Stämma lite för högt?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Stämma lite för högt?

Inlägg av Dan the Man »

Sam W skrev:
Aha. :oops:
??
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Re: Stämma lite för högt?

Inlägg av Sam W »

Dan the Man skrev:??
???
Hej
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Stämma lite för högt?

Inlägg av basmartin »

Sam W skrev:
Dan the Man skrev:??
???
Han kanske inte gillar basen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bassman53
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 17:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Bassman53 »

Jag tycker att det ofta när jag spelar bandlös bas låter lite "bättre" när jag ligger en aning för högt i tonhöjd. kanske nån defekt i min skalle...
Fender
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

basmartin skrev:Stämmer jag utan referenston, så brukar jag hamna runt 441 - 442 Hz... Vet vad jag ska dra för slutsats av detta, men 441 Hz låter lite piggare. 442 Hz är lite för skarpt, då sticker det ut lite för mycket tillsammans med andra instrument, om de är stämda efter 440 hz.
har exakt samma grej, alltid lite hög i min pitch, även på sång och kontra..
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

basmartin skrev:Kanske, när jag stämmer de öppna strängarna efter stämapparat så brukar basen inte stämma i oktaverna, alltså t ex mellan C, 3 bandet A-strängen och 5e bandet G-strängen. Så jag stämmer sällan med öppna strängar, utan ser till att t ex tonen A stämmer överallt. Då brukar det låta ok.
Konstigt. Det problemet har jag aldrig haft. Stämmer alltid lösa strängar med stämmare och då stämmer det överallt. Åtminstone låter det så i mina öron.
Senast redigerad av John Sane den sön 09 okt 2011, 06:34, redigerad totalt 1 gånger.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

macahan skrev:Spännande teori. Min upplevelse är att det ofta låter "bättre" om basen ligger något lägre än den pitch som stämapparaten visar än högre.. jag tror det finns en tråd om det här sedan tidigare faktiskt..
Kan det kanske bero på att du har ett ganska hårt anslag? Slår man till riktigt hårt så kan ju tonen pitcha lite högt till en början för att strax därefter sjunka till ursprungsläget. Bara en teori...
Senast redigerad av John Sane den sön 09 okt 2011, 06:33, redigerad totalt 1 gånger.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

mikkejohansson skrev:Hmmm....Johannes som är pianostämmare kunde nog kasta lite ljus över det men jag vet faktiskt inte. Man "stretchar" ju ibland en stämning men att göra det mellan olika instrument....hmmm.

Däremot som Martin in är inne på; att stämma över "normalpitch" kan vara ett bra tips för att "pigga upp" lite. Men då för alla instrument i ensemblen, kalibrera era stämapparater lika bara.
Enligt pianostämmartänkandet så borde väl en bas snarare stämmas aningen lägre än övriga intstrumet. Pianots lägsta register stäms medvetet aningen lägre än rent. Översta registret stäms lite högre än rent.
När det gäller elbas så tror jag nog att man kan stämma som vanligt med en stämapparat och sedan är man hemma. Hur ofta låter det egentligen falskt om elbasen om man stämmer ordentligt?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

John Sane skrev:
macahan skrev:Spännande teori. Min upplevelse är att det ofta låter "bättre" om basen ligger något lägre än den pitch som stämapparaten visar än högre.. jag tror det finns en tråd om det här sedan tidigare faktiskt..
Kan det kanske bero på att du har ett ganska hårt anslag? Slår man till riktigt hårt så kan ju tonen pitcha lite högt till en början för att strax därefter sjunka till ursprungsläget. Bara en teori...
Absolut. Det är precis det som jag har som teori själv..
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

En liten parentes, de flesta sångare ligger lite för lågt i stämning, de kan vara svåra att pitcha det är mycket plågsamt.Sedan så dyker det upp en sångare som ligger lite för högt och det funkar bättre, så visst att stämma bas på 441 är verkligen intressant.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Eagle Hazze skrev:En liten parentes, de flesta sångare ligger lite för lågt i stämning, de kan vara svåra att pitcha det är mycket plågsamt.Sedan så dyker det upp en sångare som ligger lite för högt och det funkar bättre, så visst att stämma bas på 441 är verkligen intressant.
Fast örat uppfattar bastoner som högre och diskanttoner som lägre än de egentligen är. Utifrån det så borde det vara att gå lite åt fel håll att stämma basen för högt. 441 är också en ganska stor skillnad, en svängning per sekund, så jag hade i alla fall inte gjort det. Många hade säkert inte märkt någon skillnad men de som hade gjort det hade säkert tyckt att det är en förändring till det sämre. Om man dessutom som Macahan har ett hårt anslag så blir det heeeelt åt fel håll. Det går ju rent tekniskt att sänka pitchen på en baston när man spelar men det är ganska krångligt att göra det på varje ton och jag tror inte att någon på hela forumet spelar på det viset.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

John Sane skrev:
Eagle Hazze skrev:En liten parentes, de flesta sångare ligger lite för lågt i stämning, de kan vara svåra att pitcha det är mycket plågsamt.Sedan så dyker det upp en sångare som ligger lite för högt och det funkar bättre, så visst att stämma bas på 441 är verkligen intressant.
Fast örat uppfattar bastoner som högre och diskanttoner som lägre än de egentligen är. Utifrån det så borde det vara att gå lite åt fel håll att stämma basen för högt. 441 är också en ganska stor skillnad, en svängning per sekund, så jag hade i alla fall inte gjort det. Många hade säkert inte märkt någon skillnad men de som hade gjort det hade säkert tyckt att det är en förändring till det sämre. Om man dessutom som Macahan har ett hårt anslag så blir det heeeelt åt fel håll. Det går ju rent tekniskt att sänka pitchen på en baston när man spelar men det är ganska krångligt att göra det på varje ton och jag tror inte att någon på hela forumet spelar på det viset.
Funderar på om man ska pitcha efteråt på t.ex. en inspelning i studio, på då vissa typer av musik där man kör hårt med compressor på basen för att få en övertydlig ljudbild av basen.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Lite overdrive brukar göra det jobbet bra.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

John Sane skrev:Lite overdrive brukar göra det jobbet bra.
så sant.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av shadowskimmer »

Svensson skrev:
mikkejohansson skrev:Fan vad jag älskar att få tänka på sånt här efter ytterligar en dag av:

"ååååkej....en, två, en, två, tre, fyr - Näe, Markus, du ska börja med bastrumman...en, två, en, två, tre, fyr - Vänta....spela inte under inräkningen så hör ni hur fort vi ska spela....Elina, är du med också...lägg undan mobilen....en, två, en, två, tre, fyr - "Jojo was a man who though he was a loner.....""
Haha! Replokal, oavsett om man är 15 eller 40! :lol:
Jösses vilka band du är med i. Hur stora replokaler har ni?
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av shadowskimmer »

Ok, jag försökte skämta och dödade ännu en tråd... :shock:
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

shadowskimmer skrev:Ok, jag försökte skämta och dödade ännu en tråd... :shock:
jag uppskattade det iaf. :)

hur som helst så lånade jag en sån där kläm-o-stäm i helgen och tänkte, oj fan va lågt stämd min bas var och började vrida lite tills jag såg att den var inställd på att stämma i.... 445 hz... då fick jag börja vrida åt andra hållet.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar