pengar som inte är ens egna.

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

200071 skrev:Trots vad jag skrev i mitt inlägg förut tycker jag det är starkt gjort. Jag håller med Geddy. Ärlighet lönar sig i längden, (men det finns gränsfall :oops: )
Tyvärr lönar sig nog oärlighet mycket bättre i längden, men bara ekonomiskt. Se bara på alla som är riktigt rika. Är de "hyvens"? I helvete, de har roffat åt sig så gott det bara går utan skrupler. Gör man inte det så blir man inte rik. Däremot lönar det sig nog nästan alltid att vara ärlig på ett socialt plan. Folk som inte är det tappar snart alla som verkligen bryr sig. Det finns många oärliga människor som har gott om "vänner", men jag tror sällan att de är särskilt lyckliga.

Onödigt utlägg kanske... :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Makten skrev:
200071 skrev:Trots vad jag skrev i mitt inlägg förut tycker jag det är starkt gjort. Jag håller med Geddy. Ärlighet lönar sig i längden, (men det finns gränsfall :oops: )
Tyvärr lönar sig nog oärlighet mycket bättre i längden, men bara ekonomiskt. Se bara på alla som är riktigt rika. Är de "hyvens"? I helvete, de har roffat åt sig så gott det bara går utan skrupler. Gör man inte det så blir man inte rik. Däremot lönar det sig nog nästan alltid att vara ärlig på ett socialt plan. Folk som inte är det tappar snart alla som verkligen bryr sig. Det finns många oärliga människor som har gott om "vänner", men jag tror sällan att de är särskilt lyckliga.

Onödigt utlägg kanske... :roll:
Det finns ett par onödiga utlägg på forumet, du behöver nog inte skämmas..

Tycker det lät bra
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Finns det någon gräns på hur länge man får vänta på att kräva tillbaka pengar om de är skickade fel?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Makten skrev:
200071 skrev:Trots vad jag skrev i mitt inlägg förut tycker jag det är starkt gjort. Jag håller med Geddy. Ärlighet lönar sig i längden, (men det finns gränsfall :oops: )
Tyvärr lönar sig nog oärlighet mycket bättre i längden, men bara ekonomiskt. Se bara på alla som är riktigt rika. Är de "hyvens"? I helvete, de har roffat åt sig så gott det bara går utan skrupler. Gör man inte det så blir man inte rik. Däremot lönar det sig nog nästan alltid att vara ärlig på ett socialt plan. Folk som inte är det tappar snart alla som verkligen bryr sig. Det finns många oärliga människor som har gott om "vänner", men jag tror sällan att de är särskilt lyckliga.

Onödigt utlägg kanske... :roll:
Ungefär så jag menar. Jag kan inte förneka att jag gärna vill ha mer pengar än jag har nu men jag har hellre ett bra liv....
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

knedy skrev:Finns det någon gräns på hur länge man får vänta på att kräva tillbaka pengar om de är skickade fel?
Antagligen inte. Men det blir nog svårt för den som förlorat dem att återkalla dem efter tillräckligt lång tid, men det handlar nog om många månader då, minst.
200071 skrev:Ungefär så jag menar. Jag kan inte förneka att jag gärna vill ha mer pengar än jag har nu men jag har hellre ett bra liv....
Mer pengar är för vissa samma sak som ett bra liv. :wink: Definitivt inte för mig.

En moralisk aspekt här är att det inte handlar om en privatperson. Någon har begått ett misstag, och det är en anställd hos ett företag. Det är företaget som får ta smällen om det aldrig uppdagas. Den som skulle haft pengarna egentligen lär knappast få några problem att erhålla dem.
Man kan tycka att om nån klåpat sig och betalat ut fel så är det gjort, och svårt att återkalla. Men det är ju upp till Knedy att avgöra. :wink: Jag vet att jag i min ekonomiska situation utan tvekan hade använt pengarna. Åtminstone hämtat ut dem och avvaktat.
Rätt eller fel? Pja, det är ju inget brott i alla fall.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag gör nog som du, Makten. Hämtar ut och avvaktar, ska ändå förbi banken och lösa in en annan värdeavi på måndag och ja dom pengarna är definitivt mina :mrgreen:
Officiell stormästare i EB-orden
gäst

Inlägg av gäst »

Hur har det gått?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Ingen har sagt något eller ens svarat på mina mail :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

knedy skrev:Ingen har sagt något eller ens svarat på mina mail :oops:
Om dom inte ens vill ha sina pengar så är dom ju klart dina :twisted:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Tycker du ska ringa runt o kolla vart fan pengarna kommer ifrån.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Prata Bas Stal Min Fritid
Medlem+
Inlägg: 1226
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:10
Ort: Göteborg

karma!

Inlägg av Prata Bas Stal Min Fritid »

knedy skrev:Har slängt iväg några mail och frågat vad jag ska göra. Får väl se om jag sätter in det på kontot och låtsas som om det regnar ett tag, om ingen säger något så får jag väl behålla dom och annars "ger" jag bara tillbaka dom eller whatever.
Ja, men det är bra! Jag skulle aldrig kunna behålla något över 20-50 spänn...Det är väl lite beroende vart man hittar dem, också. Finns möjligheten att du hittat någons veckopeng på en lördag bredvid en kiosk i Öcklebo är ju chansen att någon litet barn kommer och fågar efter pengen...
..och då har man ju gjort någon liten glad.

Hittar man den utanför Rosenbad så känns ju det kanske som det kvittar..

Nu gäller ju detta en utbetalning och jag håller med 200071 där..de brukar ju oftast vara ens egna till slut på de där man inte vet vart det kommer i från.. Kanske Bussgods extraknäcker som skatteutbetalare i brist på annan syssla?

Håller tummen för kontran! Anna
--------------------
Mer kontra åt folket!
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Det råder allmän tioårspreskription på fodringar.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Finns det möjlighet att det är pengar från ett elpiano som krashade nåt år sen när jag skickade med bussgods, fick skicka in en skadeanmälan men gubben på bussgods sa att chansen att jag skulle få nåt tillbaka var minimal då jag hade packat som en klant. Beloppet stämmer överrens om jag minns hyfsat.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

knedy skrev:Finns det möjlighet att det är pengar från ett elpiano som krashade nåt år sen när jag skickade med bussgods, fick skicka in en skadeanmälan men gubben på bussgods sa att chansen att jag skulle få nåt tillbaka var minimal då jag hade packat som en klant. Beloppet stämmer överrens om jag minns hyfsat.
:tummenupp:

Måste ju använda de nyasmilysarna
Användarvisningsbild
Prata Bas Stal Min Fritid
Medlem+
Inlägg: 1226
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 19:10
Ort: Göteborg

Inlägg av Prata Bas Stal Min Fritid »

knedy skrev:Finns det möjlighet att det är pengar från ett elpiano som krashade nåt år sen när jag skickade med bussgods, fick skicka in en skadeanmälan men gubben på bussgods sa att chansen att jag skulle få nåt tillbaka var minimal då jag hade packat som en klant. Beloppet stämmer överrens om jag minns hyfsat.
AHA! men det måste det ju vara då...
Skriv svar