Re: Elektrisk bil
Postat: ons 13 maj 2015, 07:30
Hoppas att du får komma till nån gång innan dess.kmo skrev:Om tre år när det nog byts igen kanske det är moget för el fullt ut, eller kanske sex.
Hoppas att du får komma till nån gång innan dess.kmo skrev:Om tre år när det nog byts igen kanske det är moget för el fullt ut, eller kanske sex.
Jag hoppas att du har rätt!midlifecrisis skrev:Om bara några år tror jag att bilar med förbränningsmotor kommer att vara osäljbara
Det gäller att få ned batterikostnaden och öka kapaciteten. Klarar man bara det så tror jag det är oundvikligt.peter_s skrev:Jag hoppas att du har rätt!midlifecrisis skrev:Om bara några år tror jag att bilar med förbränningsmotor kommer att vara osäljbara
Laddningsmöjligheterna behöver väl ökas också, men det följer rätt snabbt efter om batterikostnad och kapacitet hamnar on par med vanliga bilar.midlifecrisis skrev:Det gäller att få ned batterikostnaden och öka kapaciteten. Klarar man bara det så tror jag det är oundvikligt.peter_s skrev:Jag hoppas att du har rätt!midlifecrisis skrev:Om bara några år tror jag att bilar med förbränningsmotor kommer att vara osäljbara
Jag tror att man börjar nå övre gränsen för range med förbränningsmotorer. Som i exemplet du nämnde. Forskning och utveckling kring batterier har knappt börjat. Läste nyligen om en lagringsform med ca 2000x högre kapacitet än LiPos.fieldflower skrev:Laddningsmöjligheterna behöver väl ökas också, men det följer rätt snabbt efter om batterikostnad och kapacitet hamnar on par med vanliga bilar.midlifecrisis skrev:Det gäller att få ned batterikostnaden och öka kapaciteten. Klarar man bara det så tror jag det är oundvikligt.peter_s skrev:Jag hoppas att du har rätt!midlifecrisis skrev:Om bara några år tror jag att bilar med förbränningsmotor kommer att vara osäljbara
Samtidigt blir det svårare och svårare att matcha förbränningsbilar i range - vår nya lilla Golf diesel kommer bortåt 120 mil på en tank...
Jag har aldrig behövt åka mer än typ 40 mil innan jag vill sträcka på benen och äta lunch. Så för mig så är 120 mil i räckvidd helt överflödigt.fieldflower skrev:Laddningsmöjligheterna behöver väl ökas också, men det följer rätt snabbt efter om batterikostnad och kapacitet hamnar on par med vanliga bilar.midlifecrisis skrev:Det gäller att få ned batterikostnaden och öka kapaciteten. Klarar man bara det så tror jag det är oundvikligt.peter_s skrev:Jag hoppas att du har rätt!midlifecrisis skrev:Om bara några år tror jag att bilar med förbränningsmotor kommer att vara osäljbara
Samtidigt blir det svårare och svårare att matcha förbränningsbilar i range - vår nya lilla Golf diesel kommer bortåt 120 mil på en tank...
"The great fusion reactor in the sky". Man börjar uppnå en sådan verkningsgrad på solceller att de fungerar även på era breddgrader. Dessutom, en liter bensin ger tre gånger mer energi i ett modernt elkraftverk än i en bilmotormagnusb skrev:Intressant att fundera kring hur vi ska producera all el bara.
Ja och Elon Musk's egna solpanelsprojekt är ju högintressant!midlifecrisis skrev:"The great fusion reactor in the sky". Man börjar uppnå en sådan verkningsgrad på solceller att de fungerar även på era breddgrader. Dessutom, en liter bensin ger tre gånger mer energi i ett modernt elkraftverk än i en bilmotormagnusb skrev:Intressant att fundera kring hur vi ska producera all el bara.
Ingen koll där, men är nog ingen större grej att boosta upp. Utmaningen är väl snarare att bygga system som ger en miljösäkert hållbar samt driftsäker energitillgång året runt samt klarar av när folk laddar samtidigt.Grundström skrev:Har läst/hört någonstans.... Ta det med en nypa salt.
Om vi bytte ut alla fordon till EL skulle vi behöva öka elproduktionen med 5%. Låter inte som något omöjligt uppdrag tycker jag.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Sverige är ju också ett ypperligt land att kunna göra bytet till elbilar rent utsläppsmässigt då vår elproduktion sker främst med hjälp av vatten-, vind- och kärnkraft idag.bjelkeman skrev:Jag har löst en forskningsrapport från en doktorand på SLU som visade att vi behöver öka el produktionen med ungefär 12% för att klara persontransport behovet i Sverige om vi bytte helt till elbilar. Med tanke på att vindkraft går från under 1% till 8% på bara tio år, [1] så borde det inte vara en utmaning.
[1] https://bjelkeman.wordpress.com/2015/04 ... weden-par/" onclick="window.open(this.href);return false;
Körde 65 mer eller mindre i sträck i somras. Det är inte ofta, men det händer.bjelkeman skrev:Jag har aldrig behövt åka mer än typ 40 mil innan jag vill sträcka på benen och äta lunch. Så för mig så är 120 mil i räckvidd helt överflödigt.fieldflower skrev:Laddningsmöjligheterna behöver väl ökas också, men det följer rätt snabbt efter om batterikostnad och kapacitet hamnar on par med vanliga bilar.midlifecrisis skrev:Det gäller att få ned batterikostnaden och öka kapaciteten. Klarar man bara det så tror jag det är oundvikligt.peter_s skrev:Jag hoppas att du har rätt!midlifecrisis skrev:Om bara några år tror jag att bilar med förbränningsmotor kommer att vara osäljbara
Samtidigt blir det svårare och svårare att matcha förbränningsbilar i range - vår nya lilla Golf diesel kommer bortåt 120 mil på en tank...
Detta är en rolig artikel i sammanhanget: http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/" onclick="window.open(this.href);return false;Om alla bilar byttes till elbilar skulle det gå åt 11 TWh el, drygt 7% av Sveriges elproduktion. Vårt elöverskott är redan i dag större än så. Staten skulle förlora 22 miljarder kronor i bränsleskatter, som de dock skulle kunna kompensera med en kilometerskatt på 40 öre. För privatbilisten skulle det ändå innebära en drivmedelsbesparning på ca 5 kronor per mil. Och om alla Sveriges personbilar byttes till elbilar skulle Sveriges totala CO2 utsläpp minska med 10 miljoner ton, dvs 19%.
Låter som en bra ide för stadsbruk. Ju långsammare man kör desto längre blir räckvidden. När jag ligger i köer går den momentana räckvidden långt över 100 mil.fieldflower skrev:Borde gå att återuppväcka ett bilintresse.
Det är ju så himla olika koncept.
Såg första Tesla-taxin idag.
Kändes inte som en idealisk bilmodell för taxi mtp laddningstider, eller tänker jag fel...?
Jag såg den dock utåt Kungsängen, dvs 3 mil från stan.midlifecrisis skrev:Låter som en bra ide för stadsbruk. Ju långsammare man kör desto längre blir räckvidden. När jag ligger i köer går den momentana räckvidden långt över 100 mil.fieldflower skrev:Borde gå att återuppväcka ett bilintresse.
Det är ju så himla olika koncept.
Såg första Tesla-taxin idag.
Kändes inte som en idealisk bilmodell för taxi mtp laddningstider, eller tänker jag fel...?
Håller med om att för långkörning kan det bli lite opraktiskt. Men håller man en hastighet finns det mer än 50 mil i "tanken". Och tankar man från en supercharger är drivmedelskostnaden noll.fieldflower skrev:Jag såg den dock utåt Kungsängen, dvs 3 mil från stan.midlifecrisis skrev:Låter som en bra ide för stadsbruk. Ju långsammare man kör desto längre blir räckvidden. När jag ligger i köer går den momentana räckvidden långt över 100 mil.fieldflower skrev:Borde gå att återuppväcka ett bilintresse.
Det är ju så himla olika koncept.
Såg första Tesla-taxin idag.
Kändes inte som en idealisk bilmodell för taxi mtp laddningstider, eller tänker jag fel...?
Som taxi måste man väl räkna med ett normalt aktionsområde mellan Arlanda och Haningen, så stadsdelen blandas ju oundvikligen upp med en massa lite längre sträckor.
Det kan ju dock ha varit något slags VIP-taxi, typ limo-service, och då är det såklart pluspoäng med Tesla.
Sen kanske man kan leva med att bilen står still en lite längre stund för laddning om varje tank kostar en tia eller vad det nu kan bli...