Vilka läser noter?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Ingen notläsning

Men kanske ska börja nu på äldre dar eller???

Nej får ta till öronen som vanligt :D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

dereborn skrev:
Johannes skrev:Sedan får man ju inte glömma att på rock- och popgig så kan man ju inte stå med notställ på scenen...
Bah! Skitsnack. Det gör jag hela tiden.

Men man MÅSTE ju inte ha notstället mitt framför ansiktet i maxhöjd. (Har sett lite såna bilder under "livebild-tråden...")

Ett svart notställ i knähöjd lite på sidan funkar klockrent. Syns inte men finns ändå, typ.
Dito. Fast sen kan man ju skilja på att läsa noter á vista och att ha noter/charts som stöd för att t ex hålla reda på vilken av tjugo gospellåtar (som låter snarlika) man spelar...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Vi tänker lite lika mikke :D
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

mikkejohansson skrev:
dereborn skrev:
Johannes skrev:Sedan får man ju inte glömma att på rock- och popgig så kan man ju inte stå med notställ på scenen...
Bah! Skitsnack. Det gör jag hela tiden.

Men man MÅSTE ju inte ha notstället mitt framför ansiktet i maxhöjd. (Har sett lite såna bilder under "livebild-tråden...")

Ett svart notställ i knähöjd lite på sidan funkar klockrent. Syns inte men finns ändå, typ.
Dito. Fast sen kan man ju skilja på att läsa noter á vista och att ha noter/charts som stöd för att t ex hålla reda på vilken av tjugo gospellåtar (som låter snarlika) man spelar...

Anteckningar eller noter klart att man måste ha stödberoende på vilka låtar man lirar, man måste ju kunna skilja på dessa... blir det många klart att ett stöd blir ett faktum, annars är man rökt.. :)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:Inget här. Noter är för töntar.




Läste G förut men det var när jag spelade trumpet. lääääänge sen...
haha!! Det var ett obegåvat uttalande. ;-)
Att säga att det är bra att inte kunna noter(vilket iaf jag tolkar det som) är ju som att säga att det är bra att inte kunna skriva och läsa på svenska....
Jag hamnar nästan aldrig i situationer där jag ställs inför ett notblad utan att jag har fått lyssna på låten men jävlr vad jag har nytta av att kunna skriva när jag ska lära mej ett gig.
Om det inte är sjukt komplicerat så lyssnar jag och skriver ned samtidigt och sen sitter det. Om jag ska repa så kan jag ta med mej mina anteckningar så kan jag koncentrera mej på att spela istället för att undra hur fan det var och stå och spela osäkert och fel.

Jag tycker att det är supertrist att alla negativa uppfattningar om notkunskaper fått bli till sanningar....folk som kan noter kan inte spela utan...folk som spelar efter noter svänger inte etc etc .
Gehörsmässigt så hjälper det ju också iom att du har mer att haka fast det du hör i.

Sen har jag svårt att tro att det ska vara svårt att lära sej noter när man redan kan spela utan. Noter är ju ett extremt logiskt system och om man redan har ett ok begrepp om hur musik hänger ihop och är ok på ett instrument att överföra teorin till så kan det inte ta lång tid innan man fattat grejen. Från det till att sen bli en jävel på att spela a vista är nog en helt annan sak men det är ju så sällan man behöver vara bra på det så vaffan....Nu har jag det! Jag ska starta en not-skola!! =)

anmälningar tas upp nedan och är helt bindande....priset berättar jag sen..;-)
Senast redigerad av GandhiMK2 den ons 02 apr 2008, 09:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

figgebass skrev:
blackparkas skrev:Inget här. Noter är för töntar.




Läste G förut men det var när jag spelade trumpet. lääääänge sen...
haha!! Det var ett obegåvat uttalande. ;-)
Vaddårå? Det är ju precis som med bokstäver, trams!
Vem behöver kunna läsa för att prata? :roll: :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:
figgebass skrev:
blackparkas skrev:Inget här. Noter är för töntar.




Läste G förut men det var när jag spelade trumpet. lääääänge sen...
haha!! Det var ett obegåvat uttalande. ;-)
Vaddårå? Det är ju precis som med bokstäver, trams!
Vem behöver kunna läsa för att prata? :roll: :wink:
haha, nej precis....och nu kan man ju använda en mobil som diktafon och spela in röstmemon istället för att skriva.
Läsa....äh...vad ska man ha det till?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hrm, för att Prakas inte ska bli jättearg här, klart man inte behöver kunna läsa noter för att spela rockenroll, men det är inte så dumt att ha i många sammanhang, så att DISSA notläsning är inte så genomtänkt kanske! Jag har inte läst noter aktivt på MÅNGA år, men det jag kan är bra att ha för att tex snabbt plocka ut en melodi och det är bra mycket enklare att säga till trummisen att tex spela 4 åttondelar två takter in i refrängen än att förklara det med ord!

Edit: Utan att använda nottermer alltså!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:Hrm, för att Prakas inte ska bli jättearg här, klart man inte behöver kunna läsa noter för att spela rockenroll, men det är inte så dumt att ha i många sammanhang, så att DISSA notläsning är inte så genomtänkt kanske! Jag har inte läst noter aktivt på MÅNGA år, men det jag kan är bra att ha för att tex snabbt plocka ut en melodi och det är bra mycket enklare att säga till trummisen att tex spela 4 åttondelar två takter in i refrängen än att förklara det med ord!

Edit: Utan att använda nottermer alltså!
Amen!
Jag använder det sällan praktiskt men den utökade kollen som iaf jag tycker att det innebär drar jag nytta av dagligen.

DOCK finns det HUR många skitbra musiker som helst som INTE läser noter.
Precis som du kan vara talare och ändå vara dyslektiker även om jag tror att det blir lite krångligare om du ska fixa till ngt riktigt snabbt.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det kan självklart aldrig vara till nackdel att ha en kunskap. Jag tror inte att vi ska ta det så allvarligt det Prakas skrev för det var nog inte så allvarligt menat...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Svensson skrev:Det kan självklart aldrig vara till nackdel att ha en kunskap. Jag tror inte att vi ska ta det så allvarligt det Prakas skrev för det var nog inte så allvarligt menat...
Det är en lärotid också på forumet innan man kommer underfund med hur olika människor (?) här är funtade :wink:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

MALA skrev:
Svensson skrev:Det kan självklart aldrig vara till nackdel att ha en kunskap. Jag tror inte att vi ska ta det så allvarligt det Prakas skrev för det var nog inte så allvarligt menat...
Det är en lärotid också på forumet innan man kommer underfund med hur olika människor (?) här är funtade :wink:
Jotack! Johannes och jag hade en liten pm-batalj i begynnelsen!
Det var innan jag hade hajat hans humor och den maniska aversionen mot smileys! :D Tror faktiskt Prakas åkte med i den också! Men det löste sig som allt annat!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Det finns väl några väl valda nyckelord man kan nämna för att få igång en diskussion
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

MALA skrev:Det finns väl några väl valda nyckelord man kan nämna för att få igång en diskussion
Bytade? :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

MALA skrev:
Svensson skrev:Det kan självklart aldrig vara till nackdel att ha en kunskap. Jag tror inte att vi ska ta det så allvarligt det Prakas skrev för det var nog inte så allvarligt menat...
Det är en lärotid också på forumet innan man kommer underfund med hur olika människor (?) här är funtade :wink:
Det förstår jag. Det är bara att jag tycker att det är så trött på att "folk sprider den onda missuppfattningen att det är dåligt att kunna noter"..;-)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hade en update på det här för ett tag sen. Sätta stämsång kan vara enkelt o roligt, eller krångligt o skittråkigt.

"Om jag tar kvinten under leaden, så tar du tersen över, vi sjunger unis första åtta takterna i refrängen o sen delar vi oss!"
- OK!

= Enkelt o roligt!

- Om jag tar kvinten under leaden, så tar du tersen över, vi sjunger unis första åtta takterna i refrängen o sen delar vi oss!"
- Ehh, vadå ters?
- Jo, alltså om jag sjunger såhär.... o du sjunger såhär.... fast inte förrän andra gången man sjunger dom här orden.... Fram till det sjunger vi såhär...
- jamen jag skulle ju sjunga såhär sa du?
- ja fast först sjunger vi såhär....

= krångligt o tråkigt

Om man jobbar med en kunnig snickare o uttrycker sej med fraser som "ska vi bygga liksom ett skelett med såna här pinnar" i stället för att säga "vi reglar upp det där med tvåtumfyra, va?" då betraktas man som en okunnig fåntratt, men inom musik är det "FINT" o "COOLT" att vara okunnig o inte kunna uttrycka eller förstå facktermer.

Extremt fånigt.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Puss på dej , din skäggige fan!! =)
PRECIS så upplever jag det varannan jävla dag ,eftersom jag lägger mycket mer kör än spelar bas nu för tiden, och varannan dag sjunger jag in med Anna(som jag tror du ska spela med ikväll) och då är det så JÄVLA enkelt.
Jag tror iofs att hon inte har så mycket teorikunskaper men hon har hängt upp det på gitarren , eller nåt...
Annars är det ju ofta så att en sångare får ågren när en stämma innehåller knasiga halvtoner hit och dit och helt plötlsigt känns det som om skalan är en jävla fiolhals av möjligheter och inte indelat i 12 västerländska tonsteg...
Ju mer begrepp man har om det desto enklare blir det att FÖRSTÅ musik iaf....därmed inte sagt att man spelar bättre men man lär knappast spela sämre iaf. =)
dereborn

Inlägg av dereborn »

:-) Pösspådesjälvdå!

Anna Nordell?
Jag ska inte spela alls ikväll, men hon e bra!
Hon var med i helgen med Itajpen o allt var kanonfint!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

dereborn skrev::-) Pösspådesjälvdå!

Anna Nordell?
Jag ska inte spela alls ikväll, men hon e bra!
Hon var med i helgen med Itajpen o allt var kanonfint!
Just densamme.
Hon är forrjavvlig!fantastiskt kul att jobba med henne i studio.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Dessutom social, humoristisk, trevlig och snygg!
Man blir nästan förbannad, en del får ALLT! ;-)

Hälsa stor kram från mej!

(och ta reda på vilken svartfot som ska spela med henne, eftersom det varken är du eller jag så måste hon vara otrogen...Robban Ivanson eller Surjo troligen, va...)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Eller så är det ngt bizarrt zingback-lell kanske? Gör han sånt,han som pratar i takt och i ton?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Frisyrikonen menar du?
Ja, det gör han!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

dereborn skrev:Frisyrikonen menar du?
Ja, det gör han!
Då är det nog nåt sånt i görningen....
Magiskt värre!
Användarvisningsbild
Fogerty
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 20:17

Inlägg av Fogerty »

G och F klav är inget problem, men när det blir C klav så blir det problem
http://www.youtube.com/watch?v=7LWEHMGarVY" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

Av någon anledning så kan jag inte spela direkt efter noter men jag kan sjunga/nynna efter noter trots att jag aldrig varit någon sångare.
Så när jag får noter så nynnar jag/ tänker melodin i huvudet, kollar grundtonen sen "plankar" jag melodin jag har i huvudet.

En jävla omväg men det går snabbare än vad d låter :)
Skriv svar