Vi behöver prata om Flea...

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Vi behöver prata om Flea...

Inlägg av blackparkas »

Som sagt.
Vi behöver prata om Flea litegrann..

Har precis läst Anthony Kiedis bok "Scar Tissue", som för övrigt nästan enbart handlar om att knarka och om att flytta in med nya brudar hela tiden, men som vanligt när jag läser nån musikbiografi måste jag lyssna på deras plattor när jag inte läser. Det blir roligare så.

Flea får extremt mycket skit i basistkretsar, speciellt bland de pretto-basister som tycker att Victor Wooten är guds gåva till oss basister.
Han är verkligen ingen idol för min egen del, men nu när man lyssnar på plattorna, även de tidigare, så inser jag att jag inte alls förstår varför man ska bajsa på honom?

Här har vi en snubbe som är typ en av 3 basister i hela världen folk faktiskt vet om, och vet att han spelar bas, inte "den där gitarristen i RHCP"
Han har kört sin grej i 100 år, allt är inte kul eller ens bra, men det finns extremt mycket sväng som jag skulle ta alla dagar framför en del cirkus-larv som kommit från 90-talet och framåt.
Han använder hela basen och även om det inte är så väldigt avancerade prylar så känns det extremt pissigt att alla prettomuppar och hårdrocksbasister ska gnälla så förbannat på karln...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
masaba
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 15:27
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver prata om Flea...

Inlägg av masaba »

Intressant tråd. Like it. :)

I vintras repade jag och ett band in Alanis Morisettes gamla "You oughta know" och jag slogs av att basgången var intressant sett till genre och artist och kompletterade låten bra. Grävde i det och insåg att det var just Flea som spelade bas på den låten, var inte beredd på det. Finns mer bakom den gode Flea än det man vid en första anblick ser i Red Hot Chillipeppers. :)

Rick Beato gjorde för övrigt en dissikering av just den låten och pratar då en del om Fleas del i det här:
https://www.youtube.com/watch?v=zYkM21v4hB0
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver prata om Flea...

Inlägg av fieldflower »

Tycker Flea är en utmärkt representant för basismen.
Det är inte ofta vanligt folk inser att basen driver låtar, men med RHCP känner de flesta det.
Han är kanske ingen teknisk ekvilibrist, men han förmedlar en jäkla känsla! Och det är riktigt kul basgångar i låtarna!

Måste djupdyka i RHCP igen tror jag - det var ett tag sedan. :D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vi behöver prata om Flea...

Inlägg av blackparkas »

Ja just ja!
Hade inte heller någon aning om att det var Flea förrän typ i våras! :D

Lysande exempel på hur man kan spela bas i mainstream music (som Alanis var då) utan att bara pumpa grundton som det görs i de flesta fall.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Vi behöver prata om Flea...

Inlägg av strummer »

Flea är grym tycker jag, både som basist och människa:)
Kompressor, det är livet!
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver prata om Flea...

Inlägg av shadowskimmer »

Han spelar ju även på Mick Jaggers skriva Wandering Spirit, bland annat i "Use Me": https://youtu.be/8E_lZPAhrbA

Även "Out of Focus" och "I've Been Lonely for So Long" på samma platta.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vi behöver prata om Flea...

Inlägg av gthyni »

strummer skrev: tor 01 okt 2020, 17:40 Flea är grym tycker jag, både som basist och människa:)
Absolut! Kung! 8)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar