PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av midlifecrisis »

Jan Hellman skrev:
Phear skrev:
Jan Hellman skrev:Och jag är samtidigt YTTERST medveten om att en sockerbeta inte är ett djur. ;)
:)
Men kebaben är i alla fall ett däggdjur!

Du verkar iaf ha hittat rätt inställning till diabetesen. Gillas! Jag känner mig lite inspirerad att kolla upp kostråd för diabetiker tack vare dig. Finns anlag i min släkt, och det kanske är bra att "mota Olle i grind" (är det en diabetes-fe vid namn Olle som flyger runt i natten och delar ut diabetes till sovande folk?)
Det funkar STRÅLANDE som jag kör nu! Blodsockret håller sig väldigt stabilt när jag håller mig borta från snabba kolhydrater. Och jag har fortfarande värden som drar åt det låga hållet. Så imorgon bitti struntar jag i det sista pillret till frukost och kollar vad som händer. Om jag får gissa så kommer jag kunna hålla blodsockret i schack även helt utan mediciner. En (1) tablett som jag kört på till frukost nu i ca 4 dagar är en löjligt låg dos och jag tror att den gör varken av eller till faktiskt. Fast jag kanske har fel. Får facit om några dagar. Från imorgon så skiter jag i den sista tabletten. Om blodsockret stiger så får jag väl börja med tabletter igen. Inte hela världen. Men blodsockret har faktiskt hållit sig väldigt stadigt. Och på gränsen åt det låga hållet så jag TROR att det ska funka helt utan medicin..... Om du har några frågor så PM:a mig. Har fått mycket ny kunskap under dom senaste veckorna. Finns en massa knep att ta till. Små saker som gör att det funkat för mig. Och som hjälper till att hålla blodsockret på rätt nivå. Spännande som attans faktiskt. Får nästa lust att sälja studion och bli dietist istället. ;) :D

MVH//Jan
Goda nyheter! En kollega berättade idag att hennes man gått ned rejält i vikt och har nu slutat med tabletterna som han tagit i flera år.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

midlifecrisis skrev:
Jan Hellman skrev:
Phear skrev:
Jan Hellman skrev:Och jag är samtidigt YTTERST medveten om att en sockerbeta inte är ett djur. ;)
:)
Men kebaben är i alla fall ett däggdjur!

Du verkar iaf ha hittat rätt inställning till diabetesen. Gillas! Jag känner mig lite inspirerad att kolla upp kostråd för diabetiker tack vare dig. Finns anlag i min släkt, och det kanske är bra att "mota Olle i grind" (är det en diabetes-fe vid namn Olle som flyger runt i natten och delar ut diabetes till sovande folk?)
Det funkar STRÅLANDE som jag kör nu! Blodsockret håller sig väldigt stabilt när jag håller mig borta från snabba kolhydrater. Och jag har fortfarande värden som drar åt det låga hållet. Så imorgon bitti struntar jag i det sista pillret till frukost och kollar vad som händer. Om jag får gissa så kommer jag kunna hålla blodsockret i schack även helt utan mediciner. En (1) tablett som jag kört på till frukost nu i ca 4 dagar är en löjligt låg dos och jag tror att den gör varken av eller till faktiskt. Fast jag kanske har fel. Får facit om några dagar. Från imorgon så skiter jag i den sista tabletten. Om blodsockret stiger så får jag väl börja med tabletter igen. Inte hela världen. Men blodsockret har faktiskt hållit sig väldigt stadigt. Och på gränsen åt det låga hållet så jag TROR att det ska funka helt utan medicin..... Om du har några frågor så PM:a mig. Har fått mycket ny kunskap under dom senaste veckorna. Finns en massa knep att ta till. Små saker som gör att det funkat för mig. Och som hjälper till att hålla blodsockret på rätt nivå. Spännande som attans faktiskt. Får nästa lust att sälja studion och bli dietist istället. ;) :D

MVH//Jan
Goda nyheter! En kollega berättade idag att hennes man gått ned rejält i vikt och har nu slutat med tabletterna som han tagit i flera år.
Själv så gick jag ned i vikt rejält och fick BÖRJA med både insulin och tabletter..... :lol: Sket i den sista tabletten imorse. Spännande att se hur det kommer funka. Maten har en STOR inverkan på blodsockret! Och lite motion på det. Och en whisky. Då sprit SÄNKER blodsockret. ;) Fast i små mängder helst. Det här är fullständigt fascinerande faktiskt. Otroligt intressant!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av TDHP »

Det går ju inte så fort, men jag närmar mig -7.
Sakta men säkert. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6582
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av B-Å Åhs »

Är på -6kg jämfört med toppnotering
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av ferm »

Jan Hellman skrev:
midlifecrisis skrev:
Jan Hellman skrev:
Phear skrev:
Jan Hellman skrev:Och jag är samtidigt YTTERST medveten om att en sockerbeta inte är ett djur. ;)
:)
Men kebaben är i alla fall ett däggdjur!

Du verkar iaf ha hittat rätt inställning till diabetesen. Gillas! Jag känner mig lite inspirerad att kolla upp kostråd för diabetiker tack vare dig. Finns anlag i min släkt, och det kanske är bra att "mota Olle i grind" (är det en diabetes-fe vid namn Olle som flyger runt i natten och delar ut diabetes till sovande folk?)
Det funkar STRÅLANDE som jag kör nu! Blodsockret håller sig väldigt stabilt när jag håller mig borta från snabba kolhydrater. Och jag har fortfarande värden som drar åt det låga hållet. Så imorgon bitti struntar jag i det sista pillret till frukost och kollar vad som händer. Om jag får gissa så kommer jag kunna hålla blodsockret i schack även helt utan mediciner. En (1) tablett som jag kört på till frukost nu i ca 4 dagar är en löjligt låg dos och jag tror att den gör varken av eller till faktiskt. Fast jag kanske har fel. Får facit om några dagar. Från imorgon så skiter jag i den sista tabletten. Om blodsockret stiger så får jag väl börja med tabletter igen. Inte hela världen. Men blodsockret har faktiskt hållit sig väldigt stadigt. Och på gränsen åt det låga hållet så jag TROR att det ska funka helt utan medicin..... Om du har några frågor så PM:a mig. Har fått mycket ny kunskap under dom senaste veckorna. Finns en massa knep att ta till. Små saker som gör att det funkat för mig. Och som hjälper till att hålla blodsockret på rätt nivå. Spännande som attans faktiskt. Får nästa lust att sälja studion och bli dietist istället. ;) :D

MVH//Jan
Goda nyheter! En kollega berättade idag att hennes man gått ned rejält i vikt och har nu slutat med tabletterna som han tagit i flera år.
Själv så gick jag ned i vikt rejält och fick BÖRJA med både insulin och tabletter..... :lol: Sket i den sista tabletten imorse. Spännande att se hur det kommer funka. Maten har en STOR inverkan på blodsockret! Och lite motion på det. Och en whisky. Då sprit SÄNKER blodsockret. ;) Fast i små mängder helst. Det här är fullständigt fascinerande faktiskt. Otroligt intressant!
Att använda alkohol för att hålla ner blodsockret är som att kissa i sängen. Det hjälper initialt men vad som händer är att levern tar hand om en sak i taget och det som har högst prioritet är att bryta ner alkoholen. Under tiden så lagras sockret undan i levern och när man sen inte dricker på ett par dagar så kommer sockret tillbaks.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Grafen »

bootsy skrev:
Grafen skrev:Häromdagen sa låtsasdottern "jag skönjer ditt smala jag!", det var en sporre som heter duga! :D
Nytt hål i bältet och ett par gamla jeans framplockade ur garderoben. Om ytterligare 6 kg ska jag unna mig en ny kostym... från Myrorna.
En livré?
Ni har en vettig inställning till er anställning, det hör jag det!
Rökrock och fez!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av bootsy »

Grafen skrev:
bootsy skrev:
Grafen skrev:Häromdagen sa låtsasdottern "jag skönjer ditt smala jag!", det var en sporre som heter duga! :D
Nytt hål i bältet och ett par gamla jeans framplockade ur garderoben. Om ytterligare 6 kg ska jag unna mig en ny kostym... från Myrorna.
En livré?
Ni har en vettig inställning till er anställning, det hör jag det!
Rökrock och fez!
Vilket hårigt bröst ni har!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Phear »

Jaha, klarar vi av att hålla oss från gottesvull på alla hjärtans dag då? ;)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

ferm skrev:
Jan Hellman skrev:
midlifecrisis skrev:
Jan Hellman skrev:
Phear skrev:
Jan Hellman skrev:Och jag är samtidigt YTTERST medveten om att en sockerbeta inte är ett djur. ;)
:)
Men kebaben är i alla fall ett däggdjur!

Du verkar iaf ha hittat rätt inställning till diabetesen. Gillas! Jag känner mig lite inspirerad att kolla upp kostråd för diabetiker tack vare dig. Finns anlag i min släkt, och det kanske är bra att "mota Olle i grind" (är det en diabetes-fe vid namn Olle som flyger runt i natten och delar ut diabetes till sovande folk?)
Det funkar STRÅLANDE som jag kör nu! Blodsockret håller sig väldigt stabilt när jag håller mig borta från snabba kolhydrater. Och jag har fortfarande värden som drar åt det låga hållet. Så imorgon bitti struntar jag i det sista pillret till frukost och kollar vad som händer. Om jag får gissa så kommer jag kunna hålla blodsockret i schack även helt utan mediciner. En (1) tablett som jag kört på till frukost nu i ca 4 dagar är en löjligt låg dos och jag tror att den gör varken av eller till faktiskt. Fast jag kanske har fel. Får facit om några dagar. Från imorgon så skiter jag i den sista tabletten. Om blodsockret stiger så får jag väl börja med tabletter igen. Inte hela världen. Men blodsockret har faktiskt hållit sig väldigt stadigt. Och på gränsen åt det låga hållet så jag TROR att det ska funka helt utan medicin..... Om du har några frågor så PM:a mig. Har fått mycket ny kunskap under dom senaste veckorna. Finns en massa knep att ta till. Små saker som gör att det funkat för mig. Och som hjälper till att hålla blodsockret på rätt nivå. Spännande som attans faktiskt. Får nästa lust att sälja studion och bli dietist istället. ;) :D

MVH//Jan
Goda nyheter! En kollega berättade idag att hennes man gått ned rejält i vikt och har nu slutat med tabletterna som han tagit i flera år.
Själv så gick jag ned i vikt rejält och fick BÖRJA med både insulin och tabletter..... :lol: Sket i den sista tabletten imorse. Spännande att se hur det kommer funka. Maten har en STOR inverkan på blodsockret! Och lite motion på det. Och en whisky. Då sprit SÄNKER blodsockret. ;) Fast i små mängder helst. Det här är fullständigt fascinerande faktiskt. Otroligt intressant!
Att använda alkohol för att hålla ner blodsockret är som att kissa i sängen. Det hjälper initialt men vad som händer är att levern tar hand om en sak i taget och det som har högst prioritet är att bryta ner alkoholen. Under tiden så lagras sockret undan i levern och när man sen inte dricker på ett par dagar så kommer sockret tillbaks.
Som sagt.... I små mängder helst..... ;) Och en rask promenad sänker som sagt också blodsockret. Av vad jag förstått är det bara två saker som faktiskt sänker blodsockret och det är alkohol och motion. En hel del i matväg och dryckesväg gör ingenting med blodsockret. Grönsaker, kaffe, tea, vatten etc. Och snabba kolhydrater gör att det skjuter iväg. Det handlar om att hålla en vettig balans. Fett, fibrer, protein, långsamma kolhydrater, LAGOM med snabba kolhydrater och lite motion på det. LAGOM med alkohol och gärna strunta i öl som innehåller för mycket maltsocker. Imorse struntade jag i att äta någon tablett (Metformin) till frukost. Så nu är ALL medicinering borta. Fortfarande helt perfekta blodsockervärden under hela dagen. Och fortfarande lite åt det låga hållet ibland. Vettigt leverne, mindre stress, bra (rätt) käk, motion..... Jag har gått ifrån ett blodsockervärde på 30 mmol (som är på TOK för högt!!) och målltidsinsulin (korttidsverkande) OCH långtidsverkande på kvällen till att sluta med måltidsinsulin och börjat äta tabletter istället + långtidsinsulin på kvällen och sen dra ner på antalet tabletter, sluta med långtidsinsulin och nu även slutat helt med tabletter och kunnat får ner blodsockret till mellan 5 och 8 mmol (som är helt normalt och exakt där det ska ligga) och det under några få veckor. Jag fick reda på att jag hade diabetes den 13:e januari och idag är det den 11:e februari. En månad i stort. På den tiden har jag medicinerat, gått "diabetesskola" på SÖS och lärt mig precis hur mycket som helst till att dra ner på stress, äta lite annorlunda, röra mer på mig (igen, då jag rörde REJÄLT mycket på mig när jag gick ner i vikt men har väl kopplat av lite under det senaste halvåret) till att helt kunna plocka bort all medicinering. Fyra veckor. Levene, motion och framförallt att äta rätt gör en jävla skillnad. Alla dom andra som gick "diabetesskolan" samtidigt som mig visade klart och tydligt att dom inte tänkte ändra ett skit i hur dom levde sina liv. Rökning, en jävla massa pilsner, stress och skitmat. Och det tänkte i stort alla utom två fortsätta med. Eller tre, om man räknar in mig. 70 % av gruppen tyckte att det var en bättre idé att medicinera istället för att göra livsstilsförändrande åtgärder. Men en sak som jag är väldigt medveten om är att jag ABSOLUT inte ska sätta mig på några höga hästar. En månad är ingenting. Det återstår att se om jag klarar av att undvika socker även långsiktigt. För jag inser att det är resten av livet som gäller för min del om detta ska funka. Och troligtvis måste jag börja medicinera igen senare i livet även om jag sköter mig då kroppen blir sämre på att både producera och ta upp insulin ju äldre man blir. Men i dom bästa av världar ska jag lyckas med att INTE behöva medicinera under så många år som möjligt. Tror att jag mår bäst av det långsiktigt och det gör kanske livet lite enklare när jag är ute och gigar eller flänger runt på hojen. Bökigt att hålla på med. Och insulin är tydligen lite känsligt vad det gäller förvaring. Minusgrader eller över 25 eller 30 + så tappar det verkan. 47 +-grader i Albanien för några år sedan och insulinet hade DEFINITIVT gått på lunch. Strula med kylförvaring och skit är bökigt. Fast det vet du nog betydligt mer om än vad jag gör i praktiken. Har liksom inte riktigt kommit dit än i praktiken.....
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

midlifecrisis skrev:Goda nyheter! En kollega berättade idag att hennes man gått ned rejält i vikt och har nu slutat med tabletterna som han tagit i flera år.
Och det där är ju för övrigt strålande bra gjort och goda nyheter! Glömde skriva det! Kul! Bra att det funkar för fler. Läkare brukar faktiskt inte vara så himla bra på att pusha rejält för hur mat, motion, viktnedgång och annat kan ha för positiva effekter. Visst, det diskuterades men det var mycket annat som det lades betydligt mycket mer fokus på. Dietisten däremot pratade mycket om detta men henne var det inte så många som lyssnade på. Och min känsla var faktiskt lite att läkarna nästan var mer intresserade av att man skulle fortsätta med mediciner hellre än att försöka leva sitt liv utan att medicinera. Det funkar bevisligen för fler än mig.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av midlifecrisis »

Jan Hellman skrev:
midlifecrisis skrev:Goda nyheter! En kollega berättade idag att hennes man gått ned rejält i vikt och har nu slutat med tabletterna som han tagit i flera år.
Och det där är ju för övrigt strålande bra gjort och goda nyheter! Glömde skriva det! Kul! Bra att det funkar för fler. Läkare brukar faktiskt inte vara så himla bra på att pusha rejält för hur mat, motion, viktnedgång och annat kan ha för positiva effekter. Visst, det diskuterades men det var mycket annat som det lades betydligt mycket mer fokus på. Dietisten däremot pratade mycket om detta men henne var det inte så många som lyssnade på. Och min känsla var faktiskt lite att läkarna nästan var mer intresserade av att man skulle fortsätta med mediciner hellre än att försöka leva sitt liv utan att medicinera. Det funkar bevisligen för fler än mig.
Det är en ganska liten del av alla T2D patienter som klarar att uppnå behandlingsmålen (livsstilsförändring och att ta mediciner) sorgligt nog. Folk vill ogärna ändra sina vanor. Bygga muskler är tydligen bra. Muskler tjänar som brännugn för glukosen. Fett gör att kroppen blir mindre känslig för insulin.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

midlifecrisis skrev:
Jan Hellman skrev:
midlifecrisis skrev:Goda nyheter! En kollega berättade idag att hennes man gått ned rejält i vikt och har nu slutat med tabletterna som han tagit i flera år.
Och det där är ju för övrigt strålande bra gjort och goda nyheter! Glömde skriva det! Kul! Bra att det funkar för fler. Läkare brukar faktiskt inte vara så himla bra på att pusha rejält för hur mat, motion, viktnedgång och annat kan ha för positiva effekter. Visst, det diskuterades men det var mycket annat som det lades betydligt mycket mer fokus på. Dietisten däremot pratade mycket om detta men henne var det inte så många som lyssnade på. Och min känsla var faktiskt lite att läkarna nästan var mer intresserade av att man skulle fortsätta med mediciner hellre än att försöka leva sitt liv utan att medicinera. Det funkar bevisligen för fler än mig.
Det är en ganska liten del av alla T2D patienter som klarar att uppnå behandlingsmålen (livsstilsförändring och att ta mediciner) sorgligt nog. Folk vill ogärna ändra sina vanor. Bygga muskler är tydligen bra. Muskler tjänar som brännugn för glukosen. Fett gör att kroppen blir mindre känslig för insulin.
Bygga muskler är nästa på listan för mig. Motion i stort får ner blodsockret som sagt. Tänker satsa på att faktiskt försöka hålla borta medicinering så länge det går. Det känns som HELT rätta väg att gå att ändra vanor hellre än att medicinera. För min del. :)
andersbas
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av andersbas »

121,2 kg. Dags att ta tag i't. Mer frukt och grönt, låta bilen stå och simning ett par gånger i veckan till att börja med.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

Ok. Det här låter säkert som en jävligt billig undanflykt men.... :D

Beslutade mig för att dricka alkohol igår. En hel del också. Mycket mer än vad jag vanligtvis dricker och det enbart för att kolla vad som händer med blodsockret. En salig blandning. Vin, sprit och även några pilsner och detta under ca 6 timmars tid. Extra intressant nu efter att jag varken tar insulin eller tabletter. Jag åt innan. Sallad. Alkohol kan få blodsockret att sjunka och det till värden under av vad som är bra. Hände inte ett skit, kan jag säga. Perfekta värden när jag gick och la mig och perfekta värden när jag klev upp fem timmar senare. Det verkar inte som att jag behöver oroa mig för att värdet sjunker till för låga värden i alla fall vid alkoholintag. Åtminstone inte om jag äter innan men sallad är ju ganska lätt mat i jämförelse med mycket annat så det var ju inte direkt så att jag dragit i mig en rejäl biff med gräddsås och potatis. Där potatisen i sig kan dra upp värdet och det ganska mycket. Men sallad håller värdet hyfsat stabilt och alkoholen gjorde inte direkt någon skillnad. Får se vad som händer under dagen men så länge jag äter vettigt BÖR det inte hända så mycket. Hur som. Intressant "experiment". Och jag gjorde det BARA för att kolla vad som hände med blodsockret! ;)

Jag har faktiskt gått upp lite i vikt under den här tiden. Runt 4 kilo ca. Men det har TROLIGTVIS med insulinet att göra. Och det har jag ju slutat med och dom kilona kan jag nog få bort igen.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av ferm »

Jan Hellman skrev:Ok. Det här låter säkert som en jävligt billig undanflykt men.... :D

Beslutade mig för att dricka alkohol igår. En hel del också. Mycket mer än vad jag vanligtvis dricker och det enbart för att kolla vad som händer med blodsockret. En salig blandning. Vin, sprit och även några pilsner och detta under ca 6 timmars tid. Extra intressant nu efter att jag varken tar insulin eller tabletter. Jag åt innan. Sallad. Alkohol kan få blodsockret att sjunka och det till värden under av vad som är bra. Hände inte ett skit, kan jag säga. Perfekta värden när jag gick och la mig och perfekta värden när jag klev upp fem timmar senare. Det verkar inte som att jag behöver oroa mig för att värdet sjunker till för låga värden i alla fall vid alkoholintag. Åtminstone inte om jag äter innan men sallad är ju ganska lätt mat i jämförelse med mycket annat så det var ju inte direkt så att jag dragit i mig en rejäl biff med gräddsås och potatis. Där potatisen i sig kan dra upp värdet och det ganska mycket. Men sallad håller värdet hyfsat stabilt och alkoholen gjorde inte direkt någon skillnad. Får se vad som händer under dagen men så länge jag äter vettigt BÖR det inte hända så mycket. Hur som. Intressant "experiment". Och jag gjorde det BARA för att kolla vad som hände med blodsockret! ;)

Jag har faktiskt gått upp lite i vikt under den här tiden. Runt 4 kilo ca. Men det har TROLIGTVIS med insulinet att göra. Och det har jag ju slutat med och dom kilona kan jag nog få bort igen.
Problem med för lågt blodsocker i samband med alkoholintag inträffar bara om man tar insulin eller insulinstimulerande medicin. Jag använder Metformin och då kan man dricka hur mycket som helst utan att det går åt helvete med blodsockret.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

ferm skrev:
Jan Hellman skrev:Ok. Det här låter säkert som en jävligt billig undanflykt men.... :D

Beslutade mig för att dricka alkohol igår. En hel del också. Mycket mer än vad jag vanligtvis dricker och det enbart för att kolla vad som händer med blodsockret. En salig blandning. Vin, sprit och även några pilsner och detta under ca 6 timmars tid. Extra intressant nu efter att jag varken tar insulin eller tabletter. Jag åt innan. Sallad. Alkohol kan få blodsockret att sjunka och det till värden under av vad som är bra. Hände inte ett skit, kan jag säga. Perfekta värden när jag gick och la mig och perfekta värden när jag klev upp fem timmar senare. Det verkar inte som att jag behöver oroa mig för att värdet sjunker till för låga värden i alla fall vid alkoholintag. Åtminstone inte om jag äter innan men sallad är ju ganska lätt mat i jämförelse med mycket annat så det var ju inte direkt så att jag dragit i mig en rejäl biff med gräddsås och potatis. Där potatisen i sig kan dra upp värdet och det ganska mycket. Men sallad håller värdet hyfsat stabilt och alkoholen gjorde inte direkt någon skillnad. Får se vad som händer under dagen men så länge jag äter vettigt BÖR det inte hända så mycket. Hur som. Intressant "experiment". Och jag gjorde det BARA för att kolla vad som hände med blodsockret! ;)

Jag har faktiskt gått upp lite i vikt under den här tiden. Runt 4 kilo ca. Men det har TROLIGTVIS med insulinet att göra. Och det har jag ju slutat med och dom kilona kan jag nog få bort igen.
Problem med för lågt blodsocker i samband med alkoholintag inträffar bara om man tar insulin eller insulinstimulerande medicin. Jag använder Metformin och då kan man dricka hur mycket som helst utan att det går åt helvete med blodsockret.
Jo så är det ju vad det gäller så låga värden att man kan tuppa av. Det visste jag redan. Men blodsockret brukar sjunka även för "friska" människor när man dricker alkohol. Och man blir hungrig vilket brukar vara orsaken till att så många hänger runt korvkiosker på vägen hem. Jag käkade också Metformin tills jag slutade för snart en vecka sedan. Vet du hur länge Metformin:et håller i sig innan det helt tappat verkan på kroppens förmåga att ta upp insulin?

Ska på återbesök till läkaren på torsdag. Ska bli intressant att se vad som händer där.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av ferm »

Jan Hellman skrev:
ferm skrev:
Jan Hellman skrev:Ok. Det här låter säkert som en jävligt billig undanflykt men.... :D

Beslutade mig för att dricka alkohol igår. En hel del också. Mycket mer än vad jag vanligtvis dricker och det enbart för att kolla vad som händer med blodsockret. En salig blandning. Vin, sprit och även några pilsner och detta under ca 6 timmars tid. Extra intressant nu efter att jag varken tar insulin eller tabletter. Jag åt innan. Sallad. Alkohol kan få blodsockret att sjunka och det till värden under av vad som är bra. Hände inte ett skit, kan jag säga. Perfekta värden när jag gick och la mig och perfekta värden när jag klev upp fem timmar senare. Det verkar inte som att jag behöver oroa mig för att värdet sjunker till för låga värden i alla fall vid alkoholintag. Åtminstone inte om jag äter innan men sallad är ju ganska lätt mat i jämförelse med mycket annat så det var ju inte direkt så att jag dragit i mig en rejäl biff med gräddsås och potatis. Där potatisen i sig kan dra upp värdet och det ganska mycket. Men sallad håller värdet hyfsat stabilt och alkoholen gjorde inte direkt någon skillnad. Får se vad som händer under dagen men så länge jag äter vettigt BÖR det inte hända så mycket. Hur som. Intressant "experiment". Och jag gjorde det BARA för att kolla vad som hände med blodsockret! ;)

Jag har faktiskt gått upp lite i vikt under den här tiden. Runt 4 kilo ca. Men det har TROLIGTVIS med insulinet att göra. Och det har jag ju slutat med och dom kilona kan jag nog få bort igen.
Problem med för lågt blodsocker i samband med alkoholintag inträffar bara om man tar insulin eller insulinstimulerande medicin. Jag använder Metformin och då kan man dricka hur mycket som helst utan att det går åt helvete med blodsockret.
Jo så är det ju vad det gäller så låga värden att man kan tuppa av. Det visste jag redan. Men blodsockret brukar sjunka även för "friska" människor när man dricker alkohol. Och man blir hungrig vilket brukar vara orsaken till att så många hänger runt korvkiosker på vägen hem. Jag käkade också Metformin tills jag slutade för snart en vecka sedan. Vet du hur länge Metformin:et håller i sig innan det helt tappat verkan på kroppens förmåga att ta upp insulin?

Ska på återbesök till läkaren på torsdag. Ska bli intressant att se vad som händer där.
Jag tror att Metformin har ganska kort verkningstid. Jag tar morgon, middag och kväll
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av ferm »

Nu har de sen ett par år ändrat sorten på långtidssockret som är det viktigaste min läkare tittat på, så jag har inte riktigt koll på vad det ska vara. Det visar sockervärdet för ett par månader.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

ferm skrev:Jag tror att Metformin har ganska kort verkningstid. Jag tar morgon, middag och kväll
Jag tog morgon och kväll innan. Tror också att det har hyfsat kort verkningstid. Så det bör nog vara ute ur mitt system nu och inte längre påverkar kroppens förmåga att ta upp insulin. Tack för svar!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

ferm skrev:Nu har de sen ett par år ändrat sorten på långtidssockret som är det viktigaste min läkare tittat på, så jag har inte riktigt koll på vad det ska vara. Det visar sockervärdet för ett par månader.
Dom kommer nog ta långtidssocker på mig på torsdag. Heter HbA1c om jag inte minns fel. Tror att värdet ligger någonstans runt 42 eller däromkring. Dom sa nåt sådant på "diabetesskolan" jag gick på SÖS.
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av mågis »

Blodsockernivån och hur den påverkas är ju dessutom individuell, så till vida att resultatet av samma intag skiljer sig från person till person. Om två diabetiker med samma (likvärdig) kroppsvikt och kroppsbyggnad har samma blodsockervärde klockan 17 och sedan äter likadana måltider så kommer dom inte landa på samma blodsockervärde. men däremot så kommer sockernivåerna att sträva åt samma håll.

Angående mat så kan jag säga för min egen del att spenatsoppa och ägghalvor sänker mitt blodsocker, och det rejält.
Så ett tips är (om man gillar spenatsoppa) att köpa en påse Findus hackade spenat och följa receptet på baksidan av påsen.

Faktiskt riktigt gott.
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av ferm »

Jan Hellman skrev:
ferm skrev:Nu har de sen ett par år ändrat sorten på långtidssockret som är det viktigaste min läkare tittat på, så jag har inte riktigt koll på vad det ska vara. Det visar sockervärdet för ett par månader.
Dom kommer nog ta långtidssocker på mig på torsdag. Heter HbA1c om jag inte minns fel. Tror att värdet ligger någonstans runt 42 eller däromkring. Dom sa nåt sådant på "diabetesskolan" jag gick på SÖS.
I så fall ska du lämna blodprov några dagar innan.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

ferm skrev:
Jan Hellman skrev:
ferm skrev:Nu har de sen ett par år ändrat sorten på långtidssockret som är det viktigaste min läkare tittat på, så jag har inte riktigt koll på vad det ska vara. Det visar sockervärdet för ett par månader.
Dom kommer nog ta långtidssocker på mig på torsdag. Heter HbA1c om jag inte minns fel. Tror att värdet ligger någonstans runt 42 eller däromkring. Dom sa nåt sådant på "diabetesskolan" jag gick på SÖS.
I så fall ska du lämna blodprov några dagar innan.
Ja eller så lämnar jag blodprov då och får svar senare...... Fortfarande bara lite drygt en månad sedan detta uppdagades och långtidssockret lär inte säga så mycket annat än att det är för högt om dom tar ett prov på torsdag. Blir ett mer rättvist resultat om ytterligare en månad eller kanske ännu hellre två. Långtidssockret sträcker sig väl vanligtvis över ett kvartal eller något åt det hållet. Och för en månad sedan så var värdena på tok för höga. Mitt medelvärde under dom senaste sju dagarna ligger på 7,3. Och då har jag varit helt utan medicin sedan i tisdags. Fyra senaste dagarna. Och innan dess trappat ner. Det är väl hyfsat normalt egentligen.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

mågis skrev:Blodsockernivån och hur den påverkas är ju dessutom individuell, så till vida att resultatet av samma intag skiljer sig från person till person. Om två diabetiker med samma (likvärdig) kroppsvikt och kroppsbyggnad har samma blodsockervärde klockan 17 och sedan äter likadana måltider så kommer dom inte landa på samma blodsockervärde. men däremot så kommer sockernivåerna att sträva åt samma håll.

Angående mat så kan jag säga för min egen del att spenatsoppa och ägghalvor sänker mitt blodsocker, och det rejält.
Så ett tips är (om man gillar spenatsoppa) att köpa en påse Findus hackade spenat och följa receptet på baksidan av påsen.

Faktiskt riktigt gott.
Spenatsoppa är kanon. :) Kunde inte äta spenatsoppa under många år. Skolköket i Småland när jag växte upp lyckades få mig att hata spenatsoppa över allt annat. :D Och bara för ett par år sedan så gjorde min kära sambo en spenatsoppa som hon fick TVINGA mig att smaka på. Och sen åt jag upp två liter spenatsoppa.... :lol: :lol:
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av mågis »

Ja... skolköken ligger bakom mycket mer än de någonsin kommer att erkänna...
Strömmingslåda, redd köttfärssås helst utblandad med löskokta kålrötter osv...
Potatisen, eller, the noble art of fucking food up, helt enkelt.

Problemet blir med storköken. Jag kan mycket väl förstå det ekonomiska tänket, men, de skolor som har eget kök verkar ha elever med en sundare inställning till att man faktiskt måste äta för att orka. Detta för att det oftare går att äta den lokallagade maten än den centralkökslagade...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Skriv svar