PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Pumpa »

Geddan skrev: Vi är många som går och bär på lite kilon som vi gärna skulle slippa.
Därför tycker jag att vi tar tag i situationen!
Kan Califen gå ner 37 pannor så ska väl jag kunna bli av med några kilo?!

Jag utmanar er!!
Kan PrataBas bli ett halvt ton lättare?
Ingen aning....men jag frågar.

Jag ska iaf bli 10 kilo lättare!
Det vore roligt om vi kunde hjälpa till att sporra varandra.

Min tanke är att vi inte ska ha nåt bullshit i den här tråden.
Det du säger att du ska gå ner står du för. Inget önsketänkande, utan realistiska mål.

Det kostar också!!
För varje kilo du går ner betalar du 20 spänn.
Pengarna vi får ihop donerar vi till välgörande ändamål.
Jag tycker Barncancerfonden är är ett bra alternativ.

Går vi ner 500 kilo så skänker vi 10´000 kr.
Det är inte kattskit!

Vad sägs?
Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte hur det gick med Geddans 500 kilosutmaning.

Jag skall iaf. gå ner en del nu, det är absolut nödvändigt. Jag gjorde en invägning första arbetsdagen efter julledigheten och har som mål att minska 15kg innan midsommar. Jag kör någon typ av viktväktartänk, dock utan att räkna points samt promenader. Oavsett om jag klarar midsommarmålet eller ej kommer jag att redovisa nedgången i kilo, och kronor till barncanserfonden.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

Jag är framme, väger 82 kg! Måste se över kosten igen dock, tror jag käkar en aning för lite... Men det ska väl gå att fixa till.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av TDHP »

Snart 5kg ner sen nyår.
Räknar med ett kg i veckan ungefär så det går enligt plan.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

TDHP skrev:Snart 5kg ner sen nyår.
Räknar med ett kg i veckan ungefär så det går enligt plan.
Gött jobbat!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av bassace »

Kör 5:2 sedan mellandagarna, -5kg så här långt.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

bassace skrev:Kör 5:2 sedan mellandagarna, -5kg så här långt.
Gött!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Grafen »

Minus fem på tre veckor och idag har jag flyttat 35 kubikmeter möbler så jag räknar med att ha tappat ytterligare fem kilo i svett idag.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

Paradox? Jag har fått reda på för ett par veckor sedan att jag har diabetes typ 2. Orsakat av stress, jävligt dåliga matvanor och ärftlighet mer än min fd övervikt. Men fortfarande lite av en paradox att det händer EFTER att jag tappat 40 kilo. En fördel är att jag var vegetarian under ca 12 års tid förr om åren och jag kan en hel del om matvaror. Så jag har börjat röra på mig och övergått till grönsaker och fisk + gör så mycket jag kan för att undvika snabba kolhydrater. Vilket faktist går bra. Kommer kunna sluta med insulin vilken dag som helst verkar det som. Och enbart slänga in tablett i truten till frukost och middag. Om jag skärper mig så kommer jag att kunna strunta i insulinet under x antal år. Tills åldern tar ut sin rätt. Vilket kan vara precis vilken dag som helst. :D :D Men jag är faktiskt inte direkt orolig utan ser det nästan som en fördel. Och utveckling + forskning går framåt och man vet inte vad som händer inom 5 - 10 år men redan idag är det faktiskt inte direkt några större problem. Och ALLA andra värden är precis som dom ska. Jag har blodtryck som en 20-åring sa dom. Om jag håller koll på blodsockret, äter vettigt, stressar mindre och rör på mig lite lagom så kommer det att funka helt ok. Jag kommer kunna fortsätta med mina konstiga hojresor. Och dom kommer bli ÄNNU konstigare framöver om basisten själv får välja. Men hur som..... Efter att ha tappat 40 kilo har jag fått veta att jag har diabetes. Typ 2. Intressant som faan på många sätt. Och nu för tiden inte så himla allvarligt. Typ 1 är mer komplicerat men även här har utvecklingen gått framåt. Och det är någorlunda nyligen som man ens började behandla typ 2:are. Hur som. Jag har diabetes. Yay!

