Sida 6 av 6

Postat: tis 16 sep 2008, 11:01
av Taurus
TDHP skrev:
Taurus skrev:
TDHP skrev:Taurus/ Du har helt rätt, inget fel i att vara pretentiös på "rätt" sätt!
Svulstig symfrock tex SKA vara pretentiös!

Tror ordet jag egentligen sökte var "pretto", typ!

Inget fel i att varken spela eller diskutera udda taktarter, men man behöver inte vara dryg för det.

Du förstår säkert vad jag menar!
Förstår precis och håller med, men i en sån här tråd är det min plikt som utövande symfrockare att ordbajsa lite ;-)

NU ska dagjobbet få några minuter...
Bara för att förtydliga, jag menade inte att DU var dryg!
Ordbajs är kul! Och att få nåt gjort på jobbet sen man hittade PB är en utopi! :wink:
Äh, lika bra att ge upp försöken att dagjobba fram till lunch, curse you PB!

Det är lugnt TDHP, jag är inte dryg, bara lite långrandig ibland :oops:

Det kanske är dags att sätta ihop ett en-gigs-projekt med Maiden- och Dio-covers så jag inte får kramp i glutus maximus av allt gravallvar ;-)

Postat: tis 16 sep 2008, 14:18
av GandhiMK2
Taurus skrev: För övrigt smaskar jag glatt ur popcornskålen inför varje ny målande beskrivning av din avsky för musikmatematikerna, du är inte direkt någon vandrande reklampelare för det svenska musikutbildningsväsendet :D
Haha...nä...kanske inte...skulle ju kunna vara så att vi inte riktigt passade så bra för varandra....Jag ska försöka gå in och kolla hur många poäng jag skramlade ihop....förutom gehörets (5?) poäng som jag tentade av första veckan så vete fan om det blev så värst mycket mer....dirigering kanske...det gillade jag...=)

Postat: tis 16 sep 2008, 22:41
av basmartin
figgebass skrev: Jag tycker att det är skitlöjligt att diskutera musik utifrån dess beståndsdelar eller, ännu värre, SPELA musik utifrån att den har rätt parametrar, må det vara Cheiron-baskagge med Autotune eller Sopransax och 11/16 och jag spyr på koketteriet och det är delvis en skada ifrån mina två ofullbordade år på Musikhögskolan i Sthlm resp Ingesund.
Maken till gubbar i hatt på 21 år har jag sällan mött och det var ett sånt snöande på bullshit och ett sånt masturberande över hur bra man var och hur intrikat musik man kunde förstå och gilla(?) etc att jag tappade sugen...twice...jag gillar musik men jag har aldrig förstått att det ska vara något som ska kunna användas till att slå olärde i skallen med eller något som gör att man är värd mer än den outbildade lyssnaren...
Men måste det vara antingen eller? Bara för att jag gillar att penetrera musik ur olika synvinklar och anal-ysera musikens beståndsdelar, så innebär det ju inte att jag i första hand föredrar musik som är så svårlyssnad så att öronen krullar sig.

Den attityden som du stör dig på, finns ju överallt, i alla typer av sammanhang. Det verkar ju inte som om vi människor kan leva utan att man måste bilda grupper och utse ett ideal som man verkar för och ett som man motverkar...

Postat: tis 16 sep 2008, 22:56
av GandhiMK2
basmartin skrev:
Men måste det vara antingen eller? Bara för att jag gillar att penetrera musik ur olika synvinklar och anal-ysera musikens beståndsdelar, så innebär det ju inte att jag i första hand föredrar musik som är så svårlyssnad så att öronen krullar sig.

Den attityden som du stör dig på, finns ju överallt, i alla typer av sammanhang. Det verkar ju inte som om vi människor kan leva utan att man måste bilda grupper och utse ett ideal som man verkar för och ett som man motverkar...
Självklart måste det inte vara antingen eller.
Jag spyr på koketteriet med kunskap. Dammigt värre.
Att du kan analysera och penetrera tror jag ökar dina möjligheter till att skapa bra musik (i vilken taktart som helst;-)) förutsatt att du har god smak och detta är ju lite lätt subjektivt då rå ...

En hel del musik har ju skapats utifrån av uttråkning (?) uppsatta regler av typen tolvton or whatever och jag tycker nog att det blir lite larvigt när man håller på så...iaf jag tycker att det är skit samma om mona-lisa är målad med en roller eller med ett näshår hämtat ifrån en av dom två , vid tidpunkten enda levande exemplar av, himalayanska bajskorvsapor , jag använder ögonen och ser om det jag ser tilltalar mej...så enkel är jag....

Info om att "jag tog ett c...och sen fick jag inte ta det igen innan jag tagit ALLA ANDRA TONER I DEN KROMATISKA SKALAN,faaan vad BALLT" berör mej inte om det som kom ut lät skit....det spelar ingen som helst roll hur mycket aset ansträngde sej med att följa serien, låter det keck så är det keck...

Jag ycker att det är kul för dej att du , liksom jag , vid behov kan identifiera taktarter....men dom är ju enbart till för att förklara musiken för ngn annan som ska spela det och helst NU utan att ha hört låten och att liksom onanera(fan vad jag tjatar om just det begreppet nu då!!:roll: ) över sina kunskaper i området är ju grymt lökigt och oftast bedrivet av folkhögskolestuderande i stickad väst och möbelbas uppe i adamsäpplehöjd.
För mej är att kollektivrunka(och igen) över sånt inte musik...det snöandet och liknande hang-ups gör ofta att det tar årtionden för superduperschikkkliga wooten/V Bailey/whoeverfortspelandepåbakremiken-wannabees (inom övriga instrument också) att lära sej spela musik med själen och inte med matematikdelen av hjärnan....
Jag ska väl skita i det men jag tycker att det är synd att snöa bort tid på att krampaktigt försöka lära sej atomfysik innan man lärt sej att räkna till 10....därmed inte sagt att det har med dej eller egentligen någon annan på forumet att göra...

*fruktansvärt bullshitinlägg!! ;-)*

Postat: tis 16 sep 2008, 23:35
av basmartin
figgebass skrev:
basmartin skrev:
Men måste det vara antingen eller? Bara för att jag gillar att penetrera musik ur olika synvinklar och anal-ysera musikens beståndsdelar, så innebär det ju inte att jag i första hand föredrar musik som är så svårlyssnad så att öronen krullar sig.

Den attityden som du stör dig på, finns ju överallt, i alla typer av sammanhang. Det verkar ju inte som om vi människor kan leva utan att man måste bilda grupper och utse ett ideal som man verkar för och ett som man motverkar...
Självklart måste det inte vara antingen eller.
Jag spyr på koketteriet med kunskap. Dammigt värre.
Att du kan analysera och penetrera tror jag ökar dina möjligheter till att skapa bra musik (i vilken taktart som helst;-)) förutsatt att du har god smak och detta är ju lite lätt subjektivt då rå ...

En hel del musik har ju skapats utifrån av uttråkning (?) uppsatta regler av typen tolvton or whatever och jag tycker nog att det blir lite larvigt när man håller på så...iaf jag tycker att det är skit samma om mona-lisa är målad med en roller eller med ett näshår hämtat ifrån en av dom två , vid tidpunkten enda levande exemplar av, himalayanska bajskorvsapor , jag använder ögonen och ser om det jag ser tilltalar mej...så enkel är jag....

Info om att "jag tog ett c...och sen fick jag inte ta det igen innan jag tagit ALLA ANDRA TONER I DEN KROMATISKA SKALAN,faaan vad BALLT" berör mej inte om det som kom ut lät skit....det spelar ingen som helst roll hur mycket aset ansträngde sej med att följa serien, låter det keck så är det keck...

Jag ycker att det är kul för dej att du , liksom jag , vid behov kan identifiera taktarter....men dom är ju enbart till för att förklara musiken för ngn annan som ska spela det och helst NU utan att ha hört låten och att liksom onanera(fan vad jag tjatar om just det begreppet nu då!!:roll: ) över sina kunskaper i området är ju grymt lökigt och oftast bedrivet av folkhögskolestuderande i stickad väst och möbelbas uppe i adamsäpplehöjd.
För mej är att kollektivrunka(och igen) över sånt inte musik...det snöandet och liknande hang-ups gör ofta att det tar årtionden för superduperschikkkliga wooten/V Bailey/whoeverfortspelandepåbakremiken-wannabees (inom övriga instrument också) att lära sej spela musik med själen och inte med matematikdelen av hjärnan....
Jag ska väl skita i det men jag tycker att det är synd att snöa bort tid på att krampaktigt försöka lära sej atomfysik innan man lärt sej att räkna till 10....därmed inte sagt att det har med dej eller egentligen någon annan på forumet att göra...

*fruktansvärt bullshitinlägg!! ;-)*
Ja, vi är väl överens om det mesta. Sov gott!

Postat: tor 18 sep 2008, 01:36
av DoggyD
figgebass skrev:
DoggyD skrev:
bootsy skrev:
figgebass skrev:
mikkejohansson skrev:att spela flera taktarter mot varann är väl en annan sak?
Ja det är så jävla grymt!! För ett otränat öra så låter det som om dom som gör det inte kan spela men för en expert som gått på mer än en folkhögskola så framstår det som genialt!
Precis! Musik som bara är till för de som förstår, man känner sig liksom lite extra utvald när man räknat ut vad de sysslar med.
Jappers, precis så känner jag också, det är så jävla cool att behöva en miniräknare för att kunna räkna ut vad som händer (eller inte) där nere i spåren i slutet av pickupen. :poke:
När "Vanligt folk" tittar sådär frågande på en så kan man flina lite överséende och utbrista "haha...jag visste att du inte skulle förstå det...det där existerar inte i din begreppsvärld va? För mej var det enkelt..det var en 12/13 i baskaggen mot en hambo med lång 5'a samtidigt som dom headbangade i 1/16dels takt i 376 bpm...."
Eftersom man har hört 4/4 till leda så behöver man verkligen ny fräsch musik som utmanar ens matematiska sinne och inte talar så mycket till själen.
Fan vet om inte det här är ironi på riktigt hög nivå, annars kan jag bara önska dej lycka till nästa gång du går på muggen, DET borde utmana ditt matematiska sinne om inte annat. :wink:

Postat: tor 18 sep 2008, 08:41
av GandhiMK2
DoggyD skrev:
figgebass skrev:
DoggyD skrev:
bootsy skrev:
figgebass skrev:
mikkejohansson skrev:att spela flera taktarter mot varann är väl en annan sak?
Ja det är så jävla grymt!! För ett otränat öra så låter det som om dom som gör det inte kan spela men för en expert som gått på mer än en folkhögskola så framstår det som genialt!
Precis! Musik som bara är till för de som förstår, man känner sig liksom lite extra utvald när man räknat ut vad de sysslar med.
Jappers, precis så känner jag också, det är så jävla cool att behöva en miniräknare för att kunna räkna ut vad som händer (eller inte) där nere i spåren i slutet av pickupen. :poke:
När "Vanligt folk" tittar sådär frågande på en så kan man flina lite överséende och utbrista "haha...jag visste att du inte skulle förstå det...det där existerar inte i din begreppsvärld va? För mej var det enkelt..det var en 12/13 i baskaggen mot en hambo med lång 5'a samtidigt som dom headbangade i 1/16dels takt i 376 bpm...."
Eftersom man har hört 4/4 till leda så behöver man verkligen ny fräsch musik som utmanar ens matematiska sinne och inte talar så mycket till själen.
Fan vet om inte det här är ironi på riktigt hög nivå, annars kan jag bara önska dej lycka till nästa gång du går på muggen, DET borde utmana ditt matematiska sinne om inte annat. :wink:
Jaa du....faaan vet....Som en hint så tycker jag om låten "girls got rythm".....;-)

Postat: tor 18 sep 2008, 09:08
av TDHP
figgebass skrev:Jaa du....faaan vet....Som en hint så tycker jag om låten "girls got rythm".....;-)
Repade in "Dirty deeds" och "Ride on" i veckan, det är grejer det! :D

Postat: tor 18 sep 2008, 17:21
av DoggyD
figgebass skrev:
DoggyD skrev:
figgebass skrev:
DoggyD skrev:
bootsy skrev:
figgebass skrev:
mikkejohansson skrev:att spela flera taktarter mot varann är väl en annan sak?
Ja det är så jävla grymt!! För ett otränat öra så låter det som om dom som gör det inte kan spela men för en expert som gått på mer än en folkhögskola så framstår det som genialt!
Precis! Musik som bara är till för de som förstår, man känner sig liksom lite extra utvald när man räknat ut vad de sysslar med.
Jappers, precis så känner jag också, det är så jävla cool att behöva en miniräknare för att kunna räkna ut vad som händer (eller inte) där nere i spåren i slutet av pickupen. :poke:
När "Vanligt folk" tittar sådär frågande på en så kan man flina lite överséende och utbrista "haha...jag visste att du inte skulle förstå det...det där existerar inte i din begreppsvärld va? För mej var det enkelt..det var en 12/13 i baskaggen mot en hambo med lång 5'a samtidigt som dom headbangade i 1/16dels takt i 376 bpm...."
Eftersom man har hört 4/4 till leda så behöver man verkligen ny fräsch musik som utmanar ens matematiska sinne och inte talar så mycket till själen.
Fan vet om inte det här är ironi på riktigt hög nivå, annars kan jag bara önska dej lycka till nästa gång du går på muggen, DET borde utmana ditt matematiska sinne om inte annat. :wink:
Jaa du....faaan vet....Som en hint så tycker jag om låten "girls got rythm".....;-)
De' e' Coolers.

Postat: ons 04 mar 2009, 09:50
av alsof
blackparkas skrev:Testa "Hung my head" med Sting.
Trevlig och väldigt simpel uddataktartslåt, inga krusiduller i basliret alltså, bara skum takt.
Kommer inte ihåg vad det är för takt i dagsläget dock.
Det är 9/8 där bastonerna kommer på 1:an, 6:an och 8:an.

Postat: tor 05 mar 2009, 21:13
av RogerVatten
Genesis - Firth of Fifth 4/4, 2/4, 6/8, 13/16 och 15/16

Pink Floyd - Money 7/8 och 4/4

Annars är ju Våroffer ett hett tips, skit samma vad diskussionen handlar om.

Postat: tor 05 mar 2009, 21:34
av mikkejohansson
alsof skrev:
blackparkas skrev:Testa "Hung my head" med Sting.
Trevlig och väldigt simpel uddataktartslåt, inga krusiduller i basliret alltså, bara skum takt.
Kommer inte ihåg vad det är för takt i dagsläget dock.
Det är 9/8 där bastonerna kommer på 1:an, 6:an och 8:an.
Sting är grymt bra exempel på "lättspelade/lyssnade" udda taktarter; "Seven days" i 5/4, "St Augustine in hell" i 7/8, "I was brought to my senses" i 7/4 osv...

Postat: sön 16 aug 2009, 14:01
av basmartin
Figge, här är en låt för dig, Bulgariens svar på BAO:

http://www.youtube.com/watch?v=JQ1TtZuX0Bk

Postat: sön 13 dec 2009, 17:30
av edvin
Svarte_Jack skrev:Hur menar du med att känna i fyrtakt? 7/8 borde ju vara rätt trixigt att få till fyra.
Om en trummis spelar ett 4/4-komp och man har en melodi som "är 7/8" så går man ju runt efter fyra takter

Postat: lör 19 dec 2009, 21:33
av spinaeus
edvin skrev:
Svarte_Jack skrev:Hur menar du med att känna i fyrtakt? 7/8 borde ju vara rätt trixigt att få till fyra.
Om en trummis spelar ett 4/4-komp och man har en melodi som "är 7/8" så går man ju runt efter fyra takter
ursäkta, men det stämmer väl inte?
När melodin har tagit sig fyra takter och börjar på ett i takt fem så är trummisen bara på slag tre i takt 4
gemensam etta borde väl uppstå efter 7 takter trummande i 4/4 och 8 takter melodi i 7/8?

Jag harinte läst hela tråden så nån kanske har pekat på det tidigare men som jag fattar till exempel Dream Theaters taktartsidioti så har de ett grundriff på några slag/noter och sedan bygger de på takten efter det som de önskar och ibland byter taktart varje takt. Inte så mycket räkna alla gånger utan mer köra in grunden i kroppen och hålla koll på tillbygget så att säga.

Postat: sön 20 dec 2009, 00:58
av basmartin
nroht skrev:
edvin skrev:
Svarte_Jack skrev:Hur menar du med att känna i fyrtakt? 7/8 borde ju vara rätt trixigt att få till fyra.
Om en trummis spelar ett 4/4-komp och man har en melodi som "är 7/8" så går man ju runt efter fyra takter
ursäkta, men det stämmer väl inte?
När melodin har tagit sig fyra takter och börjar på ett i takt fem så är trummisen bara på slag tre i takt 4
gemensam etta borde väl uppstå efter 7 takter trummande i 4/4 och 8 takter melodi i 7/8?

Jag harinte läst hela tråden så nån kanske har pekat på det tidigare men som jag fattar till exempel Dream Theaters taktartsidioti så har de ett grundriff på några slag/noter och sedan bygger de på takten efter det som de önskar och ibland byter taktart varje takt. Inte så mycket räkna alla gånger utan mer köra in grunden i kroppen och hålla koll på tillbygget så att säga.
Ja, de får gemensam 1a efter 7 takter.

Postat: sön 15 aug 2010, 11:34
av gabrieldahl
Jag är inte så bra på matte, och gillar inte att räkna t ex 3+4 om jag spelar i 7/8 och så vidare, jag blandar då oftast ihop ordningen på dem och kan råka räkna 3+3+4 och hamna snett. Att ta det i halva tempot gillar jag däremot! Man räknar det liksom som "3-&-en-halv" vilket sedan funkar för rätt många udda taktarter (utom femtakt, blir alldeles för kort). Jag diggar detta för att iallafall jag blir lite lugnare, och spelar iochmed det lugnare. Det finns å andra sidan en baksida, att man kan råka bli lite för ivrig på den halva och bli stressad, och när man sedan är tillbaka i fjärdedelarna (halva tempot) kan man upptäcka att man rushade lite väl. Någon som räknar så? Annars gillar jag att bara räkna 8delarna, då slipper man halvera eller räkna 3+4, jag är ganska virrig så jag glömmer lätt.