Dags att PrataMust.se

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av John_D »

Personligen så var jag inte så imponerad av Nygårdas lagrade förra året. Tyckte att då att Zeunerts var hästlängder bättre. Vad har vi mer att testa i år?

Hittills har jag konstaterat följande detta året.
*Nygårda är ok.
*nygårda light är inge vidare bra.
*Apotekarnes funkar både som vanlig och light.
*jag saknar Zeunerts!
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av broder blues »

Jag är väl Abby Normal men light.. nah.. Hellre vatten än light-läsk.

Tyvärr har jag inte sett Zeunerts i mina affärer, ännu mindre nåt lagrat.
Förutom öl då, men dom tillverkar inte nåt för mig :-)
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Re:

Inlägg av basmartin »

broder blues skrev:
basmartin skrev:
broder blues skrev:
basmartin skrev:
broder blues skrev:
basmartin skrev:Ett alternativ till must, är Kasteel Brune. Smakar som must, fast det är öl.
Dela på en låda? :poke:
Ja, när? Helst nu.
Ska jag beställa? leverans verkar vara ca 8 dagar.
Kanske var lite het på gröten, jag kan betala min del i slutet av månaden, så då passar det bra!
Samma här eg.. Min plan var att beställa runt månadsskiftet från början. En slags tidig julklapp till mig själv.
Sen kom den här förädiska tråden :D
Så jag föreslår isf. Jag beställer runt nästa helg så blir det ju leverans ca månadsskiftet.
Funkar fint va?
Utmärkt!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Sv: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Geddan »

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+
Inlägg: 2352
Blev medlem: ons 17 mar 2010, 15:06
Ort: Lindesberg

Re: Sv: Dags att PrataMust.se

Inlägg av jimbeam »

Geddan skrev:Bild
WTF??
Har dom fått in på citygross eller? Vet att dom hade där förra året.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Sv: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Geddan »

Ica Maxi i Götet.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av John_D »

Depp!!!!

Jag köpte Grebbestads Julmust idag. Kvällsmys börjar när grabben somnat. Då blir det must och basspel :)
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av basmartin »

Dricker must och protesterar tyst mot bron: det är livet det!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev:Dricker must och protesterar tyst mot bron: det är livet det!

Vadan detta tjat om bron idag!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Liten »

Gin, must och pressad citron. Blanda som farbror melker.. Över förväntan!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av broder blues »

Liten skrev:Gin, must och pressad citron. Blanda som farbror melker.. Över förväntan!
efter behag är underskattat.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Viktorl »

Bild

Ska testas för första gången snart!
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
MagnusP
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 13:39

Re:

Inlägg av MagnusP »

basmartin skrev:Ett alternativ till must, är Kasteel Brune. Smakar som must, fast det är öl.
Svagdricka FTW. :D

Tycker det borde säljas året runt, inte bara till jul. Försöker brygga själv på naturliga råvaror, det är skitsvårt!
Utgick från engelsk milde ale (påminner lite om svagdricka men den är inte söt) och har försökt mäska hårt på 71 grader - mycket söt dextrin som inte kan jäsas till alkohol som kommer ut vid 71 - men min svagdricka blir inte svag. Den ska inte klättra över 2.5% alkohol, min blir 3.5-4%. Riktigt svag och riktigt stark öl är en konst.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Re:

Inlägg av GurraG »

MagnusP skrev:
basmartin skrev:Ett alternativ till must, är Kasteel Brune. Smakar som must, fast det är öl.
Svagdricka FTW. :D

Tycker det borde säljas året runt, inte bara till jul. Försöker brygga själv på naturliga råvaror, det är skitsvårt!
Utgick från engelsk milde ale (påminner lite om svagdricka men den är inte söt) och har försökt mäska hårt på 71 grader - mycket söt dextrin som inte kan jäsas till alkohol som kommer ut vid 71 - men min svagdricka blir inte svag. Den ska inte klättra över 2.5% alkohol, min blir 3.5-4%. Riktigt svag och riktigt stark öl är en konst.
Här är ett recept på svagdricka (har inte testat själv, jag brygger bara fruktvin): http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... 43e59aafc2" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars gjordes väl svagdricka traditionellt så att man "återanvände" gammal vört, och lakade den en gång till i nytt vatten, och tillsatte typ socker/sirap/melass för att kompensera för bristen på jäsbart socker i den gamla urlakade vörten. Typ såhär: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=17022" onclick="window.open(this.href);return false;
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Viktorl »

Viktorl skrev:Bild

Ska testas för första gången snart!
Har nu smakat och gillar den men skulle nästan önska att den var lite starkare i smaken och dessutom känns den lite "tunn" i konsistensen.
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av blackparkas »

Jag gillar nåde den lagrade Nygårda från Systemet och Zeunerts för att de känns lite mer naturliga i smaken, inte någon smakexplosion ala de flesta andra.




Är halvvägs igenom första Zeunertsen för säsongen.

Har iofs fuskat med några Påskmustar i höst här.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Viktorl »

Jag gillar med den naturliga smaken, men lite starkare hade inte skadat. Har inte hittat någon Zeunerts i staden (karlskrona) och nygårdas lagrade är slut på det ena systemet och på det andra finns det bara 16 kvar... Får hoppas att det kommer en till laddning...
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av blackparkas »

Ja, Zeunerts smakar helt klart mer, och helt annorlunda!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Re:

Inlägg av broder blues »

MagnusP skrev:
basmartin skrev:Ett alternativ till must, är Kasteel Brune. Smakar som must, fast det är öl.
Svagdricka FTW. :D

Tycker det borde säljas året runt, inte bara till jul. Försöker brygga själv på naturliga råvaror, det är skitsvårt!
Utgick från engelsk milde ale (påminner lite om svagdricka men den är inte söt) och har försökt mäska hårt på 71 grader - mycket söt dextrin som inte kan jäsas till alkohol som kommer ut vid 71 - men min svagdricka blir inte svag. Den ska inte klättra över 2.5% alkohol, min blir 3.5-4%. Riktigt svag och riktigt stark öl är en konst.
oh.. a fellow brewer.. .har precis dykt ner i det grumliga bryggträsket.

ny hobby vid min ålder.. va längesen man gav sig på en helt ny diciplin :P
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Re:

Inlägg av broder blues »

GurraG skrev:
MagnusP skrev:
basmartin skrev:Ett alternativ till must, är Kasteel Brune. Smakar som must, fast det är öl.
Svagdricka FTW. :D

Tycker det borde säljas året runt, inte bara till jul. Försöker brygga själv på naturliga råvaror, det är skitsvårt!
Utgick från engelsk milde ale (påminner lite om svagdricka men den är inte söt) och har försökt mäska hårt på 71 grader - mycket söt dextrin som inte kan jäsas till alkohol som kommer ut vid 71 - men min svagdricka blir inte svag. Den ska inte klättra över 2.5% alkohol, min blir 3.5-4%. Riktigt svag och riktigt stark öl är en konst.
Här är ett recept på svagdricka (har inte testat själv, jag brygger bara fruktvin): http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... 43e59aafc2" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars gjordes väl svagdricka traditionellt så att man "återanvände" gammal vört, och lakade den en gång till i nytt vatten, och tillsatte typ socker/sirap/melass för att kompensera för bristen på jäsbart socker i den gamla urlakade vörten. Typ såhär: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=17022" onclick="window.open(this.href);return false;
mm. var väl normalt "second runnings" (eller tom third hehe) eller "partigyle" som man säger på engelska.

Dvs första lakningens vört användes till ett starkt öl och istället för att fortsätta att tvätta ur mäsken så gjorde man ett lättare öl.

Lättare öl eller svagdricka dracks ju tom av barn förr. Bla för att öl var mycket nyttigare än dricksvatten.
Öl oavsett styrka inmundigaste av samma orsak. Inte bara för "yrslet" :anli:

Håller fö med om att svagdricka funkar året runt. Jag har växt upp med en tradition där man inför jul blandade svagdricka, porter, russin och socker. Dett hälls med fördel i en "kagge" med traditionell bygelkapsyl.
Ingen jul utan juldrickan. Umgås allvarligt med att försöka brygga en dricka där man inte behöver gå omvägen via ren svagdricka... ah well.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av broder blues »

On Topic.. nån som vet nån säker källa för Zeunerts i Göttlaborg? Orkar inte åka runt o skouta i onödan.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Rix »

broder blues skrev:On Topic.. nån som vet nån säker källa för Zeunerts i Göttlaborg? Orkar inte åka runt o skouta i onödan.
Finns nån Facebook-grupp för det: https://www.facebook.com/groups/4877227565" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av broder blues »

Rix skrev:
broder blues skrev:On Topic.. nån som vet nån säker källa för Zeunerts i Göttlaborg? Orkar inte åka runt o skouta i onödan.
Finns nån Facebook-grupp för det: https://www.facebook.com/groups/4877227565" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook är så... oktober :P
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Sv: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Geddan »

Köpte den för några veckor sedan på Maxi halvvägs till Mölndal.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Sv: Dags att PrataMust.se

Inlägg av broder blues »

Geddan skrev:Köpte den för några veckor sedan på Maxi halvvägs till Mölndal.
ok.. Maxi stakeout it is. +1 Gman.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Skriv svar