Fenomenet sväng

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Perennial skrev:
dereborn skrev:Det där förstår du bara om du pluggar minst 20 år, helst utomlands.
dessutom bör du sälja alla basar utom en eller två.
Jag måste be dig sluta göra såna kommentarer, de är kränkande, sårande, ur kontext och sänker dig och forumet till en otroligt låg nivå.
...
Jag måste be dig sluta tala om för mig vad jag ska skriva eller ej.
Förstår inte varför du hoppar på mej hela tiden.

Det är kränkande, sårande, ur kontext och sänker dig till... äh.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Sluta nu gossar, inte gnabbas om fånigheter. Ska vi bråka ska vi bråka om SVÄNG!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jo, det där funk-groove-gunget som Liten visade svänger ju onekligen, men jag tror ändå att det finns en viss del som har med "smak" att göra.


Kan t.ex. tycka att Soilwork som sagt svänger otroligt, även om det inte alls är särskilt dynamiskt etc utan snarare matematiskt ibland...

Refrängen i den här t.ex:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4YyN6zIz ... re=related[/youtube]

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Funkfingers skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=c9cWkUhZ8n4[/youtube]
3.34 - "Take me home, daddy".

:D :D

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 11 nov 2010, 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Svensson skrev:Är det någon som har en analys på det? Timing och känsla, men vad är det egentligen? Driver basen lite före taktslagen samtidigt som virveln släpar tex? Hur/var ligger gitarren? Det finns ju ingen patentlösning såklart och det finns ju många sorters "sväng" men kan någon sätta ett finger på något som utgör "sväng"?
I en del afrikansk musik känner dom inte raka 16-delar utan slagen är förskjutna inom en 16-delsgruppering. Ett sväng som inte många västerlänningar över huvudet taget klarar av. Vi är lite fast i spikraka 16-delar. Hur slagen är förskjutna kan variera från område till område eller från by till by. Första 16-delen rätt på slaget, andra 16-delen lite före, tredje 16-delen lite efter och fjärde 16-delen rätt på slaget som exempel. I gamla Notator SL för Atari kunde man simulera detta genom att själv definiera hur 16-delarna skulle ligga inom en 16-delsgruppering. Coolt. Vet inte om det fortfarande går i Logic. Har inte grävs så djupt.

//J
jv
Medlem+
Inlägg: 536
Blev medlem: tis 06 nov 2007, 17:30
Ort: Göteborg

Inlägg av jv »

Svensson skrev:Är det någon som har en analys på det? Timing och känsla, men vad är det egentligen? Driver basen lite före taktslagen samtidigt som virveln släpar tex? Hur/var ligger gitarren? Det finns ju ingen patentlösning såklart och det finns ju många sorters "sväng" men kan någon sätta ett finger på något som utgör "sväng"?
Jag tycker att du slår lite huvudet på spiken där.
Bandet antyder ett tempo, snarare än att träffa precis på slagen hela tiden.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

blackparkas skrev:Jo, det där funk-groove-gunget som Liten visade svänger ju onekligen, men jag tror ändå att det finns en viss del som har med "smak" att göra.


Kan t.ex. tycka att Soilwork som sagt svänger otroligt, även om det inte alls är särskilt dynamiskt etc utan snarare matematiskt ibland...

Refrängen i den här t.ex:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4YyN6zIz ... re=related[/youtube]
Där går våra meningar delvis isär parkas. Håller fullständigt med om att det har med smak att göra men jag finner inget av det jag kallar groove/sväng i det där klippet.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

jv skrev:
Svensson skrev:Är det någon som har en analys på det? Timing och känsla, men vad är det egentligen? Driver basen lite före taktslagen samtidigt som virveln släpar tex? Hur/var ligger gitarren? Det finns ju ingen patentlösning såklart och det finns ju många sorters "sväng" men kan någon sätta ett finger på något som utgör "sväng"?
Jag tycker att du slår lite huvudet på spiken där.
Bandet antyder ett tempo, snarare än att träffa precis på slagen hela tiden.
Om alla spelar rakt på slagen dör ju allt. Kvantisering mot taktslagen är väldigt bra om man vill ta bort allt vad sväng är.
Dynamik har oxå mycket med saken att göra. Har varit med om inspelningar där teknikern i efterhand suttit och klippt varenda trumslag för att alla virvelslag ska vara exakt lika starka, varje bastrummeslag.....ja, ni fattar. Det dödade fullständigt låten även fast det lät väldigt rent iof.....

Sväng är väl en kombo av timing, dynamik och sound. Men exakt hur det hänger ihop är svårare, om inte omöjligt, att förklara.
Vissa musiker kan oxå låta stela när de spelar själva men i ett band kan det svänga som katten. Själv kan jag känna att jag svänger bättre med vissa trummisar t.ex, jämfört med andra. Så det är många parametrar som spelar in.
Kort sagt så är det väl summan av kardemumman som gjört!
Janne

Inlägg av Janne »

Komp-programmet Band-in-a-box är lite roligt att kika på genom en mer exakt sequencer, så kan man se hur dom försökt få förprogrammerade komp att "svänga". En del komp har dom ju faktiskt lyckats rätt bra med faktiskt, en del inte. Det är det närmaste analys av det jag kommit tror jag :D
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Re: Fenomenet sväng

Inlägg av Will »

bootsy skrev:På förekommen anledning vore det intressant att se hur ni andra resonerar kring - eller kanske försöker er på att definiera - sväng- och groovefenomenet.

I min värld är det en kombination av timing, dynamik och lyhördhet som musiker i samspel uppnår när allt klickar.

Hur tänker ni?
Tänker som du
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Sväng, groove, tungt, gungigt! Men undantag för tungt så är alla begreppen användbara för samma saker. Jag använder dem olika för saker med olika känsla men det beror bara på att jag råkar göra det, jag hade lika gärna kunnat använda alla till samma sak. Tungt däremot i sammanhanget är för mig när något gungar så att hela kroppen får spasmer och börjar svänga omkring.

Jag tycker till exempel att detta är extremt svängigt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4A_tSyJBsRQ[/youtube]

Det brukar jag dock kalla groove, eftersom att folk alltid tittar snett på en ifall man säger att det där svänger. För i allmän åsikt är tydligen "Sväng" något som enbart dansband sysslar med.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

the_great_alfonzo skrev:
Jag tycker till exempel att detta är extremt svängigt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4A_tSyJBsRQ[/youtube]
Nu känner jag mig gammal... :skogbesviken:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Daionsavage skrev:
the_great_alfonzo skrev:
Jag tycker till exempel att detta är extremt svängigt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4A_tSyJBsRQ[/youtube]
Nu känner jag mig gammal... :skogbesviken:
Jag också :lol:
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:
Ang. frågan så tycker jag att man inte kan tala om sväng, det är ett abstrakt koncept som man inte kan sätta ord på. Det bara upplevs eller inte.
Vad begränsad du verkar vara i din känsloupptagning. Jag tror aldrig att jag träffat någon människa som inte kunnat uppfatta sväng och därmed också kallat det för just det.

Nu kanske detta handlar om att det inte finns något mätverktyg för när det svänger och då får man inte ha det som en parameter för att avgöra om något är bra eller ej men det är ju isf bara en förlängning av din absurda ståndpunkt om statligt utvald konst.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Sväng för mig uppstår när man lyckas spela dåligt på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Basmagnus skrev:
Sväng är väl en kombo av timing, dynamik och sound. Men exakt hur det hänger ihop är svårare, om inte omöjligt, att förklara.
Vissa musiker kan oxå låta stela när de spelar själva men i ett band kan det svänga som katten. Själv kan jag känna att jag svänger bättre med vissa trummisar t.ex, jämfört med andra. Så det är många parametrar som spelar in.
Kort sagt så är det väl summan av kardemumman som gjört!
Spot on.
Jag kom ner i Rub a Dub-studion när Tom Hofwander höll på och överförde adat till 2 tum med ngt material som Wailers hade spelat in åt ngn white boi och det lät för jävligt....tunt och spretigt. Svängde inte ett skit och vi var ganska så tagna av att det kunde låta så stinkande om dessa hjältar....
Nästa gång jag hörde precis samma takes så svängde det som faaaaan för att Tom hade mixad det så att grejorna gjorde precis det dom var ämnade att göra.
Enorm skillnad. Trots att det inte "satt" för fem öre när man hörde det med ett analytiskt övertydligt sound så svängde det ett gäng när det blev rätt mixat.
Såg Oasis live på Sjöhistoriska. Lät som arslet. Såg dom live på bbc en vecka senare med fett och tokkomprimerat sound och det var hur bra som helst....
Många parametrar, som sagt..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Äh, jag vet. Hängde mycket och spelade en del förr med en duktig trummis. Han är oxå duktigt allmänt snurrig(på ett positivt sätt!). Efter ett par resor till Cuba snöade han fullständigt in på Cubansk musik. Det slutade med att han skrek, spela för f-n bara på 2å o 4an, annars svänger det inte ett skit! Där är svaret, ungefär som 42 i Liftarens guide till galaxen.
Något mer??
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

f-bass skrev:
Perennial skrev:
Ang. frågan så tycker jag att man inte kan tala om sväng, det är ett abstrakt koncept som man inte kan sätta ord på. Det bara upplevs eller inte.
Vad begränsad du verkar vara i din känsloupptagning. Jag tror aldrig att jag träffat någon människa som inte kunnat uppfatta sväng och därmed också kallat det för just det.

Nu kanske detta handlar om att det inte finns något mätverktyg för när det svänger och då får man inte ha det som en parameter för att avgöra om något är bra eller ej men det är ju isf bara en förlängning av din absurda ståndpunkt om statligt utvald konst.
Men hörru, ni säger ju bägge att sväng är något som upplevs. Ni är ju för sjutton gubbar överens här...

Sedan är det ju ganska svårt att i ord beskriva vad sväng är.
Uttrycket "Att tala om musik är som att dansa om arkitektur" kom inte till helt utan anledning.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

fieldflower skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev:
Ang. frågan så tycker jag att man inte kan tala om sväng, det är ett abstrakt koncept som man inte kan sätta ord på. Det bara upplevs eller inte.
Vad begränsad du verkar vara i din känsloupptagning. Jag tror aldrig att jag träffat någon människa som inte kunnat uppfatta sväng och därmed också kallat det för just det.

Nu kanske detta handlar om att det inte finns något mätverktyg för när det svänger och då får man inte ha det som en parameter för att avgöra om något är bra eller ej men det är ju isf bara en förlängning av din absurda ståndpunkt om statligt utvald konst.
Men hörru, ni säger ju bägge att sväng är något som upplevs. Ni är ju för sjutton gubbar överens här...

Sedan är det ju ganska svårt att i ord beskriva vad sväng är.
Uttrycket "Att tala om musik är som att dansa om arkitektur" kom inte till helt utan anledning.
Hahahaha :D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag tycker defintivit att det går jättebra att tala om sväng och vilka parametrar som styr vad som är sväng för en själv. Om man är analytiskt lagd, vill säga.
Men att det är just en subjektiv upplevelse utan övergripande generella kvalitetskrav så spricker det ju enl vissa...:roll:
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Magnus! Inte vara skadeglad! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Hangover
Medlem+
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:53
Ort: Karlskrona

Inlägg av Hangover »

fieldflower skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev:
Ang. frågan så tycker jag att man inte kan tala om sväng, det är ett abstrakt koncept som man inte kan sätta ord på. Det bara upplevs eller inte.
Vad begränsad du verkar vara i din känsloupptagning. Jag tror aldrig att jag träffat någon människa som inte kunnat uppfatta sväng och därmed också kallat det för just det.

Nu kanske detta handlar om att det inte finns något mätverktyg för när det svänger och då får man inte ha det som en parameter för att avgöra om något är bra eller ej men det är ju isf bara en förlängning av din absurda ståndpunkt om statligt utvald konst.
Men hörru, ni säger ju bägge att sväng är något som upplevs. Ni är ju för sjutton gubbar överens här...

Sedan är det ju ganska svårt att i ord beskriva vad sväng är.
Uttrycket "Att tala om musik är som att dansa om arkitektur" kom inte till helt utan anledning.
Men vänta lite nu...har vi inte haft en tråd där vi kom fram till att man kan uttrycka allt genom dans?
Rock gör livet lättare...
(än vad då?)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
http://www.myspace.com/hangoversweden
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

f-bass skrev:Jag tycker defintivit att det går jättebra att tala om sväng och vilka parametrar som styr vad som är sväng för en själv. Om man är analytiskt lagd, vill säga.
Men att det är just en subjektiv upplevelse utan övergripande generella kvalitetskrav så spricker det ju enl vissa...:roll:
Äh, du vill bara inte vara överens...;)

För att vara lite OnTopic så är jag analytiskt lagd (nästan för mycket) och tycker ändå att det är svårt att beskriva vad det är som skapar sväng.
Om jag beskriver vad jag tror skapar sväng låter det som ett recept på hur man spelar disharmoniskt och i otakt.
Men rätt utfört blir det sväng.
På ett ungefär...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Basmagnus skrev:
fieldflower skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev:
Ang. frågan så tycker jag att man inte kan tala om sväng, det är ett abstrakt koncept som man inte kan sätta ord på. Det bara upplevs eller inte.
Vad begränsad du verkar vara i din känsloupptagning. Jag tror aldrig att jag träffat någon människa som inte kunnat uppfatta sväng och därmed också kallat det för just det.

Nu kanske detta handlar om att det inte finns något mätverktyg för när det svänger och då får man inte ha det som en parameter för att avgöra om något är bra eller ej men det är ju isf bara en förlängning av din absurda ståndpunkt om statligt utvald konst.
Men hörru, ni säger ju bägge att sväng är något som upplevs. Ni är ju för sjutton gubbar överens här...

Sedan är det ju ganska svårt att i ord beskriva vad sväng är.
Uttrycket "Att tala om musik är som att dansa om arkitektur" kom inte till helt utan anledning.
Hahahaha :D
Ursäkta mig men..... Ha ha ha ha!!! :D Delad skadeglädje är dubbel skadeglädje. Eller vad det nu heter..... :? Men skojjigt var det. Krävs en Fieldflower för att se skogen för bara trä´n....

//J :D
Senast redigerad av Jan Hellman den fre 12 nov 2010, 09:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
f-bass skrev:Jag tycker defintivit att det går jättebra att tala om sväng och vilka parametrar som styr vad som är sväng för en själv. Om man är analytiskt lagd, vill säga.
Men att det är just en subjektiv upplevelse utan övergripande generella kvalitetskrav så spricker det ju enl vissa...:roll:
Äh, du vill bara inte vara överens...;)

För att vara lite OnTopic så är jag analytiskt lagd (nästan för mycket) och tycker ändå att det är svårt att beskriva vad det är som skapar sväng.
Om jag beskriver vad jag tror skapar sväng låter det som ett recept på hur man spelar disharmoniskt och i otakt.
Men rätt utfört blir det sväng.
På ett ungefär...
Lite som Figge var inne på tidigare så har det ju faktiskt lite med ljudbilden att göra också. Åtminstone vad det gäller inspelad musik. Bara att lägga ljudkällorna i rätt frekvensområde eller se till så att instrumenten inte krockar i ljudbilden kan plocka fram ett sväng. Eller sabotera svänget om man mixar fel.....

Personligen tror jag att det finns lika många uppfattningar om vad som är sväng, hur man uppfattar sväng och hur man förklarar begreppet i ord som det finns människor på planeten. Vissa tycker att Sten & Stanley svänger rejält och andra tycker att Manowar är det svängigaste som finns. Eller Bill Bruford.

//J
Skriv svar