Moderator - trådar som spårar ur.

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Tössberg skrev:
Samuel V skrev:
Tössberg skrev:EDIT: skit samma.
Sunt förnuft och vanligt hyfs för fan.
Just så!
Jag skrev ett långt inlägg som fan istället för det ursprungliga, men jag bestämde mig att dels hade det varit för argt (skrev det under affekt) och dels hade det kunnat upplevas kränkande.

Jag tycker jag visade bra exempel på sunt förnuft och vanligt hyfs. :D
Bra gjort. :tummenupp:

//J
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Hellboy skrev:
Tössberg skrev:
Samuel V skrev:
Tössberg skrev:EDIT: skit samma.
Sunt förnuft och vanligt hyfs för fan.
Just så!
Jag skrev ett långt inlägg som fan istället för det ursprungliga, men jag bestämde mig att dels hade det varit för argt (skrev det under affekt) och dels hade det kunnat upplevas kränkande.

Jag tycker jag visade bra exempel på sunt förnuft och vanligt hyfs. :D
Bra gjort. :tummenupp:

//J
Tack! Andemeningen var ändå "sunt förnuft" och "ta en promenad".
Gött att det här verkar komma till sin ände.

Skål!
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

En situation innefattande mig, Janne och en piska skulle även innehålla läderkläder, diverse nypande föremål, ett Tower Of Power samt en del annat jag inte vill gå in på här, men jag är rädd att ni andra skulle få lov att bli utestängda från den träffen! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

TDHP skrev:En situation innefattande mig, Janne och en piska skulle även innehålla läderkläder, diverse nypande föremål, ett Tower Of Power samt en del annat jag inte vill gå in på här, men jag är rädd att ni andra skulle få lov att bli utestängda från den träffen! :wink:
Jag kommer med videokamera.
På den filmen kommer jag att bli rik! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

"Moderatortråden som spårar ur"
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Tössberg skrev:"Moderatortråden som spårar ur"
Har du tappat din klocka? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Klopper skrev:
Tössberg skrev:"Moderatortråden som spårar ur"
Har du tappat din klocka? :wink:
På spaning med moderatorförespråkarna! :lol:
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

- Vilken fin ny klocka du har, den måste varit dyr!
- Nä, inte särskilt. Jag LÄT den gå till den var två, sen sålde jag den ena!
Senast redigerad av Mr Praline den tor 17 dec 2009, 13:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ja jisses.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Samuel V skrev:- Vilken fin ny klocka du har, den måste varit dyr!
- Nä, inte särskilt. Jag den gå till den var två, sen sålde jag den ena!
Jag du den gå det den?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Den här tråden har spårat ur rejält. Man vill ha regler om att inte tolerera personliga påhopp, inte ha prat om religion, inte snacka politik, att det ska städas i säljtrådarna, respektera allehanda lagar som elektroniska anslagstavlor, hets mot folkgrupp etc. etc. Jag har inte sett nåt av dessa saker i den här tråden men lik förbannat spårar det ur.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Svensson skrev:Den här tråden har spårat ur rejält. Man vill ha regler om att inte tolerera personliga påhopp, inte ha prat om religion, inte snacka politik, att det ska städas i säljtrådarna, respektera allehanda lagar som elektroniska anslagstavlor, hets mot folkgrupp etc. etc. Jag har inte sett nåt av dessa saker i den här tråden men lik förbannat spårar det ur.
Ja, det är inte mitt fel iallafall.
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Svensson skrev:Den här tråden har spårat ur rejält. Man vill ha regler om att inte tolerera personliga påhopp, inte ha prat om religion, inte snacka politik, att det ska städas i säljtrådarna, respektera allehanda lagar som elektroniska anslagstavlor, hets mot folkgrupp etc. etc. Jag har inte sett nåt av dessa saker i den här tråden men lik förbannat spårar det ur.
Alltså kommer folk fortsätta bli upprörda även om man har moderatorer som låser/raderar/editerar trådar som innehåller ovannämnda saker ;)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mackan skrev:
Svensson skrev:Den här tråden har spårat ur rejält. Man vill ha regler om att inte tolerera personliga påhopp, inte ha prat om religion, inte snacka politik, att det ska städas i säljtrådarna, respektera allehanda lagar som elektroniska anslagstavlor, hets mot folkgrupp etc. etc. Jag har inte sett nåt av dessa saker i den här tråden men lik förbannat spårar det ur.
Alltså kommer folk fortsätta bli upprörda även om man har moderatorer som låser/raderar/editerar trådar som innehåller ovannämnda saker ;)
Förmodligen ja, frågan är hur man hanterar urspårade trådar som inte handlar om saker det står om i det eventuella regelverket.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

vänta lite nu... generalisera.. det är vad ALLA gör.. vi bildar en uppfattning om våran omgivning och personer utefter vad dom gör och inte gör.. om hellboy är överrepresenterad i samtliga poster som ens långväga kan handla om upphovsrätt så är det vad han kommer att bli ihågkommen för..
och hur jag uppfattar folk är väl min ensak.. i mina ögon är du farbror paragraf med samma trötta retorik som vanligt.. skiter heligt i om det retar dig.. du avgör inte vad jag ska tycka.. punkt slut..

moderatorer.. vi snackar om offtopic här.. vi får alltså inte snacka politik eller religion.. då får vi inte tala om någonting som har med vårat samhälle att göra med andra ord.. vi får inte ha åsikter.. tänk så jobbigt det ska bli för hellboy att inte kunna prata upphovsrätt som i hög grad är en politisk fråga..

god jul på er allihopa.. jesus är död gunde svan lever.
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Personligen tycker jag att vi borde ha moderatorer, men jag inser dock att det antagligen skulle bli stora svårigheter med att plötsligt införa moderatorer på ett forum som så länge har varit omodererat. Dels skulle det bli problem att formulera regelverket, dels skulle det bli problem med att, som Svensson skriver ovan, hantera urspårningar som inte direkt täcks av regelverket. Sen skulle ju förmodligen moderatorerna bli ruskigt illa omtyckta. Min slutsats är, trots att jag ser ett klart behov av moderatorer, att forumet nog ska få förbli omodererat. Däremot så vore det nog en mycket god idé att formulera ett tydligt regelverk, och ge Semborg klara befogenheter att ta till (väl definierade) åtgärder i händelse av regelbrott. Kort sagt, ungefär som nu, fast lite striktare.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det är mycket möjligt att det behövs moderatorer, problemet är bara att vi inte är överens om syftet med dessa moderatorer. Inte ens de som förespråkar moderatorer är ju överens om vad de skulle göra, varför och på vilket sätt forumet behöver modereras.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

GurraG skrev: och ge Semborg klara befogenheter att ta till (väl definierade) åtgärder i händelse av regelbrott. Kort sagt, ungefär som nu, fast lite striktare.
Semborg har alla befogenheter som behövs.
Han "äger" ju forumet och göra precis vad han vill.

Det är väl bara att tuffa på som vanligt.
Ställa in ignore-filtret och vänta och se om Semborg gör några förändringar.
Dom här trådarna gör ju knappast att vi "kommer närmare" varandra. ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

MikeO skrev: Dom här trådarna gör ju knappast att vi "kommer närmare" varandra. ;)

Nej, knappast.

Alltså: Fler PB-träffar med grillat kött och sena nätter med pyjamas och provliggandes av andras luftmadrasser!!

DET skulle vara bra nog mycket mer behövligt än moderatorer, dock så misstänker jag att en del av upprorsmakarna inte skulle förmå sig att ta sig till en träff.




Sedan så ser även jag problematiken med moderatorer.
Vem skulle VILJA vara moderator och riskera att bli ovän med halva forumet?
Och som sagt, vad är det för regler som ska gälla?
Använder man sig av reglerna som kommit som förslag i tid och otid här ibland så skulle det innebära att väldigt mycket diskussioner och väldigt mycket snack skulle försvinna, dock får man också räkna med att väldigt mycket godartat skitsnack skulle försvinna.
Liksom TDHP så skulle även jag tröttna ganska fort om man inte fick snacka OT och jag är övertygad om att flertalet andra känner samma sak.



Men visst, om någon kommer på en fungerande metod att använda oss av moderatorer och någon form av plan på vad de ska agera mot och hur så är jag inte den som är den.

Jag tvivlar dock på att forumet skulle må bättre, som vanligt är den enda vägen att gå är att försöka få medlemmarna att anama sunt förnuft och kanske inte ta sig själv på för stort allvar HELA tiden. Och inte ta forumet på så stort allvar HELA tiden.
Detta inkluderar naturligtvis även mig själv.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

En idé skulle kunna vara att pröva moderatorer under en begränsad tid.
Kanske låta 3-4 st alternera varsin vecka och helt enkelt se hur det fungerar. Tja, en idé...
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Cuba skrev:
S.Hockert skrev:
YZZ skrev:Nu tycker jag att vi diskuterar ämnet som det gjordes på sidan 1.

Skärp er gubbar..
:thumbsup:
'

Har du valt dina favorit moderatorer?
Va?
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

engson skrev:En idé skulle kunna vara att pröva moderatorer under en begränsad tid.
Kanske låta 3-4 st alternera varsin vecka och helt enkelt se hur det fungerar. Tja, en idé...
Bra idé! :D
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag tycker vi stänger forumet över julen så känslorna får rinna av lite.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

YZZ skrev:
Cuba skrev:
S.Hockert skrev:
YZZ skrev:Nu tycker jag att vi diskuterar ämnet som det gjordes på sidan 1.

Skärp er gubbar..
:thumbsup:
'

Har du valt dina favorit moderatorer?
Va?
Jag vet inte vad jag menade med det. Jag tror att jag citerade fel tråd eller något.
Skriv svar