Re: Elektrisk bil
Postat: mån 20 jan 2014, 19:58
Suveränt! Bild när den kommer hem.midlifecrisis skrev:Det blev en röd P85
Den kommer om ca 1 v. Det är ett demoex med ca 500 mil på mätaren. Röd, tyvärr. Ville ha en mörkgrön men det fanns inte.bjelkeman skrev:Suveränt! Bild när den kommer hem.midlifecrisis skrev:Det blev en röd P85
Det fina med i8an är att dom utgick från att utveckla en bra bil, inte en elbil. Dock har ju i8an en förbränningsmotor också. i3 är helt eldriven. Men hur kul är den
Har hört mycket positivt om i3. Den ser rätt kul ut också. Har en liten snål skoter motor som range extender.Hatt_Johan skrev:Det fina med i8an är att dom utgick från att utveckla en bra bil, inte en elbil. Dock har ju i8an en förbränningsmotor också. i3 är helt eldriven. Men hur kul är den
Jag är bortrest för tillfället och den levereras nästa onsdag om allt går som planerat. Det som var mest slående vid provkörning var att man har 100% vrid från 0. Av uppenbara skäl sker inga växlingar. Så det blir ett mycket mjukt men samtidigt hysteriskt accelererande. Och allt är helt tyst. Bara däcken hörs.fieldflower skrev:Kul! Full recension, bilder och YT-klipp förväntas.
Jag har mer eller mindre gått ed på att jag köpt min sista förbränningsmotor, så det får se till att gå framåt.Indigo skrev:Satan va coolt! Jag är mäkta avundsjuk, hoppas att utvecklingen går snabbt framåt nu, så att min nästa eller näst-nästa bil är en elektrisk!
Tydligen behöver Teslan in på service vart 5e år, dessutombjelkeman skrev:100% vridmoment från stillastående måste vara asballt. Nu har jag själv inte upplevt det, inte riktigt, men med en 5.7 liters V-8 i min gamla Corvette -88 så fanns det mycket att hämta vid låga varvtal. Kul så in i bengen. Kan bara fantisera hur det är med en P85.
Jag har mer eller mindre gått ed på att jag köpt min sista förbränningsmotor, så det får se till att gå framåt.Indigo skrev:Satan va coolt! Jag är mäkta avundsjuk, hoppas att utvecklingen går snabbt framåt nu, så att min nästa eller näst-nästa bil är en elektrisk!
Hehe, jag som tyckte att vartannat år var bra, som på våran bilmidlifecrisis skrev:Tydligen behöver Teslan in på service vart 5e år, dessutombjelkeman skrev:100% vridmoment från stillastående måste vara asballt. Nu har jag själv inte upplevt det, inte riktigt, men med en 5.7 liters V-8 i min gamla Corvette -88 så fanns det mycket att hämta vid låga varvtal. Kul så in i bengen. Kan bara fantisera hur det är med en P85.
Jag har mer eller mindre gått ed på att jag köpt min sista förbränningsmotor, så det får se till att gå framåt.Indigo skrev:Satan va coolt! Jag är mäkta avundsjuk, hoppas att utvecklingen går snabbt framåt nu, så att min nästa eller näst-nästa bil är en elektrisk!
Tror elbilar representerar ett paradigmskifte. De är ju så otroligt okomplicerade. En bensinare har ju en miljon detaljer som kan gå sönder. Det behövs olja, osv. Här är det hjul, två små elmotorer och ett stort batteri samt en dator. Batteriutvecklingen har ju inte nått någon fysisk gräns än. Läste nyligen om en ny teknik där man kan lagra 2000x mer el än i litiumbatterierna. Vare trevligt med en räckvidd på 80 000 mil på en "tankning"....Indigo skrev:Hehe, jag som tyckte att vartannat år var bra, som på våran bilmidlifecrisis skrev:Tydligen behöver Teslan in på service vart 5e år, dessutombjelkeman skrev:100% vridmoment från stillastående måste vara asballt. Nu har jag själv inte upplevt det, inte riktigt, men med en 5.7 liters V-8 i min gamla Corvette -88 så fanns det mycket att hämta vid låga varvtal. Kul så in i bengen. Kan bara fantisera hur det är med en P85.
Jag har mer eller mindre gått ed på att jag köpt min sista förbränningsmotor, så det får se till att gå framåt.Indigo skrev:Satan va coolt! Jag är mäkta avundsjuk, hoppas att utvecklingen går snabbt framåt nu, så att min nästa eller näst-nästa bil är en elektrisk!
Nej.... Dom kommer gå sönder dom också....midlifecrisis skrev: Tror elbilar representerar ett paradigmskifte. De är ju så otroligt okomplicerade. En bensinare har ju en miljon detaljer som kan gå sönder. Det behövs olja, osv. Här är det hjul, två små elmotorer och ett stort batteri samt en dator. Batteriutvecklingen har ju inte nått någon fysisk gräns än. Läste nyligen om en ny teknik där man kan lagra 2000x mer el än i litiumbatterierna. Vare trevligt med en räckvidd på 80 000 mil på en "tankning"....
Så länge det funkar så är det bra. Man kan ju ännu köra själv om man vill. Och dessutom kommer ju alla bensinslukare och dieselstånkare finnas kvar för entusiaster.midlifecrisis skrev:Pratar man elbilar kommer man ju osökt in på autonoma bilar. Såna ligger väl ett par år in i framtiden, dock. Men vad tycker ni om det? En bil som kör en dit man vill automatiskt?
Google har redan bilar som kört en halv miljon kilometer autonomt på gatorna i Kalifornien. [1]midlifecrisis skrev:Pratar man elbilar kommer man ju osökt in på autonoma bilar. Såna ligger väl ett par år in i framtiden, dock. Men vad tycker ni om det? En bil som kör en dit man vill automatiskt?
Mer här: http://www.economist.com/news/leaders/2 ... ntry-ready" onclick="window.open(this.href);return false;The Economist skrev:Until now the jobs most vulnerable to machines were those that involved routine, repetitive tasks. But thanks to the exponential rise in processing power and the ubiquity of digitised information (“big data”), computers are increasingly able to perform complicated tasks more cheaply and effectively than people. Clever industrial robots can quickly “learn” a set of human actions. Services may be even more vulnerable. Computers can already detect intruders in a closed-circuit camera picture more reliably than a human can. By comparing reams of financial or biometric data, they can often diagnose fraud or illness more accurately than any number of accountants or doctors. One recent study by academics at Oxford University suggests that 47% of today’s jobs could be automated in the next two decades.