Sida 3 av 6

Postat: fre 12 nov 2010, 09:53
av SnorLars
Så fort man börjar analysera sväng så svänger det inte längre, enligt mig.
På så sätt kan man inte snacka (=analysera) om sväng, bara uppleva det.

Det som stärker min tes är att oftast ökar svänget ifall man är påverkad av någon drog dvs att man på kemisk väg suddar ut begränsningar och analytiskt tänk.

Postat: fre 12 nov 2010, 09:55
av Liten
Hellboy skrev:
fieldflower skrev:
f-bass skrev:Jag tycker defintivit att det går jättebra att tala om sväng och vilka parametrar som styr vad som är sväng för en själv. Om man är analytiskt lagd, vill säga.
Men att det är just en subjektiv upplevelse utan övergripande generella kvalitetskrav så spricker det ju enl vissa...:roll:
Äh, du vill bara inte vara överens...;)

För att vara lite OnTopic så är jag analytiskt lagd (nästan för mycket) och tycker ändå att det är svårt att beskriva vad det är som skapar sväng.
Om jag beskriver vad jag tror skapar sväng låter det som ett recept på hur man spelar disharmoniskt och i otakt.
Men rätt utfört blir det sväng.
På ett ungefär...
Lite som Figge var inne på tidigare så har det ju faktiskt lite med ljudbilden att göra också. Åtminstone vad det gäller inspelad musik. Bara att lägga ljudkällorna i rätt frekvensområde eller se till så att instrumenten inte krockar i ljudbilden kan plocka fram ett sväng. Eller sabotera svänget om man mixar fel.....

Personligen tror jag att det finns lika många uppfattningar om vad som är sväng, hur man uppfattar sväng och hur man förklarar begreppet i ord som det finns människor på planeten. Vissa tycker att Sten & Stanley svänger rejält och andra tycker att Manowar är det svängigaste som finns. Eller Bill Bruford.

//J
- and some are a crooked as a corkscrew!

:vinkar:

Postat: fre 12 nov 2010, 09:58
av Jan Hellman
SnorLars skrev:Så fort man börjar analysera sväng så svänger det inte längre, enligt mig.
På så sätt kan man inte snacka (=analysera) om sväng, bara uppleva det.

Det som stärker min tes är att oftast ökar svänget ifall man är påverkad av någon drog dvs att man på kemisk väg suddar ut begränsningar och analytiskt tänk.
Ökar upplevelsen av sväng för:

1. Den drogpåverkade utövaren?

2. Den icke drogpåverkade lyssnaren?

3. Båda två?

//J :D

Postat: fre 12 nov 2010, 10:01
av fieldflower
Hellboy skrev:
fieldflower skrev:
f-bass skrev:Jag tycker defintivit att det går jättebra att tala om sväng och vilka parametrar som styr vad som är sväng för en själv. Om man är analytiskt lagd, vill säga.
Men att det är just en subjektiv upplevelse utan övergripande generella kvalitetskrav så spricker det ju enl vissa...:roll:
Äh, du vill bara inte vara överens...;)

För att vara lite OnTopic så är jag analytiskt lagd (nästan för mycket) och tycker ändå att det är svårt att beskriva vad det är som skapar sväng.
Om jag beskriver vad jag tror skapar sväng låter det som ett recept på hur man spelar disharmoniskt och i otakt.
Men rätt utfört blir det sväng.
På ett ungefär...
Lite som Figge var inne på tidigare så har det ju faktiskt lite med ljudbilden att göra också. Åtminstone vad det gäller inspelad musik. Bara att lägga ljudkällorna i rätt frekvensområde eller se till så att instrumenten inte krockar i ljudbilden kan plocka fram ett sväng. Eller sabotera svänget om man mixar fel.....
Oh, ja! Det är extra grädde på moset utöver de individuella instrumentens bidrag till svänget.
Allt för att göra det ännu svårare att beskriva ett recept på hur man får sväng.:D
Hellboy skrev:Personligen tror jag att det finns lika många uppfattningar om vad som är sväng, hur man uppfattar sväng och hur man förklarar begreppet i ord som det finns människor på planeten. Vissa tycker att Sten & Stanley svänger rejält och andra tycker att Manowar är det svängigaste som finns. Eller Bill Bruford.

//J
Nä, nu är vi inne på rätt och fel.
De som tycker samma som jag har RÄTT.
Alla som tycker annorlunda har FEL.
Och bara för att jag inte kan förklara varför det jag tycker är rätt är rätt blir det minsann inte mindre rätt för det.

I min musikaliska värld alltså.

Och andra personer har full frihet att tycka likaledes med eller mot mig.

För jag tycker det är väldigt svårt att "lära sig" tycka att musik svänger som man inte gillar och därmed inte uppfattar svänget i naturligt.
Like it or don't like it liksom.
Vilket enligt mig är en av de främsta skönheterna med musik - att det finns så många olika uttryckssätt, och uppskattning av olika kvaliteter, i alla olika musikstilar som finns.
Lite som att titta upp på stjärnhimlen och försöka hitta ett sammanhang. Och oavsett om man finner det eller ej är det vackert att titta på.

Postat: fre 12 nov 2010, 10:03
av SnorLars
Hellboy skrev:
SnorLars skrev:Så fort man börjar analysera sväng så svänger det inte längre, enligt mig.
På så sätt kan man inte snacka (=analysera) om sväng, bara uppleva det.

Det som stärker min tes är att oftast ökar svänget ifall man är påverkad av någon drog dvs att man på kemisk väg suddar ut begränsningar och analytiskt tänk.
Ökar upplevelsen av sväng för:

1. Den drogpåverkade utövaren?

2. Den icke drogpåverkade lyssnaren?

3. Båda två?

//J :D
...för den drogpåverkade mottagaren oavsett om det är utövaren eller lyssnaren.
Och detta stärker ju påståendet att sväng är individuellt.

Postat: fre 12 nov 2010, 10:04
av TDHP
Svara först på frågan vad som är "gott", sen på vad som är "vackert".
Därefter börjar vi definiera "sväng".

Postat: fre 12 nov 2010, 10:07
av Liten
Den tes jag går efter är att svänget uppstår där jag inte spelar :oops:

Aka "smaken sitter i hålen"

Aka I fickan (pocket) är där det händer..

.. Mao: Fickpingis på bortaplan = inge sväng WHAT SO EVER!

Postat: fre 12 nov 2010, 10:09
av Tarzan08
Liten skrev:Den tes jag går efter är att svänget uppstår där jag inte spelar :oops:

Aka "smaken sitter i hålen"

Aka I fickan (pocket) är där det händer..

.. Mao: Fickpingis på bortaplan = inge sväng WHAT SO EVER!
Så underbart enkelt förklarat.
Särskilt under rus, enligt SnorLars...

Så sup dig snygg och härja runt i polarens fickor... där har'ru 't.

Postat: fre 12 nov 2010, 10:18
av GandhiMK2
Hellboy skrev:
Lite som Figge var inne på tidigare så har det ju faktiskt lite med ljudbilden att göra också. Åtminstone vad det gäller inspelad musik.
Det handlar otroligt mycket om sound, tycker jag , och då snackar vi inte bara inspelad musik. Borde ju vara fler än jag som repat i usla replokaler där det känts som om man är ett ganska kasst band för att sen komma till den välljudande scénen och det svänger som fan om det som dagen innan stod still.
Jag repade för ett tag sen med Per Lindvall i ngn hård och plattskramlig lokal på Kulturama. Svängde inte nämnvärt om nåt. En timme senare gigade vi i en annan lokal där det lät bra och då förstod man varför han är landets mest inspelade trummis....

Om man bara ska inrikta sej på basism så är det ju timinguppfattning, förhållande till beatet, frasering (tonlängd framför allt.Härom dagen var en dämpad kontralik avklingning något som fick en låt som jag spelade in bas på det som verkligen fick fram svänget. Det du , Sustain-inti...;-)) och inte minst sound som jag anser påverka svänget.
Det där är väl skitbra att tänka på och fundera över när man övar sej upp till en bra nivå men jag tror inte att så många av oss som varit aktiva yrkesmusiker står och analyserar alltför mycket på gigen....

Postat: fre 12 nov 2010, 10:23
av Svensson
f-bass skrev:
Hellboy skrev:
Lite som Figge var inne på tidigare så har det ju faktiskt lite med ljudbilden att göra också. Åtminstone vad det gäller inspelad musik.
Det handlar otroligt mycket om sound, tycker jag , och då snackar vi inte bara inspelad musik. Borde ju vara fler än jag som repat i usla replokaler där det känts som om man är ett ganska kasst band för att sen komma till den välljudande scénen och det svänger som fan om det som dagen innan stod still.
Jag repade för ett tag sen med Per Lindvall i ngn hård och plattskramlig lokal på Kulturama. Svängde inte nämnvärt om nåt. En timme senare gigade vi i en annan lokal där det lät bra och då förstod man varför han är landets mest inspelade trummis....

Om man bara ska inrikta sej på basism så är det ju timinguppfattning, förhållande till beatet, frasering (tonlängd framför allt) och inte minst sound som jag anser påverka svänget.
Jepp, är benägen att hålla med, det har hänt mer än en gång att man bara velat lägga ner alltihop och ofta beror det faktsikt på en helt vansinning ljudbild, speciellt om man spelat in i repan och lyssnar på det efteråt.

Postat: fre 12 nov 2010, 10:41
av bootsy

Postat: fre 12 nov 2010, 10:48
av bootsy

Postat: fre 12 nov 2010, 10:56
av Liten
Grrrr... startar jag spotify här på jobbet låses mitt konto! FAN!

Postat: fre 12 nov 2010, 11:56
av Daionsavage
f-bass skrev:Per Lindvall i ngn hård och plattskramlig lokal på Kulturama. Svängde inte nämnvärt om nåt. En timme senare gigade vi i en annan lokal där det lät bra och då förstod man varför han är landets mest inspelade trummis....

Visst var det han som spelade stadigare än en trummaskin vid något tillfälle?

Postat: fre 12 nov 2010, 11:58
av bootsy
Daionsavage skrev:
f-bass skrev:Per Lindvall i ngn hård och plattskramlig lokal på Kulturama. Svängde inte nämnvärt om nåt. En timme senare gigade vi i en annan lokal där det lät bra och då förstod man varför han är landets mest inspelade trummis....

Visst var det han som spelade stadigare än en trummaskin vid något tillfälle?
Han upptäckte att en trummaskin "gick fel" och den fick skickas tillbaka till tillverkaren för omkalibrering.

Postat: fre 12 nov 2010, 11:59
av Liten
Daionsavage skrev:
f-bass skrev:Per Lindvall i ngn hård och plattskramlig lokal på Kulturama. Svängde inte nämnvärt om nåt. En timme senare gigade vi i en annan lokal där det lät bra och då förstod man varför han är landets mest inspelade trummis....

Visst var det han som spelade stadigare än en trummaskin vid något tillfälle?
Skrönan jag hört involverar en vansinnig Phil Collins och en timid Lindvall som vänligt men bestämt hävdar att klicket "ökar"...
Och när det mättes upp visade det sig stämma.. men OTROLIGT liten marginal..

Postat: fre 12 nov 2010, 12:14
av Gäst
bootsy skrev:
Daionsavage skrev:
f-bass skrev:Per Lindvall i ngn hård och plattskramlig lokal på Kulturama. Svängde inte nämnvärt om nåt. En timme senare gigade vi i en annan lokal där det lät bra och då förstod man varför han är landets mest inspelade trummis....

Visst var det han som spelade stadigare än en trummaskin vid något tillfälle?
Han upptäckte att en trummaskin "gick fel" och den fick skickas tillbaka till tillverkaren för omkalibrering.
Har det någonsin hänt att Lindvall nämnts i en diskussion utan att någon tagit upp trummaskingrejen?

Postat: fre 12 nov 2010, 12:16
av bootsy
Johannes skrev:
bootsy skrev:
Daionsavage skrev:
f-bass skrev:Per Lindvall i ngn hård och plattskramlig lokal på Kulturama. Svängde inte nämnvärt om nåt. En timme senare gigade vi i en annan lokal där det lät bra och då förstod man varför han är landets mest inspelade trummis....

Visst var det han som spelade stadigare än en trummaskin vid något tillfälle?
Han upptäckte att en trummaskin "gick fel" och den fick skickas tillbaka till tillverkaren för omkalibrering.
Har det någonsin hänt att Lindvall nämnts i en diskussion utan att någon tagit upp trummaskingrejen?
Absolut, jag har varit med om det säkert två - tre gånger. Händer nog vid minst ett tiotal tillfällen om året.

Postat: fre 12 nov 2010, 12:17
av Daionsavage
Johannes skrev:
bootsy skrev:
Daionsavage skrev:
f-bass skrev:Per Lindvall i ngn hård och plattskramlig lokal på Kulturama. Svängde inte nämnvärt om nåt. En timme senare gigade vi i en annan lokal där det lät bra och då förstod man varför han är landets mest inspelade trummis....

Visst var det han som spelade stadigare än en trummaskin vid något tillfälle?
Han upptäckte att en trummaskin "gick fel" och den fick skickas tillbaka till tillverkaren för omkalibrering.
Har det någonsin hänt att Lindvall nämnts i en diskussion utan att någon tagit upp trummaskingrejen?
Knappast, det är en osannolikt bra historia.

Postat: fre 12 nov 2010, 12:23
av Gäst
Liten skrev:
Daionsavage skrev:
f-bass skrev:Per Lindvall i ngn hård och plattskramlig lokal på Kulturama. Svängde inte nämnvärt om nåt. En timme senare gigade vi i en annan lokal där det lät bra och då förstod man varför han är landets mest inspelade trummis....

Visst var det han som spelade stadigare än en trummaskin vid något tillfälle?
Skrönan jag hört involverar en vansinnig Phil Collins och en timid Lindvall som vänligt men bestämt hävdar att klicket "ökar"...
Och när det mättes upp visade det sig stämma.. men OTROLIGT liten marginal..
Lindvall bekräftade storyn i en musikertidning (troligtvis MM) jag läste för för några år sedan. Phil Collins nämndes inte. Lindvall spelade in till ett inspelat klick i en studio och enligt inspelningskillen så ökade (eller sackade, minns inte) han på samma ställe i låten varje gång. Lindvall hävdade att han inte alls ökade/sackade och vid en koll så var det fel på klicket.

Postat: fre 12 nov 2010, 12:30
av Gäst
Min uppfattning av sväng är att det är helt och hållet upp till var och en att avgöra om en låt svänger eller inte. Jag har hur många gånger som helst sett folk på forumet posta Spotify- eller YouTube-länkar med kommentarer om att det här skall man lyssna på för att det svänger. När jag sedan klickar och lyssnar så svänger det som en linjal. Ofta så verkar det som att när folk skriver "det här svänger" så menar dom egentligen "det här tycker jag är bra". Det tror jag inte betyder att sväng inte existerar men när uttrycket börjar användas av folk som egentligen av olika anledningar inte "hör" sväng så förlorar det lite av sin ursprungliga mening.

Postat: fre 12 nov 2010, 12:36
av fieldflower
Johannes skrev:Min uppfattning av sväng är att det är helt och hållet upp till var och en att avgöra om en låt svänger eller inte. Jag har hur många gånger som helst sett folk på forumet posta Spotify- eller YouTube-länkar med kommentarer om att det här skall man lyssna på för att det svänger. När jag sedan klickar och lyssnar så svänger det som en linjal. Ofta så verkar det som att när folk skriver "det här svänger" så menar dom egentligen "det här tycker jag är bra". Det tror jag inte betyder att sväng inte existerar men när uttrycket börjar användas av folk som egentligen av olika anledningar inte "hör" sväng så förlorar det lite av sin ursprungliga mening.
Jag tror att "bra" och "sväng" är otroligt nära sammankopplat.

Om musiken du hör inte uppfyller "bra" kan du aldrig höra "sväng" hur mycket du än försöker.

Jag kommer t.e.x. aldrig någonsin höra sväng i dödsmetall, medan andra tycker att det svänger som bara den.

Postat: fre 12 nov 2010, 12:37
av bootsy
Johannes skrev:Min uppfattning av sväng är att det är helt och hållet upp till var och en att avgöra om en låt svänger eller inte. Jag har hur många gånger som helst sett folk på forumet posta Spotify- eller YouTube-länkar med kommentarer om att det här skall man lyssna på för att det svänger. När jag sedan klickar och lyssnar så svänger det som en linjal. Ofta så verkar det som att när folk skriver "det här svänger" så menar dom egentligen "det här tycker jag är bra". Det tror jag inte betyder att sväng inte existerar men när uttrycket börjar användas av folk som egentligen av olika anledningar inte "hör" sväng så förlorar det lite av sin ursprungliga mening.
Mycket bra poäng. Folk tror att "jag gillar" och "det svänger" är synonymer.

Fel.

Jag gillar t ex Kraftwerk väldigt mycket, men kan inte förmå mig att tycka att det svänger om dem i ordets egentliga bemärkelse.

Re: Fenomenet sväng

Postat: fre 12 nov 2010, 12:41
av Geddan
bootsy skrev:På förekommen anledning vore det intressant att se hur ni andra resonerar kring - eller kanske försöker er på att definiera - sväng- och groovefenomenet.

I min värld är det en kombination av timing, dynamik och lyhördhet som musiker i samspel uppnår när allt klickar.

Hur tänker ni?
Om du inte lyssnat på, tagit ut och lärt dig spela alla låtar som någonsin spelats in i hela världen, så har du ingen rätt att starta en sån här tråd!

Re: Fenomenet sväng

Postat: fre 12 nov 2010, 12:43
av bootsy
Geddan skrev:
bootsy skrev:På förekommen anledning vore det intressant att se hur ni andra resonerar kring - eller kanske försöker er på att definiera - sväng- och groovefenomenet.

I min värld är det en kombination av timing, dynamik och lyhördhet som musiker i samspel uppnår när allt klickar.

Hur tänker ni?
Om du inte lyssnat på, tagit ut och lärt dig spela alla låtar som någonsin spelats in i hela världen, så har du ingen rätt att starta en sån här tråd!
Lås fanskapet då. Jag vill inte göra bort mig i onödan!