Moderering..

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Grafen skrev:Om man vill påverka regelverket så tar man det med Semborg ja, vi moderatorer kan dock inte göra så mycket annat än att följa samma regelverk så konsekvent som möjligt. Det är naturligtvis fullt tillåtet att skriva hur bittra inlägg man vill om detta förfarande men det påverkar faktiskt inte regelverket en millimeter. Däremot är det ett väldigt effektivt sätt för att skapa dålig stämning och polarisering. Kan vara värt att tänka på.

Om man saknar "det gamla pb" så är det en mycket enkel sak att återskapa, man låter helt enkelt bli att mucka, dra upp gammalt groll eller skriva personangrepp. Då slipper man dessutom få sina inlägg raderade eller dra på sig varningar och/eller banningar. Win-win.

Faran är ju då att vi vanliga dödliga måste rätta oss efter regelverket (fullt rimligt) och så att säga hoppas på det bästa medan ni/du moderatorer har "fritt" fram att bedöma en situation i förhållande till vad regelverket säger och är då inte fingertoppskänslan bra, ja, då blir det prekärt. Risken att göra översteg och kanske överutnyttja sina befogenheter är stor och jag tycker att dessa saker redan har hänt.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

hosse skrev:Faran är ju då att vi vanliga dödliga måste rätta oss efter regelverket (fullt rimligt) och så att säga hoppas på det bästa medan ni/du moderatorer har "fritt" fram att bedöma en situation i förhållande till vad regelverket säger och är då inte fingertoppskänslan bra, ja, då blir det prekärt. Risken att göra översteg och kanske överutnyttja sina befogenheter är stor och jag tycker att dessa saker redan har hänt.
Helt korrekt uppfattat, det är därför vi har ett personalrum där vi diskuterar åtgärder och även utvärderar förslag på nya moderatorer.

Tips: även om vi naturligtvis försöker hålla oss så objektiva som möjligt så är vi fortfarande människor så det är en bra idé att framföra sina åsikter i en någorlunda schysst ton som t ex här ovan. Att gapa och skrika eller posta långa rättshaveristiska drapor på fyllan sporrar oss inte direkt till självrannsakan.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

För mig får gärna en bredare diskussion i moderatorfrågan sjösattas. Fenomenet har på något vis tappat förankring i grunden, d v s alla oss medlemmar, och avvikit från den tidigare hyfsat framgångsrika metoden att moderera i samförstånd med icke-moderatorer.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

Den är redan sjösatt iom denna tråd.
Stallet är hendekagonalt.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag tycker att kritik mot moderationen bör kunna framföras offentligt...
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Grafen skrev:Den är redan sjösatt iom denna tråd.
Tillräckligt? Nej, jag tycker inte det. Nu är det ett lysande läge för er i moderatorgruppen att gemensamt gå ut och presentera exakt era förhållningslinjer och arbetsmetoder för att sedan låta oss övriga bemöta detta med konstruktiv kritik. Detta för att det inte ska gå för långt och folk börjar känna sig mer överkörda.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

Samuel V skrev:Jag tycker att kritik mot moderationen bör kunna framföras offentligt...
Det kan den, det är vad som sker nu.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

hosse skrev:
Grafen skrev:Den är redan sjösatt iom denna tråd.
Tillräckligt? Nej, jag tycker inte det. Nu är det ett lysande läge för er i moderatorgruppen att gemensamt gå ut och presentera exakt era förhållningslinjer och arbetsmetoder för att sedan låta oss övriga bemöta detta med konstruktiv kritik. Detta för att det inte ska gå för långt och folk börjar känna sig mer överkörda.
Jag sa inte att diskussionen var klar utan att just sjösatts, dvs börjat.
Tyvärr kan jag inte länka iom att jag sitter i turnébuss med min mobil men alla riktlinjer finns beskrivna under "Regler och riktlinjer" i kontrollpanelen.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Grafen skrev:
hosse skrev:
Grafen skrev:Den är redan sjösatt iom denna tråd.
Tillräckligt? Nej, jag tycker inte det. Nu är det ett lysande läge för er i moderatorgruppen att gemensamt gå ut och presentera exakt era förhållningslinjer och arbetsmetoder för att sedan låta oss övriga bemöta detta med konstruktiv kritik. Detta för att det inte ska gå för långt och folk börjar känna sig mer överkörda.
Jag sa inte att diskussionen var klar utan att just sjösatts, dvs börjat.
Tyvärr kan jag inte länka iom att jag sitter i turnébuss med min mobil men alla riktlinjer finns beskrivna under "Regler och riktlinjer" i kontrollpanelen.
Jo, givetvis, det förstår jag också. Men det är dock en tråd skapad av annan upphovsmakare än moderator så därför ser jag den enbart som ett sidospår till en större diskussion.

Att hänvisa till "Regler och riktlinjer" löser inget. Jag vill se en mer öppen, bredare och tydligare deklaration av hur ni moderatorer arbetar och bedömer. Om det enbart skulle vara att använda "Regler och riktlinjer" som mall så skulle en 7-åring klara jobbet. Jag misstänker ju att det ligger lite mer arbete än så bakom.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Skapa gärna en gnälltråd i OT+
Där passar den bra.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

anli skrev:Skapa gärna en gnälltråd i OT+
Där passar den bra.
Inte meningen att det ska uppfattas som gnäll. Däremot tycker jag inte det är orimligt att som medlem på PB få begära öppna kort och en ömsesidig, offentlig dialog med moderatorerna.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

hosse skrev:Jag vill se en mer öppen, bredare och tydligare deklaration av hur ni moderatorer arbetar och bedömer. Om det enbart skulle vara att använda "Regler och riktlinjer" som mall så skulle en 7-åring klara jobbet. Jag misstänker ju att det ligger lite mer arbete än så bakom.
Det kan säkert ordnas men i det stora hela så går det faktiskt till på just det viset. Skulle älska att ha en sjuåring som gjorde jobbet åt mig. ;)
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

hosse skrev:
anli skrev:Skapa gärna en gnälltråd i OT+
Där passar den bra.
Inte meningen att det ska uppfattas som gnäll. Däremot tycker jag inte det är orimligt att som medlem på PB få begära öppna kort och en ömsesidig, offentlig dialog med moderatorerna.
Tolkar det inte som gnäll och har gärna en öppen dialog. Gap och skrik och martyrinlägg från folk som är putt för att de inte längre har fri lejd att bråka och försura forumklimatet för de övriga hundratals medlemmarna ignorerar jag dock helt och fullt.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

hosse skrev:
Grafen skrev:Den är redan sjösatt iom denna tråd.
Tillräckligt? Nej, jag tycker inte det. Nu är det ett lysande läge för er i moderatorgruppen att gemensamt gå ut och presentera exakt era förhållningslinjer och arbetsmetoder för att sedan låta oss övriga bemöta detta med konstruktiv kritik. Detta för att det inte ska gå för långt och folk börjar känna sig mer överkörda.
Det låter stabilt! Jag tror att många som känner sig lite nervösa över modererandet skulle känna sig lugnare om de själva hade lite insikt över hur det går till. Då vet man ju dessutom själv vad man behöver se upp för att göra, vilket känns lite mer förebyggande än att man säger till folk efter att de gjort vad de nu gjort.

Och även om det är Semborgs forum och därmed han som bestämmer så är jag övertygad om att han vill ha ett lugnt forum där medlemmarna känner sig nöjda, vilket jag tror skulle förbättras om modereringen om än enbart hanterad av moderatorer var lite mer öppen för allmänheten. Att åtminstone lägga upp en klistrad tråd där ni beskriver vad det är för riktlinjer ni går efter och vad för åtgärder ni har i fickan tror jag kan vara en bra idé.

Om sen Semborg är öppen för diskussion så kan man ju alltid ha någon diskussionstråd om huruvida somliga regler är lämpliga eller ej.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

1. Jag vågar påstå att INGA inlägg moddats bort helt utan anledning.

2. Inget och ingens inlägg är så viktigt att det MÅSTE vara kvar. Det är så enkelt att skriva om de justa delarna av ett inlägg om man tycker att debatten gick miste om en viktig aspekt. Och ojusta grejer ligger bäst i papperskorgen och behöver inte skrivas om. Behövde inte skrivas alls faktiskt.

3. Moderering handlar om att människor skall tolka inlägg enligt skrivna regler, vilket innebär att det inte blir robotmässigt 100% exakt enligt allas vilja, kanske speciellt eftersom även författare, läsare och rena tyckare är människor som tolkar både inlägg och regler på sitt sätt. Framför allt författaren brukar hellre fria än fälla av någon underlig anledning.

4. Om alla skall köra folkomröstning på hur alla regler skall tolkas i varje enskilt fall kommer (a) inget bli gjort, dvs inga problem löses någonsin, (b) nya debacle starta i diskussionen och (c) gamla fejder underblåses tills de exploderar totalt (vilket alltså inte heller tas om hand utan hamnar i polsk riksdag igen..)

-----------------------------------------------------
Så... Antingen skall vi ha moderering eller så skall vi inte ha det.

Inte moderering: Vissa tror att detta skulle funka, men jag är inte längre en av dem. Finns för mycket tyckare, bråkmakare, besserwissers och ömma tår här sedan ett ganska långt tag tillbaka. Jag skiter fullständigt i gränser, sidor och liknande - alla nämnda kategorier finns i alla läger. (Och alla fyller vi nån av kategorierna i fel ämne eller fel dag, eller hur..? Jag vet att jag gjort det, och kanske t.o.m. gör det i vissa lägen.)

Moderering: MÄNNISKOR tolkar och agerar enligt bästa förmåga för att MÄNNISKOR skall kunna umgås i skrift TROTS att skaran består av en rejäl dos tyckare, bråkmakare, besserwissers och ömma tår.
Törs t.o.m. påstå att den moderering som sker här görs för att dessa tyckare, bråkmakare, besserwissers och ömma tår skall kunna vara kvar, men utan att skapa otrevliga svallvågor.
En annan metod hade varit att banna bråkmakare. En sämre metod, tycker jag.

Så... Är det någon som vill räcka upp handen och berätta att de skrivit inlägg som är så in i helvete viktiga att de måste vara kvar? Eller att deras åsikter om andras fel är så jävla viktigt att de finns i skrift för var och en att se? Någon som tycker att en personlig oförrätt är viktigare än många bekantas/vänners glädje? Att få sista ordet ÄR viktigt?

Blir man raderad ofta är det dags att kika lite inåt.
VARFÖR blev mitt inlägg raderat? Kan det vara för att jag räcker upp handen på något av ovanstående?
Då är det läge att tagga ned och börja bete sig bättre...

Detsamma gäller om man känner sig personligt påhoppad väldigt ofta. Alltför ömma tår skadar både bäraren och alla andra. Då är det också dags att kika lite inåt och fundera över om man kanske har ömma tår. Har man det får man luta sig tillbaka och fundera över alternativa synsätt innan man kräks eller gråter över påhoppen. Ge och ta. Jodå, både ge OCH ta. Men snyggt...

(Sedan finns ju möjligheten att man misstolkas på riktigt då man skrivit med gott uppsåt, och i de fallen kan man diskutera med vilken moderator som helst. Missförstånd går att reda ut, och och ofta går det rent tekniskt att flytta tillbaka raderade grejer [men inte alltid]).

Återigen - lighten up!
Är man rädd att ens inlägg kommer raderas - jamen, skriv inget elakt då!!!
Hur svårt kan det vara...? Behöver väl inte läsa en enda regel för att fatta det...?
Och skriver man inget elakt så blir man inte raderad...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

*letar efter gilla-knappen*
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Fieldflower utrycker det jag själv inte har tålamod att knappa in på laptopen.

Lighten up som sagt... det finns ingen exakt rättvisa. Flyt med bara.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

Extremt bra programförklaring av Fieldflower, speciellt det här:
fieldflower skrev:Törs t.o.m. påstå att den moderering som sker här görs för att dessa tyckare, bråkmakare, besserwissers och ömma tår skall kunna vara kvar, men utan att skapa otrevliga svallvågor.
En annan metod hade varit att banna bråkmakare. En sämre metod, tycker jag.
Huvudet på spiken. Det är precis vad vi försöker göra.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Inlägg av yohan »

Jag upprepar igen att lite transparans vad gäller modereringen nog inte skulle skada. Som det är nu när sker utan någon som helst förklaring (eller ens spår) ger lite sluten-sekt-vibbar. Skulle det vara så hemskt med lite motivering och info då och då?
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

yohan skrev:Jag upprepar igen att lite transparans vad gäller modereringen nog inte skulle skada. Som det är nu när sker utan någon som helst förklaring (eller ens spår) ger lite sluten-sekt-vibbar. Skulle det vara så hemskt med lite motivering och info då och då?
+1

...fast ofta skriver Grafen en generell anledning! :D
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Inlägg av yohan »

Samuel V skrev:
yohan skrev:Jag upprepar igen att lite transparans vad gäller modereringen nog inte skulle skada. Som det är nu när sker utan någon som helst förklaring (eller ens spår) ger lite sluten-sekt-vibbar. Skulle det vara så hemskt med lite motivering och info då och då?
+1

...fast ofta skriver Grafen en generell anledning! :D
Jo, fast det blir lite samma sak som om du skulle få ett domslut där det stod: Skyldig. Punkt. :lol:
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

yohan skrev:Jag upprepar igen att lite transparans vad gäller modereringen nog inte skulle skada. Som det är nu när sker utan någon som helst förklaring (eller ens spår) ger lite sluten-sekt-vibbar. Skulle det vara så hemskt med lite motivering och info då och då?
Det brukar väl stå "Tjafs borttaget /mod." eller något liknande? Det räcker väl?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

yohan skrev:Jag upprepar igen att lite transparans vad gäller modereringen nog inte skulle skada. Som det är nu när sker utan någon som helst förklaring (eller ens spår) ger lite sluten-sekt-vibbar. Skulle det vara så hemskt med lite motivering och info då och då?
Jag förstår helt klart din tanke och den har bäring, några av oss skriver inget alls för att man inte vill dra någon uppmärksamhet till bråk och andra (t ex jag) skriver en kort beskrivning (pga uppgivenhet...;) ), några skriver utförligare av samma anledning som du nämner. Alla sätt har sina för- och nackdelar men jag kan helt klart skriva i trevligare ton om så önskas.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Grafen skrev:
yohan skrev:Jag upprepar igen att lite transparans vad gäller modereringen nog inte skulle skada. Som det är nu när sker utan någon som helst förklaring (eller ens spår) ger lite sluten-sekt-vibbar. Skulle det vara så hemskt med lite motivering och info då och då?
Jag förstår helt klart din tanke och den har bäring, några av oss skriver inget alls för att man inte vill dra någon uppmärksamhet till bråk och andra (t ex jag) skriver en kort beskrivning (pga uppgivenhet...;) ), några skriver utförligare av samma anledning som du nämner. Alla sätt har sina för- och nackdelar men jag kan helt klart skriva i trevligare ton om så önskas.
Jag har ingen stor erfarenhet av andra forum men av det jag sett så står det väl sällan så mycket mer än det du brukar skriva, dvs "Tjafs borttaget" eller något liknande?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

John Sane skrev:
Grafen skrev:
yohan skrev:Jag upprepar igen att lite transparans vad gäller modereringen nog inte skulle skada. Som det är nu när sker utan någon som helst förklaring (eller ens spår) ger lite sluten-sekt-vibbar. Skulle det vara så hemskt med lite motivering och info då och då?
Jag förstår helt klart din tanke och den har bäring, några av oss skriver inget alls för att man inte vill dra någon uppmärksamhet till bråk och andra (t ex jag) skriver en kort beskrivning (pga uppgivenhet...;) ), några skriver utförligare av samma anledning som du nämner. Alla sätt har sina för- och nackdelar men jag kan helt klart skriva i trevligare ton om så önskas.
Jag har ingen stor erfarenhet av andra forum men av det jag sett så står det väl sällan så mycket mer än det du brukar skriva, dvs "Tjafs borttaget" eller något liknande?
Njoe, ganska ofta står det (iaf på engelska forum) något i stil med "comment removed" eller "post edited because of user being x/doing y/writing z" etc.
Skriv svar