Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av Eriken »

Jag har ganska nyliga börjat läsa noter. Det är en kurs (paket 1 av 5) som är ganska nyutgiven av Jeff Berlin.

99% av det jag spelar hemma är att jag tittar på ackorden i låten och klurar sedan ut lämplig basgång eller plagierar befintlig via ackorden. Jag tycker inte jag haft problem med att spela hyfsat tight eller kunna planka den musik jag själv lyssnar på.

Men jag måste säga att jag är positivt överraskad över hur pass roligt det är att läsa noter och över att jag själv upplever att jag har nog ännu lättare att kunna räkna ut och planka basgångar nu, tack vare att jag mera undermedvetet kan stampa takten och subdividera noterna. Förut gjordes det mest på känsla.

Vad har ni för erfarenheter av att börja läsa noter?
Användarvisningsbild
BassLobster
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 19 jan 2021, 11:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av BassLobster »

Först och främst, att läsa noter är något helt annat än tyda ackord/harmonier, förstå modulationer, reharmoniseringar, negativa ackord, skalor etc.
Att läsa noter har hjälpt mig kunna kommunicera bättre. Både med andra (medmusiker, elever) och mig själv (skriva ner egna komposition, lektioner etc). Skriva noter använder jag endast när det behövs.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av mrbaloo »

Jag har väl läst noter från ca 4e klass (nu är jag snart ett halvt sekel ung), men det har varit en massa år där jag inte praktiserat det så mycket. Men det har underlättat när jag övat via basböcker. Ackordanalys har varit grejen att spela efter.

Men när jag för ca 5 år sedan fick börja spela med ett storband fick jag mer träning att använda mina notläsningskunskaper och det har även bidragit till att jag mer och mer spelar efter noter ad lib.

Och nu när jag också spelat mer en stråkorkester så har notläsningen tagit stormsteg (i alla fall med mina mått mätt).

Notläsningen har också bidragit till att jag kunnat använda basgångar från nedskrivna noter när jag spelar jazz till ackordanalys. Dvs. basgångar jag annars inte kommit på själv har jag haft som tillgång i mitt övriga spel till harmonier. Alltså en rikedom i min verktygslåda.

/MrBaloo

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av basmartin »

Mest användning numera är att när jag får ett gig med låtar jag inte kan eller har hört, så kikar jag om den finns på noter någonstans på nätet så jag slipper planka. Om inte, så plankar jag och skriver ner på noter digitalt, så finns de kvar tills nästa gång. Plankade en bunt Roxette-låtar till ett gig för 10 år sedan och i våras skulle några Roxette-låtar spelas på ett event och var exakt de låtarna jag plankade. Så slapp planka igen.

Nu är jag med i en show som lirar låtar av Queen och mitt äldsta plank som jag använder där är från 2007... :D Nu kan jag iofs låtarna i showen utantill, men bra att ha under instuderingen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av mrbaloo »

Jag tror att jag slängde mig med uttrycket "ad lib" av misstag. Jag menade ju naturligtvis "a vista". Men å andra sidan bidrar notläsningen att jag också kan lira lite mer ad lib också när jag tycker det behövs...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av JohannesH »

mrbaloo skrev: tor 02 mar 2023, 15:06 Jag tror att jag slängde mig med uttrycket "ad lib" av misstag. Jag menade ju naturligtvis "a vista". Men å andra sidan bidrar notläsningen att jag också kan lira lite mer ad lib också när jag tycker det behövs...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Underbart!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av BBQV »

För mig är det snarare tvärt om; att läsa har gjort det lättare att förstå vad jag gör när jag spelar på gehör…
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av mrbaloo »

BBQV skrev:För mig är det snarare tvärt om; att läsa har gjort det lättare att förstå vad jag gör när jag spelar på gehör…
Precis, det också. Men samtidigt förstår jag noternas funktion pga tidigare gehörsspel också.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av GandhiMK2 »

Ju mer man lär sej om det man sysslar med desto bättre så att kunna noter är väl kanon. Tidsbesparande ngt så fantastiskt.
Jag kaskadspyr när folk kommer och påstår att det hämmar ens frihet att kunna läsa/skriva noter...Ungefär lika rimligt som att kunna läsa bokstäver hämmar ens möjligheter att kunna prata helt improviserat då...;-D
Min pappa lärde mej noter när jag var 6 år el nåt så det har liksom aldrig varit en issue. Sen har jag i efterhand förstått att han också "programmerade" mitt gehör när vi satt och åkte bil och all teori jag kan har varit till en enorm hjälp både för mej som musiker, inte minst i kommunikation med andra musiker på rep eller insp, och i rollen som producent och låtskrivare.
Att allt är begripligt och i ngn mån avmystifierat gör att jag instinktivt vet vad jag "hör" för mitt inre öra eller hajar vad ngn annan spelar och snabbt kan plocka upp det eller få ut iden ur skallen utan att behöva leta efter det på oändligt många ställen på ett piano.
Teori och allmän musikkunskap är kanon!
THAT SAID så betyder det ju inte att man skapar bra musik per automatik bara för att man läst teori. Man kan ju vara världens mest pålästa men skapa usel musik. Men OM du har guld i skallen så skadar det ju inte att det är lätt att få ut det genom fingrarna utan eftertanke....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av mrbaloo »

"Ju mer jag övar och ju mer teori jag kan, desto mer tur har jag att jag träffar rätt toner i rätt rytm" :D


Visst var det något sånt som Ingemar Stenmark sa någon gång förut? ;-)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av GandhiMK2 »

mrbaloo skrev: sön 19 mar 2023, 18:41 "Ju mer jag övar och ju mer teori jag kan, desto mer tur har jag att jag träffar rätt toner i rätt rytm" :D


Visst var det något sånt som Ingemar Stenmark sa någon gång förut? ;-)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Dom säj att ja ha tur män dävet ja int’... Det enda jag vet att ju mer jag tränar desto mer tur verkar ja ha.....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av mrbaloo »

GandhiMK2 skrev: sön 19 mar 2023, 19:22
mrbaloo skrev: sön 19 mar 2023, 18:41 "Ju mer jag övar och ju mer teori jag kan, desto mer tur har jag att jag träffar rätt toner i rätt rytm" :D


Visst var det något sånt som Ingemar Stenmark sa någon gång förut? ;-)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Dom säj att ja ha tur män dävet ja int’... Det enda jag vet att ju mer jag tränar desto mer tur verkar ja ha.....
Jag vet, men jag försökte mig på en pastisch på det uttalandet.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av Hånken »

Jag läste aldrig basklavsnoter (f-klav) utan g-klavsnoter enbart. Där är för mycket tacit knowledge inblandat och noter säger inte något alls egentligen. Jag spelade klassisk gitarr då, och upptäckte följande: Eftersom gitarren och basen är ett instrument där samma not i notbladet kan spelas på många olika strängar och band på halsen, ter sig snabb notläsning ganska omständigt. På piano kan man bara spela "mitten c" på ett enda ställe. På gura/bas flera ställen (vilket är anledningen till tabs) så det gör det hela lite väl omständigt och trubbigt. Prima vista läsning är således omöjligt.

Sedan om man tänker sig "modernare" musik som jazz, swing, shuffle så måste man tala om detta innan man börjar läsa noterna. "triplet feel" o s v. Hade man försökt notera all "tajming" exakt hade det blivit oläsligt. Eller musik ifrån andra världsdelar som inte delar in skalor i fasta toner. Eller takter för den delen, Däremot musikteori är ngt helt annat...det har hjälpt mig enormt samt relativt gehör.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag tänkte så sent som idag, när behov uppstod att sjunga in ”Once in royal david’s city” och jag beslöt mej för att göra det själv hur OERHÖRT tacksam jag är över att kunna läsa rätt bra. Bara att leta upp en fyrstämmig kör-not och sen mata in. Så sjukt smidigt att kunna ta ett papper med något som ngn skrev och arrangerade 1840 och kunna framföra det rakt av...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av basmartin »

GandhiMK2 skrev: tis 03 okt 2023, 23:42 Jag tänkte så sent som idag, när behov uppstod att sjunga in ”Once in royal david’s city” och jag beslöt mej för att göra det själv hur OERHÖRT tacksam jag är över att kunna läsa rätt bra. Bara att leta upp en fyrstämmig kör-not och sen mata in. Så sjukt smidigt att kunna ta ett papper med något som ngn skrev och arrangerade 1840 och kunna framföra det rakt av...
Du läser ju som en fantom! Minns när jag plankade nån version av en Lemarc-låt, spelad av en amerikansk gospel-basist och du spelade i stort exakt som noten samt sjöng kör samtidigt... Jag tappar balansen om jag måste sjunga samtidigt som jag ska spela bas.... Lägg till att läsa noter samtidigt.... Jisses!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev: ons 04 okt 2023, 01:35
GandhiMK2 skrev: tis 03 okt 2023, 23:42 Jag tänkte så sent som idag, när behov uppstod att sjunga in ”Once in royal david’s city” och jag beslöt mej för att göra det själv hur OERHÖRT tacksam jag är över att kunna läsa rätt bra. Bara att leta upp en fyrstämmig kör-not och sen mata in. Så sjukt smidigt att kunna ta ett papper med något som ngn skrev och arrangerade 1840 och kunna framföra det rakt av...
Du läser ju som en fantom! Minns när jag plankade nån version av en Lemarc-låt, spelad av en amerikansk gospel-basist och du spelade i stort exakt som noten samt sjöng kör samtidigt... Jag tappar balansen om jag måste sjunga samtidigt som jag ska spela bas.... Lägg till att läsa noter samtidigt.... Jisses!
Jaja, 🥳 det säger du säkert till alla flickor... 😁
Nä, men lite multitasking har väl inte dödat ngn...;-) Kommer ihåg hur överraskad jag blev av att det faktiskt gick att lära sej att spela, köra OCH göra någon enkel men helt icke-musikaliskt-sensemaking koreografi till ngn turne på nittiotalet...
Sen att det GICK betyder nog inte att det gick BRA. ;-)

Finns en spännande passage i den här där Jummy Jam berättar hur Prince torterade honom över att inte bara spela synthbrasset i ”777-9311” utan fick honom att addera basen i vänstern OCH köra OCH dansa... och då är det ju en rätt utmanande låt... https://youtu.be/I0Zj0beJ9FI?si=hW03e2FsxX3Mf7QW
Tuffa liv vi levt, jag och Jimmy...😁
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ni som läser noter,Vad har det gjort för er utveckling?

Inlägg av GandhiMK2 »

Undrar om notläsningen varit till ngn glädje för Marcus.... låter lite så....

https://youtu.be/Z5TKH_pqDYM?si=DB_qtewgTpaA3MSc
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar