"För att minska belastningen..."

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Eagle Hazze skrev:https:// är det framtiden på forumet för att slippa vissa säkerhetsproblem.
Njä? Hur menar du då?
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Inlägg av AlbinH »

Vad har hänt med "systersajten" Prata Gitarr?

Har det total-karambolaget något att göra med de farhågor som det skrivs om i den här tråden? Om bot-ar etc.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Alltså allvarligt, det verkar vara 60sek det handlar om - tillräckligt för att blodtrycket ska rusa! Ja faktiskt. Om det är för att gardera sig mot bot'ar, vilket iofs låter förståeligt, så måste ju en hel rackarns minut vara ungefär som att fiska aborre med en atombomb, aaaaningen overkill. Eller behövs det verkligen på fullaste allvar en sån sanslös spärrtid?

Man får väl helt enkelt ta på sig sammetshandskarna och trycka ytterst försiktigt och i högtidlig andakt på "sök" respektive "visa nya inlägg" tills spärren är tillbaka på en mer uthärlig nivå.

5-10sek kan jag acceptera, men 60-goddamn-seconds??
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

AlbinH skrev:Vad har hänt med "systersajten" Prata Gitarr?

Har det total-karambolaget något att göra med de farhågor som det skrivs om i den här tråden? Om bot-ar etc.
Ja den har tagits över av spam-bottarna. De pysslar inte med söket men är ju jobbiga på sitt andra sätt. :?
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Inlägg av BlueFruit »

cub skrev:
AlbinH skrev:Vad har hänt med "systersajten" Prata Gitarr?

Har det total-karambolaget något att göra med de farhågor som det skrivs om i den här tråden? Om bot-ar etc.
Ja den har tagits över av spam-bottarna. De pysslar inte med söket men är ju jobbiga på sitt andra sätt. :?
Jag var tvungen att titta in på Pratagitarr.
Vilket kaos. Snacka om att den sidan har havererat.
Om det är alternativet till att ha lång väntetid vid sökningen så hellre det.
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
Inlägg: 457
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
Ort: Uppsala

Inlägg av sixpanbass »

BlueFruit skrev:Om det är alternativet till att ha lång väntetid vid sökningen så hellre det.
Nej, de två sakerna hör knappast ihop. Problemet på pratagitarr.se är snarare robot-registreringar. Första åtgärden mot robotregistreringar är väl att försöka fixa en bättre CAPTCHA och andra tester i samband med registreringen. Om inte det fungerar så får man slopa den automatiska registreringen och börja godkänna medlemmar manuellt.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Eftersom one.com utan förvarning stängde ner sidan har jag fått göra tillfälliga åtgärder för att minska vår belastning mot servern, så att de inte stänger ner oss igen. Det innebär bland annat en tidsbegränsning mellan sökningar som jag nu ändrat till 40 sekunder (det stämmer att det var 60 innan).

Detta är tillfälligt. Jag utforskar nya lösningar och under tiden får vi ha det såhär. Bättre det än att sidan stängs ner helt.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Semborg skrev:Eftersom one.com utan förvarning stängde ner sidan har jag fått göra tillfälliga åtgärder för att minska vår belastning mot servern, så att de inte stänger ner oss igen. Det innebär bland annat en tidsbegränsning mellan sökningar som jag nu ändrat till 40 sekunder (det stämmer att det var 60 innan).

Detta är tillfälligt. Jag utforskar nya lösningar och under tiden får vi ha det såhär. Bättre det än att sidan stängs ner helt.
Tack för uppdateringen Mathias!
Låter mkt bra, och 40s är klart bättre än att dom stänger sidan såklart. Nu börjar jag också hitta mer rätt i sökbeteendet för att inte kollidera med spärren alltför himla ofta.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Semborg skrev:Eftersom one.com utan förvarning stängde ner sidan har jag fått göra tillfälliga åtgärder för att minska vår belastning mot servern, så att de inte stänger ner oss igen. Det innebär bland annat en tidsbegränsning mellan sökningar som jag nu ändrat till 40 sekunder (det stämmer att det var 60 innan).

Detta är tillfälligt. Jag utforskar nya lösningar och under tiden får vi ha det såhär. Bättre det än att sidan stängs ner helt.
Såpass alltså. Det blir så mycket sökningar mot databasen så att de reagerade! :shock:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25682
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Är det alltså så att surfmetoden att köra "Senaste inlägg" är såpass tung att forumet får problem..?

Det avhjälps ju lite halvlätt om medlemmarna istället väljer surfmetoden att klicka sig fram genom forumkategorierna.
Helst frivilligt, men är den andra surfmetoden en risk för forumet i stort kan den ju plockas bort...

(Lätt för mig att säga som klickar via kategorierna redan...:roll:)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

fieldflower skrev:Är det alltså så att surfmetoden att köra "Senaste inlägg" är såpass tung att forumet får problem..?

Det avhjälps ju lite halvlätt om medlemmarna istället väljer surfmetoden att klicka sig fram genom forumkategorierna.
Helst frivilligt, men är den andra surfmetoden en risk för forumet i stort kan den ju plockas bort...

(Lätt för mig att säga som klickar via kategorierna redan...:roll:)
Det är väl en bov i dramat, men även om man klickar sig runt i forumet manuellt så hämtas varje tråd från databasen, så den trafiken fortgår. Även om kanske inte i samma massiva anstormning som när man klickar på senaste inlägg. Å andra sidan när jag väl fått mina senaste inlägg så blir det lugnt i klickandet medans man skannar igenom för att se nåt klickbart. Såvida man inte läser alla trådar alla gånger vilket jag själv slutat med..:P
Jag tror det är så enkelt att mängden användare och aktivitet på forumet nått smärtgränsen för one.com. PB har kanske växt ur dem.
Sedan kan det kanske vara så att phpbb2 gör fler databasfrågor ärn phpbb3 så en uppgradering skulle minska db-trafiken? Eller att något plugin generar flera frågor varje gång någon går in på förstasidan osv? Men då behöver man vara lite mer applikationsutvecklare än vad jag är för att kunna säga något faktabaserat.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

cub skrev:
fieldflower skrev:Är det alltså så att surfmetoden att köra "Senaste inlägg" är såpass tung att forumet får problem..?

Det avhjälps ju lite halvlätt om medlemmarna istället väljer surfmetoden att klicka sig fram genom forumkategorierna.
Helst frivilligt, men är den andra surfmetoden en risk för forumet i stort kan den ju plockas bort...

(Lätt för mig att säga som klickar via kategorierna redan...:roll:)
Det är väl en bov i dramat, men även om man klickar sig runt i forumet manuellt så hämtas varje tråd från databasen, så den trafiken fortgår. Även om kanske inte i samma massiva anstormning som när man klickar på senaste inlägg. Å andra sidan när jag väl fått mina senaste inlägg så blir det lugnt i klickandet medans man skannar igenom för att se nåt klickbart. Såvida man inte läser alla trådar alla gånger vilket jag själv slutat med..:P
Jag tror det är så enkelt att mängden användare och aktivitet på forumet nått smärtgränsen för one.com. PB har kanske växt ur dem.
Sedan kan det kanske vara så att phpbb2 gör fler databasfrågor ärn phpbb3 så en uppgradering skulle minska db-trafiken? Eller att något plugin generar flera frågor varje gång någon går in på förstasidan osv? Men då behöver man vara lite mer applikationsutvecklare än vad jag är för att kunna säga något faktabaserat.
Jag använder mig av "Nya inlägg" men sen kör jag "Öppna på ny flik" för att kolla nya inlägg i trådarna i listan. När jag kollat på det som kan intressera mig så lämnar jag ofta sidan ett tag och sedan kollar jag "Nya inlägg" igen. Och då har det gått otroligt mycket längre tid än en minut. Oftast någon timme eller mer. Med det arbetssättet blir inte timeout-spärren ett problem över huvudet taget. Skulle lika gärna kunna sätta den på en kvart. Men jag får fortfarande upp olästa inlägg utan att behöva gå in och surfa på kategorinivå, vilket jag tycker är väldigt mycket mer bökigt.....

phpBB3 är i stort mycket smidigare. Finns många fler sätt att kolla inlägg.

"Visa obesvarade inlägg", "Visa aktiva trådar", "Visa olästa inlägg", Visa nya inlägg", "Visa dina inlägg" och det från förstasidan, i en tråd eller i ett inlägg. Otroligt flexibelt. Vi har ju kört phpBB3 på BasSnack.se från start och när man lärt sig att hitta runt är det faktiskt hyffsat oslagbart.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Så det som orsakar en del av belastningen är robots, eller har medlemsantalet ökat drastiskt senaste tiden. Riktas det ddos attacker under vissa delar av dygnet. Måste in och kolla på pratagitarr.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Herregud vilket mos det var på gitarrforumet.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar