Elektrisk bil

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Henko »

kmo skrev:Om tre år när det nog byts igen kanske det är moget för el fullt ut, eller kanske sex.
Hoppas att du får komma till nån gång innan dess.
P-basar
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5439
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Ser endel Model S nu på vägarna. Teslas showroom /verkstad ligger nästgårds också. Inte ofta jag har GAS på ett fordon, men det är bara att hoppas att 3 kommer snart.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4026
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Elektrisk bil

Inlägg av AlbinH »

Jag har haft det utsökta nöjet att få vara passagerare i en 750 hästars Tesla.

Det var det absolut häftigaste - djävligaste - mest imponerande jag varit med om. Punkt. :vinkar: :nickar: :!:

"Eye-ball-flattening- acceleration var tidigare bara ett uttryck. Nu vet jag vad de menar. Jag har haft det fantastiska nöjet att få åka med professionella piloter i en hel del synnerligen exotiska bilar och även i full-race-bilar men ett stoppljus-GP i en Tesla slår det mesta.

Track wise är väl inte Teslan något särskilt men i vardagstrafiken är den oslagbar. Prata om Q-ship!!''

Om man kan tillverka o sälja ett sådant monster kan man självklart sälja Corolla- Golf-Fiesta varianter till sådana konsumenter som jag själv t ex.
Baschaufförer alltså... :playing: :D

Välkommen el-bil!!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Om bara några år tror jag att bilar med förbränningsmotor kommer att vara osäljbara
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Elektrisk bil

Inlägg av peter_s »

midlifecrisis skrev:Om bara några år tror jag att bilar med förbränningsmotor kommer att vara osäljbara
Jag hoppas att du har rätt!
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

peter_s skrev:
midlifecrisis skrev:Om bara några år tror jag att bilar med förbränningsmotor kommer att vara osäljbara
Jag hoppas att du har rätt!
Det gäller att få ned batterikostnaden och öka kapaciteten. Klarar man bara det så tror jag det är oundvikligt.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25808
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

midlifecrisis skrev:
peter_s skrev:
midlifecrisis skrev:Om bara några år tror jag att bilar med förbränningsmotor kommer att vara osäljbara
Jag hoppas att du har rätt!
Det gäller att få ned batterikostnaden och öka kapaciteten. Klarar man bara det så tror jag det är oundvikligt.
Laddningsmöjligheterna behöver väl ökas också, men det följer rätt snabbt efter om batterikostnad och kapacitet hamnar on par med vanliga bilar.
Samtidigt blir det svårare och svårare att matcha förbränningsbilar i range - vår nya lilla Golf diesel kommer bortåt 120 mil på en tank...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

fieldflower skrev:
midlifecrisis skrev:
peter_s skrev:
midlifecrisis skrev:Om bara några år tror jag att bilar med förbränningsmotor kommer att vara osäljbara
Jag hoppas att du har rätt!
Det gäller att få ned batterikostnaden och öka kapaciteten. Klarar man bara det så tror jag det är oundvikligt.
Laddningsmöjligheterna behöver väl ökas också, men det följer rätt snabbt efter om batterikostnad och kapacitet hamnar on par med vanliga bilar.
Samtidigt blir det svårare och svårare att matcha förbränningsbilar i range - vår nya lilla Golf diesel kommer bortåt 120 mil på en tank...
Jag tror att man börjar nå övre gränsen för range med förbränningsmotorer. Som i exemplet du nämnde. Forskning och utveckling kring batterier har knappt börjat. Läste nyligen om en lagringsform med ca 2000x högre kapacitet än LiPos.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5439
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Underbar liten överraskning för systern som aldrig hört talas om en Tesla.

[youtube]http://m.youtube.com/watch?v=rPyFiM26SQ4[/youtube]
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5439
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

fieldflower skrev:
midlifecrisis skrev:
peter_s skrev:
midlifecrisis skrev:Om bara några år tror jag att bilar med förbränningsmotor kommer att vara osäljbara
Jag hoppas att du har rätt!
Det gäller att få ned batterikostnaden och öka kapaciteten. Klarar man bara det så tror jag det är oundvikligt.
Laddningsmöjligheterna behöver väl ökas också, men det följer rätt snabbt efter om batterikostnad och kapacitet hamnar on par med vanliga bilar.
Samtidigt blir det svårare och svårare att matcha förbränningsbilar i range - vår nya lilla Golf diesel kommer bortåt 120 mil på en tank...
Jag har aldrig behövt åka mer än typ 40 mil innan jag vill sträcka på benen och äta lunch. Så för mig så är 120 mil i räckvidd helt överflödigt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av magnusb »

Intressant att fundera kring hur vi ska producera all el bara.
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

magnusb skrev:Intressant att fundera kring hur vi ska producera all el bara.
"The great fusion reactor in the sky". Man börjar uppnå en sådan verkningsgrad på solceller att de fungerar även på era breddgrader. Dessutom, en liter bensin ger tre gånger mer energi i ett modernt elkraftverk än i en bilmotor
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av magnusb »

midlifecrisis skrev:
magnusb skrev:Intressant att fundera kring hur vi ska producera all el bara.
"The great fusion reactor in the sky". Man börjar uppnå en sådan verkningsgrad på solceller att de fungerar även på era breddgrader. Dessutom, en liter bensin ger tre gånger mer energi i ett modernt elkraftverk än i en bilmotor
Ja och Elon Musk's egna solpanelsprojekt är ju högintressant!

IEA kom med en rapport där de spår att sol kan vara den främsta källan för elproduktion i världen 2050. Finns ju dock en hel del gällande tex miljöpåverkan/materialval som fortfarande behöver lösas.
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Grundström »

Har läst/hört någonstans.... Ta det med en nypa salt.

Om vi bytte ut alla fordon till EL skulle vi behöva öka elproduktionen med 5%. Låter inte som något omöjligt uppdrag tycker jag.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
//Emil
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av magnusb »

Grundström skrev:Har läst/hört någonstans.... Ta det med en nypa salt.

Om vi bytte ut alla fordon till EL skulle vi behöva öka elproduktionen med 5%. Låter inte som något omöjligt uppdrag tycker jag.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Ingen koll där, men är nog ingen större grej att boosta upp. Utmaningen är väl snarare att bygga system som ger en miljösäkert hållbar samt driftsäker energitillgång året runt samt klarar av när folk laddar samtidigt.

I Estland just nu motsvarar en Tesla Model S ett koldioxidutsläpp på 250 gram per kilometer – det är mer än en 560-hästars BMW M5.

Så att vi måste göra en omställning globalt även på energiproduktionssidan hänger verkligen ihop med elbilarnas framtid.
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5439
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Jag har löst en forskningsrapport från en doktorand på SLU som visade att vi behöver öka el produktionen med ungefär 12% för att klara persontransport behovet i Sverige om vi bytte helt till elbilar. Med tanke på att vindkraft går från under 1% till 8% på bara tio år, [1] så borde det inte vara en utmaning.

[1] https://bjelkeman.wordpress.com/2015/04 ... weden-par/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av magnusb »

bjelkeman skrev:Jag har löst en forskningsrapport från en doktorand på SLU som visade att vi behöver öka el produktionen med ungefär 12% för att klara persontransport behovet i Sverige om vi bytte helt till elbilar. Med tanke på att vindkraft går från under 1% till 8% på bara tio år, [1] så borde det inte vara en utmaning.

[1] https://bjelkeman.wordpress.com/2015/04 ... weden-par/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sverige är ju också ett ypperligt land att kunna göra bytet till elbilar rent utsläppsmässigt då vår elproduktion sker främst med hjälp av vatten-, vind- och kärnkraft idag.

Sen är ju grejen att man måste förutom att titta/räkna på det totala energibehovet även räkna på vilka tider på dygnet när folk laddar bilen. Vid vissa peakar idag får tex importera "smutsigare" el från utlandet. Vindkraftverk tex har ju den logiska egenheten att de bara producerar då det blåser.
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25808
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:
fieldflower skrev:
midlifecrisis skrev:
peter_s skrev:
midlifecrisis skrev:Om bara några år tror jag att bilar med förbränningsmotor kommer att vara osäljbara
Jag hoppas att du har rätt!
Det gäller att få ned batterikostnaden och öka kapaciteten. Klarar man bara det så tror jag det är oundvikligt.
Laddningsmöjligheterna behöver väl ökas också, men det följer rätt snabbt efter om batterikostnad och kapacitet hamnar on par med vanliga bilar.
Samtidigt blir det svårare och svårare att matcha förbränningsbilar i range - vår nya lilla Golf diesel kommer bortåt 120 mil på en tank...
Jag har aldrig behövt åka mer än typ 40 mil innan jag vill sträcka på benen och äta lunch. Så för mig så är 120 mil i räckvidd helt överflödigt.
Körde 65 mer eller mindre i sträck i somras. Det är inte ofta, men det händer.
Resande säljare/etc kan jag tänka mig kan bränna av en drös mil på en dag.

Visst behöver man stanna då och då, men det handlar inte om 2-timmars lyxluncher utan om snabba stopp & go. Frågan är om laddningen då går snabbt nog för att det inte skall kännas som ett problem. Det går väl snabbt upp till 80% laddning, men hur långt komemr man då innan man MÅSTE stanna igen.

Jag är inte skeptisk, tvärt om.
Det är bara de delarna som jag anser behöver lösas innan elbil blir en fullgod ersättare.
Egentligen är range det minsta problemet, om man kan lösa laddningssnabbheten.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5439
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Om alla bilar byttes till elbilar skulle det gå åt 11 TWh el, drygt 7% av Sveriges elproduktion. Vårt elöverskott är redan i dag större än så. Staten skulle förlora 22 miljarder kronor i bränsleskatter, som de dock skulle kunna kompensera med en kilometerskatt på 40 öre. För privatbilisten skulle det ändå innebära en drivmedelsbesparning på ca 5 kronor per mil. Och om alla Sveriges personbilar byttes till elbilar skulle Sveriges totala CO2 utsläpp minska med 10 miljoner ton, dvs 19%.
Detta är en rolig artikel i sammanhanget: http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

Det trista med elbilen är att den dödade mitt bilintresse. Känner lika mycket inför bilar som inför tex en mikrovågsugn. Apple klockan gjorde samma sak med klockintresset. Bra eller dåligt? Vet inte.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25808
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

Borde gå att återuppväcka ett bilintresse.
Det är ju så himla olika koncept.

Såg första Tesla-taxin idag.
Kändes inte som en idealisk bilmodell för taxi mtp laddningstider, eller tänker jag fel...?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

fieldflower skrev:Borde gå att återuppväcka ett bilintresse.
Det är ju så himla olika koncept.

Såg första Tesla-taxin idag.
Kändes inte som en idealisk bilmodell för taxi mtp laddningstider, eller tänker jag fel...?
Låter som en bra ide för stadsbruk. Ju långsammare man kör desto längre blir räckvidden. När jag ligger i köer går den momentana räckvidden långt över 100 mil.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25808
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk bil

Inlägg av fieldflower »

midlifecrisis skrev:
fieldflower skrev:Borde gå att återuppväcka ett bilintresse.
Det är ju så himla olika koncept.

Såg första Tesla-taxin idag.
Kändes inte som en idealisk bilmodell för taxi mtp laddningstider, eller tänker jag fel...?
Låter som en bra ide för stadsbruk. Ju långsammare man kör desto längre blir räckvidden. När jag ligger i köer går den momentana räckvidden långt över 100 mil.
Jag såg den dock utåt Kungsängen, dvs 3 mil från stan.
Som taxi måste man väl räkna med ett normalt aktionsområde mellan Arlanda och Haningen, så stadsdelen blandas ju oundvikligen upp med en massa lite längre sträckor.

Det kan ju dock ha varit något slags VIP-taxi, typ limo-service, och då är det såklart pluspoäng med Tesla.

Sen kanske man kan leva med att bilen står still en lite längre stund för laddning om varje tank kostar en tia eller vad det nu kan bli...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Elektrisk bil

Inlägg av midlifecrisis »

fieldflower skrev:
midlifecrisis skrev:
fieldflower skrev:Borde gå att återuppväcka ett bilintresse.
Det är ju så himla olika koncept.

Såg första Tesla-taxin idag.
Kändes inte som en idealisk bilmodell för taxi mtp laddningstider, eller tänker jag fel...?
Låter som en bra ide för stadsbruk. Ju långsammare man kör desto längre blir räckvidden. När jag ligger i köer går den momentana räckvidden långt över 100 mil.
Jag såg den dock utåt Kungsängen, dvs 3 mil från stan.
Som taxi måste man väl räkna med ett normalt aktionsområde mellan Arlanda och Haningen, så stadsdelen blandas ju oundvikligen upp med en massa lite längre sträckor.

Det kan ju dock ha varit något slags VIP-taxi, typ limo-service, och då är det såklart pluspoäng med Tesla.

Sen kanske man kan leva med att bilen står still en lite längre stund för laddning om varje tank kostar en tia eller vad det nu kan bli...
Håller med om att för långkörning kan det bli lite opraktiskt. Men håller man en hastighet finns det mer än 50 mil i "tanken". Och tankar man från en supercharger är drivmedelskostnaden noll.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5439
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elektrisk bil

Inlägg av bjelkeman »

Så dåligt kan det inte vara. 150+ taxi jobbar från Amsterdams flygplats Schiphol. http://cleantechnica.com/2014/10/21/ams ... sla-taxis/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar