Stanley Clarke = fejk (?)

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Grafen »

Jag har under flera år försökt lista ut vari Stanley Clarkes storhet ligger, visst han var tidigt ute med att "ta plats" som elbasist och var ganska cool i Return to forever men sedan dess? Allt jag någonsin hört med honom kännetecknas av taskig timing, massor av "fejklicks" (veva igång högernäven och ta slumpmässiga toner med vänstern) och kraftigt sura toner både på kontra och bandad (!) elbas.


Kan någon förklara vad som har hänt eller om jag missar något för bevisligen har han både publik och kritikers gillande än idag?
Case in point, ett av de sämsta solon jag någonsin hört av någon namnkunnig musiker oavsett instrument och såhär låter han JÄMNT:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PZcDuWjzZYQ[/youtube]
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av bootsy »

Jag har ingenting att tillföra eller invända mot. Har aldrig sett hans storhet och tycker att din och min version av "School Days" som vi spelade för din flickvän på vinfyllan var överlägsen originalet.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av TDHP »

Ah, NU förstår jag hur det kan bli när man dricker för många öl innan man går på scen.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Grafen »

bootsy skrev:din och min version av "School Days" som vi spelade för din flickvän på vinfyllan var överlägsen originalet.
Nästa gång tar vi Hot Fun!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:
bootsy skrev:din och min version av "School Days" som vi spelade för din flickvän på vinfyllan var överlägsen originalet.
Nästa gång tar vi Hot Fun!
På varsin P-bas med flats!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:
bootsy skrev:din och min version av "School Days" som vi spelade för din flickvän på vinfyllan var överlägsen originalet.
Nästa gång tar vi Hot Fun!

Har hittat en gitarrist till oss:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fn-A-43gKaE[/youtube]
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av blackparkas »

Det är ju rent förkastligt uselt stundtals det där solot...
Allvarligt.
Funderade ibland om det var en shred...

Men det ser ju häftigt ut när han står och ser ut som att han bajsar på sig och slår ackord, låter som att han spelar skitfort...

Och när han faktiskt försöker spela skitfort låter det skit.
Ungefär som mina musikaffärslicks. Funkar ju bra när det inte det finns någon annan musik att förhålla sig till...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Fläppen »

Helt kass är han inte. Här lirar han rätt fint tycker jag
http://www.youtube.com/watch?v=X-R_Ls3oRiw" onclick="window.open(this.href);return false;
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av funkys**t »

Låter lite som när jag spelar... :D
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av christian veltman »

Som du redan nämnt var SC en av de första att ta "plats".

Utvecklingen har gått i rasande fart och idag spelar närmast vem som helst tekniskt "bättre".
Men SC har en egen profil/stil. Behövs inte många takter på Alembicbasen och man hör direkt vem som spelar.
En ton han själv skapade och inte kopierade eller lånade från Youtube.

Många människor uppskattar när de kan känna igen en musiker/konstnär. Det handlar inte om teknisk fulländning
utan konstnärligt uttryck som ibland även kan gå hand i hand.Jag behöver väl inte rabbla upp namn?
Även om det är urtrist när publiken
skriker så snart det går lite fort..


Men visst, kanske inte hans vassaste solo ;-) och det konstnärliga uttrycket hade han glömt på hotellet...
Senast redigerad av christian veltman den mån 24 nov 2014, 13:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Grafen »

Fläppen skrev:Helt kass är han inte. Här lirar han rätt fint tycker jag
http://www.youtube.com/watch?v=X-R_Ls3oRiw" onclick="window.open(this.href);return false;
Men se, det där var ju riktigt bra! Verkar som att han slappnar av här och inte känner någon press på sig att imponera.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av lowfreq »

Håller med om att han spelar taffligt och stereotypt .. typ alltid.
Att han är ett så stort namn fortfarande tycker jag är märkligt.

Visst.. Return To Forever med låten "Hymn of the Seventh Galaxy" var ju ruggigt ball när den kom på 70-talet och jag tycker fortfarande att den är en av de absolut coolaste 70's fusion låtar. Lenny White.. mmm..!

Och så var SC som sagt tidigt ute med sitt alembic-sound. Well.. that's it.
Det han har gjort från RTF fram till nu (40år) är ju inge kul nånstans.

School Days.. det riffet.. kan bara inte med det. Heller. :)
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av eeakga »

Jag gillar den här plattan. Kanske inte så mycket pga Stanley iofs, men här gör han väl inte direkt bort sig?
[spotify]spotify:album:4rD55IrMaEewSd6AsTGHhe[/spotify]
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Roger Hedin »

lowfreq skrev:Håller med om att han spelar taffligt och stereotypt .. typ alltid.
Att han är ett så stort namn fortfarande tycker jag är märkligt.

Visst.. Return To Forever med låten "Hymn of the Seventh Galaxy" var ju ruggigt ball när den kom på 70-talet och jag tycker fortfarande att den är en av de absolut coolaste 70's fusion låtar. Lenny White.. mmm..!

Och så var SC som sagt tidigt ute med sitt alembic-sound. Well.. that's it.
Det han har gjort från RTF fram till nu (40år) är ju inge kul nånstans.

School Days.. det riffet.. kan bara inte med det. Heller. :)
Tyvärr! Jag håller med dig. Att vara först räcker liksom inte i längden. Det är inte många heller som uppskattar Ford Model T i trafiken. Jag köpte SC:s dubbel-LP (halv-live???) i slutet av 70-talet. Den lämnade mig lika oberörd och tom som Whitesnakes dubbel Live in the heart of the city: världens mest meningslösa rock-live av en kille som sjungit i ett band som givit ut den enda dubbel-live som kommer att ha betydelse till tidens ände...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av gabrieldahl »

jag gillar iofs många av låtarna på school days, men det är inte pga basspelet... tycker att han spelar helt hemskt.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Funkfingers »

Som Frank Zappa en gång sa till Alice Cooper:"Alice. Either you get it,or you don't". :)
Stanley Clarke är grym. Har alltid varit. Kommer alltid att vara. En av de stora.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Jensa »

Bedöm själva. :D

http://www.fasching.se/evenemang/stanley-clarke-band" onclick="window.open(this.href);return false;
Sylar
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 11 jan 2015, 00:31

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Sylar »

Funkfingers skrev:Som Frank Zappa en gång sa till Alice Cooper:"Alice. Either you get it,or you don't". :)
Stanley Clarke är grym. Har alltid varit. Kommer alltid att vara. En av de stora.
Exakt precis så.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av bootsy »

Funkfingers skrev:Som Frank Zappa en gång sa till Alice Cooper:"Alice. Either you get it,or you don't". :)
Stanley Clarke är grym. Har alltid varit. Kommer alltid att vara. En av de stora.
Möjligt.
Men jag hör det inte. Att det pratas om honom och Jaco i samma andetag är för mig som att jämföra Leonardo Da Vinci med någon som ritar skämtteckningar i herrtidningar.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av fieldflower »

bootsy skrev:
Funkfingers skrev:Som Frank Zappa en gång sa till Alice Cooper:"Alice. Either you get it,or you don't". :)
Stanley Clarke är grym. Har alltid varit. Kommer alltid att vara. En av de stora.
Möjligt.
Men jag hör det inte. Att det pratas om honom och Jaco i samma andetag är för mig som att jämföra Leonardo Da Vinci med någon som ritar skämtteckningar i herrtidningar.
http://www.comicartfans.com/gallerypiec ... iece=36972" onclick="window.open(this.href);return false;

Sorry, gick då rakt inte att låta bli...:lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Grafen »

Det är väl bara att acceptera att jag inte förstår storheten i låtsaslicks, eviga upprepningar, taskig timing och taskig intonation.
Men kontrastycket var väldigt fint.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Jan Hellman »

Grafen skrev:Det är väl bara att acceptera att jag inte förstår storheten i låtsaslicks, eviga upprepningar, taskig timing och taskig intonation.
Men kontrastycket var väldigt fint.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ytubI5onf4Y[/youtube]

Han är bra. Men som alla andra har han haft sina dåliga dagar. Inte så himla många dock under en karriär som sträckt sig över 45 års tid. Bara det faktum att han spelat med Art Blakey, Dexter Gordon, Gil Evans och Stan Getz gör honom till en legend i min värld. Det går liksom inte att prata bort. Lägg sedan på Return to Forever och en massa annat i fusion-genren som jag i och för sig inte själv smäller av på men han har ju DEFINITIVT gjort avtryck i musikhistorien. Hans egna soloplattor har väl egentligen varit det tråkigaste rent musikaliskt som han hållit på med. Kan jag själv tycka.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av midlifecrisis »

SC är ofelbar. Han kan/får inte kritiseras.
Allvarligt, han förändrade mitt liv i tonåren.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av Enbasist »

Allt är ju fejk på ett eller annat sätt.
Rockarna gömmer sig bakom volym, frisyrer och attityd jazzarna använder massa toner och pretentiöst beteende, countrynissarna cowboyhatt och jiihaaa (inte jihad).
Listan kan göras hur lång som helst med alla genres och subgenres men jag tycker inte att man tjänar något på att leta fejk och svagheter. Bättre att se till det positiva och Stanley Clarke har ju helt klart mutat in en plats i elbasmusikhistorien. Tror mest det handlar om vilken generation man tillhör.
Minns hur hippt det var med DX7 och Simmons på tidigt 80-tal. Inte direkt så att man längtar efter det nu men varje epok med både sound och musiker bör nog helst ses utifrån den tid 'fenomenen' uppstod för att förstå, iaf delvis, varför dom blev populära.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stanley Clarke = fejk (?)

Inlägg av gabrieldahl »

men jag tänker på det som grafen säger; att hans storhet är (enligt bl a mig och grafen) jämfört med andra stora och inflytelserika basister aningen omotiverad. som att till exempel att han nämns i samma sammanhang som jaco, vilket för mig känns helt ologiskt, eller liksom victor wooten för den delen.

clarke verkar liksom känd för att vara tekniskt skicklig, men för mig har han samma tekniska skicklighet i förhållande till musikalisk förmåga som typ magnus rosen (detta är alltså en mycket grov generalisering av mitt argument). det känns bara som att han har så extremt lite finess i det han gör men försöker spela på ett sätt som kräver mycket finess (som då jag anser att t ex wooten har extremt mycket av)... jag är också lite allergisk mot hans kontrabasspel, men det är ett sound och ett spelsätt jag bara tycker är så töntigt (låg stränghöjd och elbasliknande högerteknik).

jag skulle till exempel kunna rada upp en massa musikaliska saker jag gillar med jaco, men jag har svårt att hitta det med stanley clarke, utom möjligen att han spelar fint med stråke! ni som gillar honom, vad tycker ni om? är det bara att vi inte fattar grejen?
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Skriv svar