Dags att PrataMust.se

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av blackparkas »

Är det sackarin i Zeunerts och inte socker?

Vore ju fantastiskt, isf så blir det enbart Zeunerts året runt framöver!
Dricker så mycket läsk och Red Bull och haft bekymmer med bukspottskörteln.. Känns som att sackarin är the shit då kanske! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av broder blues »

jag tror på konstnadsargumentet...
även om malt är billigt så blir allt pengar när vi snackar seriösa bryggvolymer.
Svagdricka var från början antagligen bara tredje lakningen av ölmäsken (där den första avtappningen gav ett starkt öl för tex fest o jul, den andra ett vardagsöl för vuxna). Om man senare var en renodlad svagdrickstillverkare så behövde man en vört som hade tillräckligt låga halter av maltos etc för att ge rätt (låg) alkoholnivå så kan man spä med vatten eller ha mindre mängd malt.. men svårare att få en dryck som inte känns o-söt eller tunn.. sackaros skulle kunna ha vart ett sätt att kompensera för detta.
på forum.humle.se finns det en del bryggare som försöker rekonstruera gammaldags svagdricka med ölbryggningsmetoder och jag vet att den del använder sackaros etc.. borde bläddra lite där igen ang syftet med sackarosen.. minns helt enkelt inte.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av broder blues »

... jo julmust är ju mer läsk än öl, men det är maltbaserat till viss del, så iaf.. :-)
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Eagle Hazze »

Intressant läsning om hur de tillverkade musten förr, en liten anmärkning. Sackaros och Sackarin är två helt skilda ämnen.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av broder blues »

nah de va nog mer svagdrickan som tillverkades så.. men jag spånade lite om tanken med tillsättning av sackaros..

Den svenska mustens "fader" Roberts har lite historia.. gissar att must görs som läsk görs mest.. men must är delvis maltbaserad och så vidare och så vidare

http://www.roberts.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Eagle Hazze »

Du har helt rätt, sackarin är alltid en ingrediens i svagdricka och troligtvis mycket sällan i julmust.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Bullen »

Råkade hälla i mig 4st zeunerts....så det är nog ett rätt gott betyg ändå. Inte så sötsliskig som andra sorter. Fast jag gillar faktiskt apotekarnes också ;)
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av John_D »

Bullen skrev:Råkade hälla i mig 4st zeunerts....så det är nog ett rätt gott betyg ändå. Inte så sötsliskig som andra sorter. Fast jag gillar faktiskt apotekarnes också ;)

Jag utgår från Apotekarnes när det gäller smak. Smakar musten bättre än Apotekarnes så är den gokänd och hittills är det bara Zeunerts som lyckats med att vara bättre :)

Testade Herrljugna Ciders julmust och den var bara blaskig. Nygårdas lagrade tycker jag saknar botten som en dålig förstärkare.
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av blackparkas »

Vasas Specialmust är den enda drickbara utöver Zeunerts, men den är väldigt söt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av blackparkas »

Bild

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Eagle Hazze »

Fram till 70- talet och möjligen längre så fanns det i Jönköping en typ av svagdricka på klassisk flerliters flaska som hette bastudricka, jag har för mig att de även till jul tillverkade en must, även den på flerliters och som svagdrickan en väldigt låg kolsyra. Jag antar att den inte längre existerar.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:48
Ort: Köping

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Blackfingers »

Bild

Måste säga att den här var väldigt mysig. Mild och lagom söt. Vet inte vart den finns, sambon köpte den på Dollarstore i Arboga.

Snygg flaska annars.

- Sänk basen, den hörs. (citattavla på en studio)
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av blackparkas »

Hm... Är fundersam om jag trots allt fick tag på en sån där för nåt år sedan, också på Dollar Store vill jag minnas.
Kommer dock inte ihåg hur den smakade!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5342
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Eagle Hazze »

Dollar store har den och även Zeunerts, jag var där för fem minuter sedan i Eksjö.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Peavey Dude »

Jag är inte så petig, all must går att göra tomtegrogg på så..
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av John_D »

Igår införskaffades en stycket Apotekarnes års julmust. Skall öppnas på Aftonen så jag väntar med spänning på att se hur den blir :)
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Hågge »

Mmmmm!! Hittade och köpte några flarror Zeunerts igår, mycket god med en kraftig eftersmak av kakao. Bästa musten helt klart :tummenupp:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av blackparkas »

John_D skrev:Igår införskaffades en stycket Apotekarnes års julmust. Skall öppnas på Aftonen så jag väntar med spänning på att se hur den blir :)

Tyvärr är det den äckligaste julmusten som nått min mun...
VEDERVÄRDIG!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av John_D »

blackparkas skrev:
John_D skrev:Igår införskaffades en stycket Apotekarnes års julmust. Skall öppnas på Aftonen så jag väntar med spänning på att se hur den blir :)

Tyvärr är det den äckligaste julmusten som nått min mun...
VEDERVÄRDIG!!!

Illa!

JAg får se till att det finns en massa Zeunerts att dölja smaken med då ;)
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+
Inlägg: 2352
Blev medlem: ons 17 mar 2010, 15:06
Ort: Lindesberg

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av jimbeam »

blackparkas skrev:
John_D skrev:Igår införskaffades en stycket Apotekarnes års julmust. Skall öppnas på Aftonen så jag väntar med spänning på att se hur den blir :)

Tyvärr är det den äckligaste julmusten som nått min mun...
VEDERVÄRDIG!!!

Nej den var inte god..
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Hellish »

Bullen skrev:Råkade hälla i mig 4st zeunerts....så det är nog ett rätt gott betyg ändå. Inte så sötsliskig som andra sorter. Fast jag gillar faktiskt apotekarnes också ;)
Ett hett tips är att köpa en till låda som du ställer undan någonstans svalt och mörkt tills nästa jul. DÅ ska du få smaka på smarrig must. :)
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av maxend00d »

Jag kan berätta att jag har för fjärde året i rad dratt ihop ett blindtest på julmust. 14 sorter konkurrerade om äran, och åtta julmust-lovers/experter gav domen. När man ser etiketten på flaskan man dricker från är det lätt att inbilla sig att till exempel Apotekarnes är bäst (eller vilken ens favorit nu kan tänkas vara), men när det är blindtest går man enbart på smaken och då blir det andra bullar. Apotekarnes hamnade i år igen någonstans i mitten, trots att flera i testpanelen påstår att apotekarens är den bästa (innan blindtestet alltså). Första platsen gick åt Nyckel-bryggeriers "Julmust från Norrland", den som synes på bild några posts ovanför. Andra plats gick åt Zeunerts, min favorit.
Jag skulle rekommendera er att köpa Zeunerts om ni vill ha något lite extra, men om ni vill ha den godaste "standard-musten" så är det "Julmust från Norrland" som gäller!
Och just det ja, på sista plats, som alla i testpanelen gav betyget 1 av 5, kom Naturfrisks ekologiska julmust. Fy!! Den smakar inte julmust, men om man vill ha äcklig rödbets-dricka så är det den man ska välja!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av Phear »

Det roliga är ju (har säkert nämnts tidigare i tråden men jag orkar inte läsa allt) att det bara finns ett recept på julmust som mig veterligen alla bryggerier köper färdigt. Receptet är skithemligt, och jag minns inte om det var en eller två personer som vet exakt vad det innehåller... Och ända så olika smaker på must.
Pratade om det på Guttsta bryggeri utanför Köping för några år sen och de sa att en del spär ut mer, använder olika sorters sötning, mm.
För några år sen tyckte jag Guttstas must var bäst av de jag smakat, men efter de byte till flytande socker blev inte smaken inte lika bra...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av blackparkas »

Drack Moras Must ikväll och den var väl helt ok, men ganska... neutral.
Fortfarande bättre och mycket fräschare än de vanliga mustarna, men, lite slät.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Re: Dags att PrataMust.se

Inlägg av John_D »

Missade att korka upp Apotekarnes årsmust i går. Men tänkte förstöra Nyåraftonen med den då jag ändå är ensam då :D
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Skriv svar