//J
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

Jan Hellman skrev:Paradox? Jag har fått reda på för ett par veckor sedan att jag har diabetes typ 2. Orsakat av stress, jävligt dåliga matvanor och ärftlighet mer än min fd övervikt. Men fortfarande lite av en paradox att det händer EFTER att jag tappat 40 kilo. En fördel är att jag var vegetarian under ca 12 års tid förr om åren och jag kan en hel del om matvaror. Så jag har börjat röra på mig och övergått till grönsaker och fisk + gör så mycket jag kan för att undvika snabba kolhydrater. Vilket faktist går bra. Kommer kunna sluta med insulin vilken dag som helst verkar det som. Och enbart slänga in tablett i truten till frukost och middag. Om jag skärper mig så kommer jag att kunna strunta i insulinet under x antal år. Tills åldern tar ut sin rätt. Vilket kan vara precis vilken dag som helst. :D :D Men jag är faktiskt inte direkt orolig utan ser det nästan som en fördel. Och utveckling + forskning går framåt och man vet inte vad som händer inom 5 - 10 år men redan idag är det faktiskt inte direkt några större problem. Och ALLA andra värden är precis som dom ska. Jag har blodtryck som en 20-åring sa dom. Om jag håller koll på blodsockret, äter vettigt, stressar mindre och rör på mig lite lagom så kommer det att funka helt ok. Jag kommer kunna fortsätta med mina konstiga hojresor. Och dom kommer bli ÄNNU konstigare framöver om basisten själv får välja. Men hur som..... Efter att ha tappat 40 kilo har jag fått veta att jag har diabetes. Typ 2. Intressant som faan på många sätt. Och nu för tiden inte så himla allvarligt. Typ 1 är mer komplicerat men även här har utvecklingen gått framåt. Och det är någorlunda nyligen som man ens började behandla typ 2:are. Hur som. Jag har diabetes. Yay!

//J
Jäklar, diabetes... Du verkar ta det rätt bra iaf, kämpa på!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av TDHP »

Surt! :-(
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:
Jan Hellman skrev:Paradox? Jag har fått reda på för ett par veckor sedan att jag har diabetes typ 2. Orsakat av stress, jävligt dåliga matvanor och ärftlighet mer än min fd övervikt. Men fortfarande lite av en paradox att det händer EFTER att jag tappat 40 kilo. En fördel är att jag var vegetarian under ca 12 års tid förr om åren och jag kan en hel del om matvaror. Så jag har börjat röra på mig och övergått till grönsaker och fisk + gör så mycket jag kan för att undvika snabba kolhydrater. Vilket faktist går bra. Kommer kunna sluta med insulin vilken dag som helst verkar det som. Och enbart slänga in tablett i truten till frukost och middag. Om jag skärper mig så kommer jag att kunna strunta i insulinet under x antal år. Tills åldern tar ut sin rätt. Vilket kan vara precis vilken dag som helst. :D :D Men jag är faktiskt inte direkt orolig utan ser det nästan som en fördel. Och utveckling + forskning går framåt och man vet inte vad som händer inom 5 - 10 år men redan idag är det faktiskt inte direkt några större problem. Och ALLA andra värden är precis som dom ska. Jag har blodtryck som en 20-åring sa dom. Om jag håller koll på blodsockret, äter vettigt, stressar mindre och rör på mig lite lagom så kommer det att funka helt ok. Jag kommer kunna fortsätta med mina konstiga hojresor. Och dom kommer bli ÄNNU konstigare framöver om basisten själv får välja. Men hur som..... Efter att ha tappat 40 kilo har jag fått veta att jag har diabetes. Typ 2. Intressant som faan på många sätt. Och nu för tiden inte så himla allvarligt. Typ 1 är mer komplicerat men även här har utvecklingen gått framåt. Och det är någorlunda nyligen som man ens började behandla typ 2:are. Hur som. Jag har diabetes. Yay!

