Sida 2 av 6

Postat: tis 11 dec 2007, 18:11
av Gäst
mikkejohansson skrev:Namnet kommer från nåt av banden på D....disturbed? Men det är ju en fyrtakt...eller tvåtakt kanske.
Discharge.

http://sv.wikipedia.org/wiki/D-takt

Åttondelstriolsnacket i texten är helt galet men tabexemplen är riktiga.

Postat: tis 11 dec 2007, 18:13
av Crypto
Ett tillägg:
Alla taktarter med flera slag än 3 är så kallade sammansatta taktarter. Alla sammansatta taktarter går att dela in i grupper av 2 eller 3 slag eller både och (kolla mickes inlägg om indelning). Även 4/4 är en sammansatt taktart (2+2 fjärdedelar). Detta innebär vissa restriktioner i notation. Man skall av en notbild kunna se vad sammansättningen består av, därför är det till exempel inte rätt att punktera en fjärdedel på andra slaget i en fyrtakt, utan skall i stället skrivas som en fjärdedel plus en åttondel med bindebåge emellan. (Undantag till denna regel finns, som vanligt). Exempel 2: I en 7/8:s taktart balkar man ihop åttondelarna så att det syns om sammansättning består av 2+2+3, 2+3+2 eller 3+2+2. I en annan tråd gav jag exemplet America (tror den heter så) ur West Side Story. Låten går i 6/8, men varierar mellan sammansättningarna 3+3 och 2+2+2.

Det man glömmer bort är att egentligen är 3/4 en udda taktart. Detta märks inte minst bland mina elever som tycker att det är oerhört svårt att spela 3/4, när dom i hela sitt liv endast har spelat 4/4 (tills de fick mig som lärare det vill säga).

Postat: tis 11 dec 2007, 18:22
av dereborn
Crypto skrev: Det man glömmer bort är att egentligen är 3/4 en udda taktart. Detta märks inte minst bland mina elever som tycker att det är oerhört svårt att spela 3/4, när dom i hela sitt liv endast har spelat 4/4 (tills de fick mig som lärare det vill säga).
Det DÄR är intressant! En god vän till mig, som är riksspelman på fiol (en utmärkelse likvärdig med SM-guld i innebandy, typ), berättade att han varit på ett World-Music-evenemang nånstans i världen och där hade bl.a. varit olika workshops man kunde delta i. han hade besökt några drum workshops och blivit helt yr i huvudet av den polyrytmik slagverkarna från sydamerika och afrika behärskade. Dessutom tydligen svängigt som attan!

Döm om hans förvåning när ett par av dessa slagverkare bara inte kunde få till en vanlig polska-rytm på Thomas egen workshop i svensk folkmusik. (Polska är en ganska tung tretakt, ofta med "sen trea" där man stampar/ klappar på ett och tre. (EN två TRE EN två TRE EN...)

Vi har diskuterat varför, men det som du nämnde om att se tretakten som en udda taktart har vi aldrig nosat på! Coolt!

Postat: tis 11 dec 2007, 19:47
av Svensson
har aldrig tänkt 3/4 som udda! Jag har dock lärt mig den taktarten tidigt tack vare dragspelandet. Det visar väl att det egentligen inte finns "naturliga" taktarter utan mer beror på hur man blir "programerad" i tidig ålder.

Hur är det med verslängder då? Är det 4, 8, 16 takter som gäller även för "skumma" taktarter? Jag har en kompis som skrev en låt med 9 takter i. Han märkte det inte ens själv men den kändes lite skum men funkade. När vi provade att plocka bort en takt så stämde det inte alls med helheten.

Postat: tis 11 dec 2007, 20:08
av Janne
I stort sett alla udda taktarter är ju som tidigare sagts uppbyggda av olika 3- eller två grupper. När jag spelar känner jag 2-grupperna som KORT och 3-grupperna som LÅNG (Man behöver inte skrika, använder stora bokstäver bara för att skilja det från den andra texten).
Sedan tänker jag t ex kort-kort-låång om det är en 7/8 med 2+2+3-underdelning. Funkar görbra när man fått in i ryggmärgen att en kort=2 och en lång=3. När sedan melodin sitter i skallen behöver man ju inte tänka alls, men det här är ett bra sätt för mig att tänka vid avistaspel.

Postat: tis 11 dec 2007, 20:14
av mikkejohansson
Svensson skrev:har aldrig tänkt 3/4 som udda! Jag har dock lärt mig den taktarten tidigt tack vare dragspelandet. Det visar väl att det egentligen inte finns "naturliga" taktarter utan mer beror på hur man blir "programerad" i tidig ålder.

Hur är det med verslängder då? Är det 4, 8, 16 takter som gäller även för "skumma" taktarter? Jag har en kompis som skrev en låt med 9 takter i. Han märkte det inte ens själv men den kändes lite skum men funkade. När vi provade att plocka bort en takt så stämde det inte alls med helheten.

Svårt att säga vad som "gäller" med perioderna, det är ju lite som med taktarterna - beroende på hur man känner dem. Är melodin uppbyggd på ett visst sätt kan en niotakters period kännas helt naturlig medan i ett annat sammanhang råkar man alltid "vända" en takt för tidigt...

Postat: tis 11 dec 2007, 21:46
av Crypto
Vad som gäller vet jag inte, men de udda taktartslåtar jag spelat och lyssnat på är lika ofta som jämna taktartslåtar indelade i 4,8 eller 16 taktersperioder, det vill säga undantagen är lika frekventa i bägge sammanhang...

Postat: tis 11 dec 2007, 21:53
av Svarte_Jack
Vi har en låt där vändorna på verserna är 7-Ref-3-Ref-3-Ref-3-Ref. Där måste man tamejtusan räkna sig igenom :D Vi skrev en text sen fick låten minsann anpassa sig efter det.

Postat: ons 12 dec 2007, 09:10
av Crypto
Är det någon som har koll på indisk musik (generalisering)? De har så vitt jag fattat ett väldigt intressant tänk angående takt och puls (raga?). Jag har fått en snabblektion i detta på 10 minuter, minns inget annat än att det var spännande.

Postat: ons 12 dec 2007, 09:59
av dexter
mikkejohansson skrev:Namnet kommer från nåt av banden på D....disturbed?
Det där är nog tillräckligt provocerande för att du ska kunna bli nerslagen av ett gäng arga kängpunkare :D

Postat: ons 12 dec 2007, 10:05
av Svarte_Jack
Discharge för djävulen!!!

Postat: ons 12 dec 2007, 14:57
av basmartin
Crypto skrev:Är det någon som har koll på indisk musik (generalisering)? De har så vitt jag fattat ett väldigt intressant tänk angående takt och puls (raga?). Jag har fått en snabblektion i detta på 10 minuter, minns inget annat än att det var spännande.
Jag har varit på en tvåtimmars workshop om indisk musik och dess beståndsdelar men minns inget... Men det var väldigt intressant.

Postat: ons 12 dec 2007, 15:14
av funkys**t
basmartin skrev:
dereborn skrev: (Eller tjacka Jersilds blå bok "Rytmelaesing") :wink:
Haha, jag sålde den när jag slutade folkis...

Ett sätt som har fungerat för mig är istället för att räkna underdelningen och indelningen är att känna takten på så få slag som möjligt. En vanlig indelning av 7/8 takt är ju 2+2+3, då kan man räkna högt i jämna åttondelar: entvå entvå entvåtre osv. Klappa sedan varje gång du säger "en". Då får vi en rytm som man kan kalla för en clave, om man vill. Rytmen blir två fjärdedelar plus tre åttondelar.
Eller så kan man öva detta med att säga två- och trestaviga ord eller namn.. t ex tommy tommy annika osv. Sen klappar man på första stavelsen.

Postat: ons 12 dec 2007, 15:30
av basmartin
funkys**t skrev:
Eller så kan man öva detta med att säga två- och trestaviga ord eller namn.. t ex tommy tommy annika osv. Sen klappar man på första stavelsen.
Jag är allergisk mot ramsor i musik för egen del, men visst funkar det.

Postat: ons 12 dec 2007, 15:53
av Bean
Tips på lite "krångliga" (allt är relativt...) takter som kan vara lärorika, eller om inte annat - kul att lyssna på:

King Crimson - "Frame by Frame" (från "Discipline")
Bill Bruford - "Hells Bells" (från "One of a kind")

Postat: ons 12 dec 2007, 16:05
av the_great_alfonzo
Jag kan absolut ingenting om taktteori.... Ska man kunna det?

Postat: ons 12 dec 2007, 16:13
av Noelredding
the_great_alfonzo skrev:Jag kan absolut ingenting om taktteori.... Ska man kunna det?
Ja du är ju basist för fan.

Postat: ons 12 dec 2007, 16:16
av the_great_alfonzo
Jaha, jag trodde bara det var trummisar som behövde ha takt :roll:

Postat: ons 12 dec 2007, 16:20
av Liten
the_great_alfonzo skrev:Jaha, jag trodde bara det var trummisar som behövde ha takt :roll:
Du behöver inte kunna ett smack.. men för att citera vic wooten: then your relaying on someone else to have your "good time"...

Postat: ons 12 dec 2007, 19:06
av Rix
basmartin skrev:
Crypto skrev:Är det någon som har koll på indisk musik (generalisering)? De har så vitt jag fattat ett väldigt intressant tänk angående takt och puls (raga?). Jag har fått en snabblektion i detta på 10 minuter, minns inget annat än att det var spännande.
Jag har varit på en tvåtimmars workshop om indisk musik och dess beståndsdelar men minns inget... Men det var väldigt intressant.
Vad jag förstått så består deras folkmusik mycket av så kallade reduktioner. Man spelar alltså figurer som löper över takter som krymper (och växer) i antal slag(!!), flummigt värre men typ såhär.

Kod: Markera allt

| 1 2 3 4 5 6 7 8 | 1 2 3 4 5 6 7 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 | 1 2 3 | 1 2 | 1 | 1 2 ... 
Var på en workshop med IA Eklundh (galning) och han verkar ha glömt var 4/4 är. Han berättade det ungefär så här (mellan all göteborsk dynga).

Postat: ons 12 dec 2007, 20:13
av BBQV
Hellborg Art Metal Trio, med IA på gitarr, har nå'n låt som går i 17/16 eller liknande. Jävlar vad jag räknade på konserten för att komma på vad det var!

Annars Är Pink Floyds Money en bra låt att lära sig räkna konstigt till.

Postat: ons 12 dec 2007, 20:28
av mikkejohansson
dexter skrev:
mikkejohansson skrev:Namnet kommer från nåt av banden på D....disturbed?
Det där är nog tillräckligt provocerande för att du ska kunna bli nerslagen av ett gäng arga kängpunkare :D
Har ju fått lära mig att det är Discharge nu ju. Är inte skraj för kängpunkarna, däremot kanske lite för att ha gjort mina vänner i Totalt Jävla Mörker besvikna på mina D-takt kunskaper :)

Kan trösta med att de flesta kängpunkarna inte kan stava till Mahavisnu Orchestra heller, så då kan jag och mina torra akademikerpolare spöa skiten ur dem med våra Real-books.

Postat: ons 12 dec 2007, 20:31
av Svarte_Jack
Känner du totalt jävla mörker? :fullband: :sing: (vi måste fixa en tillbedjande, bugande smiley)

Postat: ons 12 dec 2007, 21:08
av the_great_alfonzo
BarbequeVillage skrev:Hellborg Art Metal Trio, med IA på gitarr, har nå'n låt som går i 17/16 eller liknande. Jävlar vad jag räknade på konserten för att komma på vad det var!

Annars Är Pink Floyds Money en bra låt att lära sig räkna konstigt till.
När såg du art metal??? Såg du dom på Fuzz??? Aga of the ladies var enorm!!!

Postat: ons 12 dec 2007, 21:12
av BBQV
Katalin i Uppsala...