Viktiga saker inom musikteori att lära sig

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Dan
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 14:08

Viktiga saker inom musikteori att lära sig

Inlägg av Dan »

Hade tänkt att tillbringa sommarlovet med basen och ska också passa på att bli lite mera kunnig i musikteori. Kan redan pentatoniska skalor,moll skallor och dur skalor 8) . Vad finns det mera att lära sig förutom skalor?
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

- Funktionsharmonik (hur dom olika ackorden hänger ihop med varandra).
- II-V-I progressioner.
- Den så kallade kvintcirkeln.
Dan
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 14:08

Inlägg av Dan »

engson skrev:- Funktionsharmonik (hur dom olika ackorden hänger ihop med varandra).
- II-V-I progressioner.
- Den så kallade kvintcirkeln.
Okej, vad får man för nytta av kvintcirkeln?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Dan skrev:
engson skrev:- Funktionsharmonik (hur dom olika ackorden hänger ihop med varandra).
- II-V-I progressioner.
- Den så kallade kvintcirkeln.
Okej, vad får man för nytta av kvintcirkeln?
T ex om vill veta hur många förtecken det är i olika tonarter, när man läser noter.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
g00LiPoP
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 28 nov 2009, 16:41
Ort: Vellinge(tyvärr)

Inlägg av g00LiPoP »

Modala skalor/kyrkotonarter håller jag på med nu.
ASJOBBIGT
Bas: LTD B5-E just nu, hade en Silvertone P-bas

Förstärkare: Ashdown Superfly(topp), Ashdown MAG 410-T 300(låda). Innan hade jag en Laney RB-1

Pedaler: Dunlop Crybaby Bass Wah, Digitech BP-80
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

Ofullkomliga dominanter, hur man till exempel kan använda ett F#mb5 (kanske en sjua eller en sexa för att få m7b5 eller ett dim) istället för ett D7.
Alternativdominanter, som tritonussubstitut, vilket passar väldigt bra i II-V-I.
Ackordsfärgningar, för att få användning för de där skalorna! :)
FYRSTÄMMIG SATS!

Lycka till! :D
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

Herr gabriels inlägg är ju verkligen överkurs och hör inte till en nybörjar-kurs. :)

Jag tänker på att vi inte nämnt rytmik än. Att spela rätt rytmiskt är ju viktigt om man får en notbild. Det kan vara sjysst att göra tvärtom också; att kunna lyssna på och skriva ner rytmer.
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

wheelie87 skrev:Herr gabriels inlägg är ju verkligen överkurs och hör inte till en nybörjar-kurs. :)

Jag tänker på att vi inte nämnt rytmik än. Att spela rätt rytmiskt är ju viktigt om man får en notbild. Det kan vara sjysst att göra tvärtom också; att kunna lyssna på och skriva ner rytmer.
Fast att lyssna och skriva ner faller väl mer under gehörsträning än musikteori ;)

Jag håller annars med ovanstående som skrev om kvintcirkel och funktionsanalys. Kanske t o m stegteori?

Att kunna "förstå" och transponera ackordföljder är bra att kunna om man ska planka låtar och arr.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

Sant. När jag pluggade musik på gymnasiet så bakade man ju ihop teori och gehör i samma kurs. därför som gränserna flyter ihop för mig.

att förstå funktioner på en skala och kunna transponera enkla melodier är verkligen en bra grej att kunna, åtminstone på basic nivår. Ju högre nivå desto bättre.

Tex en låt på 1-5-6m-4 MÅSTE man kunna spela i olika tonarter anser jag. :) (Tex With or without you och 17 miljoner andra låtar)
Kan man sen översätta samma ackord till moll-paralellen så får vi ackorden 1m-6-3-7, och den bör man också behärska i olika tonarter och lägen. (Den kan man spela till Save tonight och massa annat.)
(och känner nån för att börja snacka om 4 ackords-låtar så kan vi väl starta en ny tråd så vi inte hamnar OffT?)
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

wheelie87 skrev:Sant. När jag pluggade musik på gymnasiet så bakade man ju ihop teori och gehör i samma kurs. därför som gränserna flyter ihop för mig.

att förstå funktioner på en skala och kunna transponera enkla melodier är verkligen en bra grej att kunna, åtminstone på basic nivår. Ju högre nivå desto bättre.

Tex en låt på 1-5-6m-4 MÅSTE man kunna spela i olika tonarter anser jag. :) (Tex With or without you och 17 miljoner andra låtar)
Kan man sen översätta samma ackord till moll-paralellen så får vi ackorden 1m-6-3-7, och den bör man också behärska i olika tonarter och lägen. (Den kan man spela till Save tonight och massa annat.)
(och känner nån för att börja snacka om 4 ackords-låtar så kan vi väl starta en ny tråd så vi inte hamnar OffT?)
Det är roligt med skillnaderna mellan stegteori och trad. funktionsanalys. Jag har aldrig pluggat stegteori (är för gammal, fanns bara som tillval på musikhögskolan när jag gick där...och det var ändå inte på stenåldern), men kan grunderna och skulle nog kunna spela mig igenom en låt rätt ledigt.

Fast tonarter....för mig och många med mig existerar ju inte "moll-tonarter". Utan det är durtonarten fast med mollparallelen som tonika. Alltså skulle jag skriva "Save Tonight" (m fl) som Tp, S, T, D ;)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Inlägg av guitarowner »

Strängteori?? :roll:

edit: har läst för många böcker om den nya? fysiken där det
handlar om att knyta ihop Einsteins framsteg med relativitetsteorin
kontra kvantmekanik.
-Bop till you drop-
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

Lite grejer som jag funnit viktiga är kvint- och kvartcirkeln samt kyrkotonarter. Om man vill jobba med transponering bör man lära sig harmonisering av skalor.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Enharmonisk förväxling är ett måste att fullt ut förstå innebörden av. Annars går det omöjligt att framföra eller skapa bra musik.

//J
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

+1 på i princip allt som tipsats om här, och om du sen lyssnar på en massa musik och får höra allt i praktiken så går allt väldigt mycket fortare att förstå! Lycka till!
grejor
Skriv svar