Ackord med extra ton i basen ?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Behöver ju ABSOLUT inte vara en dominant! I slick-genren snarare en tonika...
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

dereborn skrev:Behöver ju ABSOLUT inte vara en dominant! I slick-genren snarare en tonika...
Nej, jag betraktar inte heller add9 ackord som dominanter. Tonika skulle jag säga.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

dereborn skrev:Behöver ju ABSOLUT inte vara en dominant! I slick-genren snarare en tonika...
Precis! Gadd9 e apslickt och kan mycket väl vara tonika medan G9 ger dominantkaraktär med sin sjua..
dereborn

Inlägg av dereborn »

Rix skrev:Intressant! Jag hade själv inte droppat tersen om jag sett ett add9-tillägg. Det tolkar jag bara som att man inte vill ha så tydlig dominantkaraktär men ändå nia.. Öh.. :)
Beror det kanske på hur man instinktivt voicar klangen? Tror knappast att någon skulle spela g a b d (inom samma kvint) Det blir väl lite tjöckt va?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Rix skrev:
dereborn skrev:Behöver ju ABSOLUT inte vara en dominant! I slick-genren snarare en tonika...
Precis! Gadd9 e apslickt och kan mycket väl vara tonika medan G9 ger dominantkaraktär med sin sjua..
sorry, det var ju faktiskt så du skrev...
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

dereborn skrev:
Rix skrev:Intressant! Jag hade själv inte droppat tersen om jag sett ett add9-tillägg. Det tolkar jag bara som att man inte vill ha så tydlig dominantkaraktär men ändå nia.. Öh.. :)
Beror det kanske på hur man instinktivt voicar klangen? Tror knappast att någon skulle spela g a b d (inom samma kvint) Det blir väl lite tjöckt va?
Då får ju A:et funktionen av en sekund.. Add9 måste ju innebära att den läggs till utanför grundklangen?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Rix skrev:
dereborn skrev:
Rix skrev:Intressant! Jag hade själv inte droppat tersen om jag sett ett add9-tillägg. Det tolkar jag bara som att man inte vill ha så tydlig dominantkaraktär men ändå nia.. Öh.. :)
Beror det kanske på hur man instinktivt voicar klangen? Tror knappast att någon skulle spela g a b d (inom samma kvint) Det blir väl lite tjöckt va?
Då får ju A:et funktionen av en sekund.. Add9 måste ju innebära att den läggs till utanför grundklangen?
Därav skrivsättet G2
dereborn

Inlägg av dereborn »

Klart vanligaste voicingen: G A D inom samma oktav. Fast... iofs är A B D oxå en ganska vanlig klang...
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

add9ackord mer tersen i basen är grymt läckert, appropå nästan ingenting :D
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

dereborn skrev:
Rix skrev:
dereborn skrev:Beror det kanske på hur man instinktivt voicar klangen? Tror knappast att någon skulle spela g a b d (inom samma kvint) Det blir väl lite tjöckt va?
Då får ju A:et funktionen av en sekund.. Add9 måste ju innebära att den läggs till utanför grundklangen?
Därav skrivsättet G2
Hmm. Jag har sett powerchords betecknas G5 och då är det underförstått att tersen är borta. G2 skulle kunna misstolkas och bara innefatta G och A. Fast nu är det hårklyverier.

Vi har två röster på Gsus2 och en röst på G2.. :)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag röstar nog inte ens, bara undrar om era erfarenheter av hur olika skrivsätt tolkas!


tiddelipom... hum hum hum... Allt är frid och fröjd, solen skiner in genom studioförnstret, Nik Kershaw spelar svåra saker som låter lätta, vi har en vänskaplig diskussion om musikteori light, och.... JAG HAR MISSAT ELVAKAFFET! *swoooosh*
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Solen har till och med visat sig i Växjö i dag. Gött! Och nu är jag mätt efter en stadig lunch.

Vad ska vi nu ge oss på för ackordbeteckning?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

En liten regel är väl att man ska skriva skriva som man vill att det ska låta. G/A kan ju inte misstolkas och vill man ha just den klangen så ska man skriva så. Ser jag ett A11 däremot, så kanske jag lägger till 13 också så att det blir Gmaj7/A, om jag ska "slicka" till det lite.

Om man ska skriva G2 eller Gsus2 spelar väl kanske inte så stor roll. Möjligtvis så bör man skriva Gsus2 om ackordet sedan upplöses till ett rent G-dur eller tar vägen via Gsus4, för att visa rörelsen. Om det inte upplöses så kan man lika gärna skriva G2, kanske.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar