Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Till er som kan.....
Jag håller som sagt på att bråka med min nygamla digitalkamera och är en aning konfunderad vad gäller RAW vs jpeg.
För att använda sig av basistspråk....
Är RAW som att lajna basen rakt in i mixern utan eq och fx medans JPEG är som ovan fast med eq och inkopplad kompressor?
Dvs RAW = rått obearbetat och JPEG = fixat och komprimerat?
Har tyvärr ingen bättre liknelse.

edit: En liten hatbild? på min Staedler HB, naturligt relic:ad! :P

Bild
Senast redigerad av Klopper den sön 20 apr 2008, 22:07, redigerad totalt 1 gånger.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Får man ställa en kamerarelaterad fråga också?

Jag funderar på att köpa en digitalkamera, budget... Well, egentligen vill jag bara ha en riktigt grym kamera, så jag är redo att lägga upp emot 4000kr på kameran.

Problemet är att jag vill att den ska vara GRYMT enkel att använda. Bildstabilisator är ett måste och den ska kunna vara så lätthanterlig att jag utan problem bara kan plocka upp den ur fickan, knäppa av några bilder och stoppa ner den igen utan att behöva krångla med ison osv. Helt enkelt ett "partykamera"-läge.

Samtidigt vill jag att den ska vara tillräckligt avancerad att jag faktiskt inte om ett år eller två ledsnar på den, och att man SKA kunna sitta och fippla med lite grejer, samtidigt som den fortfarande ska vara lättanvänd.

DESSUTOM ska den vara jävligt liten och snärtig!

Nu har jag kommit ner till två kameror, den ena är en Ricoh Caplio GX100, som ska vara den "bästa" kameran i den här storleksklassen, och kostar runt en 3500kr.
Bild

Fördelar: Bra skit!
Nackdelar: Rätt dyr, rätt avancerad, kanske FÖR avancerad?

Den andra är en Canon Ixus 860IS:
Bild

Fördelar: Jävligt enkel, Canon är bra skit, mycket funktioner ändå, bra pris
Nackdelar: Bildkvalitén ÄR sämre, mer troligt att jag ledsnar på den här efter något år eller två.

Well! HJÄLP MIG!
gäst

Inlägg av gäst »

Jag tror definitivt att du inte ska välja Canon:en
för som sagt, du kommer tröttna på den, den är alldeles för enkel.

Ta och köp Ricoh-kameran och plåta bara i auto-läget några månader, sen när du känner att "fan va trist det är att fota auto" gå in på manuell och försök lite där och när du märker att du inte lyckas gå tillbaks till auto-läget, då kommer du tänka "gud va skönt med auto" också gör samma grej om och om igen så kan du använda kameran i manuell-läget helt superbt efter nått år, och auto, självklart.

Men jag skulle i vilket fall som helst inte köpa canon;en om jag kände som dig.

nu har jag förstås inte läst på nått om kamerorna men jag har pltat med en sån där Canonmackapär och den är VÄLDIGT simpel, jag tröttnade istort sett efter 10 exponeringar, det var iofs en kompis kamera, så jag fick inte pröva den fullt ut, men jag skulle köpa den svarta.

hoppas det har hjälpt lite? :oops:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Klopper skrev:Till er som kan.....
Jag håller som sagt på att bråka med min nygamla digitalkamera och är en aning konfunderad vad gäller RAW vs jpeg.
För att använda sig av basistspråk....
Är RAW som att lajna basen rakt in i mixern utan eq och fx medans JPEG är som ovan fast med eq och inkopplad kompressor?
Dvs RAW = rått obearbetat och JPEG = fixat och komprimerat?
Har tyvärr ingen bättre liknelse.
RAW-formatet är, som du skriver, en mer högupplöst och okomprimerat bildformat.
Det finns ingen anledning varför du som amatörfotograf ska använda det,
såvida du inte planerar att göra ganska avancerade efterbearbetningar i PS.
RAW fromatet är så generöst att du kan rädda upp en bild som är felexponerad eller fotograferad med fel vitbalans, eftersom det finns mycket mer information i bilden.
Nackdelarna är att det är väldigt stora filer, därför bökiga att handskas med.
De går inte att öppna i mer än vissa program...Du kan heller inte arbeta med dem i alla Photoshop-versioner.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

FreCKo skrev:Well! HJÄLP MIG!
Jag tycker att det låter som att du ska kolla in Canon Powershot G9. En bra blandning mellan kompaktkamera och systemkamera tycker jag. Har inte använt den så jättemycket, men den har gjort ett bra intryck på mig. Det går att fota helt manuellt med den som med systemkameror, och det går dessutom att fota i RAW-format om man vill göra det.

Här har du en massa länkar till recensioner och sådant.
http://prisjakt.nu/produkt.php?r=213252
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
gäst

Inlägg av gäst »

Indigo skrev:
FreCKo skrev:Well! HJÄLP MIG!
Jag tycker att det låter som att du ska kolla in Canon Powershot G9. En bra blandning mellan kompaktkamera och systemkamera tycker jag. Har inte använt den så jättemycket, men den har gjort ett bra intryck på mig. Det går att fota helt manuellt med den som med systemkameror, och det går dessutom att fota i RAW-format om man vill göra det.

Här har du en massa länkar till recensioner och sådant.
http://prisjakt.nu/produkt.php?r=213252
Den har jag fått äran (?) att pröva rätt ordentligt faktiskt, och jag gillade den tillräckligt mycket för att säga att jag faktiskt blev lite förtjust i den.
Den har det mesta man kan tänka sej av en kompaktkamera, plus lite till. Så den är absolut värd sin vikt i guld, men jag tror att den är lite dyrare än 4000 om jag inte har helt fel.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev:Får man ställa en kamerarelaterad fråga också?

Jag funderar på att köpa en digitalkamera, budget... Well, egentligen vill jag bara ha en riktigt grym kamera, så jag är redo att lägga upp emot 4000kr på kameran.

Problemet är att jag vill att den ska vara GRYMT enkel att använda. Bildstabilisator är ett måste och den ska kunna vara så lätthanterlig att jag utan problem bara kan plocka upp den ur fickan, knäppa av några bilder och stoppa ner den igen utan att behöva krångla med ison osv. Helt enkelt ett "partykamera"-läge.

Samtidigt vill jag att den ska vara tillräckligt avancerad att jag faktiskt inte om ett år eller två ledsnar på den, och att man SKA kunna sitta och fippla med lite grejer, samtidigt som den fortfarande ska vara lättanvänd.

DESSUTOM ska den vara jävligt liten och snärtig!

Nu har jag kommit ner till två kameror, den ena är en Ricoh Caplio GX100, som ska vara den "bästa" kameran i den här storleksklassen, och kostar runt en 3500kr.

Fördelar: Bra skit!
Nackdelar: Rätt dyr, rätt avancerad, kanske FÖR avancerad?

Den andra är en Canon Ixus 860IS:

Fördelar: Jävligt enkel, Canon är bra skit, mycket funktioner ändå, bra pris
Nackdelar: Bildkvalitén ÄR sämre, mer troligt att jag ledsnar på den här efter något år eller två.

Well! HJÄLP MIG!
En Canon 860 IS kostar 3´095 på Scandinavianphoto.
En Canon 960 IS kostar 3´750 på samma ställe.
En Canon 960 IS på Blocket för 1´800. Varsågod!
http://www.blocket.se/vi/15263923.htm?ca=8_s

Iofs en gammal annons och kameran kanske såld, men min poäng är
varför köpa nytt, när du kan hitta beggat så gott som nytt på Blocket för halva pengen?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag har själv Powershot G5 och älskar den.
Men det är defenitivt ingen kamera att ha om man vill ha en smidig lätt kamera att ta med överallt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

MrFredrik skrev:
Indigo skrev:
FreCKo skrev:Well! HJÄLP MIG!
Jag tycker att det låter som att du ska kolla in Canon Powershot G9. En bra blandning mellan kompaktkamera och systemkamera tycker jag. Har inte använt den så jättemycket, men den har gjort ett bra intryck på mig. Det går att fota helt manuellt med den som med systemkameror, och det går dessutom att fota i RAW-format om man vill göra det.

Här har du en massa länkar till recensioner och sådant.
http://prisjakt.nu/produkt.php?r=213252
Den har jag fått äran (?) att pröva rätt ordentligt faktiskt, och jag gillade den tillräckligt mycket för att säga att jag faktiskt blev lite förtjust i den.
Den har det mesta man kan tänka sej av en kompaktkamera, plus lite till. Så den är absolut värd sin vikt i guld, men jag tror att den är lite dyrare än 4000 om jag inte har helt fel.
109 riksdaler mer =)

http://www.pixmania.com/se/se/689498/ar ... ?srcid=910
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Geddy_Lee skrev: RAW fromatet är så generöst att du kan rädda upp en bild som är felexponerad eller fotograferad med fel vitbalans, eftersom det finns mycket mer information i bilden.
Nackdelarna är att det är väldigt stora filer, därför bökiga att handskas med.
De går inte att öppna i mer än vissa program...Du kan heller inte arbeta med dem i alla Photoshop-versioner.
Ok!
I´m with, tror jag.
En ny frågeställning.
Om jag har gott om utrymme och PS elements 6 är det en god idé att nyttja RAW och konvertera till JPEG för att kanske vid ett senare tillfälle börja fiddla mer aktivt med PS. Tag med i beräkningen att jag blaskat rätt friskt i mörkrummet under min analoga epok!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Angående RAW-formatet. Bilderna är inte mer högupplösta än största upplösningen av JPEG, och RAW-filerna är faktiskt komprimerade men på ett icke-destruktivt sätt. Ingen information försvinner från bilden till skillnad mot JPEG där viss "onödig" information tas bort.

Om det är så att du har tillgång till ett program som du kan öppna RAW-filer i, så tycker jag definitivt att du i alla fall ska prova lite. Det är väldigt roligt att jobba med RAW-filer eftersom man har så mycket möjligheter att påverka bilden. Och som Geddy_Lee nämnde, så kan man även "rädda" bilder som kanske har blivit under/överexponerade eller har fel vitbalans.

Så jag säger, pröva! Du kan ju alltid gå tillbaks om du tycker att det är för omständligt och jobbigt.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:Jag har själv Powershot G5 och älskar den.
Men det är defenitivt ingen kamera att ha om man vill ha en smidig lätt kamera att ta med överallt.
Så stor är den väl inte? Eller? :O

Det är iofs inget att trycka ner i jeansfickan, men den är ju absolut inte lika stor som tex, min D80 som jag trycker ner i ryggsäcken, haha.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Indigo skrev: Om det är så att du har tillgång till ett program som du kan öppna RAW-filer i, så tycker jag definitivt att du i alla fall ska prova lite. Det är väldigt roligt att jobba med RAW-filer eftersom man har så mycket möjligheter att påverka bilden. Och som Geddy_Lee nämnde, så kan man även "rädda" bilder som kanske har blivit under/överexponerade eller har fel vitbalans.

Så jag säger, pröva! Du kan ju alltid gå tillbaks om du tycker att det är för omständligt och jobbigt.
Har just inhandlat PS elements 6 och installerat det.
Dags för en djupdykning MAO.
Vitbalansen lär nog bli det första jag kommer att fiddla med.
Avskyr nämligen att jobba med blixt och glödljus ger ju ordentliga färgstick men är ju något som alltid finns "hemma" så det kommer att bli spännande.
Tack för tipsen Indigo och Gäddan. :tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:
Indigo skrev: Om det är så att du har tillgång till ett program som du kan öppna RAW-filer i, så tycker jag definitivt att du i alla fall ska prova lite. Det är väldigt roligt att jobba med RAW-filer eftersom man har så mycket möjligheter att påverka bilden. Och som Geddy_Lee nämnde, så kan man även "rädda" bilder som kanske har blivit under/överexponerade eller har fel vitbalans.

Så jag säger, pröva! Du kan ju alltid gå tillbaks om du tycker att det är för omständligt och jobbigt.
Har just inhandlat PS elements 6 och installerat det.
Dags för en djupdykning MAO.
Vitbalansen lär nog bli det första jag kommer att fiddla med.
Avskyr nämligen att jobba med blixt och glödljus ger ju ordentliga färgstick men är ju något som alltid finns "hemma" så det kommer att bli spännande.
Tack för tipsen Indigo och Gäddan. :tummenupp:
raw är faktiskt riktigt trevligt, skulle absolut fota med det om jag hade tillräckligt stort minneskort för att ha RAW+jpeg fine på min D80.

Håller med dig på vitbalansen där, riktigt behagligt med raw.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag har haft 2 st Ixus, eller ja, har dem kvar båda två men ena är lite knarkad.. Spillde Dr Pepper på den...


Är riktigt nöjd med dem och för att vara en fickkamera så blir det bra och trevliga bilder med bra färger.
Jag är ju inte ens amatör när det gäller fotografering men jämfört med många av bekantas kameror med "likvärdiga" prestanda så föredrar jag Ixus any day...

Dock så fattar jag inte vad man ska med 8-9-10 mgp till...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

MrFredrik skrev: raw är faktiskt riktigt trevligt, skulle absolut fota med det om jag hade tillräckligt stort minneskort för att ha RAW+jpeg fine på min D80.

Håller med dig på vitbalansen där, riktigt behagligt med raw.
Har 2 gb och det finns ju både fler och större! :D
RAW låter spännande, måste nog testa.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:
MrFredrik skrev: raw är faktiskt riktigt trevligt, skulle absolut fota med det om jag hade tillräckligt stort minneskort för att ha RAW+jpeg fine på min D80.

Håller med dig på vitbalansen där, riktigt behagligt med raw.
Har 2 gb och det finns ju både fler och större! :D
RAW låter spännande, måste nog testa.
har också 2 gb och om jag har raw+jpegfine så kan jag ta 109 bilder tror jag, och det är på tok för lite.

önskar att jag kunde köpa fler minneskort, men har inga pengar så jag får nöja mig med jpegfine.

RAW är spännande, definitivt.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

2 gb räcker inte mycket när det väl gäller.. det märkte jag så sent som idag... fotosession på 20 modeller där det helt plötsligt var ca 600 bilder senare.. och då bara i jpeg.. ett 2gb motsvarar ca 240 bilder i den upplösningen vilket inte var maxupplösning. Det blir som sagt tajt om plats när det gäller eller när man är på semester..
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

macahan skrev:2 gb räcker inte mycket när det väl gäller.. det märkte jag så sent som idag... fotosession på 20 modeller där det helt plötsligt var ca 600 bilder senare.. och då bara i jpeg.. ett 2gb motsvarar ca 240 bilder i den upplösningen vilket inte var maxupplösning. Det blir som sagt tajt om plats när det gäller eller när man är på semester..
Men det finns ju som sagt fler och större! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:2 gb räcker inte mycket när det väl gäller.. det märkte jag så sent som idag... fotosession på 20 modeller där det helt plötsligt var ca 600 bilder senare.. och då bara i jpeg.. ett 2gb motsvarar ca 240 bilder i den upplösningen vilket inte var maxupplösning. Det blir som sagt tajt om plats när det gäller eller när man är på semester..
Ja precis, såg att det finns 16 och 32 gb SD kort nu, funtar på att spara ihop till ett sånt men tänkte, varför inte flera små istället?

dels för att om ett "går sönder" så försvinner inte lika många bilder, och jag vet inte om min D80 klarar av 16gb's kort?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag tror inte man behöver gå över 8gb faktisk.. det motsvarar 1400 bilder i upplösningen jag hade på exemplet ovan.. känns för min del som jag verkligen klarar mig på det. och precis som du säger har jag hellre 2-3 minneskort än ett gigantiskt. Jag laddar ändå ur kameran direkt jag kommer hem.
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:jag tror inte man behöver gå över 8gb faktisk.. det motsvarar 1400 bilder i upplösningen jag hade på exemplet ovan.. känns för min del som jag verkligen klarar mig på det. och precis som du säger har jag hellre 2-3 minneskort än ett gigantiskt. Jag laddar ändå ur kameran direkt jag kommer hem.
nej precis, men grejen är att jag vill ju fota i RAW+JPEG fine, men jag tror jag ska satsa på att köpa några snabba 4gb kort, så tar inte platsen slut direkt när jag fotar så iallafall. Ju fler desto bättre.

Fast först ska det bli ett fisheye!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

prexis...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

MrFredrik skrev:
Geddy_Lee skrev:Jag har själv Powershot G5 och älskar den.
Men det är defenitivt ingen kamera att ha om man vill ha en smidig lätt kamera att ta med överallt.
Så stor är den väl inte? Eller? :O

Det är iofs inget att trycka ner i jeansfickan, men den är ju absolut inte lika stor som tex, min D80 som jag trycker ner i ryggsäcken, haha.
Den är givetvis smidig i jämförelse med en systemare.
Det är defenitivt fel kamera för det FreCko beskriver att han har på önskelistan.
Det krävs nog att du är en van systemkameraanvädare för att uppskatta den.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Själv har jag på en vecka fyndat på Blocket!
En sån här för 300:- till dottern:
Bild
Fullt i klass med kameror för 2´000:- nya.

Och en sån här, oanvänd i kartong för 600:- till Q:
Bild

Å en sån här vidvinkellins till mig själv inkl adapter:
Bild
Kostar 2´000:- ny och jag ger 600:-

Blocket is da shit!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar