Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

För att sticka ut hakan lite: det går att ta intressanta bilder med så lite som 0,3 megapixel. Ericssons absolut sämsta jävla skitmobilkamera här. Extremt hårt efterbehandlad.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/626428.htm
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Makten skrev:För att sticka ut hakan lite: det går att ta intressanta bilder med så lite som 0,3 megapixel. Ericssons absolut sämsta jävla skitmobilkamera här. Extremt hårt efterbehandlad.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/626428.htm
Det är just det som är grejen. Det handlar inte om vad man har för utrustning utan att man kan använda den på ett sätt att det blir konstnärligt och intessant.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Matte skrev:
Makten skrev:För att sticka ut hakan lite: det går att ta intressanta bilder med så lite som 0,3 megapixel. Ericssons absolut sämsta jävla skitmobilkamera här. Extremt hårt efterbehandlad.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/626428.htm
Det är just det som är grejen. Det handlar inte om vad man har för utrustning utan att man kan använda den på ett sätt att det blir konstnärligt och intessant.
Återigen ett citat som kan appliceras på musiken! It's not what you've got, it's how you use it.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag frågar igen: är den nån som fotar med Lomo här inne? Apropå skitkameror.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

GrafZeppelin skrev:Jag frågar igen: är den nån som fotar med Lomo här inne? Apropå skitkameror.
Har ingen Lomo, men har pysslat med Lomografi med en annan ruskigt billig kamera. Den är dock bättre i kvaliteten än Lomo. Kul sätt att fotografera på och man kan få till en del ritigt bra bilder, fast de är få.
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

jag är ingen fotograf direkt men sedan den digitala revolutionen gjorde entre så är möjligheterna oändliga.

här är två foton från mig, som jag tycker är rätt okej.

Bild


Bild
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Fina bilder Durito! Motljusbilder kan ju vara lite trickiga, jag vet inte om det är upplättningsblixt eller bara "rätt" exponerat på bild nr.2 men snyggt är det.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Vad är Lomo och Lomografi???
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:En sann historia är att under Lillehammer-OS 94 när det stod ett antal sportfotografer och bevakade händelserna i konståkningsarenan.
Efter varje dag så visade det sig att det var en fotograf från ett öststatsland som tagit bästa bilderna.
Det visade sig senare att han betalade sin film själv och höll igen på avtryckaren och väntade in ögonblicken,
medans hans kollegor hade motorn igång och sprutmålade.
Du kan aldrig fånga de rätta ögonblicken på det sättet. Det handlar om timing.
Jag såg en dokumentär om Maffian här om kvällen. En fotograf berättade om hur han tog en bild på Al Capone i rättsalen, en jäkligt känd (och bra) bild. Det rådde fotoförbud men han smugglade in kameran och hade den i knät med hatten över. Dock vågade han inte låta slutaren falla pga av ljudet. Han hade i förväg låst slutaren i öppet läge, riktade diskret kameran mot capone och väntade in rätt ögonblick då han helt enkelt lyfte lagom mycket på hatten och räknade slutartiden tyst för sig själv. One shot! Snacka om timing och snacka om att skjuta från höften!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Vad är Lomo och Lomografi???
LOMO LCA är en rysk småbildskamera. Den har en lins av plast som egentligen är riktigt dålig, men det gör också bilderna väldigt trevliga. Skitdålig kantskärpa, jordens vinjettering (mörka kanter), usla motljusegenskaper och konstiga färger. Det låter väl inget vidare kanske, men bilderna kan bli mycket intressanta på grund av detta.
Kika här:
http://archive.lomography.com/archive/n ... hp?cam=lca
Det finns andra sk. "toycameras" som ger liknande resultat, bland annat "Holga" som tar mellanformatsfilm.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

BarbequeVillage skrev:
Matte skrev:
Makten skrev:För att sticka ut hakan lite: det går att ta intressanta bilder med så lite som 0,3 megapixel. Ericssons absolut sämsta jävla skitmobilkamera här. Extremt hårt efterbehandlad.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/626428.htm
Det är just det som är grejen. Det handlar inte om vad man har för utrustning utan att man kan använda den på ett sätt att det blir konstnärligt och intessant.
Återigen ett citat som kan appliceras på musiken! It's not what you've got, it's how you use it.
Fick mig mest att tänka på sex.... :shock:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Kim S skrev:Fick mig mest att tänka på sex.... :shock:
Pja, det gäller väl egentligen allt. Det är lite tragiskt att så många tror att livets kvaliteter sitter i materiella ting. Bättre bil, större hus, fler basar, bättre kamera, fler objektiv, snyggare kläder, blablablabla... Gärna ska de bytas ut så fort man ser nåt som är bättre också.
Man blir inte en bättre, intressantare eller meningsfullare människa för det. Möjligen tvärtom.
Visst är det trevligt med bra prylar, men de är fortfarande bara verktyg, åtminstone om vi talar i termer av prestationer. En snygg skjorta kan ju faktiskt göra en ful människa något mindre ful. :wink:

Tillägg: Hahaha, jag insåg just att min quote var lite missvisande. "Materiell" är väl inte direkt vad apparaten är, men det finns ju folk som skaffar större sådan också. För att inte tala om alla puckade brudar som opererar brösten. Stackars dårar.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sen är väl lite filosofin bakom lomografering att det ska gå jäkligt fort från infall till knäppning? Typ, skjuta från höften osv.
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

Svensson skrev:Fina bilder Durito! Motljusbilder kan ju vara lite trickiga, jag vet inte om det är upplättningsblixt eller bara "rätt" exponerat på bild nr.2 men snyggt är det.
i det här fallet är det "rätt exponerat". jag gillar bilder i motljus. :wink:
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Här kommer en bild från semesterresan. Någon som vet var konstverket står? Taget med mobilkameran...
Bild
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Crypto skrev:Här kommer en bild från semesterresan. Någon som vet var konstverket står? Taget med mobilkameran...
Bild
oj vad svårt, med tanke på palmerna så är det inte Sverige iaf.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
gäst

Inlägg av gäst »

Inget märkvärdigt men ändå en ganska stämningsfull bild. Jag försökte räta upp den något sneda horisonten men Photoshop kan dra åt helvete, det gick som vanligt inte.
Bild
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:Inget märkvärdigt men ändå en ganska stämningsfull bild. Jag försökte räta upp den något sneda horisonten men Photoshop kan dra åt helvete, det gick som vanligt inte.
Bild
Jobbigt med horisonter som inte är horisontella.
Thailand antar jag?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
gäst

Inlägg av gäst »

Yes. Haad Salad på Koh Phangan. Liten strand långt från allting.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Inget märkvärdigt alls med den här bilden men ser ni vad det står på färjan?
Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
gäst

Inlägg av gäst »

Svensson skrev:Inget märkvärdigt alls med den här bilden men ser ni vad det står på färjan?
HAHAHAHA!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Aldrig varit i Thailand, kollar på resor dit nästa vinter och ja, man hade gärna suttit på den stranden och se solen försvinna ner med en Singa Beer (heter dom så) i näven!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:
Svensson skrev:Inget märkvärdigt alls med den här bilden men ser ni vad det står på färjan?
HAHAHAHA!
Jo, det är lite kul. Jag fick syn på den från bussen och lyckades fumla fram kameran och fota den, det är i Kairo och således Nilen den ligger vilket förklarar namnvalet...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Johannes skrev:
Svensson skrev:Inget märkvärdigt alls med den här bilden men ser ni vad det står på färjan?
HAHAHAHA!
Instämmer. HAHAHAHA!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Svensson skrev:Aldrig varit i Thailand, kollar på resor dit nästa vinter och ja, man hade gärna suttit på den stranden och se solen försvinna ner med en Singa Beer (heter dom så) i näven!
Tror det stavas Singha men jag är inte helt säker.
Haad Salad rekommenderas verkligen om det är total avkoppling du letar efter. Där finns nämligen ingenting. Bara en strand, ett par bungalowbyar och ett par små hotell, några restauranger/barer och ett internetfik så att du kan kolla om det hänt nåt här på forumet. Inga tuk-tuks, försäljare, prostituerade eller högljudda engelsmän. Inga berusade turister och inga discon. Otroligt soft. Kolla in http://www.saladhut.com för väldigt bra boende med fantastisk restaurang.
Skriv svar