Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
gäst

Inlägg av gäst »

Svensson skrev:
Johannes skrev:
Har dessutom fått långtidslåna ett Canon 24-105/4L IS av en polare.
Fotovärldens motsvarighet till fattiga musiker.
Jag skall köpa ett "fin-objektiv" så småningom men bara ett. Mitt färska fotointresse skall inte få förvandlas till ännu ett köp-missbruk som ruinerar hela privatekonomin (jag syftar på basköpshysterin) så ett schysst objektiv får räcka.

Perfekt att låna ett bra objektiv en längre tid, då fattar jag ju om jag tycker det är värt pengarna och om jag skall köpa ett. Nu kan jag ju A/B-testa detta med kit-objektivet och få en bra uppfattning om huruvida jag behöver ett objektiv i den prisklassen eller ej. Jag kanske inte ens ser skillnad på bilderna från de två objektiven och i så fall så finns det ju ingen anledning att betala massa pengar för ett eget, icke-lånat.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag har lite udda utrustning. Massa manuella objektiv till en modern digital systemkamera. Ganska roligt, men lite svårjobbat.

• Nikon D200
• Nikkor 35/1,4 AI-S
• Nikkor 35/2 AI
• Nikkor 50/2 AI
• Nikkor 105/1,8 AI-S
• Nikkor 200/4 AI
• Tokina 12-24/4 (som är mitt enda autofokusobjektiv)
• Mattskiva med snittbild, vilket jag kan rekommendera för manuella objektiv!

Och så väntar jag på ett Nikkor 55/1,2 av äldre modell som borde komma i dagarna. 35/2 och 50/2 är till salu.
Till dags dato har jag ägt 24 objektiv. :shock: Jag har väl testat och lånat ungefär lika många till.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Makten skrev:Jag har lite udda utrustning. Massa manuella objektiv till en modern digital systemkamera. Ganska roligt, men lite svårjobbat.
Ja, det brukar kunna finnas en hel del guldklimpar bland de gamla manuella objektiven. Jag har dålig koll på Nikons gamla, men jag vet att det finns en del grym gammal optik inom Minolta-systemet. Jag hade en Konica Minolta Dynax 7D förut, så jag har hängt en del på de forumen =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Inlägg av guitarowner »

Jag kände också för att rota fram mina kameraprylar :) :)

Nikon D70S kamerahus
Nikon AF Nikkor 50mm 1:1.8

Nikon EM kamerahus
Tamron 135mm 1:2.5
Tokina 500m spegeltele 1:8
Tokina AT-X 24-40mm 1:2.8

Fördelen är att jag kan använda alla de manuella objektiven
till D70S.

Köpte D70S med Nikkor 50mm av en kompis för dryga året sedan.
Fotar inte lika kreativt med digitalkameran som jag gjorde när jag
hade en manuell systemkamera.
gäst

Inlägg av gäst »

Canon EF-S 17-55 F2.8 IS USM.
Vad tycker expertisen om detta objektiv?
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Johannes skrev:Canon EF-S 17-55 F2.8 IS USM.
Vad tycker expertisen om detta objektiv?
Har aldrig testat det själv, men det verkar vara en schysst optik enligt vad tester och folk säger. Bländare 2.8 är ju alltid bra, och likaså IS.

Här har du lite tester att plöja igenom =)

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... le=17-55is

http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx

http://www.photozone.de/Reviews/Canon%2 ... rt--review
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Makten, har du koll på om man kan kolla totala antalet exponeringar på d200:an??
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:Makten, har du koll på om man kan kolla totala antalet exponeringar på d200:an??
Jag tror man måste ha något särskilt program för det. Möjligen kan man se det i Nikons egna programvaror, men dem rör jag helst inte, hehe. Sök på fotosidan så hittar du nog något.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Makten skrev:
macahan skrev:Makten, har du koll på om man kan kolla totala antalet exponeringar på d200:an??
Jag tror man måste ha något särskilt program för det. Möjligen kan man se det i Nikons egna programvaror, men dem rör jag helst inte, hehe. Sök på fotosidan så hittar du nog något.
opanda iexif kunde man använda visade det sig.. :D
gäst

Inlägg av gäst »

Makten, var har dina bilder tagit vägen? Det är röda kryss överallt.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Makten, var har dina bilder tagit vägen? Det är röda kryss överallt.
Jag rensar bort gammalt skräp på Photobucket-kontot, så det som jag inte vill ha kvar försvinner. Sen ligger Photobucket nere ibland också.

Tillägg: Förresten tror jag att det där Canon 17-55 IS är skitbra. Bildstabilisering i kombination med ganska hög ljusstyrka är inte dumt!
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Johannes skrev:Makten, var har dina bilder tagit vägen? Det är röda kryss överallt.
Jag rensar bort gammalt skräp på Photobucket-kontot, så det som jag inte vill ha kvar försvinner. Sen ligger Photobucket nere ibland också.

Tillägg: Förresten tror jag att det där Canon 17-55 IS är skitbra. Bildstabilisering i kombination med ganska hög ljusstyrka är inte dumt!
Ok!

Tror också det objektivet är bra, jag gillar att fota inomhus i skum belysning. Dock ganska dyrt för en glad nybörjaramatör.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Tror också det objektivet är bra, jag gillar att fota inomhus i skum belysning. Dock ganska dyrt för en glad nybörjaramatör.
Jo, något. Du kan ju fundera lite på möjligheten att köpa ett riktigt ljusstarkt fast objektiv och ha en enklare zoom som komplement annars. Plåtar du mycket inomhus så kanske en rejäl vidvinkelzoom är roligare än en normalzoom förresten, och en sådan behöver inte vara särskilt ljusstark.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Fredrik i studion
Bild

Stockholm i februari. Ingen vinter i sikte i år heller.
Bild

Färg verkar gå hem här så jag smetade på lite.
Bild
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

Indigo skrev:På tal om prylar förresten, det kanske kan vara lite lagom prylnördigt att nämna vad vi har för "fotorigg" i den här tråden. Det verkar ju ändå florera ett gäng fotografer på forumet. Här är mina grejer:

Canon EOS 30D

Canon EF 16-35mm f/2.8L USM
Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
Canon EF 50mm f/1.8 II
Sigma EX 10-20/4-5,6 EX DC HSM

Sigma EF-500 DG Super II
Hejhopp!

Mina pryttlar som är i bruk (har en hög med skrot också):

Nikon D70
Nikon D300

Sigma 20mm 1.8 EX DG
Nikkor 50mm 1.8 AF
Nikkor 85mm 1.8 AF
Nikkor 105mm 2.0 AF
Nikkor 18-70 3.5-4.5 AF-S DX
Nikkor 70-300 4.5-5.6 AF-S
Nikkor 24-70 2.8 AF-S
Sigma 70-200 2.8 HSM

SB-600 x2
SB-800
Softboxar och paraplyer
Kolfiberstativ och monostand

Jag plåtar huvudsakligen musik, konserter och promobilder, utomhus helst, men ibland i studio. Konserter sker på plats. :P
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Fina bilder Johannes!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
gäst

Inlägg av gäst »

Tack!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jättefint, Johannes!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Själv har jag:

en Nikon D80 med kitobjektivet 18-55
SD Ultra II 2.0 GB

Vill dock väldigt gärna ha ett Nikkor 18-200 objektiv med skakreducerare
eller ett fisheye..

Men men, jag tycker spela bas är så mycket roligare så jag kanske sparar ihop till ett nytt objektiv nästa gång, just nu sparar jag till en Fender. :)
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Oj, vad långt ner denna eminenta tråd hade hamnat. Jag kan ju liva upp den med lite reklam för mig eller vad man ska säga.

Jag har fotat två bildreportage för tidningen Nerikes Allehanda på den senaste tiden, och dessa bildspecialer finns att beskåda på länkarna nedanför. Kika gärna och tala om vad ni tycker.

http://www.na.se/meny/artikel.asp?intId=1296277
http://www.na.se/meny/artikel.asp?intID=1280734

Och på prylfronten kan jag meddela att ett nytt hus har anlänt, nämligen ett Canon EOS 1D Mark II. Väääldigt trevligt hus.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Indigo skrev:Oj, vad långt ner denna eminenta tråd hade hamnat. Jag kan ju liva upp den med lite reklam för mig eller vad man ska säga.

Jag har fotat två bildreportage för tidningen Nerikes Allehanda på den senaste tiden, och dessa bildspecialer finns att beskåda på länkarna nedanför. Kika gärna och tala om vad ni tycker.

http://www.na.se/meny/artikel.asp?intId=1296277
http://www.na.se/meny/artikel.asp?intID=1280734

Och på prylfronten kan jag meddela att ett nytt hus har anlänt, nämligen ett Canon EOS 1D Mark II. Väääldigt trevligt hus.
bra bilder som alltid Jonatan!

Du o din fruga får hjälpa min bebbe lite med kamerainköp, tror Jessica tipsade om Canon 400D som jag vet är bra o vi har letat priser men sen är det ju det är med objektiv som är lite svårt när man är nybörjare.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

grymt! diggar verkligen bilden på fiolen och farten du fått i bilderna när folk springer ut och in..
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Tackar boys, kul att ni kommenterade lite =)

Daniel, du kan fethaja att vi ska hjälpa till i kameraval. Hojta till när ni är hemma från Sthlm så får vi ta ett msn-möte =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
gäst

Inlägg av gäst »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Ballt.. har du följt med indiana jones eller lara croft djupt in i nån gammal djungel??
Skriv svar