Elektrisk bil

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag fick min Merca E 300 de i torsdags och har sedan dess kört ca 40 mil med en snittförbrukning på 0.22l /mil. Inte så jävla illa för en bil på 2.4 ton.
Givetvis når man inte några 5 mil, som merca påstår, snarare 3.5 men det är ungefär de resor jag normalt gör i veckorna.
Stor glädje än så länge.
Jag vet att Midlife skrev att frugans merca kändes som en stenåldersbil efter att han kört sin tesla och jag förstår vad han menar. Jag kör ju nästan hela tiden på el och det är en skön jävla överföring av kraft. Jag kör mjukare. Tills jag inte gor det..;-) Första delen av accelerationen fr noll är lätt näsblodsstark..;-) men min hjärna är i savving mode nu så det blir inte mycket av den varan.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Jag gillar generellt inte att köra bil. Men elbilen ändrade på det. Det roliga - aktiv körning - blev mycket roligare och det urtråkiga - motorväg, köer - blev uthärdligt, det sista handlar i och för sig mer om autopiloten än el.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

Hur smart är autopiloten? Hur många moment klarar den av?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Elektrisk bil

Inlägg av TDHP »

Jag har en sån där kö-radar på min RAV4 Hybrid.
Funkar fint ner till typ 30, sen stänger den av. Lysande så länge det rullar iaf. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

TDHP skrev: tor 19 sep 2019, 09:23 Jag har en sån där kö-radar på min RAV4 Hybrid.
Funkar fint ner till typ 30, sen stänger den av. Lysande så länge det rullar iaf. :)
Jo, har adaptiv farthållare på min V70.
Himla mysig funktion - funkar ned till 25 då den plingar ur.

Men har förstått att Teslan har lite fler funktioner...
Nyfiken på vilka, hur bra de funkar, om de failar eller håller och så.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Teslas autopilot kan följa vägen, både på landsväg och motorväg, men funkar bättre vid bra vägmarkering. På småvägar ska den inte användas. Den adaptiva farthållaren lägger sig så långt bort du bestämmer från framförvarande bilar. Vid köbildning så kan den köra helt ner till stillastående och startad igen. Känner inte igen rödljus (ännu, under utveckling). Den har koll på kringvarande bilar, via kameror, så om någon byter fil så anpassar den sig. Den kör inte om på fel sida över 70 km/h (för det mesta).

Automatiskt filbyte vid motorvägskörning (du måste verifiera). Navigera med Autopilot byter fil baserat på din inställda hastighet (i EU måste du verifiera filbyte). Den kör av vid rätt avfart själv, blinkar och svänger av.

Summon kan köra bilen till dig på en parkeringsplats, bra när det regnar (dock ej i EU, regler tillåter det inte idag). I EU kan bilen bara köra rakt ut från parkeringsplatsen en billängd, du sitter inte i bilen utan kör en från mobilen. Automatisk fickparkering. Glömde säkert något.

Autopilot på motorväg är helt klart värt pengarna för mig. Minskar tröttheten vid långkörning dramatiskt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+
Inlägg: 1388
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 22:34
Ort: Ystad

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Lex »

GandhiMK2 skrev: ons 18 sep 2019, 14:52 Jag fick min Merca E 300 de i torsdags och har sedan dess kört ca 40 mil med en snittförbrukning på 0.22l /mil. Inte så jävla illa för en bil på 2.4 ton.
Givetvis når man inte några 5 mil, som merca påstår, snarare 3.5 men det är ungefär de resor jag normalt gör i veckorna.
Stor glädje än så länge.
Jag vet att Midlife skrev att frugans merca kändes som en stenåldersbil efter att han kört sin tesla och jag förstår vad han menar. Jag kör ju nästan hela tiden på el och det är en skön jävla överföring av kraft. Jag kör mjukare. Tills jag inte gor det..;-) Första delen av accelerationen fr noll är lätt näsblodsstark..;-) men min hjärna är i savving mode nu så det blir inte mycket av den varan.
Jag väntar leverans på en dylik om ca en månad. Har lite längre pendlingssträcka till jobb så batteriet kommer inte räcka hela vägen. Ska bli spännande att se vad den drar i genomsnitt när elen tagit slut.
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev: tor 19 sep 2019, 15:03 Teslas autopilot kan följa vägen, både på landsväg och motorväg, men funkar bättre vid bra vägmarkering. På småvägar ska den inte användas. Den adaptiva farthållaren lägger sig så långt bort du bestämmer från framförvarande bilar. Vid köbildning så kan den köra helt ner till stillastående och startad igen. Känner inte igen rödljus (ännu, under utveckling). Den har koll på kringvarande bilar, via kameror, så om någon byter fil så anpassar den sig. Den kör inte om på fel sida över 70 km/h (för det mesta).

Automatiskt filbyte vid motorvägskörning (du måste verifiera). Navigera med Autopilot byter fil baserat på din inställda hastighet (i EU måste du verifiera filbyte). Den kör av vid rätt avfart själv, blinkar och svänger av.

Summon kan köra bilen till dig på en parkeringsplats, bra när det regnar (dock ej i EU, regler tillåter det inte idag). I EU kan bilen bara köra rakt ut från parkeringsplatsen en billängd, du sitter inte i bilen utan kör en från mobilen. Automatisk fickparkering. Glömde säkert något.

Autopilot på motorväg är helt klart värt pengarna för mig. Minskar tröttheten vid långkörning dramatiskt.
Låter helt klart både skönt och kul.
Måste vara både fantastiskt och skrämmande i början...:D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Svensson »

Åker Outlander PHEV sen i juni. Ligger och pendlar 5,5+5,5 mil/dag och laddar på bägge ställena. Snittförbrukning om man kör lugnt ligger på mellan 0,25-0,35 och nån dec mer om man kör fortare. Man blir lite besatt av att snåla på strömmen och komma så långt som möjligt så körsättet har ändrats en hel del till riktig gubbkörning. Flera som bytt till laddhybrider vittnar om samma sak :). Bilden är tagen uppe på Dundret och när jag använde "paddlarna" på nervägen så "bromsade" jag in 6 km körning i batteriet. Man hade så klart tappat mycket mer på uppvägen men vittnar ändå om att man kan ta tillvara energin på ett helt annat sätt än en konventionell bil.

Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Svensson »

fieldflower skrev: tor 19 sep 2019, 13:16
TDHP skrev: tor 19 sep 2019, 09:23 Jag har en sån där kö-radar på min RAV4 Hybrid.
Funkar fint ner till typ 30, sen stänger den av. Lysande så länge det rullar iaf. :)
Jo, har adaptiv farthållare på min V70.
Himla mysig funktion - funkar ned till 25 då den plingar ur.

Men har förstått att Teslan har lite fler funktioner...
Nyfiken på vilka, hur bra de funkar, om de failar eller håller och så.
Skumt, jag har åkt Passat alltrack tidigare och aldrig upplevt att adaptiva lägger av pga kylan men däremot pga snö/frost osv. Får se till vintern hur Outlandern klarar riktiga vintrar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

Svensson skrev: fre 20 sep 2019, 13:44
fieldflower skrev: tor 19 sep 2019, 13:16
TDHP skrev: tor 19 sep 2019, 09:23 Jag har en sån där kö-radar på min RAV4 Hybrid.
Funkar fint ner till typ 30, sen stänger den av. Lysande så länge det rullar iaf. :)
Jo, har adaptiv farthållare på min V70.
Himla mysig funktion - funkar ned till 25 då den plingar ur.

Men har förstått att Teslan har lite fler funktioner...
Nyfiken på vilka, hur bra de funkar, om de failar eller håller och så.
Skumt, jag har åkt Passat alltrack tidigare och aldrig upplevt att adaptiva lägger av pga kylan men däremot pga snö/frost osv. Får se till vintern hur Outlandern klarar riktiga vintrar.
Km/h vettu, inte grader...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Svensson skrev: fre 20 sep 2019, 13:41 Åker Outlander PHEV sen i juni. Ligger och pendlar 5,5+5,5 mil/dag och laddar på bägge ställena. Snittförbrukning om man kör lugnt ligger på mellan 0,25-0,35 och nån dec mer om man kör fortare. Man blir lite besatt av att snåla på strömmen och komma så långt som möjligt så körsättet har ändrats en hel del till riktig gubbkörning. Flera som bytt till laddhybrider vittnar om samma sak :). Bilden är tagen uppe på Dundret och när jag använde "paddlarna" på nervägen så "bromsade" jag in 6 km körning i batteriet. Man hade så klart tappat mycket mer på uppvägen men vittnar ändå om att man kan ta tillvara energin på ett helt annat sätt än en konventionell bil.

Bild
Det där är ju lite roligt. Nu har jag en kvickare bil än jag någonsin haft. Den spöar min gamla ’88 Corvette ordentligt, och även den bilen jag verkligen ville ha då, en Corvette ZR-1. Och min Tesla är inte ens Performance modellen. Men numera kör jag nog mjukare än någonsin (inte alltid dock :twisted: ). Snittförbrukningen över ett helt år på Model S var för mig 204 Wh/km, Model 3 ligger på låga 160 Wh/km. Så 1.6 kWh per mil, eller 2.40 kr milen i el (1.50 kr för en kWh). Min Saab 9-5 drog 0.85 l milen, vid 15 kr litern, blir det 12.75 kr milen. (Det räknar inte in 10% förlust vid laddningen, så lite dyrare blir det om man är noga. Men el laddar man ofta gratis så det jämnar ut sig lite.) Saaben var inte direkt upphetsande att köra. :mrgreen:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Håcke »

Misstänker starkt att det kan finnas en annan anledning än själva bilen som gör att ni ägnar er åt gubbkörning...
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

:lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Per »

Det behövs ingen elbil för gubbkörning. Det har jag ägnat mig åt i tio år nu, sedan jag bytte min tvåliters Astra mot en Citroën Berlingo. :lol:
Men den är jäkligt bra på gig, bl a.
Ursäkta OT.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

Lex skrev: fre 20 sep 2019, 10:01
GandhiMK2 skrev: ons 18 sep 2019, 14:52 Jag fick min Merca E 300 de i torsdags och har sedan dess kört ca 40 mil med en snittförbrukning på 0.22l /mil. Inte så jävla illa för en bil på 2.4 ton.
Givetvis når man inte några 5 mil, som merca påstår, snarare 3.5 men det är ungefär de resor jag normalt gör i veckorna.
Stor glädje än så länge.
Jag vet att Midlife skrev att frugans merca kändes som en stenåldersbil efter att han kört sin tesla och jag förstår vad han menar. Jag kör ju nästan hela tiden på el och det är en skön jävla överföring av kraft. Jag kör mjukare. Tills jag inte gor det..;-) Första delen av accelerationen fr noll är lätt näsblodsstark..;-) men min hjärna är i savving mode nu så det blir inte mycket av den varan.
Jag väntar leverans på en dylik om ca en månad. Har lite längre pendlingssträcka till jobb så batteriet kommer inte räcka hela vägen. Ska bli spännande att se vad den drar i genomsnitt när elen tagit slut.
Ah, grattis! Supernöjd hittills.
Första 65 milen gick på 0.18l / milen. Vår bil går ju mest runt i stockholm, till träningar och dyl så jag tror att vi generellt kommer att hamna på lååååga siffror.

Har du koll på hur mycket roligare livet blir av att ha en snabbladdare till den här? Det är ju inte så stort batteri som i tex en tesla så vinsten är kanske inte lika enorm som där...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Håcke skrev: lör 21 sep 2019, 10:05 Misstänker starkt att det kan finnas en annan anledning än själva bilen som gör att ni ägnar er åt gubbkörning...
:shock: :mrgreen:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Elektrisk bil

Inlägg av ferm »

Per skrev: lör 21 sep 2019, 12:16 Det behövs ingen elbil för gubbkörning. Det har jag ägnat mig åt i tio år nu, sedan jag bytte min tvåliters Astra mot en Citroën Berlingo. :lol:
Men den är jäkligt bra på gig, bl a.
Ursäkta OT.
Samma här fast mycket längre tid. I en Berlingo får man in vad som behövs.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Har av praktiska skäl fått överge Teslan och har nu en MB E350e. Tyvärr är rangen för el inte speciellt imponerande. Kan väl klämma ur 15 km på el men mer blir det inte.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av mrbaloo »

Nu kan man tydligen förboka den svenska elbilen. Strax under 170 papp lät ju bra tycker jag.

https://m3.idg.se/2.1022/1.724885/uniti-one

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

mrbaloo skrev: mån 14 okt 2019, 21:13 Nu kan man tydligen förboka den svenska elbilen. Strax under 170 papp lät ju bra tycker jag.

https://m3.idg.se/2.1022/1.724885/uniti-one

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Hysteriskt dyrt skulle jag säga med tanke på hur den ser ut och hur praktisk den verkar vara...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

mrbaloo skrev: mån 14 okt 2019, 21:13 Nu kan man tydligen förboka den svenska elbilen. Strax under 170 papp lät ju bra tycker jag.

https://m3.idg.se/2.1022/1.724885/uniti-one
Den svenskdesignade Polestar 2 (Volvo) kan också förbeställas.
Lite P1800 stuk över den. Dyrare, men ungefär som andra bilar i det segmentet. Speciellt om man tittar på alla kostnaderna.
https://www.polestar.com/se/cars/polestar-2
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

midlifecrisis skrev: mån 14 okt 2019, 00:22 Har av praktiska skäl fått överge Teslan och har nu en MB E350e. Tyvärr är rangen för el inte speciellt imponerande. Kan väl klämma ur 15 km på el men mer blir det inte.
Ah, ni skulle ha diesel over there...Min 300 d e rullade 40 av 43 km på el härom kvällen när vi var ute och tantkörde. Men dryga 3 mil är mer hur det brukar se ut.
Sedan min senaste tankning har jag kört 1500 km, har knappt halv tank kvar...dragit 0,18l diesel per mil. Galet snålt, huh?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: tis 15 okt 2019, 00:12
mrbaloo skrev: mån 14 okt 2019, 21:13 Nu kan man tydligen förboka den svenska elbilen. Strax under 170 papp lät ju bra tycker jag.

https://m3.idg.se/2.1022/1.724885/uniti-one

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Hysteriskt dyrt skulle jag säga med tanke på hur den ser ut och hur praktisk den verkar vara...
Hahaha!!! Vaffan...det ser ju ut som Lennart Nilsson-bilderna på fostren som är på väg att få ögon. PLIIIIS , ngn, gör klar bilen innan ni låter ngn ta kort...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Per »

GandhiMK2 skrev: tor 17 okt 2019, 00:06 Hahaha!!! Vaffan...det ser ju ut som Lennart Nilsson-bilderna på fostren som är på väg att få ögon. PLIIIIS , ngn, gör klar bilen innan ni låter ngn ta kort...
ROTFLMAO
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar