Hå, Be eller Bäss?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Riskera
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:25
Ort: Stockholm

Re: Hå, Be eller Bäss?

Inlägg av Riskera »

Mäter ni som säger hå avstånd i alnar och stenkast också? Kanske kör ni bil på vänster sida av vägen?
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Hå, Be eller Bäss?

Inlägg av Fredde79 »

Här i Finland är det fortfarande den tyska traditionen som råder trots att alla är införstådda med att H är ett katastrofalt misstag. De flesta löser problemet genom att tala om H och Bb (uttalas "be-be"). I rent klassiska sammanhang betyder dock B alltid Bb.

Brukar själv alltid säga H när vi repar eftersom det inte kan missförstås.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re:

Inlägg av AlbinH »

Tarzan08 skrev:A heter A, Bb heter Bess, B heter B och inte H.

Semla heter semla, kex heter kex och inte tjecks.

Sådärja, var fan la jag fjärrkontrollen nu rå?!
Nä HALLÅÅÅ där!

"e" i kex är en mjuk vokal vilken visar att k:åt är ett tjejljud och inte ett kåljud.

Om istället hårda vokaler är inblandade i novellen blir k:åt ett kå; som i Kalle, ko, kung och kåt. Skulle bli lite väl nyskapande annars.
- Tjung Tjalle vertjar lite tjåt på Drottning Tjarin.

..jfr kedja, kittla, kyckling, kärlek och körskola...

:retar: :mrgreen: :vinkar: :nickar:

Förresten heter det Temla. Det vet väl varenda barnunge :shock:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
dbAce
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 01 jan 2014, 20:07

Re: Hå, Be eller Bäss?

Inlägg av dbAce »

Det mest självklara (för mig) är att följa alfabetets logik: A B C D E F G. Då blir ett sänkt B=Bess och ett höjt B=Biss dvs precis som övriga toner får samma ändelser Ciss, Ass osv.
Jag hört sägas att benämning H härstammar från slarviga handskrifter, att lilla "b" feltolkats som ett litet "h" och att det sedan hängt kvar och blivit praxis i delar av Europa. Vet inte om det stämmer men det är inte helt osannolikt.
Att vissa sedan fortsätter att säga H beror kanske på svårigheten att bryta gamla vanor. Sen finns det ju de som är konservativa också. Jag t ex som hävdar att det är idiotiskt att använda H. Nybörjare i notläsning tycker det är svårt nog med noter så varför då krångla till det ytterligare!
Skriv svar