Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 27913
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Ja, kolla vettja.
Får man måtta lite vet man aldrig om man kan hitta på nåt användningsområde.
Men jag har ju bara pedaler för typ 30x50 (plus ström)...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem++
Inlägg: 2986
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Tjo.

Den var 80x60 cm. Men han har dumpat den.
Den var lite väl stor för att ha någon nytta av...

Var en loppis som fick den för ett par veckor sedan... :(
*************
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 27913
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Ja, 80 är klart över smärtgränsen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem++
Inlägg: 2986
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Jo det är STORT.
Så lite onödigt stort…
*************
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 27913
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Det får bli ett 60x30...

Och klura ut nån bra möblering så man kan dra in både bas och bordets gura till stereo loop-pedalen.
Jätteroligt att spela loop när basen hamnar i sin förstärkning och guran i sin, istf att allt blandas i samma! :D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem++
Inlägg: 2986
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Jag är på tok för kass på pedaler för att hänga med i det där ;)

Men posta bild när det är klart :tummenupp:
*************
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 27913
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Har alltså en loop-pedal som är i stereo, så 2 ingångar och 2 utgångar.
Primärt tänkt att loopa stereokälla som keyboard etc.
Men man kan ju köra gura i "vänster" ut till gurastärkare, och bas in i "höger" ut till basstärkare.
På så vis kan man spela in en loop gura, sen lägga till bas till samma loop, och då kommer guran ur sin stärk och basen ur sin stärk. Och sen lägga på mer gura eller sätta sig bakom trummorna, etc, etc...

Jätteroligt med loop-pedal!
Sjunger man också är en flerkanalig looper så jäkla kul! Kräver 3 hjärnhalvor att ro hem svårare grejer men så jävla kul!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem++
Inlägg: 2986
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

HAHAHAHAHAHA

Men det är mycket som kräver tre hjärnhalvor i början :)
*************
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 27913
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Japp, definitivt.
Har en 3-kanalig looper - en Boss RC-300.
Så jäkla roligt!
Bygga upp en låt med vers och refräng så det blir hel orkester, och samtidigt sjunga, och i refrängerna blir det fler och fler stämmmor ju längre man håller på.

Måste nog koppla upp den och göra nåt av det igen.
Spelade loop live några gånger. Ganska svettigt!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem++
Inlägg: 2986
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Jo minsta miss där så blir det jobbigt...

Du har koll på att du kan använda en bärbar och ett vettigt ljudkort va? :lol:

Det är lite så att man aldrig ska sluta labba med grejer.
*************
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 27913
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Det går säkert.
Men enkelheten i ett färdigt paket är ett värde i sig.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem++
Inlägg: 2986
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Jo färdigt kit är fint.

Backingtrack på en dator funkar ganska så fint också :nickar:
*************
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 27913
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Mja, mjo, men backing track är inte samma sak som att köra loop...
Tjusningen med loopingen är att det är "One take, tack och förlåt!" på riktigt, live musicerande.
Att förhoppningsvis snabbt och sömlöst gå från inget till en hel låt genom smarta pålägg och loopar.
Sjunga stämma med sig själv i refrängen samtidigt som man lägger på lite extra gitarrpålägg eller lägger på nåt percussion (oftast genom att banka på guran).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem++
Inlägg: 2986
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Sant det är lite mer live än att sitta och göra allt innan i lugn och ro i sin lilla "studio hörna"
*************
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 27913
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Ganska jättemycket mer live faktiskt.
Som sagt - 3 hjärnhalvor för att få ihop det. ;)

När man gör det bra så kommer folk fram efteråt och undrar hur sjutton man får till det.

Jag lattjade med det innan rep för ett bra tag sedan, och bandmedlemmarna såg på när jag gjorde det och fattade fortfarande inte helt hur fasen det gick till.
Vill minnas att jag körde Stir it up, där man kör en runda bas, lägger på gitarr 2 vändor, trumkomp, sedan sjunger in refrängen där endast "Stir it up" loopas, så man sjunger "fri lead" mellan dessa utan att det spelas in (kontrolleras med pedal), men just "Stir it up" får fler och fler stämmor för varje varv.
Och då "Stir it up" spelas in på egen kanal kan man stänga av bara den delen och sjunga vers.
Och sen kan man spela gitarrsolo över det instrumentala, och slå igång körsånngen och fortsätta sola.
Väldigt roligt!

Finns många låtar som lämpar sig för loopande!
Antingen samma figur i vers/refräng, eller åtminstone lika långa figurer så man kan växla emellan.
Jag måste fan koppla ihop grejerna igen - blev loop-sugen!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem++
Inlägg: 2986
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Jo Inte helt säker på att jag förstår hur det funkar...

Men kör hårt ;)
*************
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 27913
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Haha, borde ha en inspelning nånstans, men det är ju bara ljud...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem++
Inlägg: 2986
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Kan tycka att en PrataBas YouTube howto kanal kan vara kul :nickar:
*************
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 27913
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Risken är väl att det blir väldigt navelskåpande väldigt snabbt. :lol: :roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem++
Inlägg: 2986
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Jo fast det kan det nästan vara värt ibland :D
*************
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Användarvisningsbild
Denada
Medlem++
Inlägg: 2986
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Men godmorgon godmorgon vem tjötar jag med???
*************
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 27913
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Trucken parkerad utanför studion?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem++
Inlägg: 2986
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Japp

Och giftermål 1:a Maj så det blir ett riktigt sosse bröllop ett RIKTIGT ARBETAR BRÖLLOP!!!

Weyron i OTTAN!

Vilken hjälte <3

I just den sketchen pratade han med pressekreteraren på hovet...
*************
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 27913
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Jo, det är klassiker rakt igenom där!

Nu: Trött som fan!
Nu blir det fredagsbad! Hoppas jag kommer ur för egen maskin - ryggen dum efter en massa husfix igår/idag.
Vågade inte ens träna idag...
Sen blir det kudde! Larmet ställs på nåt rimligt: Off!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem++
Inlägg: 2986
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Off är en bra tid för larm :nickar:

Själv ska jag börja gå med slipmaskinen så det blir klart denna helg.
*************
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Skriv svar