Hjälp en gitarrist bli bassist!

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
LowParryLarry
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 31 jan 2020, 12:38

Hjälp en gitarrist bli bassist!

Inlägg av LowParryLarry »

Hej!

Jag har lirat gitarr i 15 år och har nyligen börjar spela bas i ett band. Jag kan väl knappt grundläggande musikteori men skulle säga att jag är en helt OK gitarrist. Jag tycker att det är skitkul att lira bas! Vi har lirat med bandet nu knappt ett år och fått ihop en bunke låtar. Jag har varit ganska nöjd med mitt presterande fram till nu. Jag kan spela "på basen" men jag skulle inte säga att jag "kan spela bas" om ni förstår vad jag menar. Jag är alltså inte ute efter hjälp med teknik i första hand. Vi lirar någon form av riffbaserad hård rock-ish musik (ja, hård rock, inte hårdrock :D ).

Jag älskar våra riff men jag känner att jag hänger på riffen lite för mycket. Jag vill mer lära mig att komplettera riffen mer istället för att spela samma sak som gitarristen. Jag har såklart varit ute på den vida webben i jakt om tips och trix. Det är dock lite klurigt känner jag och skulle helst vilja ha direktkontakt med någon som skulle tycka att det var kul att konvertera mig mer till en riktig bassist.

Jag skulle såklart kunna ta lektioner men känner inte att jag har budget för detta. Så min fråga är om det finns någon här på forumet som skulle tycka det var kul att på distans hjälpa mig mid detta? Jag tänker mig att jag kan skapa lite inspelningar på våra riff och hur jag spelar för att sedan få feedback om hur jag ska tänka rent basmässigt.

Skulle kunna lägga det publikt här men tänker att det blir för många kockar då kanske. Det är som sagt åt det rockiga hållet med lite metal-influenser. Skulle du tycka att det var kul att hjälpa mig så hör gärna av dig!

Med vänliga hälsningar,
Jocke
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re: Hjälp en gitarrist bli bassist!

Inlägg av magnus_s »

Hej och välkommen, både till forumet och kanske främst till bassismen!

Mycket av tipsen är helt klart lättare att ta analogt, så en liten indikation till vart hän du befinner dig kanske skulle underlätta för eventuella tips-kommare.

För egen del lirar jag också ganska så riff-tung hårdrock/metal och vid utsvävningar så brukar mindre variationer av grunton, ters och kvint ta en ganska långt. Alltså de toner man spelar i power-rock-akordet. Fast du ser till att leta reda på dom i andra oktaver så det inte blir så himla uppenbart och att det låter lite mer arbetat.
Betänkt också att du till samman med trummis nu driver rytm-sektionen. Ett mer avskalat spel ger många gånger ett långt mycket bättre driv i låten. Vi är väl mer av lagspelare som då och då om vi har lite tur tillåts glänsa en aning som basister...

På denna låt hoppas jag man kan höra lite vad jag pratar om: https://open.spotify.com/track/4mc9Ui6n ... jtqXfAirTg
Skriv svar