Hultberg skrev:Midlife, vi vill se bilder på Teslan för böfvelen!
Duger de här?
Har ni problem med gravitationen i Staterna?
Yup. Ett av många problem...
Gravitationsproblemet vägs mer än väl upp av greppet i däcken tycker jag.
(ctrl-alt-piltangent kom äntligen till daglig användning... )
Haha! Sorry att jag inte fick ordning på upponer.
En intressant frågeställning om elbilar är miltalets betydelse. Batteriets laddförmåga minskar proportionellt medantalet laddningar. Samtidigt slits den inte på samma sätt som en vanlig bil då den har mycket få rörliga delar. Inte ens bromsarna slits lika mycket då den mesta bromsningen sker genom återladdning av batteriet. Visserligen sker det en materialutmattningom man kan se hos tex taxibilar efter 70 000 mil. Nån som har några idéer här?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
I långa loppet så gör det ju inte det, om inte Tesla kommer att begränsa sin tillverkning. Så som korttidsinvestering så kanske det är värt det om du inte vill behålla bilen, men annars så är det nog bara en tidsfråga, speciellt när man börjar räkna in batteriutbytnadskostnaden.
bjelkeman skrev:I långa loppet så gör det ju inte det, om inte Tesla kommer att begränsa sin tillverkning. Så som korttidsinvestering så kanske det är värt det om du inte vill behålla bilen, men annars så är det nog bara en tidsfråga, speciellt när man börjar räkna in batteriutbytnadskostnaden.
Du har rätt. Bilar är en usel investering. Men just nu verkar de ha problem med bara en fabrik i SF. Blir intressant att se hur det blir när Kina sätter igång
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
En kul detalj är att bilen verkar vara läraktig. Jag har fjärrkontroll till garagedörrarna. Om man petar på en symbol på pekskärmen kommer dörröppnarmenyn fram. Nu har bilen på egen hand klurat ut att när jag kommer in på uppfarten behövs dörröppning. Jag antar att det är gpsen som talar om att vi är hemma.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
blackparkas skrev:Det är ju inte samma sak knasboll!
Ni pratar ju om BILAR.
Bilar att förflytta arslet med.
Varför köpa en bil som inte går att ta sig från plats a till b med!?
Personligen behöver jag flytta resten av kroppen också. Men det beror väl på om man bara är ett stort arsel eller inte
Det jag funderar på är livslängden och kostnaden för att byta batteri i en elbil. Är truckmekaniker till vardags, så man har ju lite elfordon framför näsan då och då. En el-truck som körs dagligen 8 timmar/dag måste byta batteri efter ca 5 år om man ska klara en hel dag utan att pausladda. Ett batteri till en 2-tons truck kostar kanske 40000:-
Visserligen kör gemene man inte så intensivt och truckar har blybatterier vilket jag tror dom flesta elbilarna inte har. Men frågan är ändå intressant...
I nuläget tror jag mer på hybridteknik t.ex som Stilltruckarna vi säljer har. Dieselmotor och generator i stället för växellåda. Lite ovant bara när trucken kommit upp i marschfart på plan mark så sänks motorvarvet p.g.a det inte krävs lika mycket energi.
blackparkas skrev:Det är ju inte samma sak knasboll!
Ni pratar ju om BILAR.
Bilar att förflytta arslet med.
Varför köpa en bil som inte går att ta sig från plats a till b med!?
Personligen behöver jag flytta resten av kroppen också. Men det beror väl på om man bara är ett stort arsel eller inte
Det jag funderar på är livslängden och kostnaden för att byta batteri i en elbil. Är truckmekaniker till vardags, så man har ju lite elfordon framför näsan då och då. En el-truck som körs dagligen 8 timmar/dag måste byta batteri efter ca 5 år om man ska klara en hel dag utan att pausladda. Ett batteri till en 2-tons truck kostar kanske 40000:-
Visserligen kör gemene man inte så intensivt och truckar har blybatterier vilket jag tror dom flesta elbilarna inte har. Men frågan är ändå intressant...
I nuläget tror jag mer på hybridteknik t.ex som Stilltruckarna vi säljer har. Dieselmotor och generator i stället för växellåda. Lite ovant bara när trucken kommit upp i marschfart på plan mark så sänks motorvarvet p.g.a det inte krävs lika mycket energi.
Skickat från min handsvettshatande motorola
Vilken kapacitet har truckbatterierna? Teslan har et litiumjonbatteri batteri på 85 kWh.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Blybatterier användes i ev-1 och toyota rav4-ev på 90-talet och kapaciteten på de är i paritet med de flesta litiumbatterier på marknaden idag(undantaget Tesla). Dock köptes patentet upp och låstes in av Chevron eller nåt sånt bolag. Googla lite, perfekt om man gillar konspirationer.
HirYoshima skrev:Blybatterier användes i ev-1 och toyota rav4-ev på 90-talet och kapaciteten på de är i paritet med de flesta litiumbatterier på marknaden idag(undantaget Tesla). Dock köptes patentet upp och låstes in av Chevron eller nåt sånt bolag. Googla lite, perfekt om man gillar konspirationer.
Har varit ute och kört motorväg. Batterikapaciteten anges till 42 mil. Men ligger man och kryssar i 100 km/h ligger kapaciteten snarare på 55 mil. Och full tank kostar 10 spänn såvida man inte tankar på Teslastationen här bredvid för där är det gratis.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
midlifecrisis skrev:Har varit ute och kört motorväg. Batterikapaciteten anges till 42 mil. Men ligger man och kryssar i 100 km/h ligger kapaciteten snarare på 55 mil. Och full tank kostar 10 spänn såvida man inte tankar på Teslastationen här bredvid för där är det gratis.
Nice! Min Saab 9-5 har en normal räckvidd på typ 80 mil, med en kostnad för full tank på 1000 kr.
blackparkas skrev:Det är ju inte samma sak knasboll!
Ni pratar ju om BILAR.
Bilar att förflytta arslet med.
Varför köpa en bil som inte går att ta sig från plats a till b med!?
Personligen behöver jag flytta resten av kroppen också. Men det beror väl på om man bara är ett stort arsel eller inte
Det jag funderar på är livslängden och kostnaden för att byta batteri i en elbil. Är truckmekaniker till vardags, så man har ju lite elfordon framför näsan då och då. En el-truck som körs dagligen 8 timmar/dag måste byta batteri efter ca 5 år om man ska klara en hel dag utan att pausladda. Ett batteri till en 2-tons truck kostar kanske 40000:-
Visserligen kör gemene man inte så intensivt och truckar har blybatterier vilket jag tror dom flesta elbilarna inte har. Men frågan är ändå intressant...
I nuläget tror jag mer på hybridteknik t.ex som Stilltruckarna vi säljer har. Dieselmotor och generator i stället för växellåda. Lite ovant bara när trucken kommit upp i marschfart på plan mark så sänks motorvarvet p.g.a det inte krävs lika mycket energi.
Skickat från min handsvettshatande motorola
Vilken kapacitet har truckbatterierna? Teslan har et litiumjonbatteri batteri på 85 kWh.
Det beror mycket på storleken på trucken. ca 500-800 Ah på truckar med ungefär samma vikt som en bil. Lite skillnad
midlifecrisis skrev:Har varit ute och kört motorväg. Batterikapaciteten anges till 42 mil. Men ligger man och kryssar i 100 km/h ligger kapaciteten snarare på 55 mil. Och full tank kostar 10 spänn såvida man inte tankar på Teslastationen här bredvid för där är det gratis.
Nice! Min Saab 9-5 har en normal räckvidd på typ 80 mil, med en kostnad för full tank på 1000 kr.
Fruktansvärt att hälla i bensin för så mycket pengar i tanken!
Det finns ett företag som heter Solarcity som installerar solenergisystem som man sen leasar för en billig penning. Tyvärr finns de inte etablerad än här i Indiana (som i flera avseenden är en konservativ och lite "efterbliven" stat). Men så snart de kommer skall jag skaffa det. De har en mycket bra hemsida som beskriver vad de gör.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
blackparkas skrev:Det är ju inte samma sak knasboll!
Ni pratar ju om BILAR.
Bilar att förflytta arslet med.
Varför köpa en bil som inte går att ta sig från plats a till b med!?
Personligen behöver jag flytta resten av kroppen också. Men det beror väl på om man bara är ett stort arsel eller inte
Det jag funderar på är livslängden och kostnaden för att byta batteri i en elbil. Är truckmekaniker till vardags, så man har ju lite elfordon framför näsan då och då. En el-truck som körs dagligen 8 timmar/dag måste byta batteri efter ca 5 år om man ska klara en hel dag utan att pausladda. Ett batteri till en 2-tons truck kostar kanske 40000:-
Visserligen kör gemene man inte så intensivt och truckar har blybatterier vilket jag tror dom flesta elbilarna inte har. Men frågan är ändå intressant...
I nuläget tror jag mer på hybridteknik t.ex som Stilltruckarna vi säljer har. Dieselmotor och generator i stället för växellåda. Lite ovant bara när trucken kommit upp i marschfart på plan mark så sänks motorvarvet p.g.a det inte krävs lika mycket energi.
Skickat från min handsvettshatande motorola
Vilken kapacitet har truckbatterierna? Teslan har et litiumjonbatteri batteri på 85 kWh.
Det beror mycket på storleken på trucken. ca 500-800 Ah på truckar med ungefär samma vikt som en bil. Lite skillnad
Skickat från min handsvettshatande motorola
Kan man lugnt säga. Vad väger ett sådant batteri?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
midlifecrisis skrev:Vilken kapacitet har truckbatterierna? Teslan har et litiumjonbatteri batteri på 85 kWh.
Det beror mycket på storleken på trucken. ca 500-800 Ah på truckar med ungefär samma vikt som en bil.
...
Man behöver veta spänningen för att räkna om till kWh. 24V? Med antagandet att spänningen är konstant bör det då handla om upp till 12-19 kWh.
Edit: Förresten gissar jag att det handlar om mer än 24V för att hålla ned ledningsarean och förlusterna. Elbilar använder ju definitivt högre spänningar.
Ja, är lite trög i planeten just nu. Sömnbrist och influensa är en bra kombination!
Det är lite olika från märke till märke vad mar kör för spänning. 80v eller 48v är vanligast.
Lite Ot: På förra jobbet hade vi en prototyp med 2 seriekopplade 120v batterier {240v totalt alltså} som lyfte 10 ton. Det gick lätt att knuffa en volvo 240 i sidled med den
Igår talade bilen om att det var uppdatering på gång och föreslog nedladdning vid 00.30 idag. Imorse låg det här meddelandet och väntade. Ganska coolt, tycker jag
Senast redigerad av midlifecrisis den lör 22 feb 2014, 23:51, redigerad totalt 1 gånger.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury