"Det finns bara en väg till himlen"

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sen måste jag bara tillägga att jag menar verkligen allvar med att det är sorgligt att vissa verkar ha fått så fruktansvärda erfarenheter av utfrysning och liknande från kyrkliga. Jag har själv stött på en försvarlig del som absolut brustit i ödmjukhet. Men på det stora hela måste jag säga jag mött en enorm respekt och tolerans från kristna trots att jag har en annan syn på saker och ting än de.
Svensson skrev:Fast den här gången känner jag mig inte träffad...
Bra det!

Nu ska jag gå ut och trycka på knappar och tänka på sex som vanligt.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Angående kritik av religion:
blackparkas skrev:Tänker att det måste ligga något bakom allt, en rädsla?
För min del handlar det om att jag anser det vara fel att lura på individer (ens barn till exempel) komplett nonsens som i många fall blir hela deras världsbild. Genom öppen och ärlig kritik så ger man åtminstone dessa grundlurade individer en chans att begripa att de är helt ute och cyklar.
fieldflower skrev:Mja, jag likställer nog att diskutera trosfrågor på ett basforum med att knyta handen i fickan...
Ingen tror väl på allvar att man gör en samhällelig skillnad genom att tycka här...??
Självklart gör det skillnad. Detta förutsätter dock att folk använder hjärnan när de diskuterar och inte bara häver ur sig sina åsikter utan att läsa andras.
fieldflower skrev:Jag tycker inte att det är OK att idiotförklara de som tror. Det är ju lagstadgat att man får tro, oavsett vad jag personligen tror.
Det är lagstadgat att man får tycka vad man vill också.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Makten skrev:Angående kritik av religion:
blackparkas skrev:Tänker att det måste ligga något bakom allt, en rädsla?
För min del handlar det om att jag anser det vara fel att lura på individer (ens barn till exempel) komplett nonsens som i många fall blir hela deras världsbild. Genom öppen och ärlig kritik så ger man åtminstone dessa grundlurade individer en chans att begripa att de är helt ute och cyklar.
fieldflower skrev:Mja, jag likställer nog att diskutera trosfrågor på ett basforum med att knyta handen i fickan...
Ingen tror väl på allvar att man gör en samhällelig skillnad genom att tycka här...??
Självklart gör det skillnad. Detta förutsätter dock att folk använder hjärnan när de diskuterar och inte bara häver ur sig sina åsikter utan att läsa andras.
fieldflower skrev:Jag tycker inte att det är OK att idiotförklara de som tror. Det är ju lagstadgat att man får tro, oavsett vad jag personligen tror.
Det är lagstadgat att man får tycka vad man vill också.
Jag vidhåller nog att världen kommer vara väldig oförändrad även efter den här tråden.

Och självklart får man tycka vad som helst, men att säga vad som helst är inte helt socialt OK, och i extremfall rent olagligt.
Att idiotförklara de som har en tro är inte olagligt, men jag vill påstå att det inte är helt socialt OK heller.
Det finns lite fall till fall även i min egen övertygelse här självklart - jag drar inte ateister, kristna, gitarrister och nynazister över riktigt samma kam.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
fieldflower skrev: Men... du kan väl ändå inte likställa krav på religiös tro med drogproblem eller nödvändiga arbetsrelaterade kunskaper...??
Nej, det gör jag inte.
Jag menar bara att om ett företag kräver något speciellt av sina anställda så är det väl upp till företaget, vad har vi med det att göra?
Vi tycker nog helt enkelt olika här, om religiös tro är ett OK anställningsargument.
Men det är självklart OK att tycka olika... :D
blackparkas skrev:
Om man skall hårddra det - om en person som jobbar på ett företag med krav på kristen tro plötsligt börjar tvivla och blir ateist - vad händer då?
Det vore inte alltför långsökt att tro att den personen hamnar i en obekväm sits på jobbet pga sin tro.
Och hur skulle en arbetsgivare funka i ett sånt tillfälle. Omöjligt att säga självklart, men att som arbetsgivare vidta åtgärder både mot och för den anställde skulle bli väldigt underligt... I vissa fall rent olagligt eftersom det handlar om religion och vi har religionsfrihet.
Hade det handlat om drogproblem eller kunskapsproblem är det en annan sak - lättare på många sätt och stabilare mark enligt lagarna.

Jag tror på att inte blanda business and pleasure.
Man kan väl ha frivilliga fritidsaktiviteter på arbetsplatsen där de som vill delta deltar.
Tror det är säkrare och därigenom bättre i längden.
Jadu, jag vet inte vad jag ska svara, eftersom jag inte är VD för företaget i fråga. Dock så skulle det förvåna mig mycket om det var så att morgonbönen var obligatorisk varje dag hela veckan.
Jag tror absolut att folk skulle undra på arbetsplatsen om någon anställd aldrig var på morgonbönen, men så att någon skulle få sparken för att denne inte var med på alla samlingar finns inte på världskartan.

OM det är så att någon anställd skulle förlora sin tro så är jag övertygad om att denne skulle självmant gå till VD:n och berätta läget och kanske då säga upp sig.
FÖ skulle jag tro att företaget bygger mycket på tillfälliga anställda som passerar genom församlingen.
Nä, det är svårt att generalisera i såna här frågor eftersom det är personer som styr, inte nåt slags generella robotar.
Den här delen hänger helt ihop med det ovan, huruvida religiös tro är ett OK anställningsargument eller ej.

Grafen: Jag har aldrig sett på övergångsställeknapparna på det viset förr, men lovar att försöka... :D
Medlem i PB50+
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Det är skillnad på satanism och djävulsdyrkan, förresten. Eller har jag fattat det fel? Satanism är väl mer nån sorts humanistisk/naturistisk idé, medan djävulsdyrkan är precis vad det låter som?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Samuel V skrev:Det är skillnad på satanism och djävulsdyrkan, förresten. Eller har jag fattat det fel? Satanism är väl mer nån sorts humanistisk/naturistisk idé, medan djävulsdyrkan är precis vad det låter som?
Satanism är ett mycket spretigt begrepp men kan väl mycket grovt förenklat förklaras med egoism som rättesnöre och upphöjandet av sig själv som sin egen gud. Det har egentligen inget att göra med Satan som mytologisk figur. Men sen finns det mååånga olika inriktningar som kan ha mer eller mindre mystiska och ockulta inslag.

Djävulsdyrkan (finns det egentligen några sådana?) är egentligen satanismens motsats då dyrkan innebär underkastelse.
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

GrafZeppelin skrev: Satanism är ett mycket spretigt begrepp men kan väl mycket grovt förenklat förklaras med egoism som rättesnöre och upphöjandet av sig själv som sin egen gud.
Ulf Ekman! :shock:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Men lite kul är det, jag kommer hädanefter varje gång jag ser en sån knapp att tänka på PrataBas. :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
gäst

Inlägg av gäst »

Parkas, jag tänker gå emot dina forumsregler och skriva ett inlägg nu trots att jag inte varit med i diskussionen från början, hoppas att det är ok med dig:

Oavset vad man tycker om kristna, kristna företag, sekter etc, så borde väl de allra flesta, inkl kristna, hålla med om att det är ganska kul med ett klipp där en västgöte med mjuk och fin dialekt förkunnar att handen på trafikljusen minsann betyder Det finns bara en väg till himlen och det är genom tron på Jesus. Jag skrattade i alla fall.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

fieldflower skrev:Jag vidhåller nog att världen kommer vara väldig oförändrad även efter den här tråden.
"Många bäckar små". Varför ens prata med varandra annars? En del har fastslagit att "såhär är det" och ingenting kan någonsin komma att ändra den personens åsikt. Då kan man lika gärna låsa in sig och svälja nyckeln tycker jag.
Och självklart får man tycka vad som helst, men att säga vad som helst är inte helt socialt OK, och i extremfall rent olagligt.
Att idiotförklara de som har en tro är inte olagligt, men jag vill påstå att det inte är helt socialt OK heller.
Nej, precis, och det är ett problem. Det går bra att idiotförklara en del andra grupper, men inte just religiösa av någon anledning. De är för många antar jag. Som om det skulle göra att de har mer rätt.
Folk har så förbannat ömma tår. Jag vet inte hur många gånger jag själv blivit idiotförklarad på detta forum, men det går väl bra.
Det finns lite fall till fall även i min egen övertygelse här självklart - jag drar inte ateister, kristna, gitarrister och nynazister över riktigt samma kam.
Nä, varför skulle du det?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:Parkas, jag tänker gå emot dina forumsregler och skriva ett inlägg nu trots att jag inte varit med i diskussionen från början, hoppas att det är ok med dig:

Oavset vad man tycker om kristna, kristna företag, sekter etc, så borde väl de allra flesta, inkl kristna, hålla med om att det är ganska kul med ett klipp där en västgöte med mjuk och fin dialekt förkunnar att handen på trafikljusen minsann betyder Det finns bara en väg till himlen och det är genom tron på Jesus. Jag skrattade i alla fall.
Haha!!
Långsint Johannes? :D
Klart man måste få hoppa in i en diskussion...

Och absolut.
Jag skrattade nästan jag med. Just dialekten och hur han såg ut/rörde sig gjorde ju det hela ännu roligare...!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:Sen måste jag bara tillägga att jag menar verkligen allvar med att det är sorgligt att vissa verkar ha fått så fruktansvärda erfarenheter av utfrysning och liknande från kyrkliga. Jag har själv stött på en försvarlig del som absolut brustit i ödmjukhet. Men på det stora hela måste jag säga jag mött en enorm respekt och tolerans från kristna trots att jag har en annan syn på saker och ting än de.

+1
Verkligen tråkigt att människor känner så, det är ju tänkt att det ska vara precis tvärtom!
Men det har funnits och finns så´n enorm präktighet bland en del kristna, en präktighet jag inte tål.
Jag ser den själv ibland, även om jag personligen inte drabbats jättehårt av det, trots att frugan blev på smällen innan vi gifte oss..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:frugan blev på smällen innan vi gifte oss..
SINNER!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
blackparkas skrev:frugan blev på smällen innan vi gifte oss..
SINNER!
Oh yes...! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:
blackparkas skrev:frugan blev på smällen innan vi gifte oss..
SINNER!
Oh yes...! :D
Jag ringer Runar!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Johannes skrev:
blackparkas skrev:
Johannes skrev:
blackparkas skrev:frugan blev på smällen innan vi gifte oss..
SINNER!
Oh yes...! :D
Jag ringer Runar!
Låt inte Carola köra bara!
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

På tal om Carola


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LM14Kqio5B4[/youtube]
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Johannes skrev:
blackparkas skrev:
Johannes skrev:
blackparkas skrev:frugan blev på smällen innan vi gifte oss..
SINNER!
Oh yes...! :D
Jag ringer Runar!
Jag har åkt luftballong med Runar.
Inte för att det hör hit... men jag ville bara nämna det...
Medlem i PB50+
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

fieldflower skrev:
Johannes skrev:
blackparkas skrev:
Johannes skrev:
blackparkas skrev:frugan blev på smällen innan vi gifte oss..
SINNER!
Oh yes...! :D
Jag ringer Runar!
Jag har åkt luftballong med Runar.
Inte för att det hör hit... men jag ville bara nämna det...
Härlig namedrop! :lol:

Berätta gärna mer. :o
Användarvisningsbild
Taran
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 13:51

Inlägg av Taran »

Le Contrebasse skrev:På tal om Carola


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LM14Kqio5B4[/youtube]
Hjälp.
Funky Feeling.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Kan inte se klippet pga att jag saknar ngn plug-in i datorn.
Har heller inte lusläst tråden för jag orkar bara inte med vissa människors arrogans och respektlöshet.

Men jag, precis som Parkas, kan bara inte fatta att vi i ett land som ska kallas kristet
har blivit så fullkomligt sekulariserade att det anses fullständigt befängt och perverterat att tro på Gud.
Det har gått upp för mig efter 2 år här inne på PrataBas och det är vad som skrämmer mig lite.

Det är allt jag har att tillägga i den här debatten.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det är väl bara att konstatera att troende har ungefär lika svårt att förstå min skepsis som jag har förståelse för att bygga hela sin verklighet på något jag inte för mitt liv kan tro på.

Jag förstår att trosutövande människor tar illa upp när någon kritiserar eller förlöjligar deras tro, religion och faktiskt verklighet.

Dock brukar OFTAST dessa troende inte förstå den som faktiskt inte tror på något av detta och ser det som enbart hittepå. I alla fall i de situationer jag har hamnat i religionsdiskussioner med aktivt kristna så har det slutat med att "Du får tro du jag vill, Jesus älskar dig ändå, end of discussion." Det finns liksom inte den minsta lilla lucka till att det kanske är så att det faktiskt inte finns nån gud och att de icketroende KAN ha rätt, det viftas bort med ett fromt leende och en ofta nedlåtande, beklagande kommentar typ den ovan.

Alla får tro på vad de vill så länge det inte drabbar någon som INTE VILL VARA MED.

JMTC...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:i ett land som ska kallas kristet
Jag måste bara fråga vem som kallar det kristet och varför?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

TDHP skrev:
Geddy_Lee skrev:i ett land som ska kallas kristet
Jag måste bara fråga vem som kallar det kristet och varför?
Precis. Kyrka och stat har ju varit separerade ett bra tag nu.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:Det är väl bara att konstatera att troende har ungefär lika svårt att förstå min skepsis som jag har förståelse för att bygga hela sin verklighet på något jag inte för mitt liv kan tro på.

Jag förstår att trosutövande människor tar illa upp när någon kritiserar eller förlöjligar deras tro, religion och faktiskt verklighet.

Dock brukar OFTAST dessa troende inte förstå den som faktiskt inte tror på något av detta och ser det som enbart hittepå. I alla fall i de situationer jag har hamnat i religionsdiskussioner med aktivt kristna så har det slutat med att "Du får tro du jag vill, Jesus älskar dig ändå, end of discussion." Det finns liksom inte den minsta lilla lucka till att det kanske är så att det faktiskt inte finns nån gud och att de icketroende KAN ha rätt, det viftas bort med ett fromt leende och en ofta nedlåtande, beklagande kommentar typ den ovan.
Så ni ska sätta som sport att sekularisera kristna också nu? :D

Men egentligen. Vad tycker du de ska göra Lasse om de märker att du är så fördärvad och bitter så det inte är någon idé? :D
I vår värld så är det ju så, "man får tro vad man vill, Jesus älskar er ändå", inget konstigt eller nedvärderande i det, även om det kanske kan låta så i en dels munnar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar