Möjlighet att radera trista tjuvnyp i signaturerna?

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Men jösses. Om man skriver nåt på ett forum på Internet får man väl ta risken att det kommer att finnas kvar? Ska vi censurera om någons signatur finns cachad i Googles sökningar? Så ni skrev nåt på nätet som nån annan citerade. Move on. Läs en bok. Spela lite bas.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

cub skrev:Men jösses. Om man skriver nåt på ett forum på Internet får man väl ta risken att det kommer att finnas kvar? Ska vi censurera om någons signatur finns cachad i Googles sökningar? Så ni skrev nåt på nätet som nån annan citerade. Move on. Läs en bok. Spela lite bas.
Fast i det här specifika fallet rörde det ett citat som nån gjort om nån annan och som vederbörande fann olustigt. Det är alltså inte den som skrivit det citerade från början som tar illa upp utan den citatet riktar sig till. En viss skillnad tycker jag.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Så här ser jag på saken och kommer att dra det vidare bland "modsen".
Skriver man något på ett publikt forum så får man vara beredd på att det kan citeras.
Citat i signaturen är ok så länge citatet är korrekt.
Tycker den citerade att det inte är ok så tar man först upp det med den citerande medelst pm och om detta inte fungerar med moderator/administratör, INTE på något annat sätt.
Ett mycket enkelt sätt att komma undan tjafs är att fråga om det är ok att citera i signaturen.
Det kan bli trassel med tolkningar om citatet gäller en tredje person och är av negativ art. Namnges "tredje person negativt" i citatet så är det i högsta grad olämpligt och skall bums bort.
Svårare blir det dock om ett citat inte innehåller namn på den som åsyftas.
Hur skall ett dylikt citat tolkas? Som en rolig/galen/skruvad formulering eller ett påhopp? Här kan det bli trassligt. Återigen, ett vänligt pm med önskan om att citatet tas bort är den snyggaste vägen och som sagt fungerar inte detta så ta det med moderator/administratör och ingen annanstans. Det blir då en fråga som hanteras av moderatorerna/administratör och det är dessas beslut som gäller.
Detta är som sagt mina åsikter och jag kommer att dra det med mina kollegor.
Sedan bara för att försöka undvika tjafs och kackel så är jag väl medveten om att vi moderatorer kanske inte varit så vassa och helt på alerten tidigare i denna fråga, men vi gör vad vi kan för att få en så bra nivå på forumet som är möjligt utan att moderera bort den "goa" pratabas stämningen.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25681
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

JanTheWhite skrev:
fieldflower skrev: Ingen bild - ingen kärlek...;) :shock:
Sorry. Blir ingen bild.
Våra regler:
1. Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag.
Tror att den bilden skulle bryta mot precis allt som står under paragraf 1. En Wal bas rätt upp i bruntutan bara...... ;)

//J
:lol:
Äh, regler är till för att brytas! :tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Här är ett lämpligt förslag att citera (jag läser det varje morgon innan jag ger mej ut på nätet):
"Gud, ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

engson skrev:Här är ett lämpligt förslag att citera (jag läser det varje morgon innan jag ger mej ut på nätet):
"Gud, ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."
Jag har ju redan citerat dig! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

TDHP skrev:
engson skrev:Här är ett lämpligt förslag att citera (jag läser det varje morgon innan jag ger mej ut på nätet):
"Gud, ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."
Jag har ju redan citerat dig! :wink:
Det får du gärna göra! :) Jag kräver ingen upphovsrättsersättning. :P
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

engson skrev:
TDHP skrev:
engson skrev:Här är ett lämpligt förslag att citera (jag läser det varje morgon innan jag ger mej ut på nätet):
"Gud, ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."
Jag har ju redan citerat dig! :wink:
Det får du gärna göra! :) Jag kräver ingen upphovsrättsersättning. :P
Hahaha! Det skulle du nog få svårt att hävda i vilket fall som helst eftersom sinnesrobönen är inskriven i tolvstegsprogrammet.

Hur ligger det till med copyright på psalmer och böner i allmänhet förresten, får man planka och använda dem hur som helst? Jag menar, upphovsmännen måste väl vara nöjda när man sprider Guds ord?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

bootsy skrev:
engson skrev:
TDHP skrev:
engson skrev:Här är ett lämpligt förslag att citera (jag läser det varje morgon innan jag ger mej ut på nätet):
"Gud, ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."
Jag har ju redan citerat dig! :wink:
Det får du gärna göra! :) Jag kräver ingen upphovsrättsersättning. :P
Hahaha! Det skulle du nog få svårt att hävda i vilket fall som helst eftersom sinnesrobönen är inskriven i tolvstegsprogrammet.

Hur ligger det till med copyright på psalmer och böner i allmänhet förresten, får man planka och använda dem hur som helst? Jag menar, upphovsmännen måste väl vara nöjda när man sprider Guds ord?
Föregångaren till Open Source. ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

bootsy skrev:
engson skrev:
TDHP skrev:
engson skrev:Här är ett lämpligt förslag att citera (jag läser det varje morgon innan jag ger mej ut på nätet):
"Gud, ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."
Jag har ju redan citerat dig! :wink:
Det får du gärna göra! :) Jag kräver ingen upphovsrättsersättning. :P
Hahaha! Det skulle du nog få svårt att hävda i vilket fall som helst eftersom sinnesrobönen är inskriven i tolvstegsprogrammet.

Hur ligger det till med copyright på psalmer och böner i allmänhet förresten, får man planka och använda dem hur som helst? Jag menar, upphovsmännen måste väl vara nöjda när man sprider Guds ord?
Jag menade det som TDHP redan har i sin signatur... det har jag kommit på alldeles själv. Annars är psalmer skyddade på samma sätt som andra verk. Copyright författare, tonsättare och förlaget. Den svenska bibelöversättningen har Bibelsällskapet "rättigheterna" till. Den svenska kyrkohandboken (med fasta böner och gudstjänstliturgi) är copyrightad till Verbum förlag.
För några år sedan la jag upp noter och en lyssningsbar midi-fil på några psalmer på en hemsida, med det slutade med att kompositören hotade med advokat och krävde oss på ersättning. Då slutade jag med det. Just denna person ville inte att hans musik skulle spridas på det sättet.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

bootsy skrev:
engson skrev:
TDHP skrev:
engson skrev:Här är ett lämpligt förslag att citera (jag läser det varje morgon innan jag ger mej ut på nätet):
"Gud, ge mej sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."
Jag har ju redan citerat dig! :wink:
Det får du gärna göra! :) Jag kräver ingen upphovsrättsersättning. :P
Hahaha! Det skulle du nog få svårt att hävda i vilket fall som helst eftersom sinnesrobönen är inskriven i tolvstegsprogrammet.

Hur ligger det till med copyright på psalmer och böner i allmänhet förresten, får man planka och använda dem hur som helst? Jag menar, upphovsmännen måste väl vara nöjda när man sprider Guds ord?
Svenska kyrkan har ett avtal för att kopiera ur psalmboken. Så att man kan lägga upp texter på overhead/projektor eller skriva in sånger i agendor. Det avtalet gick ut för några år sedan. 07-08 kanske? Det var utdragna diskussioner innan de lyckades förnya avtalet. Ett tag verkade det som att det skulle bli helstopp på möjligheterna till kopior.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det tråkiga är ju att det ska behöva finnas regler som reglerar detta. Om man diskuterar saker i verkliga livet så kan det flyga saker ur ens mun så man blir idiotförklarad i den stunden, sedan går diskussionen vidare och det mindre genomtänkta man sagt faller i glömska. På ett forum som detta så kan man välja att klippa ut citatet lösryckt ur sitt sammanhang eller inte och klistra in det i sin profil. Antingen för att man tycker att det är ett bra citat som man vill ska leva vidare eller, för att påvisa vilken idiot det är som sagt så och att det absolut inte får falla i glömska att personen i fråga en gång i tiden sagt det. Jag tycker att det senare alternativet är jäkligt onödigt. Det är ungefär som att varje gång man pratar med en människa måsta påminna dem om vilket idiotiskt uttalande de gjorde i en diskussion för tre år sedan. Jag vet inte men jag kan tycka att det ibland säger mer om personen som citerar än om personen som citeras.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Svensson skrev:Det tråkiga är ju att det ska behöva finnas regler som reglerar detta. Om man diskuterar saker i verkliga livet så kan det flyga saker ur ens mun så man blir idiotförklarad i den stunden, sedan går diskussionen vidare och det mindre genomtänkta man sagt faller i glömska. På ett forum som detta så kan man välja att klippa ut citatet lösryckt ur sitt sammanhang eller inte och klistra in det i sin profil. Antingen för att man tycker att det är ett bra citat som man vill ska leva vidare eller, för att påvisa vilken idiot det är som sagt så och att det absolut inte får falla i glömska att personen i fråga en gång i tiden sagt det. Jag tycker att det senare alternativet är jäkligt onödigt. Det är ungefär som att varje gång man pratar med en människa måsta påminna dem om vilket idiotiskt uttalande de gjorde i en diskussion för tre år sedan. Jag vet inte men jag kan tycka att det ibland säger mer om personen som citerar än om personen som citeras.
Väl skrivet.

//J
Skriv svar