Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.

Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

G
39
44%
D
49
56%
 
Antal röster: 88

Användarvisningsbild
pnts
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 06:43
Ort: Södermanland/Stockholm

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av pnts »

200071 skrev:Kan en låt enbart spelas i en tonart? Vi brukar ofta anpassa tonarten efter sångaren....
Empirism!
Magnus_Pettersson
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 13 jan 2017, 13:18

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av Magnus_Pettersson »

G

Fråga pianisten....

På några ställen spelar pianisten en närmast arketypisk blues-/rockräka, tre stycken intervall med stora sexter som sjunker med ett halvt tonsteg och landar på tonikaackordet - G. Precis samma grej, fast på gitarr finns i en massa ZZ-top-låtar ("Jesus just left Chicago")...poängen med hela den där prylen är att landa i tonikan.

(d+b, c#+bb, c+a och till slut b+g, och b+g är tersen och grundtonen i tonikan...).

Därför G, quod erat demonstrandum.

Att en låt måste börja med tonikaackordet är inte sant. Asias "Heat of the moment" gör det inte t.ex; fast där lär ingen tveka om tonikan (tonarten). Gitarrackorden i början är V -vi- IV - V - I.

https://www.youtube.com/watch?v=cpxsMyoXUZQ
Magnus_Pettersson
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 13 jan 2017, 13:18

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av Magnus_Pettersson »

funkys**t skrev:
lowfreq skrev:
funkys**t skrev:G-durpenta?
Enbart spela tonerna G-A-B-D-E-G osv osv, i princip, räcker och låter bra. Inte blanda in t.ex F# eller nåt annat skit. :)

För mig går låten i G.
I G-durpenta ingår F, inte F#. :)
Amerikanser har väl aldrig haft nåt emot att färga dur-tonikor med små septimor.
Nu ska du inte vara sådär europeiskt anal-modal... :lol: .... du tänker rätt egentligen, men amerikansk musiktradition har ett lite avslappnat förhållande till strikt modalitet. Hela grejen med "blue notes" är ju ett brott mot "europeisk God Smak Och Gammal Fin Tradition". Små och stora terser, och små och stora spetimor huller om buller, hehe. Gärna direkt efter varandra (Gitarriffet i AC/DC "High voltage"....).

Du har ju med ett F# i D-ackordet, och det är väl inte direkt ovanligt med dominanter i dur, samtidigt sim man har VII -ackord i jazz eller rock (ett F-dur i det här fallet), det är väl nästan ett måste om det ska låta staterna.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av John Sane »

AC/DC. Australiensare, ursprungligen från Skottland.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av GurraG »

När det gäller tonartsbestämning av den här låten vill jag passa på att citera den underbare men ack så ambivalente karaktären Härskaren från boken/filmen Glasblåsarns barn:
Så gör vi! Kanske...
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av funkys**t »

Magnus_Pettersson skrev:
funkys**t skrev:
lowfreq skrev:
funkys**t skrev:G-durpenta?
Enbart spela tonerna G-A-B-D-E-G osv osv, i princip, räcker och låter bra. Inte blanda in t.ex F# eller nåt annat skit. :)

För mig går låten i G.
I G-durpenta ingår F, inte F#. :)
Amerikanser har väl aldrig haft nåt emot att färga dur-tonikor med små septimor.
Nu ska du inte vara sådär europeiskt anal-modal... :lol: .... du tänker rätt egentligen, men amerikansk musiktradition har ett lite avslappnat förhållande till strikt modalitet. Hela grejen med "blue notes" är ju ett brott mot "europeisk God Smak Och Gammal Fin Tradition". Små och stora terser, och små och stora spetimor huller om buller, hehe. Gärna direkt efter varandra (Gitarriffet i AC/DC "High voltage"....).

Du har ju med ett F# i D-ackordet, och det är väl inte direkt ovanligt med dominanter i dur, samtidigt sim man har VII -ackord i jazz eller rock (ett F-dur i det här fallet), det är väl nästan ett måste om det ska låta staterna.
Fast jag hade fel. I G-durpenta ingår varken F eller F#.


Definitivt inte skickat från min iPhone med Tapatalk
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av funkys**t »

Sen kan den ju gå i D-Mixolydisk. Kanske har nämnts tidigare.


Definitivt inte skickat från min iPhone med Tapatalk
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av GurraG »

When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av Per »

Ett elände att rösta, då.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av gthyni »

Kubanerna har rätt. Det är ett axiom
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av Per »

Får de rösta över huvud taget? :wink:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av funkys**t »

Den går i Tonika-dur
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av GurraG »

https://youtu.be/IsKfdrWqW08
Lynyrd queenard?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av funkys**t »

Hahahaha!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av Per »

:tummenupp: :lol: :lol: :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av GurraG »

Asså, jag undrar en grej...
https://youtu.be/uqp1cUqwP7A


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av Per »

Det där har jag legat sömnlös över länge.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vilken tonart går Sweet Home Alabama i?

Inlägg av Hånken »

Från hästens mun direkt, ur en tidning. Musikteori har aldrig varit rockgitarristers starka sida, och det tydligen är bara viktigt vilket ackord låten börjar på, så är det den som är tonarten också. Varför ackorden tas i omvänd ordning skall ändra på tonarten har alltid förbryllat mig, och det är - som alltid - lite "...no, these ones goes to eleven..." över det hela, som alltid, med rockmusiker.

Nu citerar jag direkt från en intervju med Ed King* ur en tidskrift före internets tid, med tabbar och allting. Guitar Techniques September 1996 sidan 80:

"Oh, it has never been anything but in G major, I wonder where people get that from that it should be in D. It wasn't even on the table in our band, no discussion. G major, always have been, and always will be".

Senare på internet:

https://www.lespaulforum.com/forum/show ... or-the-LPF!!!

Han är själv med i diskussionen, med sitt eget namn:

"Many believe the song is in D. The vocal IS SUNG in D but I've always heard it resolving in G. It's a 5-4-1 progression. The ONLY way I can hear it in D is if you split the last bar off the riff...2 beats on G, go back to D for 2 beats. But it stays on G for that bar. One sharp in the chart."

Bild

Men eftersom det är mycket annat som stör mig när andra spelar den låten, så bryr jag mig inte. De flesta gitarrister fortsätter att spela introt när versen börjar sjungas. När versen börjar sjungas så håller gitarrerna sig till ett "modalt" mönster där varken dur eller mollters spelas, så det är så att säga "öppen" stämning eller öppna ackord. Det är dessutom 3 gitarrer inblandade i riffet. Mer som retar mig:

1. INGEN, jag menar INGEN spelar någonsin introt rätt (utom de själva förståss).
2. I refrängen (och introt) spelar inga gitarrer på ettan, på downbeat. Det är bara basen som gör det, eller skall göra.
3. Det korta solot, nåväl, inget som behöver göras not-för-not iofs, men många fortsätter ju såklart och går över gränsen.
4. De intrikata slingor som gitarrerna spelar tillsammans under verserna. Det bryr sig inga gitarrister i ngt coverband om att lära sig, för det är för enkelt samtidigt som det är för svårt. Det är 3 gitarrister som skall samsas, och då måste de flätas ihop utan att komma ivägen för varandra.

Och en sak är säker, de som prickar in allt ovan, är de som också är bergsäkra på att den går i D.

När jag tidigare var med i något coverband som skulle spela den, så var det väldigt mycket "äh, det är petitesser, det är bara säkert något de har lagt in (!?)..." typ av svar ifrån övriga medlemmar. Då tog jag upp riffet till smoke on the water och ändrade lite, och tyckte det var onödigt med snea toner, och så vidare, vilket fick till svar "jamen, så går den inte". Och när vi återgick till Sweet Home Alabama, så svarade jag "jamen, så går den inte..". Det blev rätt tyst, och diskussion senare, om var gränserna går hur mycket man skall "lära" sig en låt, och vad som behövs för att folk skall känna igen den. Sedan kommer "this one goes to eleven" diskussionerna, att det är så de har lärt sig den, och de tänkte fortsätta med det. Minsann. Det var ju oftast de också som tyckte, och var bestämda på den punkten, att den gick i D.

Om här finns någon som tycker den går i D, så kan ni genast söka medlemskap i flat-earth-society och gå med där. Ungefär samma sak.

*Ed King ? = en av gitarristerna som skrev både riffet och låten. Ronnie van Zandt skrev texten och alla andra hjälpte till med arrangemang och orkestrering. Det är Ed King som räknar in låten på originalinspelningen. vilket hörs tydligt.
Senast redigerad av Hånken den lör 06 jun 2020, 09:38, redigerad totalt 3 gång.
Skriv svar