Grundtonen i en skala?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Salle
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 15 maj 2012, 02:02

Grundtonen i en skala?

Inlägg av Salle »

Är grundtonen den ton som en låt börjar på? Eller bara innebär det att man kör inom de toner som ingår i en viss skala? Försöker lära mig lite skalor så man kan börja experimentera.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Re: Grundtonen i en skala?

Inlägg av Smygbas »

disregard that
Senast redigerad av Smygbas den tis 02 okt 2012, 23:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Grundtonen i en skala?

Inlägg av Fredde79 »

Jo, sluttonen (eller den ton som man tycker att borde vara slutton) brukar oftast vara tonartens grundton. Om låten slutar på ett ackord är det oftast slutackordets grundton. Den ton man tycker att man "kommer hem till" så att säga. Det finns förstås en massa undantag, jag vill minnas att jag sett en längre diskussion om tonarten i Sweet Home Alabama här nån gång...
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Grundtonen i en skala?

Inlägg av Svensson »

Det är är väl oftast första tonen i skalan man syftar på när man säger "grundton" eller "G" i ett G-ackord. Typ...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Re: Grundtonen i en skala?

Inlägg av Smygbas »

Svensson skrev:Det är är väl oftast första tonen i skalan man syftar på när man säger "grundton" eller "G" i ett G-ackord. Typ...
Detta stämmer ju mer egentligen. Man pratar ju mer om tonikan, alltså "hemackordet", än grundtonen.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Grundtonen i en skala?

Inlägg av HirYoshima »

Nu kan vi börja med att säga att jag inte är någon expert.. men..

som tidigare påtalats.. grundtonen i ett ackord är väl det den heter, t ex. G är grundtonen i G-dur-skalan... check.

Sen finns det andra grejor.. en låt kan spelas som IV-V-I(4-5-1), det är alltså ackordföljden.. så en IV-V-I-låt i G skulle alltså spelas med ackorden C-D-G. Om samma låt skulle spelas i C skulle man istället köra ackorden F-G-C... Då skulle alltså låten inte börja på C, men man skulle fortfarande använda sig av C-durskalan... någon kommer säkert kliva in och rätta mig, och det är bra för då lär jag mig rätt också, men det är så jag har uppfattat det hela.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Grundtonen i en skala?

Inlägg av mikkejohansson »

Rent praktiskt brukar man sällan prata om grundton i en tonart. Utan man pratar om grundtoner i skalor och ackord.

Vilken tonart en låt går i, och därigenom vilka skalor som kan passa, KAN avgöras av start- och slutackord men MÅSTE inte göra det.

Bästa sätten att avgöra tonart är med örat - vilket ackord "känns" mest som grunden i låten, mest "hemma" - eller med lite teorikunskaper - sett till de ackord som är med i låten och deras inbördes relation (se t ex kvintcirkeln).

Men även med dessa verktyg (gärna i kombination) kan det vara svårt att helt BESTÄMMA tonarten på en låt. Case in point: "Sweet home Alabama".
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar