Sida 1 av 4

Att lära sig jazz.

Postat: lör 13 okt 2007, 14:25
av Svarte_Jack
Tänkte bli en jävel på jazz. I första hand walking. Kan en hel del teori och har lite bra material. Men hur ska man tillämpa det? Är det real books och mycket tid där som gäller? Nån som har lite bra tips för att komma igång med walking? Kom gärna med några inte allt för svåra standards jag kan försöka plöja igenom.

Re: Att lära sig jazz.

Postat: lör 13 okt 2007, 15:16
av basmartin
Svarte_Jack skrev:Tänkte bli en jävel på jazz. I första hand walking. Kan en hel del teori och har lite bra material. Men hur ska man tillämpa det? Är det real books och mycket tid där som gäller? Nån som har lite bra tips för att komma igång med walking? Kom gärna med några inte allt för svåra standards jag kan försöka plöja igenom.
Varför inte planka själv? Planka en hel låt så kommer du ha walking-material så det räcker livet ut.

Plankningsförslag:
"The dry cleaner from Des Moins" av Joni Mitchell, med Jaco på bas, hela låten är ett skolexempel i hur man spelar jazz på elbas.

Sedan bryter du ned och kollar vad det är han spelar, och så tar du det och försöker att tillämpa det på andra låtar.

Spela igenom så många låtar du bara orkar och kör du fast, så är det bara att lyssna på hur någon annan basist gör och stjäla det rakt av.

Lätta låtar:

Autumn Leaves
Blue Monk, eller någon annan jazz-blues.
Fly me to the moon
All the things you are
Stella by starlight

typ...

Postat: lör 13 okt 2007, 15:59
av Svarte_Jack
Aha. Glömde plankningsbiten :oops: Men ska försöka lägga vantarna på den låten. Ska kolla på de där standardsarna också. Tack för tipset. Och just elbas är det som gäller i första hand. Tänker köra din stil. Våga vägra kontrajazz (fast det är ballt det med, men jag kan inte.... än... typ.). Tack.

Postat: lör 13 okt 2007, 16:23
av criss
om man vill göra det lätt för sig tycker jag att steg ett är att köpa "building walkingbasslines" av ed freidland
del ett är riktigt jävla bra på att lära ut hur man spelar walking.
sen är det ju till att lyssna, lyssna, lyssna, lyssna, lyssna och spela, spela, lyssna, spela -ja du vet...

Postat: lör 13 okt 2007, 16:29
av Taran
Realbooks är skönt då man bara kan slå upp en sida med en låt man aldrig hört, sen lära sig ackorden/melodin och lägga walking.
Kind of Blue- Miles Davis, Adam's Apple- Wayne Shorter är båda riktigt bra jazzskivor. Bara att mata på :).
Läs på lite om walking, sen skulle jag börja med Autum Leaves om jag var du.

Postat: sön 14 okt 2007, 22:45
av basmartin
Glöm inte att betona 2a och 4e slaget! Där finns svänget och drivet. Ännu drivigare blir det om man spelar ett förslag innan 2an och 4an också. Och för att verkligen få in feelingen så stampa foten på de slagen i varje takt.

Postat: mån 15 okt 2007, 10:00
av criss
men först är det läge att lära sig walking...kanske ...eller?
hur tycker ni är det bästa sättet att lära sig det?
jag håller Ed Friedlands bok högt mkt lätt överskådling och metodisk...

Postat: mån 15 okt 2007, 10:33
av Liten
Tips från en som är ruggigt dålig på det han tipsar om:
Välj vilka 2 av de toner du vill i ackordets 4 klang som spelas.. mix it up (up n dow'n - in and out) ..använd sedan ledtoner mellan ackorden...
Men... det ÄR hard work som måste läggas ned också.. kan man inte sticka under stol med....

Det finns inga genvägar till det perfekta .. (ljudet?) .. basspelet

Stort + för alla låttips från Matin.. Stella är en favvo som jag så sent som i förra nummret av bassplayer fick nya infallsvinklar till.. tack för det Pattitucci..
bassplayer skrev:What advice can you give to bassists who want to try writing in counterpoint?

JP - Listen to Bach’s Two-Part Inventions, Goldberg Variations, and The Art of Fugue. Obviously, you can learn the strict rules of classical counterpoint from a book, but a good place to jump right in is with a standard. Take a tune like “Stella by Starlight” and try to come up with a line that weaves around the melody. The best way to start is to think of call-and-response melodies in the breaks between the melody. And because the song has chord changes, that can guide you, too. Your counterpoint line should be able to stand as a good, independent melody, yet have enough in common with the original melody. Another good practice is to write a two feel or walking bass line to “Stella” that has a linear flow, and then you’ll have three-part counterpoint. Bassists who are architects of great walking bass lines, like Ron Carter, come from that approach.

Postat: mån 15 okt 2007, 10:53
av Svarte_Jack
criss skrev:men först är det läge att lära sig walking...kanske ...eller?
hur tycker ni är det bästa sättet att lära sig det?
jag håller Ed Friedlands bok högt mkt lätt överskådling och metodisk...
Kan teorin kring det hyffsat och har material hemma för mer plugg. Det är mest att omsätta det i praktiken som känns överjävligt. Friedland låter som en trevlig farbror. Ska kolla in honom. Tack för tipset.

Postat: mån 15 okt 2007, 11:41
av mikkejohansson
Tänk på att använda örat med...både att planka och kanske framför allt att bara LYSSNA på bra basister och bra låtar. Hur LÅTER walkingen? Ofta tycker jag de bästa basisterna spelar walking som blir till egna snygga linjer och nästan melodier.

Försöker tänka så själv med, att walkingen inte bara ska vara en vandring mellan ackordstoner utan att den också kan "säga" nåt, precis som vilken annan improvisation/tolkning som helst.

Postat: mån 15 okt 2007, 11:44
av Liten
mikkejohansson skrev:Tänk på att använda örat med...både att planka och kanske framför allt att bara LYSSNA på bra basister och bra låtar. Hur LÅTER walkingen? Ofta tycker jag de bästa basisterna spelar walking som blir till egna snygga linjer och nästan melodier.

Försöker tänka så själv med, att walkingen inte bara ska vara en vandring mellan ackordstoner utan att den också kan "säga" nåt, precis som vilken annan improvisation/tolkning som helst.
+1

Lyssna även på bra pianister.. många är Kungar på walking basslines.. (på klaviatur dvs..)

Postat: mån 15 okt 2007, 11:51
av BBQV
En bekant gav mig tipset "Grundton på ettan, se'n är det bara kromatik!". Jag vet inte om det funkar, men det låter ju enkelt!

Postat: mån 15 okt 2007, 13:49
av Liten
BarbequeVillage skrev:En bekant gav mig tipset "Grundton på ettan, se'n är det bara kromatik!". Jag vet inte om det funkar, men det låter ju enkelt!
Detta är väl där vi alla startar.. man försöker spela ackordets root på ettan. Och sen beroende på vilken färgning ackordet har så knatar man upp för den färgningen tills det byter ackord..
Men linjen blir inte speciellt upphetsande eller snygg... Dock ett bra ställe att börja på.

EDIT: Att applicera det jag skrev innan med 4klangs-tänket är ett bra sätt att bygga vidare på samma metod. Framför allt att inte fastna vid root på ettan.. Mix it up! :wink:

Postat: mån 15 okt 2007, 14:27
av gäst
Här kommer en "vägkarta" för jazz-standards. Observera att detta är formulär 1A och att det inte alltid går till så här men om du inte har en aning om vad som skall hända så är det generella regler, följer du dom så är du ofta någorlunda safe. En annan viktig sak är att jag kan detta väldigt dåligt och jag har spelat ganska lite jazz så det finns säkert en hel del felaktigheter i detta inlägg. De av er som har mer jazzerfarenhet får gärna gå in och rätta mig.

Oftast är spelas ett intro som består av låtens fyra sista takter. Under temat (melodin) walkar du inte utan spelar ett-tre-bas, dvs bastoner på ettan och trean i takten, oftast grundton på ett och kvint på tre. Givetvis med lite fissel emellan dessa toner om du känner för det. När temat spelats så tar en ändlös rad av solon vid. Börja walka när det är ett par takter kvar på temat och sedan är det bara att powerwalka tills det har solats klart. Ibland kan det handa att du tar en solovända men oftast inte. Vid trumsolo så spelar man enligt ackorden men är tyst varannan period om 4 eller om det är 8 takter. Efter detta tar temat vid, då börjar du spela ett-tre igen. Låten anslutas ofta med samma takter som intro, dvs de fyra sista takterna repeteras.

Om du redan visste allt detta så ber jag om ursäkt men det kanske finns någon annan som har nytta av det.

Postat: mån 15 okt 2007, 14:48
av MALA
Liten skrev:
Lyssna även på bra pianister.. många är Kungar på walking basslines.. (på klaviatur dvs..)
Stevie Wonder är en jäkel på att lägga snygga basgångar

Postat: mån 15 okt 2007, 14:57
av Liten
MALA skrev:
Liten skrev:
Lyssna även på bra pianister.. många är Kungar på walking basslines.. (på klaviatur dvs..)
Stevie Wonder är en jäkel på att lägga snygga basgångar
Steve är kung över huvud taget..
Jag låg hemma i dubbelsidig lunginflammation när han sjöng på Sveriges kungs födelsedag (50?).. Jag grät.. för hela situationen var så DJÄVLA fel! Det är fel person vi hyllar denna dag skulle någon ställt sig upp och sagt!
Inget ont om kaaangen.. men det går lixom inte att jämföra!

Postat: mån 15 okt 2007, 15:34
av criss
Liten skrev:
MALA skrev:
Liten skrev:
Lyssna även på bra pianister.. många är Kungar på walking basslines.. (på klaviatur dvs..)
Stevie Wonder är en jäkel på att lägga snygga basgångar
Steve är kung över huvud taget..
Jag låg hemma i dubbelsidig lunginflammation när han sjöng på Sveriges kungs födelsedag (50?).. Jag grät.. för hela situationen var så DJÄVLA fel! Det är fel person vi hyllar denna dag skulle någon ställt sig upp och sagt!
Inget ont om kaaangen.. men det går lixom inte att jämföra!
Seså, kungen har ju faktiskt hjälpt de tyska skvallertidningarna att överleva år efter år.
Det måste väl iallafall vara värt något? :wink:

Postat: mån 15 okt 2007, 17:20
av Klopper
En liten trevlig melodi!!!?
Joe Jacksons version av Tuxedo Junction med Graham Maby på bas.
Mycket njutbar!

Postat: mån 15 okt 2007, 20:28
av mikkejohansson
Tips om pianister är bra, lägger gärna till hammondorganister - Pierre Swärd t ex. En jävel på att basa...dessutom är organister också ganska "rationella" i sin walking jämfört med pretentiösa basister :)

A good place to start asså.

Postat: mån 15 okt 2007, 20:35
av calif de funk
mikkejohansson skrev:Tips om pianister är bra, lägger gärna till hammondorganister - Pierre Swärd t ex. En jävel på att basa...dessutom är organister också ganska "rationella" i sin walking jämfört med pretentiösa basister :)

A good place to start asså.
Så har jag alltid tyckt med. Pianister! De är bra på walking.

Postat: mån 15 okt 2007, 21:29
av Liten
Å saxofonister är kungar på solo.. (jazz).. now... go and plank! ;)

Postat: mån 15 okt 2007, 21:32
av Svarte_Jack
Fast sen låter ju sax rätt bajs rätt så ofta...

Postat: mån 15 okt 2007, 22:00
av Liten
Svarte_Jack skrev:Fast sen låter ju sax rätt bajs rätt så ofta...
Depends whos ass it's shoved up in? :D

Postat: mån 15 okt 2007, 23:15
av basmartin
Johannes beskrev klockrent hur det går till att spela standardjazz. Följ den mallen tills du kan den, spela sedan hur fasen du vill.

Vad gäller att lära sig walking ur böcker, så är det något som jag aldrig har haft större nytta av. Kan säkert fungera för vissa. Mitt tips är att lära dig låtarna jag listade i min förra post, tills du kan de utantill, även melodierna. Hitta inspelningar av låtarna som du spelar till. Försök att imitera hur basisten spelar, du behöver inte planka allt. Kanske högst ett chorus(en form t ex 32 takter). Gör det om och om igen tills du kan ta dig igenom låten utan att ditt spel "hakar upp sig".

När du är bekväm med låtarna, ta var låt för sig och sitt och fundera ut vilka olika vägar du kan ta mellan ackorden. Välj några favoriter. Spela igenom fler låtar där du försöker använda dina favorit linjer.

Fly me to the moon är en bra låt, på så sätt att du kan använda melodin i första halvan av A-delen som walking. Naturligtvis måste du fylla i pauserna som finns i melodin på något lämpligt sätt. Melodin börjar på tersen, testa hur det blir att spela melodin som en stämma, från t ex grundtonen. Melodin är nedåtgående, testa att spela mot melodin, alltså uppåtgående och tvärtom, när melodin är uppåtgående...

Autumn Leaves, Fly me to the moon och All the things you are, baserade på tonalkvintcirkel, som utvecklas i B-delarna. Det gör att de är ganska symetriska och bättre låtar att börja med, än t ex Donna Lee och Giant Steps.

Kolla in rundgångar, t ex C, Am7, Dm7, G7 el Am7, F#m7b5, Bm7b5, E7 osv, få koll på hur man gör med dem.

Kolla in skalor, patterns, arpeggios, kromatik, kontrapunkt, tritonusutbyten, mm mm mm mm mm.....

Annars får du gärna komma ner till Gbg så får du en baslektion. 200kr/40min :wink:

edit: stavfel

Postat: mån 15 okt 2007, 23:25
av basmartin
Svarte_Jack skrev:Fast sen låter ju sax rätt bajs rätt så ofta...
Inte lika ofta som trumpet. Det är lättare att simulera brakskitljud på trumpet än på saxofon.