//J
Jäklar, diabetes... Du verkar ta det rätt bra iaf, kämpa på!
Helt ärligt, jag ser det inte direkt som ett stort problem. Och igår slutade jag med insulin. Utan att prata med läkar´n. ;) Perfekta blodsockervärden. Man kan göra en hel del genom att äta rätt, sova lagom, stressa mindre och röra lite på sig. Egentligen det som ALLA ska göra! Den allmänna uppfattningen från läkarhåll är att alla borde äta som en diabetiker. Det har ju bara gått några veckor sedan jag fick reda på detta och under den här korta tiden och med lite mer kunskap än jag hade tidigare så har jag redan kunnat fimpa insulinet. Och, faktiskt, jag ser det här nästan som någonting bra. För nu MÅSTE jag skärpa mig! Det känns lite som kroppens sätt att säga ifrån: -"Skärp dig eller så stänger jag ner verksamheten". Mina matvanor, framförallt NÄR jag ätit, har varit helt uppåt väggarna! Det har hänt att jag inte ätit någonting alls under hela dagar för att jag har jobbat oavbrutet. Jag har helt enkelt varit dum i huvudet. Nu måste jag lära mig att säga Nej och framförallt sätta gränser. Åter igen, någonting som dom flesta ser som självklart. Inget bra att köra slut på sig. Jag tänker se till att jag har tillräckligt med tid på mig oavsett vad det handlar om. Stress handlar ofta om att man planerat fel. Slut med det. Jag tänker äta på rätt tider, sova tillräckligt och få bort så mycket stress som möjligt. Så det blir nog bra. OCH utvecklingen går framåt. Typ 2 är inte lika komplicerat som typ 1 men även där går forskningen framåt. Det senaste är att man inom en ganska snar framtid ska kunna transplantera celler i bukspottkörteln som producerar insulin och som "lär" andra celler att göra detsamma. Vilket innebär att man kommer kunna i stort göra diabetiker med typ 1 helt friska. Och detta ligger tydligen inte mer än några år framåt i tid. Så det händer prylar. Och jag hoppas på att kunna styra blodsockret med födointag och att röra på mig. Det har funkat strålande hittills och igår slutade jag med långtidsverkande insulin. Och några tabletter om dagen är inga problem känns det som. Tabletterna gör att kroppen lättare tar upp insulinet. Vilket egentligen är vad typ 2 handlar om. Typ 1, kroppen producerar inte insulin. Typ 2, kroppen producerar (mindre) insulin men har svårt att ta upp insulinet.... Det här låter konstigt men jag tycker att det här är väldigt intressant. :D Jag har som sagt förr om åren varit vegetarian (länge!), jag gillar grönsaker, jag gillar att röra på mig och jag röker inte. Det ska nog funka utan insulinspruta under x antal år känns det som. Sen får vi se. Fortfarande lite för tidigt för att se hur det kommer gå men jag har bra hopp om livet. Och detta är ingenting man dör av. :) Åtminstone inte om man inte missköter sig och det hyfsat rejält. Vilket jag inte tänker göra. Och jag har faktiskt gått ner 40 kilo. Och bara det är en STOR fördel för mig just nu. :)

Allt gott!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Surt! :-(
Inte så jävla surt faktiskt. Surare grejor kan hända. Och det farligaste som jag kan ge mig på är att ge mig ut i trafiken, statistiskt sett...... Och det är samma för alla. :tummenupp: ;)
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av midlifecrisis »

Jan Hellman skrev:
TDHP skrev:Surt! :-(
Inte så jävla surt faktiskt. Surare grejor kan hända. Och det farligaste som jag kan ge mig på är att ge mig ut i trafiken, statistiskt sett...... Och det är samma för alla. :tummenupp: ;)
Håller med. T2D är egentligen ingen sjukdom i sig utan mer en riskfaktor för andra sjukor. Lyder man bara sin doktor och kommer i form så märker man inte så mycket av den.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

midlifecrisis skrev:
Jan Hellman skrev:
TDHP skrev:Surt! :-(
Inte så jävla surt faktiskt. Surare grejor kan hända. Och det farligaste som jag kan ge mig på är att ge mig ut i trafiken, statistiskt sett...... Och det är samma för alla. :tummenupp: ;)
Håller med. T2D är egentligen ingen sjukdom i sig utan mer en riskfaktor för andra sjukor. Lyder man bara sin doktor och kommer i form så märker man inte så mycket av den.
Jag tror mer att man ska lyda sin kropp och inte sin doktor. Vilket nog är vad jag själv gjort fel. Jag har FULLSTÄNDIGT ignorerat vad min kropp försökt säga till mig. När huvudet är dumt får kroppen lida..… ;) Har trappat ner och plockat bort insulinet helt utan att kolla med läkaren. Jag har hållit koll på blodsockret, ätit när jag varit hungrig, sovit när jag varit trött och rört på mig. Jag har känt efter hur jag mår. Och det har funkat bra. Hittills i alla fall. Piggare än på länge och mår bättre. OM man nu kan medicinera mindre genom att förändra sitt leverne så är det kanske en bra idé. Känns det som. Jag lär nog få börja med insulin igen en vacker dag. Men ju längre jag kan klara mig utan, desto bättre.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av midlifecrisis »

Jan Hellman skrev:
midlifecrisis skrev:
Jan Hellman skrev:
TDHP skrev:Surt! :-(
Inte så jävla surt faktiskt. Surare grejor kan hända. Och det farligaste som jag kan ge mig på är att ge mig ut i trafiken, statistiskt sett...... Och det är samma för alla. :tummenupp: ;)
Håller med. T2D är egentligen ingen sjukdom i sig utan mer en riskfaktor för andra sjukor. Lyder man bara sin doktor och kommer i form så märker man inte så mycket av den.
Jag tror mer att man ska lyda sin kropp och inte sin doktor. Vilket nog är vad jag själv gjort fel. Jag har FULLSTÄNDIGT ignorerat vad min kropp försökt säga till mig. När huvudet är dumt får kroppen lida..… ;) Har trappat ner och plockat bort insulinet helt utan att kolla med läkaren. Jag har hållit koll på blodsockret, ätit när jag varit hungrig, sovit när jag varit trött och rört på mig. Jag har känt efter hur jag mår. Och det har funkat bra. Hittills i alla fall. Piggare än på länge och mår bättre. OM man nu kan medicinera mindre genom att förändra sitt leverne så är det kanske en bra idé. Känns det som. Jag lär nog få börja med insulin igen en vacker dag. Men ju längre jag kan klara mig utan, desto bättre.
Skaffa en bra doktor och gör som hen säger. Det är svårt att tolka sin kropps signaler. Om den ens signalerar nåt...
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av ferm »

midlifecrisis skrev:
Jan Hellman skrev:
midlifecrisis skrev:
Jan Hellman skrev:
TDHP skrev:Surt! :-(
Inte så jävla surt faktiskt. Surare grejor kan hända. Och det farligaste som jag kan ge mig på är att ge mig ut i trafiken, statistiskt sett...... Och det är samma för alla. :tummenupp: ;)
Håller med. T2D är egentligen ingen sjukdom i sig utan mer en riskfaktor för andra sjukor. Lyder man bara sin doktor och kommer i form så märker man inte så mycket av den.
Jag tror mer att man ska lyda sin kropp och inte sin doktor. Vilket nog är vad jag själv gjort fel. Jag har FULLSTÄNDIGT ignorerat vad min kropp försökt säga till mig. När huvudet är dumt får kroppen lida..… ;) Har trappat ner och plockat bort insulinet helt utan att kolla med läkaren. Jag har hållit koll på blodsockret, ätit när jag varit hungrig, sovit när jag varit trött och rört på mig. Jag har känt efter hur jag mår. Och det har funkat bra. Hittills i alla fall. Piggare än på länge och mår bättre. OM man nu kan medicinera mindre genom att förändra sitt leverne så är det kanske en bra idé. Känns det som. Jag lär nog få börja med insulin igen en vacker dag. Men ju längre jag kan klara mig utan, desto bättre.
Skaffa en bra doktor och gör som hen säger. Det är svårt att tolka sin kropps signaler. Om den ens signalerar nåt...
Jag har typ 2 diabetes sen 50årsåldern. Så vitt jag förstått så är det kroppen i stort som inte är så känslig för insulin som tidigare. Vilket gör att hela kontrollsystemet havererar och blodsockret går upp. Det viktiga med kosthållningen är att äta på bestämda tider, och se till att hålla blodsockret på en så konstant nivå som möjligt. När blodsockret sjunker blir man hungrig, det spelar ingen roll från vilken nivå det sjunker, resultatet blir detsamma.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

För lågt blodsocker (under 2,7 mmol) gör att man tuppar av. För högt ökar risken för hjärt-/kärlsjukdomar och annan skit. Grundtanken är i stort att man själv ska anpassa mängden medicin efter blodsockernivån och den baseras på vad man äter och hur mycket man rör på sig om man har typ 2. Och samtidigt hur bra/dålig kroppen är på att ta upp insulinet. I MITT fall producerar kroppen fortfarande så mycket insulin att jag kunnat sluta att själv tillföra mer långtidsverkande insulin med en spruta på kvällen. Mitt blodsocker har varit på gränsen för att ligga för lågt och DET är inte heller bra! För man kan tuppa av. Vilket i sig av vad jag förstått inte är direkt farligt utan mer obehagligt och man kan slå sig rejält om man rasar i backen. Och för att få upp blodsockret så har jag sänkt insulindosen och till slut kunnat plocka bort sprutan helt. Och för att öka på kroppens förmåga att själv ta upp insulin så tar man en tablett. Och den har jag också kunnat minska på. Från två till frukost och två till middag till två till frukost och en till middag. Och jag hoppas på att långsiktigt kunna plocka bort ytterligare någon tablett. Det är bättre inför framtiden att äta rätt, röra på sig och medicinera så lite som möjligt. Och "facit" är blodsockermätningarna man gör. Så här initialt innan och efter måltider och när man ska sova. Men sen lär man sig efter hand och mer kollar värdet när man känner att det behövs. Man lär sig hur kroppen reagerar på mat och motion och hur blodsockret reagerar. Intressant som faan faktiskt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

Och jag har en bra doktor. OCH gott "diabetesskola" på SÖS. OCH varit vegetarian i 12 år förr i tiden så jag gillar grönsaker. OCH jag gillar att röra på mig. Vilket nog är orsaken till att jag klarat att hålla medicineringen nere och kunnat sluta med insulinspruta efter bara några veckor. + att jag inte är direkt lastgammal än. Dom flesta som gick "diabetesskolan" samtidigt som mig var i stort rökare som vägde för mycket, tänkte fortsätta stressa och som åt fel och tänkte fortsätta även med det och som inte direkt rörde på sig så mycket heller. Och då får man medicinera mer. Och det funkar ju men jag hade mer tänkt att göra det motsatta. Medicinera mindre, ta bort stress, äta rätt och röra på mig. Känns som en vettigare utgångspunkt för mig. Rökning är inte bra. Men det har jag aldrig hållit på med bortsett några månaders tjyvrökning bakom gympahallen i årskurs fem.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av ferm »

Lågt blodsocker är faktiskt farligt. För samtidigt som man måste äta så blir man så dum i huvudet att man inte inser det.
Om vi nu ska använda vegetarianparametern som något argument i detta fall så har jag varit det i över trettio år och socker och de flesta sockerkällor är vegetariska.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

ferm skrev:Lågt blodsocker är faktiskt farligt. För samtidigt som man måste äta så blir man så dum i huvudet att man inte inser det.
Om vi nu ska använda vegetarianparametern som något argument i detta fall så har jag varit det i över trettio år och socker och de flesta sockerkällor är vegetariska.
Det jag fick berättat för mig var att just det att tuppa av i sig faktiskt inte är direkt farligt. Om man bortser faran i att slå sig eller köra av vägen om man sitter och kör bil. Det som händer när man tuppar av är att kroppen då gör så att blodsockret stiger igen och då vaknar man upp. Vilket var vad jag försökte säga. Men hjärnan behöver energi och vid för lågt långsiktigt blodsocker kan hjärnan ta stryk. Men då pratar vi över en längre tidsperiod och inte minuter. Och givetvis måste man få upp blodsockret och äta när nivån är för låg. Vilket i stort är orsaken till att jag började trappa ner insulinet. Mitt blodsocker hamnade under det optimala. Vilket av vad jag förstått innebär att MIN kropp fortfarande producerar tillräckligt med insulin sett till vad som krävs efter vad jag äter och hur mycket jag rör på sig. Det lär nog förändra sig över tid, dock.

Det jag menade med "vegetarian" var att jag gillar grönsaker. Det är inte alla som gör det. Och jag är samtidigt YTTERST medveten om att en sockerbeta inte är ett djur. ;)
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Grafen »

Häromdagen sa låtsasdottern "jag skönjer ditt smala jag!", det var en sporre som heter duga! :D
Nytt hål i bältet och ett par gamla jeans framplockade ur garderoben. Om ytterligare 6 kg ska jag unna mig en ny kostym... från Myrorna.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Phear »

Jan Hellman skrev:Och jag är samtidigt YTTERST medveten om att en sockerbeta inte är ett djur. ;)
:)
Men kebaben är i alla fall ett däggdjur!

Du verkar iaf ha hittat rätt inställning till diabetesen. Gillas! Jag känner mig lite inspirerad att kolla upp kostråd för diabetiker tack vare dig. Finns anlag i min släkt, och det kanske är bra att "mota Olle i grind" (är det en diabetes-fe vid namn Olle som flyger runt i natten och delar ut diabetes till sovande folk?)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:Häromdagen sa låtsasdottern "jag skönjer ditt smala jag!", det var en sporre som heter duga! :D
Nytt hål i bältet och ett par gamla jeans framplockade ur garderoben. Om ytterligare 6 kg ska jag unna mig en ny kostym... från Myrorna.
En livré?
Ni har en vettig inställning till er anställning, det hör jag det!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Phear »

Vägde in på ca 92kg på hälsokontroll (93 med byxorna på) och jag var rätt säker innan vägning på att jag låg mellan 90-95kg.
Det finns även anlag för hjärt och kärlsjukdomar(eller var det stjärt och grälsjukdomar?) i min släkt och jah vet att jag äter för mycket fett och dött, eh, sött menar jag.... Men kosten tänker jag ändra successivt. Sakta men säkert smyga in mer grönsaker på tallriken. Jag får en skönare mättnadskänsla med mer grönsaker men jag blir hungrig fortare. Som anekdot angående kost kan jag ju berätta att jag försökte bli köttarian för många år sen, -men det gick på skit! ;)

Nu har jag äntligen kommit igång och rört på mig lite också. Köpte längdskidor i vinter och har knappt en kilometer att gå till närmsta spår som är 5,3km långt. Har åkt tre gånger hittills och sist orkade jag runt hela (ja, jag är väldigt otränad) utan att bli helt död efteråt. Nu gäller det att hinna åka några gånger till innan snön smälter bort! Var riktigt kul att åka, fast det antagligen är mer kul för dem som ser mig åka. ;)

Jag har bestämt mig för att gå ner i vikt och komma i form, men jag tänker inte sätta någon målvikt. Och jag tänker inte väga mig speciellt ofta heller, utan fokus blir på att kroppen ska må bättre.
Lider av sömnbrist dessutom och ett hälsosamt leverne kan ju hjälpa när man sover dåligt...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

Phear skrev:
Jan Hellman skrev:Och jag är samtidigt YTTERST medveten om att en sockerbeta inte är ett djur. ;)
:)
Men kebaben är i alla fall ett däggdjur!

Du verkar iaf ha hittat rätt inställning till diabetesen. Gillas! Jag känner mig lite inspirerad att kolla upp kostråd för diabetiker tack vare dig. Finns anlag i min släkt, och det kanske är bra att "mota Olle i grind" (är det en diabetes-fe vid namn Olle som flyger runt i natten och delar ut diabetes till sovande folk?)
Det funkar STRÅLANDE som jag kör nu! Blodsockret håller sig väldigt stabilt när jag håller mig borta från snabba kolhydrater. Och jag har fortfarande värden som drar åt det låga hållet. Så imorgon bitti struntar jag i det sista pillret till frukost och kollar vad som händer. Om jag får gissa så kommer jag kunna hålla blodsockret i schack även helt utan mediciner. En (1) tablett som jag kört på till frukost nu i ca 4 dagar är en löjligt låg dos och jag tror att den gör varken av eller till faktiskt. Fast jag kanske har fel. Får facit om några dagar. Från imorgon så skiter jag i den sista tabletten. Om blodsockret stiger så får jag väl börja med tabletter igen. Inte hela världen. Men blodsockret har faktiskt hållit sig väldigt stadigt. Och på gränsen åt det låga hållet så jag TROR att det ska funka helt utan medicin..... Om du har några frågor så PM:a mig. Har fått mycket ny kunskap under dom senaste veckorna. Finns en massa knep att ta till. Små saker som gör att det funkat för mig. Och som hjälper till att hålla blodsockret på rätt nivå. Spännande som attans faktiskt. Får nästa lust att sälja studion och bli dietist istället. ;) :D

MVH//Jan
Skriv svar