Sida 2 av 2

Postat: lör 12 maj 2007, 14:50
av FreCKo
mikkejohansson skrev:Sen kan ni ju ta diskussionen ifall ni tycker att sångaren ska lägga mer för att han använder PA:t mest.... :)

Den har väckt mycket glädje genom åren...eller tvärtom. :D


Bra att börja fundera i tid dock, ännu roligare är ju att såna här grejor sällan blir dyrare med tiden, det som kostar runt 20 idag kan mycket väl kosta runt 15 om ett år för då har det kommit bättre grejor...även nytt.

Men ta en funderare på om ni måste handla på EM dock (nån i bandet som jobbar där eller?), och om det verkligen är prisvärt även med rabatter. Kollade genom katalogen snabbt och det mesta de har är rejält dyrare än TSM och Phonic...behöver ni den kvaliteten till det priset?
Sångaren är arbetslös och en lat jävel, så det blir nog delat på fem... Vi har däremot sagt åt honom flera gånger att köpa ett PA eftersom han har svårt att höra sig i replokalen vi repar i nu, men han vägrar :lol:

Det blir riktigt prisvärt med rabatten, tro mig. Det är en bekant till vår gitarrist som jobbar där som ger oss rätt saftig rabatt, så jag har svårt att se att vi kan få den kvaliteten för ett lägre pris än vad vi får hos EM Nordic...

Postat: sön 13 maj 2007, 13:17
av Diesel
Undvik att dela PA-kostnad på 5.. ungdomsband tenderar att inte vara för evigt..

Och den som slutar tenderar att värdera sin del högre än de som är kvar..

Det är bättre om 1 eller 2 äger anläggningen och tar en liten hyra av gaget för att finansiera det..

Te.x. så äger jag och en polare som jag umgåtts med sen vi inte kunde gå hela anläggningen tillsammans och tar 1000 spänn per spelning för att vi håller med anläggning

Postat: sön 13 maj 2007, 16:59
av FreCKo
Diesel skrev:Undvik att dela PA-kostnad på 5.. ungdomsband tenderar att inte vara för evigt..

Och den som slutar tenderar att värdera sin del högre än de som är kvar..

Det är bättre om 1 eller 2 äger anläggningen och tar en liten hyra av gaget för att finansiera det..

Te.x. så äger jag och en polare som jag umgåtts med sen vi inte kunde gå hela anläggningen tillsammans och tar 1000 spänn per spelning för att vi håller med anläggning
Hum, där har du nog rätt... Det absolut bästa vore om man spelade så ofta och var så känd att man fick någon tusenlapp eller fyra för varje spelning och kunde ha en tre spelningar i månaden, då skulle ju PA't betala sig själv... Men det dröjer nog många år innan man kommer dit :lol:

Postat: sön 13 maj 2007, 17:31
av criss
fast är det inte bara coverband coh dansband som äger egna PA? och har bra ljud/medhörning hela tiden - varje gång! Lyckans ostar!

brukar inte arrangörerna räkna med att när ett tungdödsband kommer får man hyra grejer... ???

jag har en tanke om att det kanske inte är så bra att ha för bra medhörning/ljud i repan .
när man kommer ut på sunkstället och märker att det inte finns mer än en monitor(som låter förjävligt men sångaren läggerbeslag på den ändå efter som "du skall ju "bara" köra) och att ens egna skitläckra basljud inte alls låter som det brukar. då är det lätt att man blir sur och tvär och tänker bara på det dåliga scenljudet istället för att impa på de söta gossarna/flickorna/intersexuella(efter smak) i publiken.

En klassisk musiker med stor erfarnehet jag känner brukar säga:
att öva i ett rum med akustik man älskar gör att man lätt hatar akustiken på de flesta ställen man gigar(ok, han skulle inte använda uttrycket gigar).
sträva istället efter att ha ett lite trist ljud i övningsrummet för att härdas.
sen klarar man sig varsomhelst och uppskattar och inspireras i verkligen en bra lokal.

alltså: köp nåt billigt skit att repa på som härdar er inför den onda verkligheten.

8)

Postat: sön 13 maj 2007, 23:49
av FreCKo
Criss: Ptja... Det är ju ett sätt att se på grejen :lol: