John (Juan) Alderete

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

John (Juan) Alderete

Inlägg av Gröna Lyktan »

Rotade runt i min vinylsamling för ett par månader sedan och hittade några gamla Racer X skivor ("Street Lethal" och "Second Heat"). Satan i gatan vad Alderete regerar på dessa alster! Är ingen shred-fantast, men Alderete kör verkligen skiten ur sin Fender Jazz. Förutom sångarens Rob Halford imitationer så rockar Racer X, tänk ett mer tekniskt Judas Priest.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Han lirar i Mars Volta numer va? Ett namn man ser ofta på utländska forum...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

[Han lirar i Mars Volta numer va? Ett namn man ser ofta på utländska forum...]

Japp det är samme kille, men nu kallar han sig för Juan istället för John. Jag har tyvärr inte hört Mars Volta, bara läst om dom. Det bör tilläggas att de Racer X skivorna jag skrev om är utgivna sent 80-tal.[/quote]
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Gröna Lyktan skrev:[Han lirar i Mars Volta numer va? Ett namn man ser ofta på utländska forum...]

Japp det är samme kille, men nu kallar han sig för Juan istället för John. Jag har tyvärr inte hört Mars Volta, bara läst om dom. Det bör tilläggas att de Racer X skivorna jag skrev om är utgivna sent 80-tal.
[/quote]

Här Scarified från ´87: http://www.youtube.com/watch?v=iOW_-OESnq0

Skicklig basist!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Ganska hysteriskt här också: http://www.youtube.com/watch?v=cqG9oo_w4MU
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Är det någon som förstår sig på deras musik? Jag hör bara en massa oljud... Vilket i sig är lustigt med tanke på att jag lyssnar på metal, jag BORDE ju fan kunna urskilja något!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

FreCKo skrev:Är det någon som förstår sig på deras musik? Jag hör bara en massa oljud... Vilket i sig är lustigt med tanke på att jag lyssnar på metal, jag BORDE ju fan kunna urskilja något!
Your brain is melting because of all the spee.. err emotion.
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Är det någon som förstår sig på deras musik? Jag hör bara en massa oljud... Vilket i sig är lustigt med tanke på att jag lyssnar på metal, jag BORDE ju fan kunna urskilja något!

Du får nog lyssna på en riktig liveinspelning eller en studioskiva, det finns nog inte något band som gör sig rättvisa med den inspelningen som Youtube klippen erbjöd. Faktum är att trots att Racer X aldrig slog stort, så lyckades medlemmarna ganska bra på egen hand, eller vad sägs om:

Scott Travis (trummor)-fick piska skinnen i Judas Priest på Painkiller plattan och framåt.

Paul Gilbert (Gitarr)-gick vidare till Mr. Big, som är ett kriminellt underskattat band, mest ihågkomna för en viss ballad....

Jeff Martin (Sång)-Blev trummis i Badlands om jag inte missminner mig.

John Alderete (Bas)-Bildade Scream med Bouillet och nu alltså i Mars Volta.

Bruce Bouillet (gitarr)-Bildade Scream, sen vet jag inte mer.
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Jag har lite svårt med citaten.

Du får nog lyssna på en riktig liveinspelning eller en studioskiva, det finns nog inte något band som gör sig rättvisa med den inspelningen som Youtube klippen erbjöd. Faktum är att trots att Racer X aldrig slog stort, så lyckades medlemmarna ganska bra på egen hand, eller vad sägs om:

Scott Travis (trummor)-fick piska skinnen i Judas Priest på Painkiller plattan och framåt.

Paul Gilbert (Gitarr)-gick vidare till Mr. Big, som är ett kriminellt underskattat band, mest ihågkomna för en viss ballad....

Jeff Martin (Sång)-Blev trummis i Badlands om jag inte missminner mig.

John Alderete (Bas)-Bildade Scream med Bouillet och nu alltså i Mars Volta.

Bruce Bouillet (gitarr)-Bildade Scream, sen vet jag inte mer.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag är grymt imponerad.
Jag skulle aldrig kunna klara av att spela så fort på en Jazzbas. Inte på någon annan bas heller nästan tror jag, ska vara en Ken Smith då som är bland det mest lättspelade jag testat.

(OBS! Ingen diss av Jazzbasar, är mäkta imponerad då jag inte kan spela alls på en Jazzbas, ergo det är jag som är för dålig och inte basen)

När ändå Badlands nämndes så tänkte jag passa på att fråga om någon vet något om Greg Chaisson, basade i Badlands och blev sedan kristen och spelade en del med en bluestjomme vid namn Darrel Mansfield (grym på munspel).
Han gjorde en soloskiva under 90-talets mitt vill jag minnas men sedan har jag inte någon koll. Går ju att googla iofs, men någon kanske vet nå´t?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Gröna Lyktan: Menade Mars Volta :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:Är det någon som förstår sig på deras musik? Jag hör bara en massa oljud... Vilket i sig är lustigt med tanke på att jag lyssnar på metal, jag BORDE ju fan kunna urskilja något!
Är Slipknot Metal?
Nja... gränsfall va?
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

I mitten av 90-talet spelade jag i ett band, som försökte spela Scarifide av Razer X. Det gick väl så där bra för min egen del...
Lite kuriosa i sammanhanget är att en av gitarristerna i bandet hette Mika Tyyskä, idag känd som Mr.Fastfingers. Kolla in honom här: http://www.guitarshredshow.com/ om ni inte redan sett den!
(Ja det är gitarr och inte bas, men den är rätt kul för det)
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

När ändå Badlands nämndes så tänkte jag passa på att fråga om någon vet något om Greg Chaisson, basade i Badlands och blev sedan kristen och spelade en del med en bluestjomme vid namn Darrel Mansfield (grym på munspel).
Han gjorde en soloskiva under 90-talets mitt vill jag minnas men sedan har jag inte någon koll. Går ju att googla iofs, men någon kanske vet nå´t?
Badlands var ett grymt bra band, första skivan gick varm runt 90/91 (Ray Gillen hade en fantastisk pipa!!) , Greg Chaisson var riktigt bra på Badlands skivorna, han har en bror som heter Kenny Chaisson och trakterade basen i kult bandet Keel på det glada 80-talet, mer vet jag inte.
gäst

Inlägg av gäst »

Badlands första var GRYM! Den andra var helt ok!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:
FreCKo skrev:Är det någon som förstår sig på deras musik? Jag hör bara en massa oljud... Vilket i sig är lustigt med tanke på att jag lyssnar på metal, jag BORDE ju fan kunna urskilja något!
Är Slipknot Metal?
Nja... gränsfall va?
:D
Nån sorts metal = Ja! Sen vad för sorts metal är upp till var och en att bestämma :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:
blackparkas skrev:
FreCKo skrev:Är det någon som förstår sig på deras musik? Jag hör bara en massa oljud... Vilket i sig är lustigt med tanke på att jag lyssnar på metal, jag BORDE ju fan kunna urskilja något!
Är Slipknot Metal?
Nja... gränsfall va?
:D
Nån sorts metal = Ja! Sen vad för sorts metal är upp till var och en att bestämma :wink:
Hehe.
Själv skulle jag kalla det djungel-rock :D

Ska erkänna att jag har lite svårt med de där maskerna.... lite... barnsligt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:
FreCKo skrev:
blackparkas skrev:
FreCKo skrev:Är det någon som förstår sig på deras musik? Jag hör bara en massa oljud... Vilket i sig är lustigt med tanke på att jag lyssnar på metal, jag BORDE ju fan kunna urskilja något!
Är Slipknot Metal?
Nja... gränsfall va?
:D
Nån sorts metal = Ja! Sen vad för sorts metal är upp till var och en att bestämma :wink:
Hehe.
Själv skulle jag kalla det djungel-rock :D

Ska erkänna att jag har lite svårt med de där maskerna.... lite... barnsligt.
Hehe, säga vad man vill om deras masker men moshpit-musik kan dom göra iaf :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Hehe, säga vad man vill om deras masker men moshpit-musik kan dom göra iaf
En moshit besående av testosteronstinna amerikanska college-pojkar kan dom säkert dra igång, men det där med musik är jag mer tveksam till :wink:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Gröna Lyktan skrev:
Hehe, säga vad man vill om deras masker men moshpit-musik kan dom göra iaf
En moshit besående av testosteronstinna amerikanska college-pojkar kan dom säkert dra igång, men det där med musik är jag mer tveksam till :wink:
Amerikanska college-pojkar? Du stod inte mitt i moshpiten på Raised Fist i somras märker jag, där var det fan krig :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Måste säga att jag har lite svårt för Slipknot. Tror det är en låt jag tyckte var hyffsad, Wait and bleed eller nå´t heter den tror jag.

Det jobbigaste är väl mest det att många fans, och kanske de själva också som verkar tro att det är något nytt som slipknot avlat fram, och att det skulle vara något genialiskt med det hela.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
daionman
Medlem+
Inlägg: 1084
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 18:37
Ort: Uppsala

Inlägg av daionman »

jag var på Mars volta i cirkus.... the best rock band of this century!!!! Juan alderete kick ass att 40+
http://www.alwayswar.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/AlwaysWar" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
daionman
Medlem+
Inlägg: 1084
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 18:37
Ort: Uppsala

Inlägg av daionman »

http://www.alwayswar.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/AlwaysWar" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+
Inlägg: 717
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 23:39
Ort: Trosa

Inlägg av Tompa »

Gröna Lyktan skrev:Jag har lite svårt med citaten.

Du får nog lyssna på en riktig liveinspelning eller en studioskiva, det finns nog inte något band som gör sig rättvisa med den inspelningen som Youtube klippen erbjöd. Faktum är att trots att Racer X aldrig slog stort, så lyckades medlemmarna ganska bra på egen hand, eller vad sägs om:

Scott Travis (trummor)-fick piska skinnen i Judas Priest på Painkiller plattan och framåt.

Paul Gilbert (Gitarr)-gick vidare till Mr. Big, som är ett kriminellt underskattat band, mest ihågkomna för en viss ballad....

Jeff Martin (Sång)-Blev trummis i Badlands om jag inte missminner mig.

John Alderete (Bas)-Bildade Scream med Bouillet och nu alltså i Mars Volta.

Bruce Bouillet (gitarr)-Bildade Scream, sen vet jag inte mer.

Och vilken trummis...fantastiskt bra tycker jag. Jag fattar inte varför han envisas med att sjunga.
Tompa
________________
Fender, Wal, Höfner, Yamaha, Mabass, Bjärton etc.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Finns en liten intervju med Juan här
http://www.bassplayer.com/article/mars- ... n-08/33207

Själv är jag inte vidare förtjust i Mars Volta även om jag kan tycka att de har en skön idé och bra energi.

Slipknot däremot...
Vad är det? En ny leksak till stinna pojkar under 15!? Muuhahaha!!! :lol:
Finns ganska många band som gör den prylen betydligt bättre men de överträffar ju sig själv ibland...
http://www.youtube.com/watch?v=ykpRruJz ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=n_w0iN_x ... re=related
:lol: :lol: :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Skriv svar