"Ignore"-funktion

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

TDHP skrev:
YZZ skrev:
Hellboy skrev:
YZZ skrev:
Perennial skrev:
YZZ skrev:Ignore-funktion?

Alla har något vettigt att säga någon gång.
Tycker det verkar löjligt att ha en funktion för detta..

Man hänger väl på ett forum för att man vill läsa inläggen?

Tråkigt att folk stödjer detta tycker jag verkligen.
Har sagt det och säger det igen: Jag tycker precis likadant.
Härligt! Då är vi i alla fall 2 st.
Jag tycker att detta är FRUKTANSVÄRT tråkigt. Förnedring på hög nivå. Att totalt ignorera folk på nätet som man med all trolighet skulle trivas bra med IRL med hjälp av ett script? Gör någonting åt orsaken istället för verkan. Man kurerar inte halsont genom att hugga halsen av patienten. Det är ganska få inlägg som inte är ok här. Moderera dom istället för att helt tysta folk. Det finns inte någon här som bara skriver skit. Otroligt tråkig utveckling. Ignorerar ni svält och krig på tv´n också, era sopprötter? "Det jag inte ser, finns inte"..... Ignoranta idioter, det är vad ni är. Och den åsikten står jag för. :evil:

//J
Precis.

Håller med dig totalt.
Inte att ni andra är idioter men det är tråkigt att det blir såhär.
Absolut, men som en enkel tillfällig lösning tills vi kommit åt de egentliga problemen är det väl inte så farligt? De allra flesta kommer ju inte ens att märka av det. Skillnaden för tredje person mellan ett script och ett mentalt filter är ju obefintlig.
Tänk om du vill köpa nånting då och människan har blockerat dig.

Detta kommer bara bli kasst och resultera i att folk inte vill hänga här för ingen lyssnar på dom.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

YZZ skrev:
TDHP skrev:
YZZ skrev:
Hellboy skrev:
YZZ skrev:
Perennial skrev:
YZZ skrev:Ignore-funktion?

Alla har något vettigt att säga någon gång.
Tycker det verkar löjligt att ha en funktion för detta..

Man hänger väl på ett forum för att man vill läsa inläggen?

Tråkigt att folk stödjer detta tycker jag verkligen.
Har sagt det och säger det igen: Jag tycker precis likadant.
Härligt! Då är vi i alla fall 2 st.
Jag tycker att detta är FRUKTANSVÄRT tråkigt. Förnedring på hög nivå. Att totalt ignorera folk på nätet som man med all trolighet skulle trivas bra med IRL med hjälp av ett script? Gör någonting åt orsaken istället för verkan. Man kurerar inte halsont genom att hugga halsen av patienten. Det är ganska få inlägg som inte är ok här. Moderera dom istället för att helt tysta folk. Det finns inte någon här som bara skriver skit. Otroligt tråkig utveckling. Ignorerar ni svält och krig på tv´n också, era sopprötter? "Det jag inte ser, finns inte"..... Ignoranta idioter, det är vad ni är. Och den åsikten står jag för. :evil:

//J
Precis.

Håller med dig totalt.
Inte att ni andra är idioter men det är tråkigt att det blir såhär.
Absolut, men som en enkel tillfällig lösning tills vi kommit åt de egentliga problemen är det väl inte så farligt? De allra flesta kommer ju inte ens att märka av det. Skillnaden för tredje person mellan ett script och ett mentalt filter är ju obefintlig.
Tänk om du vill köpa nånting då och människan har blockerat dig.

Detta kommer bara bli kasst och resultera i att folk inte vill hänga här för ingen lyssnar på dom.
Om ingen lyssnar på en borde man kanske ta sig en funderare på varför.....
Tror ingen kommer att använda filtret i ngn större utsträckning utan bara med personer som under längre tid betett sig på ett eller annat sätt
*for the record så använder inte jag filtret*
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag tror inte nån behöver bekymra sig. För det första tror jag de flesta inser att den mentala ignoreringen är effektivast. För det andra tror jag att de som eventuellt skulle använda ignorefunktion ganska snart blir nyfikna och tar bort den och sedan inser att det är ett ganska futtigt sätt.

Men som sagt, om möjligheten hjälper någon till en bättre PrataBasupplevelse så är det väl OK.
Senast redigerad av 200071 den fre 19 feb 2010, 15:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Håller med du Janne, inte så vanligt nuförtiden kan tyckas... :)


Jag skiter verkligen i om folk inte vill läsa mina åsikter om saker och ting, jag vet att jag har MÅNGA åsikter och även en hel del åsikter som människor inte delar och en del tycker är helt absurda, men som t.ex. i en säljestråd där jag var seriöst intresserad av en pryl som passar min nuvarande situation och behovet av en till P-bas blir det oerhört frustrerande att inte få chansen att slå till.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

YZZ skrev:
TDHP skrev:
YZZ skrev:
Hellboy skrev:
YZZ skrev:
Perennial skrev:
YZZ skrev:Ignore-funktion?

Alla har något vettigt att säga någon gång.
Tycker det verkar löjligt att ha en funktion för detta..

Man hänger väl på ett forum för att man vill läsa inläggen?

Tråkigt att folk stödjer detta tycker jag verkligen.
Har sagt det och säger det igen: Jag tycker precis likadant.
Härligt! Då är vi i alla fall 2 st.
Jag tycker att detta är FRUKTANSVÄRT tråkigt. Förnedring på hög nivå. Att totalt ignorera folk på nätet som man med all trolighet skulle trivas bra med IRL med hjälp av ett script? Gör någonting åt orsaken istället för verkan. Man kurerar inte halsont genom att hugga halsen av patienten. Det är ganska få inlägg som inte är ok här. Moderera dom istället för att helt tysta folk. Det finns inte någon här som bara skriver skit. Otroligt tråkig utveckling. Ignorerar ni svält och krig på tv´n också, era sopprötter? "Det jag inte ser, finns inte"..... Ignoranta idioter, det är vad ni är. Och den åsikten står jag för. :evil:

//J
Precis.

Håller med dig totalt.
Inte att ni andra är idioter men det är tråkigt att det blir såhär.
Absolut, men som en enkel tillfällig lösning tills vi kommit åt de egentliga problemen är det väl inte så farligt? De allra flesta kommer ju inte ens att märka av det. Skillnaden för tredje person mellan ett script och ett mentalt filter är ju obefintlig.
Tänk om du vill köpa nånting då och människan har blockerat dig.

Detta kommer bara bli kasst och resultera i att folk inte vill hänga här för ingen lyssnar på dom.
Jag tror nu inte att det är ett problem.
Om någon ignorerar en, mentalt eller inte, så har det troligen hänt saker som gör att man ändå inte vill handla nåt av vederbörande. Jag har väldigt svårt att tro att det blir nån utbredd företeelse. Dock GÅR alla människor inte ihop med varann, och gör ett enkelt handgrepp att nån tycker det blir trevligare om man cencurerar efter eget tycke så må det väl vara hänt. Sitter man däremot och blir irriterad för att andra blir irriterade så är ju problemet mer svårlöst. Alla är olika, alla har olika referensramar för vad som är ok, roligt eller förkastligt. Man måste inte göra en stor sak av det.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

blackparkas skrev:Håller med du Janne, inte så vanligt nuförtiden kan tyckas... :)


Jag skiter verkligen i om folk inte vill läsa mina åsikter om saker och ting, jag vet att jag har MÅNGA åsikter och även en hel del åsikter som människor inte delar och en del tycker är helt absurda, men som t.ex. i en säljestråd där jag var seriöst intresserad av en pryl som passar min nuvarande situation och behovet av en till P-bas blir det oerhört frustrerande att inte få chansen att slå till.
Är man seriöst intresserad av ngt så funkar ju PM alltid bättre än att diskutera i trådar och PM funkar ju ändå.
Jag förstår faktiskt inte problemet. Ge det en chans, vi är väl alla överens om att ngt bör göras.
Moderering är bättre enligt vissa men tills det har införts så kan man väl prova det här, eller?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Basmagnus skrev:
Hellboy skrev:
Jag tycker att detta är FRUKTANSVÄRT tråkigt. Förnedring på hög nivå. Att totalt ignorera folk på nätet som man med all trolighet skulle trivas bra med IRL med hjälp av ett script? Gör någonting åt orsaken istället för verkan. Man kurerar inte halsont genom att hugga halsen av patienten. Det är ganska få inlägg som inte är ok här. Moderera dom istället för att helt tysta folk. Det finns inte någon här som bara skriver skit. Otroligt tråkig utveckling. Ignorerar ni svält och krig på tv´n också, era sopprötter? "Det jag inte ser, finns inte"..... Ignoranta idioter, det är vad ni är. Och den åsikten står jag för. :evil:

//J
Läste ditt inlägg igen och jag blir förbannad av vad du skriver på slutet, du bidrar ju å det grövsta till stämningen med såna här meningar.
Jag brukar gilla dig och det du skriver men det här är långt över gränsen
Bli förbannad du, Magnus. Jag TYCKER att det är ignorant och jag TYCKER att det är idiotiskt. Men använd skygglappar ni. Igga mig. Jag bryr mig inte. Jag kommer intill dödagar hävda att det är bättre att göra någonting åt ORSAKEN istället för symptomen. ORSAKEN är dom fåtal inlägg där det finns övertramp och inte precis allt en person skriver. Moderera dessa inlägg istället. Jag kommer alltid att tycka det är idiotiskt och ignorant att behandla andra på detta sätt. Och det står jag för. Att folk jublar över att "Yeah, nu ser jag ingenting av vad den och den användaren skriver", det tycker jag är tragiskt. Otroligt tragiskt.


//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:
Basmagnus skrev:
Hellboy skrev:
Jag tycker att detta är FRUKTANSVÄRT tråkigt. Förnedring på hög nivå. Att totalt ignorera folk på nätet som man med all trolighet skulle trivas bra med IRL med hjälp av ett script? Gör någonting åt orsaken istället för verkan. Man kurerar inte halsont genom att hugga halsen av patienten. Det är ganska få inlägg som inte är ok här. Moderera dom istället för att helt tysta folk. Det finns inte någon här som bara skriver skit. Otroligt tråkig utveckling. Ignorerar ni svält och krig på tv´n också, era sopprötter? "Det jag inte ser, finns inte"..... Ignoranta idioter, det är vad ni är. Och den åsikten står jag för. :evil:

//J
Läste ditt inlägg igen och jag blir förbannad av vad du skriver på slutet, du bidrar ju å det grövsta till stämningen med såna här meningar.
Jag brukar gilla dig och det du skriver men det här är långt över gränsen
Bli förbannad du, Magnus. Jag TYCKER att det är ignorant och jag TYCKER att det är idiotiskt. Men använd skygglappar ni. Igga mig. Jag bryr mig inte. Jag kommer intill dödagar hävda att det är bättre att göra någonting åt ORSAKEN istället för symptomen. ORSAKEN är dom fåtal inlägg där det finns övertramp och inte precis allt en person skriver. Moderera dessa inlägg istället. Jag kommer alltid att tycka det är idiotiskt och ignorant att behandla andra på detta sätt. Och det står jag för. Att folk jublar över att "Yeah, nu ser jag ingenting av vad den och den användaren skriver", det tycker jag är tragiskt. Otroligt tragiskt.


//J
Utan att dra några växlar på det; om det nu är så att största delen av forumet eller eventuella moderatorer inte håller med om att det finns nåt problem då? Om det bara helt enkelt är en fråga om icke kompatibel personkemi? Man kan väl inte TVINGA folk att tycka om varann?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Hellboy skrev:
Basmagnus skrev:
Hellboy skrev:
Jag tycker att detta är FRUKTANSVÄRT tråkigt. Förnedring på hög nivå. Att totalt ignorera folk på nätet som man med all trolighet skulle trivas bra med IRL med hjälp av ett script? Gör någonting åt orsaken istället för verkan. Man kurerar inte halsont genom att hugga halsen av patienten. Det är ganska få inlägg som inte är ok här. Moderera dom istället för att helt tysta folk. Det finns inte någon här som bara skriver skit. Otroligt tråkig utveckling. Ignorerar ni svält och krig på tv´n också, era sopprötter? "Det jag inte ser, finns inte"..... Ignoranta idioter, det är vad ni är. Och den åsikten står jag för. :evil:

//J
Läste ditt inlägg igen och jag blir förbannad av vad du skriver på slutet, du bidrar ju å det grövsta till stämningen med såna här meningar.
Jag brukar gilla dig och det du skriver men det här är långt över gränsen
Bli förbannad du, Magnus. Jag TYCKER att det är ignorant och jag TYCKER att det är idiotiskt. Men använd skygglappar ni. Igga mig. Jag bryr mig inte. Jag kommer intill dödagar hävda att det är bättre att göra någonting åt ORSAKEN istället för symptomen. ORSAKEN är dom fåtal inlägg där det finns övertramp och inte precis allt en person skriver. Moderera dessa inlägg istället. Jag kommer alltid att tycka det är idiotiskt och ignorant att behandla andra på detta sätt. Och det står jag för. Att folk jublar över att "Yeah, nu ser jag ingenting av vad den och den användaren skriver", det tycker jag är tragiskt. Otroligt tragiskt.


//J
Jag ställde en fråga till dig förut Janne, men jag kan ta den här och formulera om den lite. Vilka är det som är ignoranta idioter?

Alla på forumet förutom du?

Alla som inte är aktiva motståndare till att den som känner för det väljer
att välja bort vissas kommentarer?

De som de facto kommer att använda sig av möjligheten?

Det är skönt att veta om det är ett riktat personligt påhopp du gör eller hur man ska se dig.

Jag hör också till alla dem som gillar och respekterar dig 99 gånger av 100, men en viss tolerans för att någon tycker det är bättre att slippa se ett inlägg som provocerar honom/henne till ett otrevligt motinlägg tycker jag kan vara på sin plats.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Hellboy skrev:
Basmagnus skrev:
Hellboy skrev:
Jag tycker att detta är FRUKTANSVÄRT tråkigt. Förnedring på hög nivå. Att totalt ignorera folk på nätet som man med all trolighet skulle trivas bra med IRL med hjälp av ett script? Gör någonting åt orsaken istället för verkan. Man kurerar inte halsont genom att hugga halsen av patienten. Det är ganska få inlägg som inte är ok här. Moderera dom istället för att helt tysta folk. Det finns inte någon här som bara skriver skit. Otroligt tråkig utveckling. Ignorerar ni svält och krig på tv´n också, era sopprötter? "Det jag inte ser, finns inte"..... Ignoranta idioter, det är vad ni är. Och den åsikten står jag för. :evil:

//J
Läste ditt inlägg igen och jag blir förbannad av vad du skriver på slutet, du bidrar ju å det grövsta till stämningen med såna här meningar.
Jag brukar gilla dig och det du skriver men det här är långt över gränsen
Bli förbannad du, Magnus. Jag TYCKER att det är ignorant och jag TYCKER att det är idiotiskt. Men använd skygglappar ni. Igga mig. Jag bryr mig inte. Jag kommer intill dödagar hävda att det är bättre att göra någonting åt ORSAKEN istället för symptomen. ORSAKEN är dom fåtal inlägg där det finns övertramp och inte precis allt en person skriver. Moderera dessa inlägg istället. Jag kommer alltid att tycka det är idiotiskt och ignorant att behandla andra på detta sätt. Och det står jag för. Att folk jublar över att "Yeah, nu ser jag ingenting av vad den och den användaren skriver", det tycker jag är tragiskt. Otroligt tragiskt.


//J
Jag håller absolut med om att det är bättre att moderera övertramp än att totalignorera ngn men tills den funktionen finns så kanske det här kan vara ett sätt att stävja den nedåtgående stämningen, eller?
Som sagt så tycker jag inte att du med ditt tidigare inlägg gör så mycket för att höja den, eller har det gått så långt att t.om du har gett upp och åker med?
Det är mycket som blivit tragiskt på det här forumet på senare tid, jag har hållit mig ifrån att ge mig in i diskussioner men tycker det är synd att när det kommer ett förslag till lösning så ska det vara skit det oxå.
De som använder filtret har ju knappast en vidrig människosyn utan vill bara kunna ha det trevligt här på forumet, det måste ju du förstå
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hm. Med en dåres envishet så hävdar jag att "ignorera tråd" knapp vore bäst.
Grejen är att jag vill slippa se för mig ointressanta men heta tramstrådar som hela tiden ligger först i "nya inlägg listan".
Finns lite OT jag tycker är kul men det finns mycket blir rejält trött på. Skulle bli på bättre humör om jag slapp se dom, och inte råka knappa in mig av misstag i fyllan.
En ignoreknapp skulle lyfta fram de nördtrådar jag trivs bäst i.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

anli skrev:Hm. Med en dåres envishet så hävdar jag att "ignorera tråd" knapp vore bäst.
Grejen är att jag vill slippa se för mig ointressanta men heta tramstrådar som hela tiden ligger först i "nya inlägg listan".
Finns lite OT jag tycker är kul men det finns mycket blir rejält trött på. Skulle bli på bättre humör om jag slapp se dom, och inte råka knappa in mig av misstag i fyllan.
En ignoreknapp skulle lyfta fram de nördtrådar jag trivs bäst i.


:D :clappy:

EDIT: jag tror jag sagt mitt i ämnet och går tillbaka till att vara en basnörd
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Utan att dra några växlar på det; om det nu är så att största delen av forumet eller eventuella moderatorer inte håller med om att det finns nåt problem då? Om det bara helt enkelt är en fråga om icke kompatibel personkemi? Man kan väl inte TVINGA folk att tycka om varann?
Nä, man behöver inte tycka om varandra. Så är det IRL också. Rix drog parallellen till 1984 i den första Pirate Bay-tråden.

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p=399315#399315

Då var jag och Martin "liktänkare" och Rix var "oliktänkare" (får jag förmoda). Nu är jag oliktänkare tillsammans med flera andra här. Eller så är det ignore-funktionsgänget som är oliktänkare, beroende på vilken sida man ser det hela ifrån. Men på samma sätt som i 1984 så handlar detta om Censur. Att vägra ta in det som vissa säger och det till 100%. Totalcensur mot vissa forummedlemmar. Jag tycker att det är ett HEMSKT sätt att behandla folk på. DET är vad jag tycker.

//J

P.S. RIX. Får jag plus i kanten nu? D.S.
gäst

Inlägg av gäst »

Allt det här med knappen har fått alla att flippa ut lite.

Personligen tänker jag aldrig använda mig av en sådan löjlighet, man kan bara inte vara så jävla svag mentalt, för att inte kunna ta itu med konflikter, som dessutom inte är livsviktiga. Vi snackar om ett forum här, inte om cancer.

Just nu saknas det lite perspektiv på det hela och självklart håller jag med Hellboy och YYZ om att orsaken är det som måste botas.

Om mina kommentarer stör säg Roland tex, så är det väl bra att han genom sin intelligens formulerar ett argument som visar att jag beter mig fel. Om han inte lyckas så får han väl ge upp. Om han inte bryr sig kan han väl bara hoppa till nästa inlägg. Allt detta utan att behöva hata eller förnedra någon, eller en ignore knapp.

Fega taktiker och slag under bältet såsom, att publicera PM offentligt eller kalla invandrare för Pizzabagare tex. är en annan sak som går längre än en "Ignore knapp".

Då behövs en moderator.
Senast redigerad av gäst den fre 19 feb 2010, 16:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mojo
Medlem+
Inlägg: 715
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 13:08

Inlägg av mojo »

Jan: Appropå skygglappar så är PB för mig en liten fristad, en plats för att vila hjärnan från "den grå vardagen". Jag vill kunna gå in här och vegitera som en avkoppling, utan energitjuvar. Av den anledningen känns det som en befrielse om det skulle kunna ordnas ignore-funktion, vegiterandet på PB kan kanske bli den nödvändiga paletten i den grå vardagen.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Hellboy skrev: Men på samma sätt som i 1984 så handlar detta om Censur. Att vägra ta in det som vissa säger och det till 100%. Totalcensur mot vissa forummedlemmar. Jag tycker att det är ett HEMSKT sätt att behandla folk på. DET är vad jag tycker.

//J
Ofta har det ju handlat om hur saker framförs och kanske inte alltid budskapet i sig, vilket du oxå påpekat flera gånger och jag måste säga att dina åsikter kommer fram bättre på det här sättet än i ditt tidigare inlägg :wink:

NU ska jag gå tillbaka till att bli en basnörd.....
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mycket märkliga "sanningar" i denna tråd.
Om någon väljer att ignorera en medlem pga. att de två alltid hamnar i bråk på forumet, är det fel då? Väljer man att "sticka huvudet i sanden", har man skygglappar eller har man helt enkelt insett att vissa människor inte går så bra ihop? Skulle jag ha en bekant som jag ständigt grälar oavbrutet med så väljer jag självklart att inte ringa honom nästa gång jag skall ta en fika någonstans även om den människan emellanåt faktiskt säger något som jag håller med om. Allt handlar väl att må bra? Jag vill umgås med personer som jag gillar att umgås med. IRL är det lätt men här är det svårare. Ingen har en skyldighet att prata med alla här på PB. Någon skrev att ett forum "går ut på att diskutera med folk som har en annan åsikt än du" (fritt citerat ur minnet) men det håller jag inte alls med om. Vad ett forum "går ut på" är helt olika beroende på vilket forum vi snackar om. En PB:are jag pratade med tidigare idag jämförde forumet med att gå ned och ta en öl med polarna po puben och så tror jag det funkar för många här. Alla är inte intresserade av att bli påhoppade i varenda tråd och påtvingas diskussioner med någon som tycker tvärtom. Då det inte respekteras att man säger nej tack till en sådan diskussion, då kan man välja att ignorera. Det är inte ett brott och det är inte oförskämt. Det finns massor med medlemmar här, man hinner inte prata med alla och då kan man enkelt välja bort de som är oförskämda och muckar gräl även om oförskämdheterna och muckandet är lagliga och tillåtna enligt forumets regler. Det funkar inte att ständigt slå lagboken i huvudet på alla som inte orkar med allt tjafs. Jag kan utan att bryta mot en enda liten regel reta upp samtliga här och samtliga IRL och få alla på skitdåligt humör. Om jag ständigt gör det så får jag dock räkna med att nästa gång polarna hittar på något kul så är det ingen som ringer mig.

Hur många gånger har ni hört "om alla bara sansar sig och tänker efter innan de skriver så kommer alla bråk säkert att upphöra". Mmm, det har ju gått skitbra.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hellboy skrev: Men på samma sätt som i 1984 så handlar detta om Censur. Att vägra ta in det som vissa säger och det till 100%. Totalcensur mot vissa forummedlemmar. Jag tycker att det är ett HEMSKT sätt att behandla folk på. DET är vad jag tycker.

//J
Om jag ringde dig flera kvällar i veckan och var helt sjukt otrevlig, dock utan att bryta mot lagen, så nog sjutton hade du slutat svara efter ett tag.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Hellboy skrev:P.S. RIX. Får jag plus i kanten nu? D.S.
Vet inte.

Nota bene, det är inte jag som skrivit skriptet och jag använder det inte.

Jag hjälpte dock till att hitta en lösning på ett problem som många efterfrågat eftersom vår käre admin tyvärr inte vill förnya forumet. Och nu undrar du hur min människosyn ser ut. Jösses.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Basmagnus skrev:
Hellboy skrev: Men på samma sätt som i 1984 så handlar detta om Censur. Att vägra ta in det som vissa säger och det till 100%. Totalcensur mot vissa forummedlemmar. Jag tycker att det är ett HEMSKT sätt att behandla folk på. DET är vad jag tycker.

//J
Ofta har det ju handlat om hur saker framförs och kanske inte alltid budskapet i sig, vilket du oxå påpekat flera gånger och jag måste säga att dina åsikter kommer fram bättre på det här sättet än i ditt tidigare inlägg :wink:

NU ska jag gå tillbaka till att bli en basnörd.....
Jag blev sur. Det är en mänsklig egenskap. Alla blir det ibland. Det är nyttigt. Och jag kommer aldrig ändra uppfattning om att totalcensur är av ondo. Det säger en hel del om människor som nyttjar detta, i min värld.

Jag har inga som helst problem med att mina onyanserade inlägg eller dom ganska få inlägg där jag går över gränser modereras efter ett genomtänkt regelverk. Jag och andra lär oss av detta. Men jag har OTROLIGA problem med tanken att hela jag, HELA Jan Hellman, censureras av vissa människor och det till 100 %. DEN tanken har jag otroliga problem med. Och jag kan tänka mig att det gäller fler här.

Sen kan jag nog konstatera också att så fort lynchmobben slutade ge sig på Perennial precis hela tiden så lugnade det ner sig. Är det lynchmobben eller Perennial som skärpt sig? Både och? Ger det ena det andra kanske? Kan man ignorera en hel lynchmob? Kan kanske vara värt att fundera lite över.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TFN skrev:
Hellboy skrev: Men på samma sätt som i 1984 så handlar detta om Censur. Att vägra ta in det som vissa säger och det till 100%. Totalcensur mot vissa forummedlemmar. Jag tycker att det är ett HEMSKT sätt att behandla folk på. DET är vad jag tycker.

//J
Om jag ringde dig flera kvällar i veckan och var helt sjukt otrevlig, dock utan att bryta mot lagen, så nog sjutton hade du slutat svara efter ett tag.
Jag hade låtit min kära sambo moderera dig. :D

//J
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Att ignorera eller inte ignorera en eller flera medlemmar är upp till var och en.
Anser man sig behöva ett filter av något slag, mentalt eller digitalt (och detta verkar ju uppenbart) så är det ingenting någon kan göra något åt.

Eller skall vi införa loggar som registrera om någon inte läser någons inlägg och sedan upplyser om detta? OBS Ironi.

Storm i ett vattenglas!

Rix.
Jag tror inte att det är viljan som lägger hinder för en forumuppgradering.
Betänk att Semborg inte har PB som sin inkomst utan har försett oss med detta på frivillig basis.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Perennial skrev:Allt det här med knappen har fått alla att flippa ut lite.

Personligen tänker jag aldrig använda mig av en sådan löjlighet, man kan bara inte vara så jävla svag mentalt, för att inte kunna ta itu med konflikter, som dessutom inte är livsviktiga. Vi snackar om ett forum här, inte om cancer.

Just nu saknas det lite perspektiv på det hela och självklart håller jag med Hellboy och YYZ om att orsaken är det som måste botas.

Om mina kommentarer stör säg Roland tex, så är det väl bra att han genom sin intelligens formulerar ett argument som visar att jag beter mig fel. Om han inte lyckas så får han väl ge upp. Om han inte bryr sig kan han väl bara hoppa till nästa inlägg. Allt detta utan att behöva hata eller förnedra någon, eller en ignore knapp.

Fega taktiker och slag under bältet såsom, att publicera PM offentligt eller kalla invandrare för Pizzabagare tex. är en annan sak som går längre än en "Ignore knapp".

Då behövs en moderator.
Jag håller helt med om det du säger här, fast det handlar nog inte om att vara "jävla svag mentalt" utan att man tycker det är synnerligen trist när personer provocerar för provokationens egen skull, eldar på motsättningar för att reta upp fler och dessutom betraktar dem som tycker annorlunda än en själv som svaga, idioter, okunniga, värdelösa och så vidare.

Jag tycker det är kul när det blir intressanta, spännande och annorlunda diskussioner (i därför avsedd tråd) men jag mår illa av översitteri.
Väldigt många här på forumet har träffats en eller flera gånger i verkliga livet. Vi som känner varandra kan ha en rätt hård jargong ibland, gentemot varandra, vilket man kan när man har träffats och vet hur den andra hanterar det.

Annars är det den vänliga, hänsynsfulla, seriösa och omtänksamma stämningen här som är speciell och ganska unikt för ett forum av den här sorten.

Här kan vi skicka prylar och pengar med varandra lite hur som helst eftersom vi litar på varandra och respekterar varandra. Så vill vi gärna ha det i fortsättningen också.

Alla är inte lika och tack och lov är vi väldigt olika i åldrar, temperament, musiksmak, musikalitet, politiska åsikter, religiösa uppfattningar och så vidare.

Men så länge man respekterar varandra så spelar det ingen roll.
gäst

Inlägg av gäst »

Man måste lära sig att ta itu med konflikter var man även befinner sig.

Klarar man inte av det så kommer man säkert att ha det jävligt svårt...Överallt.

Självklart att det är en del av forumet att diskutera, det står tom. som välkomstmeddelande i hemsidan.

Och det finns ingen diskution med två personer som är överens.

Vill man ha ett forum med älskade polare helt utan problem så får man nog skapa ett eget där bara de får vara med. PB är öppet och då kan man inte förvänta sig att diskutioner och delade åsikter kommer att försvinna någon gång.

Det finns en riktig Mesig attityd hängandes i luften, speciellt av de som försvarar knappen och med det, ingen önskan att lösa saker, utan snarare, att sopa dem under mattan.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Rix skrev:
Hellboy skrev:P.S. RIX. Får jag plus i kanten nu? D.S.
Vet inte.

Nota bene, det är inte jag som skrivit skriptet och jag använder det inte.

Jag hjälpte dock till att hitta en lösning på ett problem som många efterfrågat eftersom vår käre admin tyvärr inte vill förnya forumet. Och nu undrar du hur min människosyn ser ut. Jösses.
Du har PM snart, mannen.

MVH//Jan
Skriv svar