Sida 1 av 1

X-Files ackordet

Postat: ons 13 maj 2009, 22:52
av Gyllenberg
Godkväll allesammans. Jag har en fråga angående första ackordet till X-files temat.

http://www.youtube.com/watch?v=JDZBgHBHQT8

Vilken typ av ackord är det? Är det ett moll6 eller mollb6? Om ja inte är helt fel ute så går låten i tonarten Emoll. Ackordet består av tonerna E G B C. Hursomhelst så är ju 6:an i emollskalan C så då är det väl ett Em6? I ett program jag har för att träna gehör så säger den att Em6 består av tonerna E G B C#. Har även hört en kompis säga mollb6.

Är ganska förvirrad av detta så jag måste få svar på frågan.
Så vad är det korrekta svaret? :D

Postat: ons 13 maj 2009, 23:04
av Janne
Det är inget mindre än ett neapoletanskt sextackord, alltså mollsex-ackord med lågaltererad sext.

Postat: ons 13 maj 2009, 23:08
av TDHP
Hårdrock! :D

Postat: ons 13 maj 2009, 23:14
av mikkejohansson
Janne skrev:Det är inget mindre än ett neapoletanskt sextackord, alltså mollsex-ackord med lågaltererad sext.
ett neapoletanskt sextackord ska inte innehålla någon kvint, eller hur?

jag skulle ändå kalla det ett cmaj/e jag....

Postat: ons 13 maj 2009, 23:22
av Janne
Nä, och så ska det väl vara subdominantparallell för att kallas det också. Men jag tyckte att svaret lät bra ;)
Vanlig ackordsanalys skulle jag nog också dra till med CMaj7/E eller t o m C/E eftersom B känns som en passerton. Fast det känns ju ändå som att det är en Em-klang? Hur man skriver det som ett mollackord vet jag inte. Em(#5) och strunta i B:et?

Postat: tor 14 maj 2009, 02:16
av basmartin
Låten går väl i Am? Iaf, ligger ett Am-add9 i syntpadsen och den sekvensen som pianot spelar skulle jag inte analysera på något annat sätt än som en melodisekvens. Den förändrar ju inte grundackordet. Hade pianoslingan inte varit arpeggierad så hade det varit ett Fmaj7/A.

Postat: tor 14 maj 2009, 11:15
av Dramo
Inte ens jag som kan läsa grekiska förstår någonting i den här tråden. :lol:

Postat: tor 14 maj 2009, 11:31
av newheartshadow
Dramo skrev:Inte ens jag som kan läsa grekiska förstår någonting i den här tråden. :lol:
Börja här:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0764578383

Postat: tor 14 maj 2009, 11:33
av GurraG
Janne skrev:Nä, och så ska det väl vara subdominantparallell för att kallas det också. Men jag tyckte att svaret lät bra ;)
Vanlig ackordsanalys skulle jag nog också dra till med CMaj7/E eller t o m C/E eftersom B känns som en passerton. Fast det känns ju ändå som att det är en Em-klang? Hur man skriver det som ett mollackord vet jag inte. Em(#5) och strunta i B:et?
Min lärare i musikteori på folkhögskola hävdade att mollplusfemackord i princip inte existerade, utan att det var fråga om durackord med tersen i basen (alltså C/E istf Em#5 i detta fallet). Det enda undantaget han kunde tänka sig var om man hade en ackordsekvens i stil med Em-Em#5-Em6-Em7, alltså ungefär som James Bondtemat.
Jag säger dock inte att han hade rätt...


EDIT: Sen finns ju såklart det neapolitanska sextackordet, alltså mollackord med sänkt sexa och utesluten kvint. Men det ska ju, egentligen bara användas som subdominantvariant, (inte subdominantparallell som Janne skrivit ovan. :wink:). Det neapolitanska sextackordet i C-dur är alltså ett slags Fm b6, eller snarare ett Db/F

Postat: tor 14 maj 2009, 12:18
av RogerVatten
Lyssna på Gurra, han vet vad han pratar om.
Jag skulle säga tP7 med ters i basen, utan att lyssna dock, så lyssna inte på mig.

Dock är napolitanska sexter underbart! Påminner en om hemlandet!

Aaa... Marechiare! Aaa... Marechiare! N'ce sta'na fenesta!

Postat: tor 14 maj 2009, 12:22
av RogerVatten
Jag har dock en tricky grej på lur... Genesis - Watcher of the Skies

E, G och Cb! Jo, det står så i noterna.

Alltid kul att se, undrar vad en storbandsledare skulle göra av det

Postat: tor 14 maj 2009, 12:28
av GurraG
RogerVatten skrev:Jag har dock en tricky grej på lur... Genesis - Watcher of the Skies

E, G och Cb! Jo, det står så i noterna.

Alltid kul att se, undrar vad en storbandsledare skulle göra av det
Cb sus4 #5/E :D

Fast det är klart, att susfyran i ett Cb-ackord skulle ju skrivas Fb och inte E. Men men... :wink:

Postat: ons 29 jul 2009, 21:48
av Wennefer
Asså nu fattar jag inget... Arkiv-X ackordet är enligt mig ett Moll 6 arpeggio... sen kommer nån och snackar om lågaltererad sext... det är väl inte nån stor sext i moll heller? Då blir det ju för bövulen doriskt? eller är det alltid stor sext man menar när man säger att nånting är ett m6-ackord? Det skulle det iofs kunna vara... *confused*

Postat: ons 29 jul 2009, 22:08
av Kaufmann
Wennefer skrev:Asså nu fattar jag inget... Arkiv-X ackordet är enligt mig ett Moll 6 arpeggio... sen kommer nån och snackar om lågaltererad sext... det är väl inte nån stor sext i moll heller? Då blir det ju för bövulen doriskt? eller är det alltid stor sext man menar när man säger att nånting är ett m6-ackord? Det skulle det iofs kunna vara... *confused*
För att göra det enkelt.

Ett sext Ackord (vad jag har lärt mig) är alltid en stor sexa oavsett dur/moll.
Däremot om man använder sig av den lilla sexan så får man en överstigande kvint och då blir det ett #5 ackord.

Edit: Rätta mig om jag har fel någon. Man vill inte ge bort felaktig information.

Edit igen: En kvint menade jag såklart!

Postat: ons 29 jul 2009, 22:27
av Wennefer
Kaufmann skrev:
Wennefer skrev:Asså nu fattar jag inget... Arkiv-X ackordet är enligt mig ett Moll 6 arpeggio... sen kommer nån och snackar om lågaltererad sext... det är väl inte nån stor sext i moll heller? Då blir det ju för bövulen doriskt? eller är det alltid stor sext man menar när man säger att nånting är ett m6-ackord? Det skulle det iofs kunna vara... *confused*
För att göra det enkelt.

Ett sext Ackord (vad jag har lärt mig) är alltid en stor sexa oavsett dur/moll.
Däremot om man använder sig av den lilla sexan så får man en överstigande kvint och då blir det ett #5 ackord.

Edit: Rätta mig om jag har fel någon. Man vill inte ge bort felaktig information.

Edit igen: En kvint menade jag såklart!

Men i det här fallet så är ju kvinten också med så att säga.. 1 b3 5 b6.

Finns det nån oskriven (eller skriven) regel att man inte får skriva Am(add b6)?

Postat: ons 29 jul 2009, 22:35
av Kaufmann
Wennefer skrev:
Kaufmann skrev:
Wennefer skrev:Asså nu fattar jag inget... Arkiv-X ackordet är enligt mig ett Moll 6 arpeggio... sen kommer nån och snackar om lågaltererad sext... det är väl inte nån stor sext i moll heller? Då blir det ju för bövulen doriskt? eller är det alltid stor sext man menar när man säger att nånting är ett m6-ackord? Det skulle det iofs kunna vara... *confused*
För att göra det enkelt.

Ett sext Ackord (vad jag har lärt mig) är alltid en stor sexa oavsett dur/moll.
Däremot om man använder sig av den lilla sexan så får man en överstigande kvint och då blir det ett #5 ackord.

Edit: Rätta mig om jag har fel någon. Man vill inte ge bort felaktig information.

Edit igen: En kvint menade jag såklart!

Men i det här fallet så är ju kvinten också med så att säga.. 1 b3 5 b6.

Finns det nån oskriven (eller skriven) regel att man inte får skriva Am(add b6)?
Ptjaa.. fast kvinten är alltid med i sextackord.

Nu blev jag jääkligt konfunderad. Måste låta nån i tungviktsklassen ta hand om det.

Re: X-Files ackordet

Postat: tor 30 jul 2009, 00:17
av albinz
Gyllenberg skrev:Godkväll allesammans. Jag har en fråga angående första ackordet till X-files temat.

http://www.youtube.com/watch?v=JDZBgHBHQT8

Vilken typ av ackord är det? Är det ett moll6 eller mollb6? Om ja inte är helt fel ute så går låten i tonarten Emoll. Ackordet består av tonerna E G B C. Hursomhelst så är ju 6:an i emollskalan C så då är det väl ett Em6? I ett program jag har för att träna gehör så säger den att Em6 består av tonerna E G B C#. Har även hört en kompis säga mollb6.

Är ganska förvirrad av detta så jag måste få svar på frågan.
Så vad är det korrekta svaret? :D
Ljuden är skapade av ett UFO, klart det är svårt att höra vilket ackord det är!