PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Geddan »

Geddan skrev:Andra veckan med 5-2. Funkar hur bra som helst! Resultatet återstår ju att se, men att leva på 600 kcal 2 dagar i veckan är inte ens ansträngande.
2 månader nu och gått ner 8-9kg.
Lätt som en plätt! 8-)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Hellish »

La på mig 3 kilo i sommar pga slapphet i motionerandet. Men så fort semestern slutade knatade man igång igen.
Har även kört igång lunchträningar på gym, vilket gör det lite lurigare när man ställer sig på vågen. Jag får skippa
att stirra mig blind på kilon ett tag och gå efter storlekar i stället. Målet att nå 100 i oktober kan bli lite körigt pga detta men ja... Bara att köra på. :D
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av midlifecrisis »

Är nere på ett BMI på 22 nu. Har kört 5:2 sedan augusti. Tyckte dock att det blev för krångligt att räkna de 600 hundra kalorierna. Så nu äter jag helt enkelt ingenting under 2 dagar och det lustiga är att jag inte känner mig hungrig under de dagarna! Eller också kanske det är så att jag inte uppfattar hunger som speciellt obehaglig?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

midlifecrisis skrev:Är nere på ett BMI på 22 nu. Har kört 5:2 sedan augusti. Tyckte dock att det blev för krångligt att räkna de 600 hundra kalorierna. Så nu äter jag helt enkelt ingenting under 2 dagar och det lustiga är att jag inte känner mig hungrig under de dagarna! Eller också kanske det är så att jag inte uppfattar hunger som speciellt obehaglig?
Då ligger vi på samma, eller ja, 22,2 ligger jag på. Rätt lagom!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

Visst ja, jag har ju gått ned lite faktiskt...
Inget godis/öl/etc 2-3 veckor plus lite motion har givit 2 kg ned.
:)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Geddan »

15 pannor på ett halvår har det blitt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

fieldflower skrev:Visst ja, jag har ju gått ned lite faktiskt...
Inget godis/öl/etc 2-3 veckor plus lite motion har givit 2 kg ned.
:)
Det här skrev jag före jul.
Det stämmer helt enkelt inte längre...:oops:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av basmartin »

fieldflower skrev:
fieldflower skrev:Visst ja, jag har ju gått ned lite faktiskt...
Inget godis/öl/etc 2-3 veckor plus lite motion har givit 2 kg ned.
:)
Det här skrev jag före jul.
Det stämmer helt enkelt inte längre...:oops:
Attans!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Body&Soul »

ff: tänk på att om du ska börja med inear så ökar ju vikten :-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

Body&Soul skrev:ff: tänk på att om du ska börja med inear så ökar ju vikten :-)
Inte om man jämför med gubbe+medhörning generellt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

Nu är det bestämt!!
Godis/alkoholhaltiga drycker/etc en (1) helg i månaden, förslagsvis lönehelgen. Varken binge drinking eller frosseri, men tillåtet.
Löpträning 2-3 ggr/vecka.
Hantlar 2-3 ggr/vecka.
Pilatesboll typ varje kväll (lite mage och rygg sådär).

Målsättning: 90 pannor till sommaren. Det är 10 kg på ca 5 månader. Borde gå.
Medlem i PB50+
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Hellbum »

Viktminskningstävling på jobbet fram till semestern, har aldrig rört på mig förut. Nånsin.. Tips?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

Hellbum skrev:Viktminskningstävling på jobbet fram till semestern, har aldrig rört på mig förut. Nånsin.. Tips?
För mig har det funkat med löpning.
Till min stora förvåning, för jag har liksom aldrig gillat det innan. Men med musik i lurarna blir det värdefull egentid då man kan rensa huvudet, och må sådär oförskämt bra efter duschen. Jag kör en 5 km-runda och lyckas springa runt hela då jag är i form.

Med Runkeeper i telefonen blir det kul att se hur mycket man kan förbättra sig, och så får man summering i lurarna var 5:e minut om man vill.
Och för mig gav det en massa boost då hustrun köpte löpkläder. Det gjorde faktiskt en hel massa skillnad att ha lätta kläder som inte tar emot, och som dessutom håller en precis lagom varm.

Bra skor är förstås en förutsättning, för att slippa bekymmer som benhinneinflammationer och annat läskigt.

Men man kan börja med raska promenader, för att komma igång öht.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av BasBert »

Sluta med fläskkött, bacon, fleromättade fetter, grillmat (ej regelbundet), godis å chips (inte ofta), förbud (=gör ett frivilligt val) = ha tålamod. Du offrar = får tillbaka = tar ett tag....inget quickfix, inte man konsumerar till (dvs köper sig att "decreasing weight"). Festa inte regelbundet, i så fall bara när du mår bra men ej som "belåning". Skippa rökningen.... etc etc...

Inget military vegan men pröva 3 månader :)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

fieldflower skrev:
fieldflower skrev:Visst ja, jag har ju gått ned lite faktiskt...
Inget godis/öl/etc 2-3 veckor plus lite motion har givit 2 kg ned.
:)
Det här skrev jag före jul.
Det stämmer helt enkelt inte längre...:oops:
OK, under 100 igen. Here we go!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

Jag har en ny diet.
Dieten går ut på att inte äta godis eller dricka alkohol.
Men... en helg i månaden är frihelg...
Psht!
Snart tar jag fram dremeln och går loss på ett plektrumskydd!!
Medlem i PB50+
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Bullen »

Har fått ett ryck nu och tagit tag i fläsket lite. På knappt en månad har det rasat 10kg, och jag tycker inte ens det är jobbigt att avstå massa skit längre, är snarare inte alls sugen på nåt sånt (än sålänge). Känns värt att fortsätta helt klart.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av fieldflower »

Hittills i år har jag... varit sjuk.. eller haft ont i ryggen eller en eller annan fot.
Har varit ute och sprungit några gånger mellan sjuk och ont, men inte fan leder det till några tappade kilon i den här takten.
Men nu jävar!! är jag sjuk igen...
Suck!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Geddan »

Bullen skrev:Har fått ett ryck nu och tagit tag i fläsket lite. På knappt en månad har det rasat 10kg, och jag tycker inte ens det är jobbigt att avstå massa skit längre, är snarare inte alls sugen på nåt sånt (än sålänge). Känns värt att fortsätta helt klart.
Starkt jobbat!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Svensson »

Körde (återigen) 5/2 efter semestern och gick ner 6 kg till dec. Nu har jag gått upp fem.. :). Kickade igång LCHF den här veckan, ett par år sen sist får se hur det går...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Geddan »

Svensson skrev:Körde (återigen) 5/2 efter semestern och gick ner 6 kg till dec. Nu har jag gått upp fem.. :). Kickade igång LCHF den här veckan, ett par år sen sist får se hur det går...
Var och en blir salig....osv.
Men jag tycker inte 5-2 är en diet. Jag ser det som en livsstil.
Har inga planer på att sluta med det.

LCHF däremot, tror jag inte man kan köra för länge. Hjärnan behöver kolhydraterna.
Men givetvis effektivt som diet.

Gå ner i vikt är ju den lätta delen, skulle jag ändå säga.
Det svåra är att behålla vikten och där känns det för mig som att lösningen är 5-2 livet ut.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Svensson »

Geddan skrev:
Svensson skrev:Körde (återigen) 5/2 efter semestern och gick ner 6 kg till dec. Nu har jag gått upp fem.. :). Kickade igång LCHF den här veckan, ett par år sen sist får se hur det går...
Var och en blir salig....osv.
Men jag tycker inte 5-2 är en diet. Jag ser det som en livsstil.
Har inga planer på att sluta med det.

LCHF däremot, tror jag inte man kan köra för länge. Hjärnan behöver kolhydraterna.
Men givetvis effektivt som diet.

Gå ner i vikt är ju den lätta delen, skulle jag ändå säga.
Det svåra är att behålla vikten och där känns det för mig som att lösningen är 5-2 livet ut.
Alla blir salig på sitt sa Bull, ingen av de två metoderna är en diet om du frågar de frälsta. Problemet för mig är att jag förr eller senare ledsnar. 5/2 är så jäkla mäckigt att ha koll på för mig som livet och arbetet är just nu med oregelbundenhet, flackande och farande osv. Jag är helt enkelt bekväm och faller lätt tillbaka i gamla vanor. Angående LCHF så har jag aldrig följt den slaviskt, framförallt inte på helgerna så hjärnan har nog fått sitt (på flera sätt) i form av öl om inte annat :). LCHF har funkat för mig även om jag inte följt det slaviskt, det spelar inte så stor roll om jag går ner 0,5, 1 eller 2kg/vecka bara trenden pekar åt rätt håll. Hur länge har du kört 5:2?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Geddan »

Svensson skrev:
Geddan skrev:
Svensson skrev:Körde (återigen) 5/2 efter semestern och gick ner 6 kg till dec. Nu har jag gått upp fem.. :). Kickade igång LCHF den här veckan, ett par år sen sist får se hur det går...
Var och en blir salig....osv.
Men jag tycker inte 5-2 är en diet. Jag ser det som en livsstil.
Har inga planer på att sluta med det.

LCHF däremot, tror jag inte man kan köra för länge. Hjärnan behöver kolhydraterna.
Men givetvis effektivt som diet.

Gå ner i vikt är ju den lätta delen, skulle jag ändå säga.
Det svåra är att behålla vikten och där känns det för mig som att lösningen är 5-2 livet ut.
Alla blir salig på sitt sa Bull, ingen av de två metoderna är en diet om du frågar de frälsta. Problemet för mig är att jag förr eller senare ledsnar. 5/2 är så jäkla mäckigt att ha koll på för mig som livet och arbetet är just nu med oregelbundenhet, flackande och farande osv. Jag är helt enkelt bekväm och faller lätt tillbaka i gamla vanor. Angående LCHF så har jag aldrig följt den slaviskt, framförallt inte på helgerna så hjärnan har nog fått sitt (på flera sätt) i form av öl om inte annat :). LCHF har funkat för mig även om jag inte följt det slaviskt, det spelar inte så stor roll om jag går ner 0,5, 1 eller 2kg/vecka bara trenden pekar åt rätt håll. Hur länge har du kört 5:2?
Har nog kört den i 9 månader.
Är ju inte heller slavisk. Jag skulle aldrig palla att sitta och räkna kalorier och väga allt jag stoppar i mig.
Jag ligger nog på mellan 7-900 kcal mina fastedagar. Hur det ligger till övriga 5 dagar har jag egentligen liten aning om.
Men det funkar ju!
Nu ska jag försöka ta åtminstone ett par kilo till, men det borde kunna funka om jag börjar löpträna några ggr i veckan.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av midlifecrisis »

Har gjort ett intressant experiment. Under en period har jag aktivt undvikit socker. Konsekvensen har blivit rejäl viktminskning och frun klagar på att jag blivit FÖR benig (kvinnor hatar när deras män är smalare än vad de är). Nåväl, den mekanism som tar upp socker från tarmen nedregleras då eftersom den inte behövs på samma sätt. Nyligen var jag på besök i Sverige och blev sugen på det svenska kökets piece de resistance: Plopp! Jag köpte en 100 grammare o tryckte i mig. Effekten var....intressant. När sockret inte kan tas upp stannar det i tarmen och bakterierna mumsar i sig det istället. Och vad händer då? Det bildas gas! Groteska mängder gas! Mao kroppen utvecklar sin egen "Antabus" mot socker. Törs fan äta socker efter den upplevelsen.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Jan Hellman »

Socker är ett big No för mig. Plockat bort allt socker i princip. Problemet är lite att det är svårt att undvika för det är tillsatt socker i nästan allt. Man får hitta bra affärer och läsa noga. Och köra så mycket rena råvaror det bara går. Men socker skapar inflammationer i kroppen och en massa annan skit. Stor hälsobov.
Skriv svar