Vilka läser noter?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

spelar helst på gehör, men jag kan allt! ;) C-klav är ultimat.
grejor
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Nästa nyårslöfte ska vara att lära mig spela efter noter. :twisted:
Djävlar anamma, ska nog börja förbereda mig redan nu. Nå'n som har tips hur man börjar?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Bastappe skrev:Nästa nyårslöfte ska vara att lära mig spela efter noter. :twisted:
Djävlar anamma, ska nog börja förbereda mig redan nu. Nå'n som har tips hur man börjar?
Har du hajat koden? Vet du hur det funkar och behöver bara bli snabbare i tanken, typ?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

figgebass skrev:
Bastappe skrev:Nästa nyårslöfte ska vara att lära mig spela efter noter. :twisted:
Djävlar anamma, ska nog börja förbereda mig redan nu. Nå'n som har tips hur man börjar?
Har du hajat koden? Vet du hur det funkar och behöver bara bli snabbare i tanken, typ?
Jag har fattat koden. Vill känna till "genvägarna". Är helt ödmjukt, snabb i tanken.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Bastappe skrev:
figgebass skrev:
Bastappe skrev:Nästa nyårslöfte ska vara att lära mig spela efter noter. :twisted:
Djävlar anamma, ska nog börja förbereda mig redan nu. Nå'n som har tips hur man börjar?
Har du hajat koden? Vet du hur det funkar och behöver bara bli snabbare i tanken, typ?
Jag har fattat koden. Vill känna till "genvägarna". Är helt ödmjukt, snabb i tanken.
Ett tips är att öva från "två håll". Dvs inte bara öva på att läsa befintliga noter utan även på att skriva ned fraser/figurer som du kan eller plockar på gehör.

Annars handlar det mycket om att lära sig känna igen hela grupper av noter, istället för att läsa not för not. Precis som när man läser text, och ser direkt vilket ord som står utan att behöva bokstavera det. Men det kommer med tiden.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Basjonas skrev:
Bastappe skrev:
figgebass skrev:
Bastappe skrev:Nästa nyårslöfte ska vara att lära mig spela efter noter. :twisted:
Djävlar anamma, ska nog börja förbereda mig redan nu. Nå'n som har tips hur man börjar?
Har du hajat koden? Vet du hur det funkar och behöver bara bli snabbare i tanken, typ?
Jag har fattat koden. Vill känna till "genvägarna". Är helt ödmjukt, snabb i tanken.
Ett tips är att öva från "två håll". Dvs inte bara öva på att läsa befintliga noter utan även på att skriva ned fraser/figurer som du kan eller plockar på gehör.

Annars handlar det mycket om att lära sig känna igen hela grupper av noter, istället för att läsa not för not. Precis som när man läser text, och ser direkt vilket ord som står utan att behöva bokstavera det. Men det kommer med tiden.
Jag skulle vilja ha ett exempel på noter på en låt som jag kan. Good Times med Chic t. ex.
Är det det nå'n som har den på noter? Basgången alltså.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 14:57
Ort: Norrköping

Inlägg av martin_finspång »

Jag kan läsa slagverksnoter.

Ibland försäker jag lära mig att läsa tonsatta noter, men det går väldans sakta.
AlexL
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 22:26

Inlägg av AlexL »

Läser F-klav rätt okej, G-klav går däremot sjukt långsamt.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Bastappe skrev:
Basjonas skrev:
Bastappe skrev:
figgebass skrev:
Bastappe skrev:Nästa nyårslöfte ska vara att lära mig spela efter noter. :twisted:
Djävlar anamma, ska nog börja förbereda mig redan nu. Nå'n som har tips hur man börjar?
Har du hajat koden? Vet du hur det funkar och behöver bara bli snabbare i tanken, typ?
Jag har fattat koden. Vill känna till "genvägarna". Är helt ödmjukt, snabb i tanken.
Ett tips är att öva från "två håll". Dvs inte bara öva på att läsa befintliga noter utan även på att skriva ned fraser/figurer som du kan eller plockar på gehör.

Annars handlar det mycket om att lära sig känna igen hela grupper av noter, istället för att läsa not för not. Precis som när man läser text, och ser direkt vilket ord som står utan att behöva bokstavera det. Men det kommer med tiden.
Jag skulle vilja ha ett exempel på noter på en låt som jag kan. Good Times med Chic t. ex.
Är det det nå'n som har den på noter? Basgången alltså.
Just good times sträcker sej ju mer eller mindre över 4 takter....dom kan jag skriva ut åt dej om du verkligen vill! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Bastappe skrev: Jag skulle vilja ha ett exempel på noter på en låt som jag kan. Good Times med Chic t. ex.
Är det det nå'n som har den på noter? Basgången alltså.
Men Tappe! Den har jag transkriberat ju (typ 15 år sedan eller nåt)...vill du ha denna E-doriska skönhet? Kan maila den i PDF-format 8)
Senast redigerad av BassLobster den sön 14 sep 2008, 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Läser F-, G- och trumklav. That's it...
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

BassLobster skrev:
Bastappe skrev: Jag skulle vilja ha ett exempel på noter på en låt som jag kan. Good Times med Chic t. ex.
Är det det nå'n som har den på noter? Basgången alltså.
Men Tappe! Den har jag transkriberat ju (typ 15 år sedan eller nåt)...vill du ha denna E-doriska skönhet? Kan maila den i PDF-format 8)
Ja tack. Maila
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Läser F-klav, men är fruktansvärt rostig. A vista är inte att tänka på.
Sannolikt har det mycket att göra med att senast jag fick noter inför en spelning måste varit kring -95.
Funderar dock på att polera av förmågan en aning - hittade Real Book med F-klav i källaren häromdagen. Kan ju lika gärna plöja ner några timmar med den istället för att öva på min redan perfekta tapping-teknik.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

GrafZeppelin skrev:
Svarte_Jack skrev:Vad är tenorklav? Vilka instrument råkar ut för det?
Bild

Trombon och fagott bl.a
Jag har aldrig spelat Trombon med tenorklav...
EDIT: Tenorklav grundades framförallt för altfiolen/violan
grejor
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Läser G-klav och ackordanalys rätt väl för piano. F-klav eller vad det heter för bas har jag aldrig haft anledning att lära mig tyvärr, har i princip alltid handlat om ackord och/eller gehör i de sammanhang jag spelat. Kan säga att det är rätt kass att vara bassist o bara kunna G-klav de gånger nån har slängt åt en ett notblad. :oops:

Glad amatör som man är - Drömmen är ju att vara en a-vista katt som glider in o sätter en massa coola gig. Go Figge!!! :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

En intressant detalj med notläsningen är att när jag gick på musikgymnasium så var det sån jädra hets med att man skulle lära sig att spela efter noter om man ville studera vidare på högskola eller vara frilansmusiker. Och varje gång man skulle göra det där avista-provet inför varje sökning så var jag så nervös och tänkte "det här kommer aldrig att gå, nu kommer de fatta att jag inte kan spela" och så spelade jag inte en ton rätt. Men trots det så kom jag in på högskola och under studietiden läste jag inte en enda not... Och som frilansmusiker så har jag bara läst noter när jag har spelat med storband. Så det känns ju som att mina lärare på gymnasiet kunde softat lite med not-hetsen...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Bastappe skrev:
BassLobster skrev:
Bastappe skrev: Jag skulle vilja ha ett exempel på noter på en låt som jag kan. Good Times med Chic t. ex.
Är det det nå'n som har den på noter? Basgången alltså.
Men Tappe! Den har jag transkriberat ju (typ 15 år sedan eller nåt)...vill du ha denna E-doriska skönhet? Kan maila den i PDF-format 8)
Ja tack. Maila
Har mailat den dig nu...hoppas det var rätt adress... :roll:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

basmartin skrev:En intressant detalj med notläsningen är att när jag gick på musikgymnasium så var det sån jädra hets med att man skulle lära sig att spela efter noter om man ville studera vidare på högskola eller vara frilansmusiker. Och varje gång man skulle göra det där avista-provet inför varje sökning så var jag så nervös och tänkte "det här kommer aldrig att gå, nu kommer de fatta att jag inte kan spela" och så spelade jag inte en ton rätt. Men trots det så kom jag in på högskola och under studietiden läste jag inte en enda not... Och som frilansmusiker så har jag bara läst noter när jag har spelat med storband. Så det känns ju som att mina lärare på gymnasiet kunde softat lite med not-hetsen...
Jo, det där har jag också tänkt på, trots att jag inte tagit en lektion på bas i hela mitt liv. Jag lärde mig F-klav (kunde G-klav tjänligt på piano) på egen hand för att jag var övertygad om att jag inte skulle ha en chans som yrkesmusiker annars. De gånger jag sedan verkligen varit tvungen att läsa noter har inte varit många, det är som du säger i storbandssammanhang och i vissa former av arrangerad musik som salsa och liknande som jag har stött på notläsning på allvar.

Faktum är att jag nu kom på att jag fick noter framför mig förra året när jag hoppade in i ett "showband" som lirade lite olika versioner av gamla hits på ett stort företagsevent. En hel del av soulhitsen hade basgångarna utskrivna. Jag såg rätt snabbt att han som skrivit arren hade rippat basgångarna direkt från skivorna, vilka jag till stor del kan utantill. Jag satte allting på första och enda repet och fick en nickning och en "fan vad du läser bra!"- kommentar av kapellmästaren. If he only knew!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

edvine skrev:
GrafZeppelin skrev:
Svarte_Jack skrev:Vad är tenorklav? Vilka instrument råkar ut för det?
Bild

Trombon och fagott bl.a
Jag har aldrig spelat Trombon med tenorklav...
EDIT: Tenorklav grundades framförallt för altfiolen/violan

Hmm....tror du menar ALT-klav? Ser likadan ut fast sitter ett par pinnar ner.

Tenorklav framför allt Cello (oftare solistisk) och Trombon (dito).

Samlingsnamnet för de två (tenor o alt) är ju C-klav. Tenor/alt handlar bara om placeringen på notsystemet.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

bootsy skrev:
Jo, det där har jag också tänkt på, trots att jag inte tagit en lektion på bas i hela mitt liv. Jag lärde mig F-klav (kunde G-klav tjänligt på piano) på egen hand för att jag var övertygad om att jag inte skulle ha en chans som yrkesmusiker annars. De gånger jag sedan verkligen varit tvungen att läsa noter har inte varit många, det är som du säger i storbandssammanhang och i vissa former av arrangerad musik som salsa och liknande som jag har stött på notläsning på allvar.

Faktum är att jag nu kom på att jag fick noter framför mig förra året när jag hoppade in i ett "showband" som lirade lite olika versioner av gamla hits på ett stort företagsevent. En hel del av soulhitsen hade basgångarna utskrivna. Jag såg rätt snabbt att han som skrivit arren hade rippat basgångarna direkt från skivorna, vilka jag till stor del kan utantill. Jag satte allting på första och enda repet och fick en nickning och en "fan vad du läser bra!"- kommentar av kapellmästaren. If he only knew!
Hehe!

Finns ju en liten story från om när Jaco skulle provspela för Wayne Cochran & the CC Riders, då bandledaren ställde fram noter och de spelade igenom bandets repertoar och Jaco klarade allt låtar galant. Sedan ville de prova några nya låtar som bandet inte hade spelat förut och då plötsligt spelade Jaco skitdåligt och bandledaren frågade Jaco vad tusan det var som hände. Jaco svarade att han inte kan läsa noter varpå Wayne frågade hur han då kunde lira de föregående låtarna. "Jag var och tittade på erat gig igår", svarade han då...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

mikkejohansson skrev:
edvine skrev:
GrafZeppelin skrev:
Svarte_Jack skrev:Vad är tenorklav? Vilka instrument råkar ut för det?
Bild

Trombon och fagott bl.a
Jag har aldrig spelat Trombon med tenorklav...
EDIT: Tenorklav grundades framförallt för altfiolen/violan

Hmm....tror du menar ALT-klav? Ser likadan ut fast sitter ett par pinnar ner.

Tenorklav framför allt Cello (oftare solistisk) och Trombon (dito).

Samlingsnamnet för de två (tenor o alt) är ju C-klav. Tenor/alt handlar bara om placeringen på notsystemet.
OJ!
Mitt fel, alt-klav tänkte jag förstås på, där den är i mitten istället.
Mellan G- och F-klaverna!
grejor
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+
Inlägg: 742
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
Ort: Göteborg

Inlägg av Berntsson »

Läser C- och F-klav hyfsat. A vista går dock väldigt kasst, fick jag erfara idag när jag sökte till Lunnevad. Nu kommer jag nog råplugga noter en del(kanske inte för att det behövs, men för att slippa stå där fem gånger till och inte spela en ton rätt)

Edit: Eller så kommer jag inte råplugga noter: plugga a vista är verkligen enerverande tråkigt.
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
RogerVatten
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 14:10
Ort: Oxie, avfart 13

Inlägg av RogerVatten »

Jag är organist, jag kan inte spela UTAN noter... Och jag menar det... Ibland går det med ackordanalys också dock... Läser dock bara oktaverad G-klav, tenorklav...

Hihi...

Tenorklav...

Hihihi...
"That was an unaccompanied basspedalsolo from Michael Rutherford"

Peter Gabriel, Genesis Live
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

RogerVatten skrev:Jag är organist, jag kan inte spela UTAN noter... Och jag menar det...
Jo, det kan du...jag kan bevisa det åt dej.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ni som giggar efter noter ofta... hur kommer det sig??
Ja menar.. hur ofta står en sångare/sångerska i de band ni lirar med och sjunger efter papper??
Alla sångare och sångerskor jag spelat med.. oavsätt sammanhang har samtliga samma inställning.. har jag papper tappar jag performance och kontakten med publiken...

Jag känner likadant ang mina bandkamrater.. har jag papper tappar jag den där nerven...
Att lära sig musik med hjälp av papper tycker jag är TOPPEN!! vilken skatt om man får sätta sig med den innan... men live skulle jag aldrig våga.. om det inte var ett gig som var orepat... då har man ju inget val.. men där försöker jag instinktivt att inte hamna..

Hur känner ni?? som giggar efter papper ofta??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar