Corona - vad ser vi i spåkulan?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av anthax »

Smittan ökar, har precis tillfrisknat efter omgång två.
Har ni symptom som ovanligt trötta och blir andfådda av att gå i trappor som vanligtvis går bra, boka tid för test!
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Håcke »

Det är väl precis så här dom vill att det blir.
Att vi alla får det i lite lagom takt så att sjukvården hinner med dom som blir allvarligt sjuka.
Men ska vi få en hyfsad flockimmunitet så ska vi ju alla nästan få det.
Och så att vi under tiden kan skydda gamlingarna så bra det går.

Men andra gången Anthax... fy vad jobbigt!
Och det är ju läskigt om det muterar också.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av BlueFruit »

anthax skrev: lör 07 nov 2020, 18:20 Smittan ökar, har precis tillfrisknat efter omgång två.
Har ni symptom som ovanligt trötta och blir andfådda av att gå i trappor som vanligtvis går bra, boka tid för test!
Har du haft bekräftade två rundor med Corona? Har du gjort något antikroppstest nyligen innan runda två, och vad visade det i så fall?
Jag har haft uppfattningen att det är extremt ovanligt att man får det en andra gång, det är därför jag är nyfiken.
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av anthax »

BlueFruit skrev: lör 07 nov 2020, 23:06
anthax skrev: lör 07 nov 2020, 18:20 Smittan ökar, har precis tillfrisknat efter omgång två.
Har ni symptom som ovanligt trötta och blir andfådda av att gå i trappor som vanligtvis går bra, boka tid för test!
Har du haft bekräftade två rundor med Corona? Har du gjort något antikroppstest nyligen innan runda två, och vad visade det i så fall?
Jag har haft uppfattningen att det är extremt ovanligt att man får det en andra gång, det är därför jag är nyfiken.
Var bara sjukvårdspersonal som fick göra antikroppstest vid första gången, (iaf här i Gävleborg).
Har inte fått alla provsvar än från vistelsen på akuten, men vad alla doktorer sagt till mig så är det till 99% corona en gång till. Så kan vara att vissa av oss klena bara är immuna typ 3-4 månader efter tillfrisknande.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

anthax skrev: sön 08 nov 2020, 11:02
BlueFruit skrev: lör 07 nov 2020, 23:06
anthax skrev: lör 07 nov 2020, 18:20 Smittan ökar, har precis tillfrisknat efter omgång två.
Har ni symptom som ovanligt trötta och blir andfådda av att gå i trappor som vanligtvis går bra, boka tid för test!
Har du haft bekräftade två rundor med Corona? Har du gjort något antikroppstest nyligen innan runda två, och vad visade det i så fall?
Jag har haft uppfattningen att det är extremt ovanligt att man får det en andra gång, det är därför jag är nyfiken.
Var bara sjukvårdspersonal som fick göra antikroppstest vid första gången, (iaf här i Gävleborg).
Har inte fått alla provsvar än från vistelsen på akuten, men vad alla doktorer sagt till mig så är det till 99% corona en gång till. Så kan vara att vissa av oss klena bara är immuna typ 3-4 månader efter tillfrisknande.
Vi får hoppas att du har haft viruset en gång. :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av BlueFruit »

anthax skrev: sön 08 nov 2020, 11:02
BlueFruit skrev: lör 07 nov 2020, 23:06
anthax skrev: lör 07 nov 2020, 18:20 Smittan ökar, har precis tillfrisknat efter omgång två.
Har ni symptom som ovanligt trötta och blir andfådda av att gå i trappor som vanligtvis går bra, boka tid för test!
Har du haft bekräftade två rundor med Corona? Har du gjort något antikroppstest nyligen innan runda två, och vad visade det i så fall?
Jag har haft uppfattningen att det är extremt ovanligt att man får det en andra gång, det är därför jag är nyfiken.
Var bara sjukvårdspersonal som fick göra antikroppstest vid första gången, (iaf här i Gävleborg).
Har inte fått alla provsvar än från vistelsen på akuten, men vad alla doktorer sagt till mig så är det till 99% corona en gång till. Så kan vara att vissa av oss klena bara är immuna typ 3-4 månader efter tillfrisknande.
Jag hade skiten i april. Jag gjorde inget test då, men har gjort antikroppstest en gång innan sommaren och en gång efter. Båda positiva.
Frugan blev rejält sjuk i somras. Hade flera av symtomen, men inget positivt på två coronatest.

Så jag tror att det finns chans/risk att du bara har haft det en gång, vilket absolut räcker. Jag hoppas i alla fall att det är så, så jag kan fortsätta att tro att det är mindre risk att jag får det en gång till. :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Tänkte jag skulle göra en liten koll..

Hur är allmänna inställningen till Tegnell och FHM:s strategi idag?

Tycker mig se fler och fler kritiska röster både här och där och läckta mail där det står att FHM trots förnekande och trots annan kommunikation utåt satsat på flockimmunitet.

Lägg därtill att man öppnar upp serviceboenden för besökare, öppnar upp för 300 pers i publiken mitt under ökande spridning för att sedan akutbromsa ett par veckor senare och sätta max 8 pers.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av TDHP »

Sett till hur det går för resten av världen som har gjort ganska annorlunda så tycker jag det går rätt ok för oss.
Jag har fortfarande klart förtroende för FHM.
Deras gissningar över pandemin tillhör fortfarande de mer kvalificerade i sammanhanget, att allt sen inte har gått som dom har gissat är ju som det är.

Sen är det väl inte FHM och definitivt inte Tegnell som har beslutat om lättnader, det är regeringen.
Fram till dessa åtgärder har man följt FHM´s rekommendationer, men sen blev det politik som i resten av världen.

Jag anser dock fortfarande att vi har gjort det mesta rätt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25844
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Jag stödjer också fortfarande FHM's linje.
OK att folk har tröttnat på att följa riktlinjerna, men det är ändå ingenting mot hur det är i länderna som kört total lock-down som första åtgärd.
Känns mest bara bra att man förändrar åtgärderna utefter innevarande läge, men inte kastar om totalt hit och dit som en del andra gör.
Senast redigerad av fieldflower den tor 19 nov 2020, 15:51, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

FHMs modelleringar verkar utgå från evidensbaserad fakta och väldigt lite politik, det tror jag är bra i längden.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Eagle Hazze skrev: tor 19 nov 2020, 15:15 FHMs modelleringar verkar utgå från evidensbaserad fakta och väldigt lite politik, det tror jag är bra i längden.
Läste någonstans där de gjorde gällande att det inte rör sig om särskilt "evidensbaserad fakta" utan snarare estimeringar, vilka slått helt fel.
T.ex. gällande flockimmunitet.
Tegnell uttalades sig i April om att han trodde vi skulle nåt flockimmunitet innan ett vaccin kommit ut.
Det ser inte direkt ut så för tillfället.
Dessutom är inte folk som haft skiten immun, inte särskilt länge i alla fall.
Svårt att nå flockimmunitet om man kan få skiten igen efter 3-4 månader.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev: tor 19 nov 2020, 18:07
Eagle Hazze skrev: tor 19 nov 2020, 15:15 FHMs modelleringar verkar utgå från evidensbaserad fakta och väldigt lite politik, det tror jag är bra i längden.
Läste någonstans där de gjorde gällande att det inte rör sig om särskilt "evidensbaserad fakta" utan snarare estimeringar, vilka slått helt fel.
T.ex. gällande flockimmunitet.
Tegnell uttalades sig i April om att han trodde vi skulle nåt flockimmunitet innan ett vaccin kommit ut.
Det ser inte direkt ut så för tillfället.
Dessutom är inte folk som haft skiten immun, inte särskilt länge i alla fall.
Svårt att nå flockimmunitet om man kan få skiten igen efter 3-4 månader.
Det är oerhört få som har blivit smittade två gånger.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Ok.

Alla hejjar alltså på Tegnell fortfarande.

Svenska strategin är att rädda ekonomin i första hand, inte liv.
Och genom att inte stänga utan bara rekommendera folk att inte handla, gå på gym osv så tror man att man slipper undan ansvar.

Sedan vetisjutton om kan säga att det går bra för Sverige.
Jag tyckte också det ett tag.
Senast jag kollade hade vi halkat av topp 10 ner till nummer 18 på listan över mest döda per capita.
Jag tycker det ändå är ett riktigt riktigt dåligt betyg för ett land som Sverige.

Och som sagt.
Öppna upp serviceboenden och öppna upp för mer publik samtidigt som smittan ökar?

Jag tror det kommer komma ett erkännande om misslyckande från Tegnell innan nästa sommar.
Fast han kommer inte använda ord som misslyckande... han kommer försöka släta över det och rycka på axlarna.
Det är trots allt han och regeringen som kommer få bära hundhuvudet om det brakar iväg ordentligt nu.
Det är deras ansvar hur många som än skriver och delar på Facebook att det är vi svenskar som har ansvaret.
Märker man 4-5 månader in i en pandemi att svenskarna är dumma i huvudet och inte följer rekommendationerna bör man byta strategi då vi uppenbarligen inte var mogna ansvaret...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25844
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Men det har ju inte funkat för länderna som har kört lock-down...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Jag säger inte att vi ska ha lockdown, jag säger att vår strategi inte verkar fungera så bra som så många verkar tycka att den gör.

Danmark, Finland och Norge har haft lockdowns, det är bara att kolla på deras siffror att de har gått bättre hela pandemin.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25844
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Så vad är lösningen då? Att inte ha folk i Italien när det bröt ut..?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av norton »

Jag är iaf övertygad om att sitter folk på FHM och i regeringen ... :shock: som kan det där bättre än ett gäng basister..........
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

Också typiskt Sverige.
Bara för att man är kritisk så MÅSTE man veta vad som skulle göras istället.

Den som har intellektet i behåll inser ju att det finns mycket man hade kunnat göra annorlunda.
Speciellt om man inte ville ha herd immunity som strategi, nu var det den linjen man gick på till en början trots att man nekade, vilket tydligen framkommit via läckta mail...
Men ang. Italien, det fanns ju jättemycket man kunde gjort med resenärerna när de kom hem från Italien, som man inte gjorde, eftersom man då ville ha en utbredd immunitet.
Men nu är det ju försent.

En viktig sak är ju att se till att restriktionerna hamnar där det verkligen behövs.
Folk har kunnat supa och festa under hela pandemin.
Gissa varför smittan spritts som mest bland unga på senare tid?

Servicehemmen skulle ha stängts tidigare, och inte öppnats mitt i ökande smittspridning.
Och ja, jag vet att personalen smittat också, det har varit ett flertal sådana fall i Hälsingland där personalen troligtvis är boven i dramat.

Skolorna är en annan sak.
Stänga skolor är inte bra.
Men ser man till hur det ser ut här i krokarna så är det just skolorna som är största problemet i dagsläget.
Gymnasiet i Edsbyn stänger ner i två veckor pga stora delar av personalen är sjuka av covid.
Ett flertal skolor i Bollnäs har covid bland personalen.

Men varför bryr jag mig ens.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

norton skrev: tor 19 nov 2020, 23:03 Jag är iaf övertygad om att sitter folk på FHM och i regeringen ... :shock: som kan det där bättre än ett gäng basister..........
FHM möjligtvis, men regeringen?
Knappast... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25844
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Typiskt dig:

"Vill bara göra en liten koll"

"Du är dum i huvudet som inte också är kritisk"

Du inbjuder inte direkt till en öppen och trevlig diskussion med den stilen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av Basare »

fieldflower skrev: fre 20 nov 2020, 07:24 Typiskt dig:

"Vill bara göra en liten koll"

"Du är dum i huvudet som inte också är kritisk"

Du inbjuder inte direkt till en öppen och trevlig diskussion med den stilen.
Haha, skönt att nåt är som det brukar i år iaf :D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25844
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

Basare skrev: fre 20 nov 2020, 17:32
fieldflower skrev: fre 20 nov 2020, 07:24 Typiskt dig:

"Vill bara göra en liten koll"

"Du är dum i huvudet som inte också är kritisk"

Du inbjuder inte direkt till en öppen och trevlig diskussion med den stilen.
Haha, skönt att nåt är som det brukar i år iaf :D
Same procedure as every year, James! :D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4033
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av AlbinH »

Det allra fånigastemedi diskussionen är att vi aldrig får veta hur det skulle ha gått om vi gjort B istället för A.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25844
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev: fre 20 nov 2020, 20:18 Det allra fånigastemedi diskussionen är att vi aldrig får veta hur det skulle ha gått om vi gjort B istället för A.
Exakt. Bara att hålla i och köra på liksom...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Corona - vad ser vi i spåkulan?

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev: fre 20 nov 2020, 07:24 Typiskt dig:

"Vill bara göra en liten koll"

"Du är dum i huvudet som inte också är kritisk"

Du inbjuder inte direkt till en öppen och trevlig diskussion med den stilen.
Konstigt sammanfattande.
Jag vet ju inte själv riktigt vart jag står förutom att jag, och de flesta inkl många Tegnell-fans och Tegnell själv dessutom, insett att det finns saker man kunnat göra annorlunda och många grejer är saker som kritiker talat om INNAN fullbordat faktum bevisat att det hade varit en bra grej att satsa på.

Det är lätt att sitta på majoritetens sida, jag gissar att man inte är lika medveten om hur tugget går i alla dessa diskussioner.
I alla dessa trådar på FB och liknande så är det precis tvärtom att de som ifrågasätter och är kritiska, är de som är dumma i huvudet.
Och just det här med "Berätta vad som är lösningen då?" är något som återkommer varenda gång.
Om alla som ifrågasätter eller är kritiska måste ha den perfekta lösningen på allt innan de öppnar munnen, vilket slags Sverige skulle vi ha då om enbart Tegnell får höras?
Som det varit i år har ju inte ens personer med samma kunskaper och utbildning kunnat yttra sig utan att bli idiotförklarade, ofta av personer som inte har en aning själva om epidemiologi som trots det VET att Tegnell har rätt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar