Elektrisk bil

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Indigo skrev:Just det, jag skulle ju skriva lite vad jag tyckte efter min provkörning. Jag kopierar från min Facebook-status:

Några ville att jag skulle skriva en "recension" av provkörningen av Tesla Model S. Det blir väl ingen recension direkt, men jag kan ju berätta mina tankar.

Det som kanske var mest slående är väl att det faktiskt inte kändes så speciellt egentligen. Förutom just faktumet så klart att det var en Tesla som jag äntligen fick köra, så klart. Men det var liksom mest som att köra en ny och fin bil med automatisk växellåda. Visst, det var så klart tystare, men egentligen inte så mycket tystare, i alla fall inte i vinterväglag. Men det blir ju förmodligen mer skillnad på barmark.

Antispinn-systemet fungerade ruskigt bra, trots ett jäkla vridmoment och halt väglag så kändes det aldrig otryggt.

Bilen kändes överlag ganska stor, och det är inte konstigt. Den är lika lång som BMW 7-serien, men nästan 3 decimeter bredare. Det kan jag tänka mig kan bli en nackdel när en ska ta sig i på parkeringsplatser eller garage. Hoppas att de får ner bredden på kommande Model 3.

Accelerationen var ju tyvärr svår att testa ordentligt med tanke på väglaget, får nog se till att ordna en provkörning till våren/sommaren :) Då kanske P85D har kommit till Sverige också, hade ju varit trevligt!

En satt väldigt bekvämt i alla fall, jag kan tänka mig att den är trevlig att köra långt med. Jag sade att jag gärna kunde köra ner den till Örebro, men det var tydligen inte aktuellt ;)

Jag skulle i alla fall fortfarande inte tveka att beställa en om jag skulle få råd, ha-begäret minskade definitivt inte!
Stämmer att det är ett stort åbäke. Har inte haft något problem med det, dock. Kan iofs bero på att parkeringarna här är avpassade för monstertruckar.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Provkörde den idag då vädret tidigare i veckan varit gräsligt. Än så länge är det inte så stor skillnad mot min. Den har fått en massa sensorer men mjukvaran är inte färdig än. Men när dem kommer skall den kunna köra på motorväg utan att man behöver hålla i ratten. Den adaptiva cruise kontrollen var dock imponerande.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Idag var jag på en bensinmack för första gången på lite över ett år. Köpte WD40
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Nu har de fixat superchargers så att det går att köra Indianapolis - Miami. 1950 km. Och bränslekostnaden är noll! Och samma summa kostar återresan. Vad kostar soppan i Sverige nu?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

midlifecrisis skrev:Nu har de fixat superchargers så att det går att köra Indianapolis - Miami. 1950 km. Och bränslekostnaden är noll! Och samma summa kostar återresan. Vad kostar soppan i Sverige nu?
Utveckla,tack.
Hur lång tid till fullt batteri etc?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

GandhiMK2 skrev:
midlifecrisis skrev:Nu har de fixat superchargers så att det går att köra Indianapolis - Miami. 1950 km. Och bränslekostnaden är noll! Och samma summa kostar återresan. Vad kostar soppan i Sverige nu?
Utveckla,tack.
Hur lång tid till fullt batteri etc?
Du laddar ca 80% på 20 min. Sen går det lite långsammare när strömstyrkan sjunker (datorkontrollerat). Det går snabbare att tanka en gammelbil men å andra siden ligger laddstationerna vid restauranger som man kan kombinera laddning m mat.
Och elen är gratis...
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok,då kommer du 35-40 mil?
Är d ok m batteriet att bara laddas 80% hela tiden eller tar det stryk?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

GandhiMK2 skrev:Ok,då kommer du 35-40 mil?
Är d ok m batteriet att bara laddas 80% hela tiden eller tar det stryk?
I vanliga fall laddar man till 85%. När man vet att man skall köra längre till 100%. En resa till Miami skulle nog kräva Max laddning. Snittar man 100 km kommer man ganska exakt 50 mil på en laddning. 0 spänn milen!
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

midlifecrisis skrev:
GandhiMK2 skrev:Ok,då kommer du 35-40 mil?
Är d ok m batteriet att bara laddas 80% hela tiden eller tar det stryk?
I vanliga fall laddar man till 85%. När man vet att man skall köra längre till 100%. En resa till Miami skulle nog kräva Max laddning. Snittar man 100 km kommer man ganska exakt 50 mil på en laddning. 0 spänn milen!
Ok…man orkar sällan köra längre än 100 mil på en dag så då klarar man sej på 2 laddningar om man startar på fulladdat…och inte kör fort…om man kör 180 kmh på autobahn, vad händer med sträckan fdå?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

GandhiMK2 skrev:
midlifecrisis skrev:
GandhiMK2 skrev:Ok,då kommer du 35-40 mil?
Är d ok m batteriet att bara laddas 80% hela tiden eller tar det stryk?
I vanliga fall laddar man till 85%. När man vet att man skall köra längre till 100%. En resa till Miami skulle nog kräva Max laddning. Snittar man 100 km kommer man ganska exakt 50 mil på en laddning. 0 spänn milen!
Ok…man orkar sällan köra längre än 100 mil på en dag så då klarar man sej på 2 laddningar om man startar på fulladdat…och inte kör fort…om man kör 180 kmh på autobahn, vad händer med sträckan fdå?
Då blir den väääldigt mycket kortare. Men med tanke på hur kvickt batteriutvecklingen går som kommer det att inom 5 år vara en helt annan situation.
Hustrun håller föv på att byta sin -13 E550 Coupé mot en Nissan Leaf.
Tydligen håller kineserna på och utvecklar 3D printade elbilar som kommer att kosta runt 2000 daler.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Elektrisk bil

Inlägg av eeakga »

Tesla Club Sweden provkör bensinbil:
http://teslaclubsweden.se/provkorning-av-bensinbil/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5441
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

eeakga skrev:Tesla Club Sweden provkör bensinbil:
http://teslaclubsweden.se/provkorning-av-bensinbil/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hahaha. Inte nog med att det var roligt, det är väl i princip sant också.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

bjelkeman skrev:
eeakga skrev:Tesla Club Sweden provkör bensinbil:
http://teslaclubsweden.se/provkorning-av-bensinbil/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hahaha. Inte nog med att det var roligt, det är väl i princip sant också.
:tummenupp:
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Henko »

Fantastiskt bra!
P-basar
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Basare »

Följer denna tråd med intresse för att se hur utvecklingen tar sig. Om det hade varit möjligt hade jag gladeligen kört Tesla till vardags. Men att hitta laddstationer inom rimligt avstånd avskräcker då det är 311 km till närmaste SC, i Norge :shock: : http://www.teslamotors.com/sv_SE/findus ... %20Sverige" onclick="window.open(this.href);return false;
Inom landet så är Krokom, 813 km, och Sundsvall med 861 km närmaste Super Chargers.

Jag hittade andra laddstationer också men det var dyster läsning det med. http://www.varligger.se/view/poi/laddst ... bil/kiruna" onclick="window.open(this.href);return false;

Tyvärr har jag aldrig sett en Tesla här, iaf inte på vintern. Dessutom hade jag gärna sett ett test från November till Mars först för att se hur behaglig en elbil kan vara under sämsta förutsättningar för räckvidd, värme och vid vinterväglag.

Jag får nog fortsätta bränna olja ett tag till :(
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Basare skrev:Följer denna tråd med intresse för att se hur utvecklingen tar sig. Om det hade varit möjligt hade jag gladeligen kört Tesla till vardags. Men att hitta laddstationer inom rimligt avstånd avskräcker då det är 311 km till närmaste SC, i Norge :shock: : http://www.teslamotors.com/sv_SE/findus ... %20Sverige" onclick="window.open(this.href);return false;
Inom landet så är Krokom, 813 km, och Sundsvall med 861 km närmaste Super Chargers.

Jag hittade andra laddstationer också men det var dyster läsning det med. http://www.varligger.se/view/poi/laddst ... bil/kiruna" onclick="window.open(this.href);return false;

Tyvärr har jag aldrig sett en Tesla här, iaf inte på vintern. Dessutom hade jag gärna sett ett test från November till Mars först för att se hur behaglig en elbil kan vara under sämsta förutsättningar för räckvidd, värme och vid vinterväglag.

Jag får nog fortsätta bränna olja ett tag till :(
Har använt tesla i temperaturer nedåt -30. Den drar lite mer ström då men värmen kommer snabbare än i en bensinare då motorn inte behöver värmas upp. Dessutom, man kan slå på värmen i god innan man behöver den via appen.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Elektrisk bil

Inlägg av eeakga »

midlifecrisis skrev:
bjelkeman skrev:
eeakga skrev:Tesla Club Sweden provkör bensinbil:
http://teslaclubsweden.se/provkorning-av-bensinbil/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hahaha. Inte nog med att det var roligt, det är väl i princip sant också.
:tummenupp:
Elon Musk retweetade för en stund sedan en länk till en engelsk översättning på Tesla Club Sweden. Så just nu går det nästan inte att komma in på hemsidan... :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5441
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Relevant "Did Tesla just kill nuclear power?": http://www.forbes.com/sites/jeffmcmahon ... ear-power/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5441
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25858
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

Himla intressant!
Undrar hur många som kommer hoppa på tåget?

Det blir väl för dyrt kanske, men man blir själv sugen till sommarstugan som inte har el framdragen - tänka att vara självförsörjande utan att pynta för att koppla upp sig på elnätet...
Å andra sidan kostar det massvis att dra in vanlig el, så det är nog inte ett helt avlägset alternativ ändå den dagen man verkligen vill ha in el.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5441
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Precis. 25000 kr för ett sådant batteri, om jag inte missuppfatta. ($3500). Jag fick pynta upp 14000 för att få in fiber i kåken från gata. Då var det ingen som sade att det inte var värt det. 5000 spänn för en ny soffa. Näh ROI är för låg, hör jag inte många säga.

Detta är världsomvälvande. Det är början på slutet för fossilbränsle samhället.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av shadowskimmer »

Eller hur bjelkeman!? Det är fantastiskt häftigt om det håller vad man lovar! :)
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

"The great fusion reactor in the sky". Briljant!
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Henko »

bjelkeman skrev: Detta är världsomvälvande. Det är början på slutet för fossilbränsle samhället.
Vad jag hoppas att du har rätt! Det tror jag med faktiskt.

Det är så jävla revolutionerande att den här mannen nog lever farligt :(
P-basar
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Elektrisk bil

Inlägg av kmo »

Jag har ju precis beställt hybrid, känns som ett steg i rätt riktning. Om tre år när det nog byts igen kanske det är moget för el fullt ut, eller kanske sex.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar