart att det inte går att säga vem som är bäst, däremot går det bra att tala om vem man TYCKER är bäst, vilket inte är riktigt samma sak!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

dereborn skrev:Jag kände bara att jag ville protestera mot epitetet "BÄSTA basist". Det finns inget som heter BÄSTA basist! Det går inte att jämföra Sven Lindvall med Steve Harris etc. Spelar ingen roll om man spelar med plektrum eller inte, musik (och därmed också basism) är ett för stort och brett och abstrakt ämne för att bara jämföra o tävla i som om det vore häcklöpning eller nåt.

Som att fråga om Stefan Holm är bättre än Sanna Kallur.
Klart att det inte går att fastlå vem som är bästa basisten men det är ju typiskt en sådan fråga som alla (många i alla fall) älskar att tycka till i, så det är väl inte så farligt detta? Tycker inte jag i alla fall
/Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev: Klart att det inte går att säga vem som är bäst, däremot går det bra att tala om vem man TYCKER är bäst, vilket inte är riktigt samma sak!
Njae, inte ens det tycker jag. Jag kan inte säga vilken basist jag tycker är bäst. Jag gillar en basist i den o den stajlen, men en helt annan om det gäller en annan genre, eller från en viss tidsperiod, eller ... ja, ni hajar,
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

dereborn, måste bara inflika lite. tror inte det här inlägget syftar till jämförelse.
jag tycker det är skitkul att se vilken enorm skillnad det är på basister och basister.

och så vill jag gärna höra lite motivationen till varför ni tycker som ni gör! steve harris för sin teknik eller groovet? :roll: :wink:

Bästa basist: flea. han har inspirerat mig mest i mitt spelande.

Bästa svenska basist: jag är lite spridd. det ligger mellan erik darnell från majorerna, som har ett skitsjyst groove, och pat tomek, som består av rå energi och enorm känsla.

Bästa basist som använder plektrum: pat tomek.

Bästa basist som spelar med fingrarna: såhär på rak arm, seth horan. tycker han spelar på ett ärligt sätt.

Bästa okända basist: här får jag vara lite ädel och säga axel helander, en gammal skolkamrat. han började lira för ungefär 1-2 år sen, och så mycket funk den snubben har i sig!
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

1. Inte tänkt att ni ska jämföra någonting. Jag undrar vilken ni tycker är den bästa basisten, och nu pratar jag vad NI tycker. Inte vem som har bäst teknik eller något sånt.

2. Kommentaren med fingerspel grundade jag helt enkelt på att vad jag har märkt så tycker de flesta på Pratabas mer om fingerspel en plektrumspel. Det är vad jag har uppfattat, men om det är so otroligt irriterande kan jag ju ta bort den.
Skriv svar