Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.

Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

G
39
44%
D
49
56%
 
Antal röster: 88

Janne

Inlägg av Janne »

Är den här tråden vid liv igen. Undrar om jag inte svarat förut men jag gör det igen, känner jag mig själv rätt så är det säkert två olika svar..
G går den i. Ba för att det är typiska G-licks man spelar. Inte håller man på sådär och håller på i en låt i D inte.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

f-bass skrev:
TDHP skrev:Man kan även konstatera att överdrivet användande av musikteori kan sabba vilken låt som helst! :wink:
Jag anar att du skämtar men det där är ju sån fullständig bullshit.
Inte det minsta.
Även om smileyn antyder att jag gissar att det finns dom som inte håller med mig.
När folk har slutat tjafsa om sånt där på ett rep tex så har jag stekt låten och gått och fikat för länge sen...

Vi pratar om en av världens mest sönderspelade låtar... :roll:

Musikteori är jättebra, men ibland blir det bara löjligt.
Gäller för teorihetsare i alla sammanhang för övrigt.
Mindre snack och mer verkstad, typ! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Vadå "överdrivet användande av musikteori"? :D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:
f-bass skrev:
TDHP skrev:Man kan även konstatera att överdrivet användande av musikteori kan sabba vilken låt som helst! :wink:
Jag anar att du skämtar men det där är ju sån fullständig bullshit.
Inte det minsta.
Även om smileyn antyder att jag gissar att det finns dom som inte håller med mig.
När folk har slutat tjafsa om sånt där på ett rep tex så har jag stekt låten och gått och fikat för länge sen...

Vi pratar om en av världens mest sönderspelade låtar... :roll:

Musikteori är jättebra, men ibland blir det bara löjligt.
Gäller för teorihetsare i alla sammanhang för övrigt.
Mindre snack och mer verkstad, typ! :wink:
Du inser att du sitter och säger att det inte är bra med att veta mycket om hur man analyserar musik,va?
Det har INGET med hu det låter när man spelar... Det är snarare sånt som gör att d tar 12 sek för mj att komma fram till körarret som andra måste komma fram till under en timmes testande.... Samma slutprodukt men jag har hellre 1 timme över t ngt annat...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Samuel V skrev:Vadå "överdrivet användande av musikteori"? :D
Skit i hur det "ska" vara.
Spela låten. Låter det bra, svänger och alla är glada så är målet uppnått.
Är det nån som avbryter mitt i för att påpeka att det "inte är efter noterna" fast det låter guldfisk - epic fail.
Typ så.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

TDHP skrev:
Samuel V skrev:Vadå "överdrivet användande av musikteori"? :D
Skit i hur det "ska" vara.
Spela låten. Låter det bra, svänger och alla är glada så är målet uppnått.
Är det nån som avbryter mitt i för att påpeka att det "inte är efter noterna" fast det låter guldfisk - epic fail.
Typ så.
Ja, för det är så man (läs: jag) använder sig av sin musikteori. Gehöret övas upp något vansinnigt, dessutom, om du kan din teori bakom.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:
Samuel V skrev:Vadå "överdrivet användande av musikteori"? :D
Skit i hur det "ska" vara.
Spela låten. Låter det bra, svänger och alla är glada så är målet uppnått.
Är det nån som avbryter mitt i för att påpeka att det "inte är efter noterna" fast det låter guldfisk - epic fail.
Typ så.
Har inget med musikteori att göra. Det stavas o m u s i k a l i t e t . . .
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

f-bass skrev:
TDHP skrev:
f-bass skrev:
TDHP skrev:Man kan även konstatera att överdrivet användande av musikteori kan sabba vilken låt som helst! :wink:
Jag anar att du skämtar men det där är ju sån fullständig bullshit.
Inte det minsta.
Även om smileyn antyder att jag gissar att det finns dom som inte håller med mig.
När folk har slutat tjafsa om sånt där på ett rep tex så har jag stekt låten och gått och fikat för länge sen...

Vi pratar om en av världens mest sönderspelade låtar... :roll:

Musikteori är jättebra, men ibland blir det bara löjligt.
Gäller för teorihetsare i alla sammanhang för övrigt.
Mindre snack och mer verkstad, typ! :wink:
Du inser att du sitter och säger att det inte är bra med att veta mycket om hur man analyserar musik,va?
Det har INGET med hu det låter när man spelar... Det är snarare sånt som gör att d tar 12 sek för mj att komma fram till körarret som andra måste komma fram till under en timmes testande.... Samma slutprodukt men jag har hellre 1 timme över t ngt annat...
Jamen ta inte i så.
Jag pratar om tex en situation i en replokal när man repar en låt som de flesta i sammanhanget bör kunna, annars är dom på fel plats för det man ska göra.
Snöar man in på subdominanter så kan det bli jävligt lite rockenroll i slutänden och den eventuella glöden är bortblåst.

Att musikteori inte bara är praktiskt utan rent nödvändigt i mängder av situationer säger jag ingalunda emot.

Det är ungefär som att stå vid en ljudtekniker på ett gig och undra varför det låter så jävla illa och han svarar att "Nej, det låter bra. Allt är rätt inställt, titta själv". Vilket inte är alldeles ovanligt. Överdrivet användande av musikteori.
:wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

f-bass skrev:
TDHP skrev:
Samuel V skrev:Vadå "överdrivet användande av musikteori"? :D
Skit i hur det "ska" vara.
Spela låten. Låter det bra, svänger och alla är glada så är målet uppnått.
Är det nån som avbryter mitt i för att påpeka att det "inte är efter noterna" fast det låter guldfisk - epic fail.
Typ så.
Har inget med musikteori att göra. Det stavas o m u s i k a l i t e t . . .

Öh, nä...

Vi måste prata om HELT olika saker... :?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:
f-bass skrev:
TDHP skrev:
Samuel V skrev:Vadå "överdrivet användande av musikteori"? :D
Skit i hur det "ska" vara.
Spela låten. Låter det bra, svänger och alla är glada så är målet uppnått.
Är det nån som avbryter mitt i för att påpeka att det "inte är efter noterna" fast det låter guldfisk - epic fail.
Typ så.
Har inget med musikteori att göra. Det stavas o m u s i k a l i t e t . . .


Vi måste prata om HELT olika saker... :?
Öh, nä...

Tror jag inte.
Om man ,som du indikerar, avbryter rep pga musikterotetiska orsaker så är man antagligen omusikalisk eller lite korkad eller så har man precis lärt sej ngt som man tillämpar på fel sätt.
Teorin förklarar musiken men förutom om du håller på med prov i fyrstämmig sats så finns det väl ingen regel som trumfar -det låter bra....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

TDHP skrev:Vi måste prata om HELT olika saker... :?
Jag får intrycket att du är allergisk mot tjafs i repan. Det är du i så fall inte ensam om. Håller med och tycker det lätt tar död på spelglädjen.
Men det är ju i så fall inte musikteori i sig som är felet utan just tjafset.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Skitsamma.
Glöm det jag sagt, teori rules i alla lägen.
Jag har fel, ni har rätt.
:roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:Skitsamma.
Glöm det jag sagt, teori rules i alla lägen.
Jag har fel, ni har rätt.
:roll:
Snnarrrkkk. Teori är för musik som en kartbild är för landskapet....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

f-bass skrev:
TDHP skrev:Skitsamma.
Glöm det jag sagt, teori rules i alla lägen.
Jag har fel, ni har rätt.
:roll:
Snnarrrkkk. Teori är för musik som en kartbild är för landskapet....
Ja, man kan se sig omkring och upptäcka hur vackert allt är istället för att stirra på kartan och febrilt försöka ta reda på var man är...

Som sagt, jag är fjärran från att påstå att teori är dåligt.
Allt har sin tid och plats bara.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:
f-bass skrev:
TDHP skrev:Skitsamma.
Glöm det jag sagt, teori rules i alla lägen.
Jag har fel, ni har rätt.
:roll:
Snnarrrkkk. Teori är för musik som en kartbild är för landskapet....
Ja, man kan se sig omkring och upptäcka hur vackert allt är istället för att stirra på kartan och febrilt försöka ta reda på var man är...

Som sagt, jag är fjärran från att påstå att teori är dåligt.
Allt har sin tid och plats bara.
Fan vad svårt man gör det för sej då... :roll:

Kartor är ju till för att effektivt kunna ta sej från punkt a till punkt b eller när man vill förklara ett landskap för ngn som varken varit vid punkt a eller b.
Precis samma sak med musikteori. Ju mer du vet desto enklare kan du ta dej från dåligt till bra. Observera här att bra är helt subjektivt MEN det förhindrar inte att det lönar sej att veta vad man håller på med. Om jag vill få det att låta som sex pistols så kan det ju vara bra att jag förstår varför sex pistols låter som sex pistols ELLER om man har all tid i världen och inte har en aning och börjar med att blint leta sej fram. Om man har all tid i världen och är extremt intresserad av resan så kan man ju hålla på hur mycket som helst, precis som om man är på semester och bara njuter av vägen och utsikten.
MEN om man har ett tydligt mål dit man vill ta sej innan solen går ned så kan det ju vara bra med en karta. I min värld i alla fall....

Det är de olärdes supermisstag att tro att man skapar bättre musik om man inte vet vad man håller på med. Inom rätt få "skickligheter" handlar det om att kunna så lite som möjligt....
Bara för att du träffat på idioter som hakar upp sej på musikteori och använder sina , ofta knapphändiga, kunskaper till att STYRA hur man musicerar betyder det inte att musikteori är negativt på ngt sätt. Det är dom som tillämpar det helt felaktigt som är kass.

Ett slumpmässigt felspel kan vara det som gör att låten blir speciell. Fel spelar alla. Även om man har benkoll på teori. Om man sen avfärdar felspelet utifrån ngn löjlig regel så är man omusikalisk och tillämpar sina kunskaper på ett uselt sätt.

Är du med, månne, eller tycker du fortfarande att det är negativt med kunskap om musikens byggstenar och tonernas förhållande till varandra??
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BlindBoy
Medlem
Inlägg: 341
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 15:01

Inlägg av BlindBoy »

f-bass skrev:Det är de olärdes supermisstag att tro att man skapar bättre musik om man inte vet vad man håller på med. Inom rätt få "skickligheter" handlar det om att kunna så lite som möjligt....
Spännande!

Jag tror inte att man kan förkasta det ena eller det andra, det finns musikaliska människor som skapat bra musik utan att förstått rent teoretiskt vad de gjort, ett exempel är ABBA Björn Andersson...

Men jag förkastar icke teori, kartor och annat som vägleder och visar rent teoretiskt hur "stycket", "låten" skall framföras...

Att på papper kunna se en låt är nog en upplevelse, tyvärr har jag aldrig lärt mig denna konstform utan bli tvungen att få höra "låten" innan jag kan spela den....
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ABBA Björn andersson.. Hahaha.. Grym sammanslagning..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Om inte kartan och verkligheten överensstämmer så är det kartan som gäller..... ;)
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Teori eller inte, låtfaan går i D!! Eller ev. G..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

f-bass skrev:
TDHP skrev:
f-bass skrev:
TDHP skrev:Skitsamma.
Glöm det jag sagt, teori rules i alla lägen.
Jag har fel, ni har rätt.
:roll:
Snnarrrkkk. Teori är för musik som en kartbild är för landskapet....
Ja, man kan se sig omkring och upptäcka hur vackert allt är istället för att stirra på kartan och febrilt försöka ta reda på var man är...

Som sagt, jag är fjärran från att påstå att teori är dåligt.
Allt har sin tid och plats bara.
Fan vad svårt man gör det för sej då... :roll:

Kartor är ju till för att effektivt kunna ta sej från punkt a till punkt b eller när man vill förklara ett landskap för ngn som varken varit vid punkt a eller b.
Precis samma sak med musikteori. Ju mer du vet desto enklare kan du ta dej från dåligt till bra. Observera här att bra är helt subjektivt MEN det förhindrar inte att det lönar sej att veta vad man håller på med. Om jag vill få det att låta som sex pistols så kan det ju vara bra att jag förstår varför sex pistols låter som sex pistols ELLER om man har all tid i världen och inte har en aning och börjar med att blint leta sej fram. Om man har all tid i världen och är extremt intresserad av resan så kan man ju hålla på hur mycket som helst, precis som om man är på semester och bara njuter av vägen och utsikten.
MEN om man har ett tydligt mål dit man vill ta sej innan solen går ned så kan det ju vara bra med en karta. I min värld i alla fall....

Det är de olärdes supermisstag att tro att man skapar bättre musik om man inte vet vad man håller på med. Inom rätt få "skickligheter" handlar det om att kunna så lite som möjligt....
Bara för att du träffat på idioter som hakar upp sej på musikteori och använder sina , ofta knapphändiga, kunskaper till att STYRA hur man musicerar betyder det inte att musikteori är negativt på ngt sätt. Det är dom som tillämpar det helt felaktigt som är kass.

Ett slumpmässigt felspel kan vara det som gör att låten blir speciell. Fel spelar alla. Även om man har benkoll på teori. Om man sen avfärdar felspelet utifrån ngn löjlig regel så är man omusikalisk och tillämpar sina kunskaper på ett uselt sätt.

Är du med, månne, eller tycker du fortfarande att det är negativt med kunskap om musikens byggstenar och tonernas förhållande till varandra??
Jag är med och har varit det hela tiden.
Vi tycker nog (som ofta) ungefär likadant egentligen.
Jag försökte bara förmedla nåt luddigt och misslyckades... ;)
Allt är lugnt, vi ÄR på samma sida!
:D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Janne

Inlägg av Janne »

Konstigt att alltid musikteoritrådarna ballar ur såhär men när det gäller tekniknörderi med kapaciteter hit och dit är det aldrig nån som tycker att det skulle vara olämpligt att ta upp på ett rep ;)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Janne skrev:Konstigt att alltid musikteoritrådarna ballar ur såhär men när det gäller tekniknörderi med kapaciteter hit och dit är det aldrig nån som tycker att det skulle vara olämpligt att ta upp på ett rep ;)
Hehe, du har inte varit med på något av våra rep eller soundcheck...:lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Den går i G
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

Randy Bachmans entusiasm över att ha knäckt koden. :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AvxPc5MPEuQ[/youtube]
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar