Om att bli dumpad...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Sv: Om att bli dumpad...

Inlägg av Nick »

mrbaloo skrev:
Fluktbas skrev:Någon som blivit dumpad på grund av fel sorts bas? En Thunderbird till Andliga sånger i församlingshemmet eller något dylikt?
Det skulle säkert fungera. Inga problem med att bli dumpad. Jag skulle säkert kunna komma igenom nålsögat med en iceman om det skulle behövas.
:tummenupp:
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Punkster »

Har aldrig blivit dumpad, däremot fick bandet jag då spelade med ett ultimatum av gitarristen, att kicka mig eller bli dumpade av honom. Vi redde ut det lite halvdant, men jag valde sedan att gå frivilligt ändå. Det blev lite märklig stämning i bandet, tyckte jag.

Annars så har jag slutat i ett par band tidigare. Det har dock varit utan hard feelings eller konflikter, utan berott på tidsbrist, flytt till annan stad och helt enkelt bristande intresse.
/Linus
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Bachbarian »

Har blivit dumpad en gång, de slutade höra av sig om att repa under sommaren och sen såg jag att de skaffat facebook-sida och en ny basist. Blev en hink Ben & Jerrys efter det. Fast så här i efterhand tycker jag att jag borde sett det komma.
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Pumpa »

Fluktbas skrev:Någon som blivit dumpad på grund av fel sorts bas? En Thunderbird till Andliga sånger i församlingshemmet eller något dylikt?
Lustigt att du tar upp detta med - "Thunderbird till Andliga sånger".

Jag spelar med kantorn lite då och då. Det kan vara julmusikaler, påskkonserter, eller andra evenemang när han vill förstärka kompet med gitarr, bas, blås, stråkar mm.
Vid dessa tillfällen tar jag jazzbasen, den känns mer ok. än T-birden som är favoriten och mitt naturliga förstahandsval i rocksammanhang.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av eeakga »

Bachbarian skrev:Har blivit dumpad en gång, de slutade höra av sig om att repa under sommaren och sen såg jag att de skaffat facebook-sida och en ny basist. Blev en hink Ben & Jerrys efter det. Fast så här i efterhand tycker jag att jag borde sett det komma.
Vilket jävla lågt sätt att göra det på! Att folk ska vara så fega.
Förstår att det gick åt en del glass efter det. :)
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Daionsavage »

Att bli petad då man vill vara med måste ju svida lite grand, fast att få stanna kvar "på nåder" är ju inte heller någonting man vill råka ut för.




För många år sedan sökte jag jobb i ett dansband men blev nekad efter att ha träffat kappisen. Förklaringen jag fick kändes helt OK och jag rotade inte i om det stämde eller inte. (Dansbandsgiget hade givit mig problem, tror jag: allt fanns inspelat på hårddisk, t o m sången! Om någon var lite opasslig så var det bara att köra in ljudspåret i PA:t istället för instrumentet. Yrkesheder????).


Jag har lämnat själv några gånger. En gång fick jag det skitjobbiga uppdraget att tala om för två sökande att de inte höll måttet (vi drog lott om vem som skulle framföra det), det var inte lätt!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6582
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag har hoppat av band otaliga band mest pga olika åsikter om mål,reptider mm . Några gånger har jag fått ultimatum och då har jag dragit . Jag är för gammal för att kompromissa om det jag tycker är viktigt !
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Jan Hellman »

Har hoppat av band ett flertal gånger och har fått sparken två gånger. Både gångerna då jag fick foten existerade inte banden några veckor senare. Är även fast medlem i flera band som inte spelat ihop på många (!!) år! Vi finns men absolut ingen verkstad. :D Dom gånger jag hoppat av har det nästan alltid handlat om att jag och andra i bandet haft olika uppfattning om att dricka alkohol eller nyttjat andra droger på rep och konserter. Och jag har inte varit den som supit eller rökt på.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Eagle Hazze »

Släpper också kvickt om alkohol eller andra droger inverkar på skärpan på hig eller rep, har tackolov inte upplevt sedan 1987.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 01 dec 2013, 13:07

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av hellride »

Jodå, blev dumpad nu i sommar via ett SMS som jag fick vid sju-tiden på morgonen. Vi repade väldigt sällan med bandet och ofta ställdes repen in av den ena eller andra orsaken. För några av medlemmarna sågs allt som oftast repen som ett tillfälle att supa vilket jag anser är väldigt oseriöst. Jag (som dåvarande sångare) tappade jävligt mycket på dessa långa rep-uppehåll. Måttet var rågat då vi skulle repa en helg o lördagsrepet fokuserades på bas & trummor o jag sjöng ca 1/4 låt på en repdag.
Anledningen till detta berodde på att de andra, på lördagsförmiddagen, bokade studiotid för att lägga grunder på söndagen. Jag som familjefar var tvungen att planera o kompromissa inför repen. Svika ungarna genom att jag var tvungen att repa istället för att gå på deras eventuella aktiviteter. Så när den helgen förstördes skrev jag vad jag tyckte o tänkte på vår fb-sida. Jag skrev även att jag skulle höra av mig när jag kände för att dra igång igen eftersom jag mer eller mindre tröttnat på skiten.
Några dagar senare fick jag då sms:et där de talade om att de inte var intresserade av att jobba mer med mig. Att de skulle ha lokalen (som stod på mig) o att jag skulle få min del av kostnaden för Pa:t när de fått nyckeln. Hela sommarn har gått, jag vet att de fått nyckeln o jag har inte fått mina pengar än...

O till råga på allt ansåg jag att gitarristen var min närmaste vän...

...men det är klart, polare (keyboardisten) som dricker med en är väl bättre när man har alkoholproblem än nån som ber en att ge fan i att dricka...
BAS Ä GÖTT
Bild
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Bullen »

hellride skrev:Jodå, blev dumpad nu i sommar via ett SMS som jag fick vid sju-tiden på morgonen. Vi repade väldigt sällan med bandet och ofta ställdes repen in av den ena eller andra orsaken. För några av medlemmarna sågs allt som oftast repen som ett tillfälle att supa vilket jag anser är väldigt oseriöst. Jag (som dåvarande sångare) tappade jävligt mycket på dessa långa rep-uppehåll. Måttet var rågat då vi skulle repa en helg o lördagsrepet fokuserades på bas & trummor o jag sjöng ca 1/4 låt på en repdag.
Anledningen till detta berodde på att de andra, på lördagsförmiddagen, bokade studiotid för att lägga grunder på söndagen. Jag som familjefar var tvungen att planera o kompromissa inför repen. Svika ungarna genom att jag var tvungen att repa istället för att gå på deras eventuella aktiviteter. Så när den helgen förstördes skrev jag vad jag tyckte o tänkte på vår fb-sida. Jag skrev även att jag skulle höra av mig när jag kände för att dra igång igen eftersom jag mer eller mindre tröttnat på skiten.
Några dagar senare fick jag då sms:et där de talade om att de inte var intresserade av att jobba mer med mig. Att de skulle ha lokalen (som stod på mig) o att jag skulle få min del av kostnaden för Pa:t när de fått nyckeln. Hela sommarn har gått, jag vet att de fått nyckeln o jag har inte fått mina pengar än...

O till råga på allt ansåg jag att gitarristen var min närmaste vän...

...men det är klart, polare (keyboardisten) som dricker med en är väl bättre när man har alkoholproblem än nån som ber en att ge fan i att dricka...
Ouch! Inget snack om att du har rent mjöl i påsen dock, se det som en lättnad att du blev av med dem och att du är en erfarenhet rikare. Synd att du gav dem nyckeln innan du fick pengarna dock, på pappret hade de ju inget rätt att vara där egentligen....

Detta är nog livets stora och eviga mysterium, att försöka förstå hur folk är funtade. Man blir ju mörkrädd av vissas historier och upplevelser, och ändå tycker man att musiker brukar vara rätt trevligt folk överlag.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6582
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av B-Å Åhs »

Det enda jag har lärt mig är att det finns alla sorter
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Kommerinteåtminmail
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: lör 12 apr 2014, 18:54

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Kommerinteåtminmail »

B-Å Åhs skrev:Det enda jag har lärt mig är att det finns alla sorter

Näe bara tre...Han, Hon och Hen :D
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Grundström »

Bullen skrev:
hellride skrev:Jodå, blev dumpad nu i sommar via ett SMS som jag fick vid sju-tiden på morgonen. Vi repade väldigt sällan med bandet och ofta ställdes repen in av den ena eller andra orsaken. För några av medlemmarna sågs allt som oftast repen som ett tillfälle att supa vilket jag anser är väldigt oseriöst. Jag (som dåvarande sångare) tappade jävligt mycket på dessa långa rep-uppehåll. Måttet var rågat då vi skulle repa en helg o lördagsrepet fokuserades på bas & trummor o jag sjöng ca 1/4 låt på en repdag.
Anledningen till detta berodde på att de andra, på lördagsförmiddagen, bokade studiotid för att lägga grunder på söndagen. Jag som familjefar var tvungen att planera o kompromissa inför repen. Svika ungarna genom att jag var tvungen att repa istället för att gå på deras eventuella aktiviteter. Så när den helgen förstördes skrev jag vad jag tyckte o tänkte på vår fb-sida. Jag skrev även att jag skulle höra av mig när jag kände för att dra igång igen eftersom jag mer eller mindre tröttnat på skiten.
Några dagar senare fick jag då sms:et där de talade om att de inte var intresserade av att jobba mer med mig. Att de skulle ha lokalen (som stod på mig) o att jag skulle få min del av kostnaden för Pa:t när de fått nyckeln. Hela sommarn har gått, jag vet att de fått nyckeln o jag har inte fått mina pengar än...

O till råga på allt ansåg jag att gitarristen var min närmaste vän...

...men det är klart, polare (keyboardisten) som dricker med en är väl bättre när man har alkoholproblem än nån som ber en att ge fan i att dricka...
Ouch! Inget snack om att du har rent mjöl i påsen dock, se det som en lättnad att du blev av med dem och att du är en erfarenhet rikare. Synd att du gav dem nyckeln innan du fick pengarna dock, på pappret hade de ju inget rätt att vara där egentligen....

Detta är nog livets stora och eviga mysterium, att försöka förstå hur folk är funtade. Man blir ju mörkrädd av vissas historier och upplevelser, och ändå tycker man att musiker brukar vara rätt trevligt folk överlag.
Håller med Bullen. Har ju också "förmånen" att veta vilka du pratar om. Raka besked kanske inte är deras starka sida :roll:

Peace
//Emil
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av bootsy »

Jag har fått kicken ur ett band när skivkontrakt var påskrivet (detta var på den tiden de betydde någonting) och resa för utlandslansering var bokad. Jag tackade nej till förfrågan från ett annat, rätt så framgångsrikt band och flera andra jobb för att hänga med på detta.
Bandet jag sparkades från var väldigt dysfunktionellt och det var skönt att slippa dramat, men jag kan inte sticka under stol med att det sved en hel del med tanke på de andra engagemang jag släppte för deras skull. Jag behöll min del av förskottet utan att skämmas det minsta.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 01 dec 2013, 13:07

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av hellride »

Grundström skrev:
Bullen skrev:
hellride skrev:Jodå, blev dumpad nu i sommar via ett SMS som jag fick vid sju-tiden på morgonen. Vi repade väldigt sällan med bandet och ofta ställdes repen in av den ena eller andra orsaken. För några av medlemmarna sågs allt som oftast repen som ett tillfälle att supa vilket jag anser är väldigt oseriöst. Jag (som dåvarande sångare) tappade jävligt mycket på dessa långa rep-uppehåll. Måttet var rågat då vi skulle repa en helg o lördagsrepet fokuserades på bas & trummor o jag sjöng ca 1/4 låt på en repdag.
Anledningen till detta berodde på att de andra, på lördagsförmiddagen, bokade studiotid för att lägga grunder på söndagen. Jag som familjefar var tvungen att planera o kompromissa inför repen. Svika ungarna genom att jag var tvungen att repa istället för att gå på deras eventuella aktiviteter. Så när den helgen förstördes skrev jag vad jag tyckte o tänkte på vår fb-sida. Jag skrev även att jag skulle höra av mig när jag kände för att dra igång igen eftersom jag mer eller mindre tröttnat på skiten.
Några dagar senare fick jag då sms:et där de talade om att de inte var intresserade av att jobba mer med mig. Att de skulle ha lokalen (som stod på mig) o att jag skulle få min del av kostnaden för Pa:t när de fått nyckeln. Hela sommarn har gått, jag vet att de fått nyckeln o jag har inte fått mina pengar än...

O till råga på allt ansåg jag att gitarristen var min närmaste vän...

...men det är klart, polare (keyboardisten) som dricker med en är väl bättre när man har alkoholproblem än nån som ber en att ge fan i att dricka...
Ouch! Inget snack om att du har rent mjöl i påsen dock, se det som en lättnad att du blev av med dem och att du är en erfarenhet rikare. Synd att du gav dem nyckeln innan du fick pengarna dock, på pappret hade de ju inget rätt att vara där egentligen....

Detta är nog livets stora och eviga mysterium, att försöka förstå hur folk är funtade. Man blir ju mörkrädd av vissas historier och upplevelser, och ändå tycker man att musiker brukar vara rätt trevligt folk överlag.
Håller med Bullen. Har ju också "förmånen" att veta vilka du pratar om. Raka besked kanske inte är deras starka sida :roll:

Peace
Nej de har ju lyckats sjabbla bort det mesta de gjort. Både originalband o cover/tributband. Synd egentligen för de är ju duktiga musiker. Men det är klart, det funkar inte att leka rockstjärna på amatörnivå. Verkligheten kommer ikapp o biter hårt. Kan man då inte lära sig av livet så...

Jag går vidare o söker nya band. Antingen som sångare eller basist :)
BAS Ä GÖTT
Bild
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Tarzan08 »

Jag lirar ju i ett coverband. Vi har hela tiden varit väldigt tydliga med vad vi vill och hur vi ska nå målen. Det har varit ganska enkelt. Vi brukar säga att det är roddandet, resorna och väntan vi tar betalt för. Inte själva spelningen.

Så kom vi till en punkt där två av boysen började tycka olika. Eftersom de är rätt envisa båda två så blev det liksom ingen lösning på problemet. Snarare tvärtom. Hela situationen blev infekterad och smittade av sig på stämningen. Först "bara" i repan...senare även i bilen på väg till gig och till slut även på scen. Så kan inte jag jobba.
Jag kan ju inte ta betalt av människor som vill se ett ROLIGT gäng på scen och låta dem mötas av grinkukar.

Jag berättade var jag stod i hela situationen och jag tror att alla förstod.
Till slut var jag tvungen att be keyboardisten att ta en paus från bandet. Hans attityd mot gitarristen hade smittat av sig åt alla håll. Jag är fortfarande polare med allihop, men vi ska inte spela tillsammans.

Vi plockade in en ny keyboardist rätt omgående, så publiken märkte knappt av det korta uppehållet.

Lirar på engelen nästa vecka, om ni vill kolla på nya keyboardisten...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av eeakga »

Snyggt hanterat Tarzan!
Ditt exempel visar ju verkligen hur viktigt det är att man pratar ärligt med varandra och att man är överens vad man vill med bandet.
Har själv blivit jättefrustrerad i band där man har haft helt olika ambitionsnivå tex och inte rett ut det tillsammans. Sånt blir aldrig bra.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Tarzan08 »

eeakga skrev:Snyggt hanterat Tarzan!
Ditt exempel visar ju verkligen hur viktigt det är att man pratar ärligt med varandra och att man är överens vad man vill med bandet.
Har själv blivit jättefrustrerad i band där man har haft helt olika ambitionsnivå tex och inte rett ut det tillsammans. Sånt blir aldrig bra.
Det var/är absolut inte keyboardistens fel... tvärtom. Däremot var det han som sänkte stämningen då han inte kunde hantera gitarristens nycker och infall. Då blev det dåligt. Nu är det bättre.

it takes two to tango och allt det där...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Bullen »

Tarzan08 skrev:
eeakga skrev:Snyggt hanterat Tarzan!
Ditt exempel visar ju verkligen hur viktigt det är att man pratar ärligt med varandra och att man är överens vad man vill med bandet.
Har själv blivit jättefrustrerad i band där man har haft helt olika ambitionsnivå tex och inte rett ut det tillsammans. Sånt blir aldrig bra.
Det var/är absolut inte keyboardistens fel... tvärtom. Däremot var det han som sänkte stämningen då han inte kunde hantera gitarristens nycker och infall. Då blev det dåligt. Nu är det bättre.

it takes two to tango och allt det där...
Riktigt bra lösning ändå, viktigt att styra saker på rätt håll och se saker objektivt i såna situationer. Lätt att låta saker rinna ut i tiden och plötsligt står man utan ett band och kan inte sätta fingret på vad som gick snett. Bra jobbat :)
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Tripod »

Jag fick foten från mitt första turnerande band. Det var "gitarrock", både egen och (mest) covers.
Jag var 27, gitarristerna 20 körtjejerna 19 och trummisen 15.
Jag ägde turnébussen och PAt, fungerade som manager, designer, bokare, ljudtekniker och bussförare. Och basist.
Gitarristerna var bandets skapare och de bestämde att jag var för avvikande med min ålder. Dessutom ville de gärna ha en bättre basist. Jag låg ju bara på deras egen nivå.
Ett litet leende tror jag nog kom över mitt ansikte när de efter nån månad lade ner verksamheten eftersom ingenting fungerade.


Skickas från min iPad via Tapatalk
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Eagle Hazze »

Hoho
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3103
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Om att bli dumpad...

Inlägg av Markooo »

Aldrig hunnit bli sparkad ännu. Det mesta har runnit ut i sanden eller så har jag hoppat av.

Fick dock skulden för att ens första band rann ut i sanden. Den var ändå rätt bra! :D

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Skriv svar