Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Prata om olika basister, kända som okända
Duddas
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 03 jul 2019, 01:50
Ort: Kungsbacka

Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Duddas »

Jag har alltid tyckt att Sam Bengtssons ljud på framförallt Dan Hylander och Raj Montana Bands album ”September” är det ultimata basljudet. Men även hans ljud på plattor med Mats Ronander från den tiden. Givetvis sitter ju mycket av soundet i hans spelstil, men vet någon om vad han hade för instrument på ex Septemberplattan? Antar att han spelar ganska nära stallet pga det underbara knorret men tar gärna emot all information om bas, strängar, ev förstärkare, kompressor, ljudinställnimg mm på skivinspelningarna om någon vet något om det.
Användarvisningsbild
baa
Medlem+
Inlägg: 538
Blev medlem: lör 14 apr 2007, 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av baa »

Jag har bara sett honom med Yamaha BB-basar.
Men har tyvärr ingen koll på vilken av modellerna.
6 x Vantage - Basspod XT live - Hartke LH1000 - Hartke HyDrive 410 + 115
Medlem i 50+ klubben
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av bootsy »

Yamaha BB med den feta stallmicken solad är mer eller mindre Sam Bengtssons signaturljud.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Duddas
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 03 jul 2019, 01:50
Ort: Kungsbacka

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Duddas »

Tusen tack för svar! Jag sökte lite här i gruppen nu och det verkar som Sam Bengtsson körde på antingen en Yamaha BB 5000 (5 str) eller BB 3000 (4 str). Stämmer det?
De modellerna finns inte längre i tillverkning om jag förstår det rätt men det är andra Yamaha BB basar i nyproduktion ser jag och de skiftar i nypris mellan ca 6000 kr och 23000 kr. Vet ni om någon av de nyare BB-basarna har liknande ljud som BB3000/BB5000?
Det skulle vara väldigt roligt att investera i en bas med Sam Bengtsson-ljud :)
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av norton »

Det jäääävliga är......att det brukar sitta i fingrarna
Annars vore det för lätt att köpa sig ett ljud
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Duddas
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 03 jul 2019, 01:50
Ort: Kungsbacka

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Duddas »

Håller givetvis med om att det mesta sitter i fingrarna, vilket jag även skrev i trådstarten. Men om man kan komma pyttelite närmare det soundet med rätt grejer är det ändå jättekul.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Enbasist »

Han kör på den tidiga generationens BB5000 som har ett helt annat, i mina öron bättre sound i mickarna, än något dom producerat sen dess. Mig veterligen spelar han fortfarande på samma bas. Varför hålla på och dribbla om man hittat ett vinnande koncept :)
Väldigt bra knorr i stallmicken på dom där men ändå organiskt/levande. Sen var väl ev nackdelen att det var en 3-vägs mickväljarswitch så man hade antingen nån av mickarna enbart eller bägge fullt. Men sånt går ju iofs att bygga om rätt lätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Roger Hedin »

BB3000 och BB5000 hade stallpickupen närmare stallet och genomgående hals, vilket de nya Yamahabasarna inte har. De har påskruvad hals och - tror jag - mer 60-tals Jazzbas-placering av stallpickupen. Det som dock gjorde hans ton var definitivt hans teknik och spelstil i allra första hand. Yamaha JP2 kommer väldigt nära "Jazzbasknorret på steroider" trots att det är en sexa med påskruvad hals...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Enbasist »

Är bara dom första årsmodellerna med blade-pickupen i stall-läget typ 81-84 som har det där extra knorriga soundet men samtidigt låter bra och inte bara kallt, kartong. Sen böts det ett tag till något EMG liknande samtidigt som även kvaliten på trä och hardware tydligt sjönk innan blade varianten återkom fast utan det gamla soundet tyvärr. Då menar jag modellerna som hette Broadbass eller BB2000, 3000 och 5000. Fanns ju även en massa 1000, 1500 och S- varianter som var lite billigare men från början rätt kvalitativa instrument med genomgående hals fast med antingen bara P-mick reversed eller PJ kombo utan blade micken.
Därefter kom nya varianter i parti och minut av dom modellerna med massa olika namn. Försvann ett tag under TRB erans start men återkom sen. Blev enligt mig iaf aldrig samma kvalitet som dom första men det kan såklart ha att göra en del med var man själv befann sig i sin musikaliska utveckling och smak vid dom olika årtalen.
Sam körde iaf mestadels på sin svarta metallic BB5000 från den första generationen vad jag kan minnas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Fernan »

Jag skaffade min BB5000 -86:a efter ett samtal med Sam på ett gig där han kompade Jan Teigen och jag lirade i ett dansband. Den har en ganska smal hals med kort strängavstånd vilket tog ett tag att vänja sig vid. Det kom en BB5000A senare med aktiva mickar och jag har för mig att halsen var bredare på den.
Duddas
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 03 jul 2019, 01:50
Ort: Kungsbacka

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Duddas »

Tack igen för suveräna svar! Innan jag gjorde inlägget letade jag en del på nätet om Sam Bengtsson men hittade ingen information om hans instrument och märkligt nog inga live-bilder där man kunde se hans utrustning. Det är ju lite konstigt eftersom han var en såpass etablerad basist. Jag trodde faktisk inte jag skulle få så här många informativa svar om vilken bas Sam Bengtsson använde i början på 80-talet - men jag är glad att jag hade fel och bugar och bockar för alla grymma svar. Nu är jag väldigt sugen på att leta upp en sådan BB5000 eller BB3000 från den tidigare generationen!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av fieldflower »

Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av bootsy »

Här spelar han på vad jag tror är en BB2000:

https://www.youtube.com/watch?v=n6VM9Ts7OfA
Stallet liknar mest ett veteflak.
Duddas
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 03 jul 2019, 01:50
Ort: Kungsbacka

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Duddas »

Ok tack för bild o länk! Sam verkar ha använt lite olika Yamaha BB-basar. Här hittade jag en suddig bild från en konsert med Carola från 1983 där han verkar spela på en BB3000 (dvs 4-strängad) och även en bild från 2008 då han spelar med Peter Lundblad också med en BB3000, kanske samma bas trots att det skiljer 25 år mellan bilderna.
Bild

Bild
Duddas
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 03 jul 2019, 01:50
Ort: Kungsbacka

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Duddas »

...eller vänta... det ser faktiskt ut som det är en BB5000 vid spelningen med Peter Lundblad när jag förstorar upp bilden.
Duddas
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 03 jul 2019, 01:50
Ort: Kungsbacka

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Duddas »

Fernan skrev: lör 20 jun 2020, 22:30 Jag skaffade min BB5000 -86:a efter ett samtal med Sam på ett gig där han kompade Jan Teigen och jag lirade i ett dansband. Den har en ganska smal hals med kort strängavstånd vilket tog ett tag att vänja sig vid. Det kom en BB5000A senare med aktiva mickar och jag har för mig att halsen var bredare på den.
Den BB5000 du har från -86, är det samma variant som Sam Berntssons bas eller är det en senare variant av B-serien?
Duddas
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 03 jul 2019, 01:50
Ort: Kungsbacka

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Duddas »

Roger Hedin skrev: lör 20 jun 2020, 16:07 BB3000 och BB5000 hade stallpickupen närmare stallet och genomgående hals, vilket de nya Yamahabasarna inte har. De har påskruvad hals och - tror jag - mer 60-tals Jazzbas-placering av stallpickupen. Det som dock gjorde hans ton var definitivt hans teknik och spelstil i allra första hand. Yamaha JP2 kommer väldigt nära "Jazzbasknorret på steroider" trots att det är en sexa med påskruvad hals...
Tack för utmärkt info Yamaha JP2 är tyvärr både rejält dyr och sexsträngad så även om den har jazzbasknorret på stereoider får jag nog försöka leta vidare efter en BB5000 eller BB3000 :)
Duddas
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 03 jul 2019, 01:50
Ort: Kungsbacka

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Duddas »

Enbasist skrev: lör 20 jun 2020, 19:26 Är bara dom första årsmodellerna med blade-pickupen i stall-läget typ 81-84 som har det där extra knorriga soundet men samtidigt låter bra och inte bara kallt, kartong. Sen böts det ett tag till något EMG liknande samtidigt som även kvaliten på trä och hardware tydligt sjönk innan blade varianten återkom fast utan det gamla soundet tyvärr. Då menar jag modellerna som hette Broadbass eller BB2000, 3000 och 5000. Fanns ju även en massa 1000, 1500 och S- varianter som var lite billigare men från början rätt kvalitativa instrument med genomgående hals fast med antingen bara P-mick reversed eller PJ kombo utan blade micken.
Därefter kom nya varianter i parti och minut av dom modellerna med massa olika namn. Försvann ett tag under TRB erans start men återkom sen. Blev enligt mig iaf aldrig samma kvalitet som dom första men det kan såklart ha att göra en del med var man själv befann sig i sin musikaliska utveckling och smak vid dom olika årtalen.
Sam körde iaf mestadels på sin svarta metallic BB5000 från den första generationen vad jag kan minnas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller fullkomligt med om din beskrivning av det extra knorriga ljudet som samtidigt är organiskt/levande. Intressant att höra om blade pickupen och att den första versionen av BB-basar enbart verkar ha funnits några år i början på 80-talet. Även intressant att få lite info om BB-basens utveckling. Tusen tack för info!
Duddas
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 03 jul 2019, 01:50
Ort: Kungsbacka

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Duddas »

fieldflower skrev: mån 22 jun 2020, 07:48 Den här verkar vara från -85.
https://reverb.com/au/item/3659092-vint ... an-bb-5000
Den -85:an, tror du den är av samma modell som de flesta BB-basarna?
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Enbasist »

Det där är en av dom ursprungliga BB5000 typ en sån som Sam har och har använt sig mest av. Smal strängbredd men vänjer du dig vid det ett kanoninstrument.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Fernan »

Duddas skrev: tis 23 jun 2020, 02:07
Fernan skrev: lör 20 jun 2020, 22:30 Jag skaffade min BB5000 -86:a efter ett samtal med Sam på ett gig där han kompade Jan Teigen och jag lirade i ett dansband. Den har en ganska smal hals med kort strängavstånd vilket tog ett tag att vänja sig vid. Det kom en BB5000A senare med aktiva mickar och jag har för mig att halsen var bredare på den.
Den BB5000 du har från -86, är det samma variant som Sam Berntssons bas eller är det en senare variant av B-serien?
Den är exakt densamma, 1:a generationen BB5000 ...här en något yngre undertecknad för ca 20 år sen:
Bild
Bild
Duddas
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 03 jul 2019, 01:50
Ort: Kungsbacka

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den ti

Inlägg av Duddas »

Fieldflower den länken du skickade verkar vara precis den basen. Tack för länk! Tyvärr var den redan såld så jag får hålla ögonen öppna om någon annan dyker upp.
Fernan, tack för svar! Ok då vet jag att första generationen BB5000 i alla fall tillverkades dram till -86. En sån skulle jag gärna vilja ha och hoppas jag lyckas hitta någon framöver!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av blackparkas »

Fingrar hit och fingrar dit.

JA.
Man kan få en bas att låta väldigt olika med hjälp av olika sätt att spela.

Men vissa basar har ett karaktäristiskt sound och visst kan man fixa och dona och hitta ultimata stället att spela an strängen så att det påminner om en annan bas än det är.

Dock så hade BB-basarna från 80-talet ett enligt mig väldigt karaktäristiskt sound som iaf inte jag hittat på någon annan bas.
Rickenbacker är också det ett ljud som är svårt att reproducera på någon annan bas.
Så det här tjatet med att det sitter i fingrarna kan vi skrota tycker jag..
Mycket annat i ljudväg kan man fixa med fingrarna, men är det en väldigt säregen ljudbild på grejerna är det ibland tvunget att ha den bas som låter som man vill att den ska göra.

Jag är väldigt nyfiken jag också på hur de nya BB:arna låter jämfört med de gamla.
BB1024 t.ex. ska väl låta någorlunda åt det hållet vad jag förstått.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Duddas
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 03 jul 2019, 01:50
Ort: Kungsbacka

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av Duddas »

Håller med dig också blackparkas. Mycket (sannolikt det mesta) sitter ju i musikerns sätt att slå an strängar, förmåga att skapa svängiga basgångar etc., men om allt ”satt i fingrarna” skulle ju val av bas och annan utrustning Inte vara så viktig. Utan tvekan har vissa basar en viss karaktär såsom precisionbasen i motownsoundet, pastorious-soundet på en bandlös jazzbas med maxad stallmick etc. Likaså förstärkare.
Jag är dock ganska dålig på olika basar eftersom jag har kört i stort sett med endast en warwick streamer bas sedan 90-talet 😀
Hur som helst har jag sällan hört ett sådant knorrigt och samtidigt varmt/organiskt ljud som Sam Bengtsson hade på 80-talet (ex låten Farväl till Katalonien med Ray Montana band från -81). Så jag är också intresserad av om det finns nyare BB-basar, eller andra basar, som kan få fram det ljudet. Eventuellt kan det mjuka ljudet även vara färgat av någon bra rör-preamp. Men det vet jag inte.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Älskar ljudet Sam Bengtsson hade på 80-talet. Vet någon vad han hade för instrument mm på den tiden?

Inlägg av blackparkas »

Jag tror som sagt att BB1024/25 t.ex. är de av de nyare som låter mest BB.
Ställde faktiskt samma fråga för ett tag sedan, ang vilken av de nyare som låter mest som de gamla.
1024 t.ex. eller femman 1025 tror jag blev svaret. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar