PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

groovyjr skrev:
fieldflower skrev:
BassiLow skrev:Jag vet att jag inte behöver gå ner i viktmassa, med BMI på ca 20, så behöver jag istället gå upp lite, och då hade jag tänk mej i muskelmassa. Faktum är att jag MÅSTE träna, för min rygg börjar krångla riktigt rejält numera.
Jag har alltid haft dålig rygg, men nu är den riktigt jävlig.
En sommar av slappa, Guiness och cigarrer är inte bra.

Började gymma igår igen.
Idag har jag ont!
Men jag vet ju att så fort jag kommer in i tränandet försvinner ryggproblemen.
En lysande grej i det läget är roddmaskin, en halvtimme ett par gånger i veckan på en sådan så ska ni se att det blir bättre :wink:

Man kan ta det lugnt och fördelen är att det tar hela ryggen.
Fet+ på roddmaskin som träning!!!

Att springa är tråkigt och det kör ont.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Liten skrev:
MikeO skrev:080813 102,4Kg
(Efter frukost, före toa)
Klart att man är på. Ska ner till 85 igen. Lyckades att gå från 113 till 83kg -05, så det måste bara gå igen. Hittade ingen nytagen ofördeligaktig bild så jag ar en favorit repris.

3 månader mellan bilderna.
113kg______________83kg
Bild
Micke - GRYMT gjort! Tv-reklams bolagen skulle döda för att få tag i en sån story! så dom kan sälja mer vibrator-skärp.. (flytta gärna på bokstaven "R" ett snäpp till vänster i ordet skärp)

Du får delge oss hur du gjorde!
Mmm... riktigt stort!
Vilken hunk du blev! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Fan.. mannen till höger i bild känner jag igen?? Har vi gjort business? Vi får tjöta när vi ses nästa gång.. vart för lite av den varan i glanshammar.. för mycket att pilla på.. :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Ok då kör vi igång då.

Vägde mig nyss och hamnade på 126kg.

Så en bra början kan väl vara att sikta på mindre än 120.
Sen har man förhoppningsvis kommit lite mer i form och kan uträtta storverk! :D
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag behöver gå ned 5 kilo, så jag är med.
Min metod blir inget vin.
Tränar judo två gånger i veckan redan, ska lägga till promenader.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Liten skrev:Micke - GRYMT gjort! Tv-reklams bolagen skulle döda för att få tag i en sån story! så dom kan sälja mer vibrator-skärp.. (flytta gärna på bokstaven "R" ett snäpp till vänster i ordet skärp)

Du får delge oss hur du gjorde!
Frukost: 1dl Müssli + 2dl mjölk.
Mellis: Frunkt/morötter
Lunch: Nurilett
Mellis: Frunkt/morötter
Middag: Nutrillet + lite småtugg som morötter, broccoli etc.
En rask promenad varje kväll på 60-90 minuter.

Ca 5-600 kalorier/dag, kan verka i minsta laget, men det var ju inte så att man led av undervikt. (snarare underlängd.)
Körde stenhårt i 3 månader, sen började jag att äta kött/fågel med sallad till.
Skippade helt potatis/ris/pasta och alla goda såser.
Sen föll man till föga igen och började att fuska med att äta ute, när jag fick ett jobb som innebar mycket resor och hotellvistelser.

Nu har jag börjat igen med samma diet. Skillnaden är att jag tränar minst 3 ggr/vecka. Efter träningen äter jag dock lite kolhydrater.
Skippade det i början men kände att att det behövdes efter ett ordentligt träningspass.
Skippar allt vad godis/fikabröd heter. I det fallen man är "tvungen" att peta i sig nåt onödigt tar jag bara en liten bit, istället för allt som finns. :lol:

Som tidigare har skrivits så är det de första 1-2v som är värst, sen känns det bara bra med både diet och motion/träning.
Härlig känsla när man ställer sig på vågen och ser att det har försvunnit ytterligare några kg.

Har som mål att komma ner till 85kg, till en början. Med min kraftiga benstomme går det nog inte att komma lägre. ;)

Till er andra som känner att ni inte orkar/har tid/motivering säger jag bara:
Stå på er, kommer ni bara igång så går allt av sig själv!

/Mike the Stick
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag tror bara att du slutade åka grön ambulans och att den minskade skräcken du upplevde gjorde att adrenalinproduktionen minskade och därmed fettförbränningen....köp tillbaka bilen så går du ned per automatik! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Geddy_Lee skrev: Cykla till jobbet 20 min enkel resa 5 dgr i veckan är bra mycket mer värt än gymet.
Det tar mig exakt 3 minuter att promenera i sakta mak från min lägenhetsdörr till dörren till studion där jag sitter och jobbar hela dagarna. Om jag skulle cykla till jobbet innebär det en enorm omväg via Högerstensåsen eller nå´t. Fast först måste jag in i studion och hämta ut cykeln som står där och då ÄR jag ju redan på jobbet..... Dilemma......

//J
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Har också som plan att gå ner lite i vikt under hösten, eller framförallt omfördela den. Har ingen målvikt eftersom jag ska träna en hel del styrketräning samtidigt och hoppas därför lägga på mig lite muskler samtidigt som jag losar lite fett.

Jag promenerar 35-40 minuter enkel väg till jobbet i rask takt. Varje dag. Det händer inte ett skit med bilringarna. Har gått minst en timmes promenad med stavar eller handledsvikter dagligen heeela sommaren. Händer inte ett skit då heller förutom skavsår på hälarna. Fan.

Så nu - suck och stön - är det snart dags att gå med i viktklubb.se eller liknande, lägga om kosten och bita i det sura äpplet.
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 19:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av Marshall »

Chriller skrev:Har också som plan att gå ner lite i vikt under hösten, eller framförallt omfördela den. Har ingen målvikt eftersom jag ska träna en hel del styrketräning samtidigt och hoppas därför lägga på mig lite muskler samtidigt som jag losar lite fett.

Jag promenerar 35-40 minuter enkel väg till jobbet i rask takt. Varje dag. Det händer inte ett skit med bilringarna. Har gått minst en timmes promenad med stavar eller handledsvikter dagligen heeela sommaren. Händer inte ett skit då heller förutom skavsår på hälarna. Fan.

Så nu - suck och stön - är det snart dags att gå med i viktklubb.se eller liknande, lägga om kosten och bita i det sura äpplet.
Läs boken. Jag fick många aha-upplevelser.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153425235

























NEJ! inte det AHA. http://en.wikipedia.org/wiki/A-ha
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Det gäller att hålla den här tråden levande. Det sannolika är att många friskt går ut på raska morgonpromenader en 2-3 gånger. sedan blir det den vanliga lunken igen, om ingen är där med piskan.

Jag vet vad jag talar om i det här ärendet... :roll:

Själv väger jag 94 kg, och det trivs jag inte särskilt bra med. Motion är trist och jobbigt.

Mat är gott.


Om mat vore äckligt och motion vore kul så skulle det vara lättare.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

precision65 skrev:

Om mat vore äckligt och motion vore kul så skulle det vara lättare.

:tummenupp:


Kul att se/höra av dig igen!
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Hellboy skrev:
Geddy_Lee skrev: Cykla till jobbet 20 min enkel resa 5 dgr i veckan är bra mycket mer värt än gymet.
Det tar mig exakt 3 minuter att promenera i sakta mak från min lägenhetsdörr till dörren till studion där jag sitter och jobbar hela dagarna. Om jag skulle cykla till jobbet innebär det en enorm omväg via Högerstensåsen eller nå´t. Fast först måste jag in i studion och hämta ut cykeln som står där och då ÄR jag ju redan på jobbet..... Dilemma......

//J
Ah, en klassiker! Den ständigt återkommande ursäkten. Den har man ju använt några gånger ;).
Hellboy, när du ändå är ute (påväg mellan hem och arbete) så kan du ju ta dig en liten cykeltur t.ex.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Invägning i morse. Efter toa, innan frukost.

81 kg!

Drömmen är 65 kg. Realistiskt mål är 70 kg.


Min spanska ex-flickvän kom med ett förslag på diet för ett par år sedan, nämligen den spanska vattenmelondieten. Man äter alltså bara vattenmelon i 2 veckor. Det fina är att man får äta så mycket man vill.

Den dieten höll exakt 8 timmar för min del, sen var jag så jävla hungrig och bredde mig en enorm Dagobert macka med typ ett 2 cm lager med ost och salami.

1999 gick jag ner från 76 till 65 på 2 månader men det var en lite mer seriös diet med förbättrade kostvanor samt rejält med motion.
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Inlägg av melodika »

Jag är med, gick upp 7 kilo på fem månader i Norge förra året. (Ja, myten om lastbilschaffisar är ingen myt :oops: ).

Väger 78 nu, ska ner till 70.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Gosh... Det här måste jag joina på.
Väger idag 116 kg och målet är att ta sig under 100strecket. Började sommaren raskt med tvåtimmarspromenader tre - fyra gånger i veckan och övriga dagar entimmespromenad. Sen åkte man söderut och vid hemkomst var det dåligt väder plus att jag fick ha firmabilen några veckor. Ingen bra kombination.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Kan det inte vara roligare att pengarna som folk ger går till en samlad pot och sen den köps en bas för dom till den person som går ner mest? :P

Jag har hört att alla pengar man donerar till barncancerfonder går till droger och alkohol ändå så... ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

The Marshall skrev:Läs boken. Jag fick många aha-upplevelser.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153425235
Tack för tipset, men jag är inte så förtjust i GI-metoden, i alla fall inte att köra det helt och hållet. Har inga argument för min aversion, men det känns inte bra på nåt vis.

Återkommer när jag testat viktklubb.se
(De kanske bygger sina kostråd på GI-metoden förresten, det har jag ingen aning om i så fall.).

Väger för övrigt 87 kilo och skulle nog kunna ta väck fem kilo späck utan att sakna dem. Och så skulle jag nå tangentbordet lite lättare...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Scuba skrev: Min spanska ex-flickvän kom med ett förslag på diet för ett par år sedan, nämligen den spanska vattenmelondieten. Man äter alltså bara vattenmelon i 2 veckor. Det fina är att man får äta så mycket man vill.
Tror fan att man går ner i vikt. Man vill ju inte se en melon efter ett par dagar. :)

Frukt och grönsaksdieter har jag f.ö. svårt för, det spelar ingen roll hur mycket man trycker i sig så finns det ändå ett konstant sug efter annat.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag har under det senaste halvåret haft en ganska trevlig aha-upplevelse:

Ät mer fett så blir du smal.

Nej, jag skämtar inte. Detta är faktiskt färska rön från en jädra massa hälsoinstitut och forskare. Problemet är att folk inte tror på det för att de fått inbankat i huvudet att det är fett man blir fet av. Uppenbarligen är det helt åt helvete fel. Det är kolhydrater som gör en fet, eftersom det får blodsockret att åka jojo.
Jag har aldrig haft några viktproblem, men sedan jag dragit ner på kolhydraterna och upp på fettet så har jag helt smärtfritt gått ner från 85 till 75 kilo. Jag har nästan inget fett alls på kroppen numera.
Det trevligaste av allt är att man kan äta godare och må bättre. Man blir helt enkelt inte hungrig lika ofta, så man kan äta hur mycket man vill, bara det är väldigt lite kolhydrater.
Såhär såg mina måltider ut igår:

09:15 - Två ägg och en tjock skiva kassler (NOLL kolhydrater i princip).
12:00 - En avocado med olivolja och vinäger.
16:00 - Två mycket tunna mackor med TJOCKT med smör, ost och skinka.
19:00 - Tre pannbiffar och en potatis (liten).
22:00 - En näve jordnötter.

Hade jag ätit som jag gjort förut så hade jag varit tvungen att äta mer och oftare, på grund av att kolhydraterna får blodsockret att dyka som ett spjut i backen efter en timme. Nu måste jag istället känna efter om jag verkligen ens är hungrig efter flera timmar. :shock:

Tror du mig inte? Prova en vecka så får du se. Jag vet ingen som provat som inte tycker att det är helt fantastiskt. Men fuskar man med kolhydraterna så är det fullständigt katastrofalt och det blir raka motsatsen.

Teori: http://en.wikipedia.org/wiki/Low_carb
Belägg: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=805411

"De som åt en lågkolhydratdiet gick ned mest i vikt och de som åt fettsnålt gick ned minst i vikt."

"De personer som åt en lågkolhydratdiet, med mycket fett, sänkte dessutom sina blodfetter mycket mer än de som åt fettsnålt, och de fick bättre kolesterolvärden."

"Den metod i studien som var minst effektiv mot övervikt och som hade sämst effekter på blodvärdena var den fettsnåla dieten. Den följde i princip Livsmedelsverkets rekommendation att inte mer än en tredjedel av energin i maten ska komma från fett."

Livsmedelsverket har uppenbarligen noll koll. Undrar vad de gör där egentligen. Gissar?
Senast redigerad av Makten den ons 13 aug 2008, 13:30, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Makten skrev:Jag har under det senaste halvåret haft en ganska trevlig aha-upplevelse:

Ät mer fett så blir du smal.

Nej, jag skämtar inte. Detta är faktiskt färska rön från en jädra massa hälsoinstitut och forskare. Problemet är att folk inte tror på det för att de fått inbankat i huvudet att det är fett man blir fet av. Uppenbarligen är det helt åt helvete fel. Det är kolhydrater som gör en fet, eftersom det får blodsockret att åka jojo.
Jag har aldrig haft några viktproblem, men sedan jag dragit ner på kolhydraterna och upp på fettet så har jag helt smärtfritt gått ner från 85 till 75 kilo. Jag har nästan inget fett alls på kroppen numera.
Det trevligaste av allt är att man kan äta godare och må bättre. Man blir helt enkelt inte hungrig lika ofta, så man kan äta hur mycket man vill, bara det är väldigt lite kolhydrater.
Såhär såg mina måltider ut igår:

09:15 - Två ägg och en tjock skiva kassler (NOLL kolhydrater i princip).
12:00 - En avocado med olivolja och vinäger.
16:00 - Två mycket tunna mackor med TJOCKT med smör, ost och skinka.
19:00 - Tre pannbiffar och en potatis (liten).
22:00 - En näve jordnötter.

Hade jag ätit som jag gjort förut så hade jag varit tvungen att äta mer och oftare, på grund av att kolhydraterna får blodsockret att dyka som ett spjut i backen efter en timme. Nu måste jag istället känna efter om jag verkligen ens är hungrig efter flera timmar. :shock:

Tror du mig inte? Prova en vecka så får du se. Jag vet ingen som provat som inte tycker att det är helt fantastiskt. Men fuskar man med kolhydraterna så är det fullständigt katastrofalt och det blir raka motsatsen.

Teori: http://en.wikipedia.org/wiki/Low_carb
Det här är något jag hört från flera människor.. men även de som förkastar det totalt.. tror att det kan passa många.. men kanske inte alla.. det är nog flera faktorer som spelar in om man ska må bra på en low carb metod.. (jag gissar bara... då jag vet att man inte kan helt leva på en GI-metod tex.. inte i längden.. )
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Liten skrev:Det här är något jag hört från flera människor.. men även de som förkastar det totalt.. tror att det kan passa många.. men kanske inte alla.. det är nog flera faktorer som spelar in om man ska må bra på en low carb metod.. (jag gissar bara... då jag vet att man inte kan helt leva på en GI-metod tex.. inte i längden.. )
Vet du någon som provat som förkastar den?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Makten skrev:
Liten skrev:Det här är något jag hört från flera människor.. men även de som förkastar det totalt.. tror att det kan passa många.. men kanske inte alla.. det är nog flera faktorer som spelar in om man ska må bra på en low carb metod.. (jag gissar bara... då jag vet att man inte kan helt leva på en GI-metod tex.. inte i längden.. )
Vet du någon som provat som förkastar den?
Nope.. lite därav min reservation.. de som förkastar den har tex andra bekymmer.. som diabetes etc... Vilket jag förstår ska bli hjälpt av en low carb kosthållning iof.... men nej.. ingen som följt det fullt ut.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Makten: Jag gratulerar dig verkligen till att ha hittat en metod som funkar för dig, men den där menyn -

09:15 - Två ägg och en tjock skiva kassler (NOLL kolhydrater i princip).
12:00 - En avocado med olivolja och vinäger.
16:00 - Två mycket tunna mackor med TJOCKT med smör, ost och skinka.
19:00 - Tre pannbiffar och en potatis (liten).
22:00 - En näve jordnötter.


- låter förskräckligt tråkig att äta och det skulle jag aldrig stå ut med.
Jag vill äta riktiga måltider och njuta av att äta även om jag för den sakens skull äter nyttigt. Att äta enbart med syfte att få i sig "rätt" saker är inget jag skulle palla att göra.
Men som sagt, schysst att du är nöjd!

Sen det där med jordnötterna på kvällskvisten kan jag väl däremot tänka mig att gå med på...
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Makten skrev:
Liten skrev:Det här är något jag hört från flera människor.. men även de som förkastar det totalt.. tror att det kan passa många.. men kanske inte alla.. det är nog flera faktorer som spelar in om man ska må bra på en low carb metod.. (jag gissar bara... då jag vet att man inte kan helt leva på en GI-metod tex.. inte i längden.. )
Vet du någon som provat som förkastar den?
Min kollegas galla la av... Det KAN såklart ha några andra orsaker, men det var när han körde GI fullt ut i alla fall och han hade inte haft problem innan.
Däremot har ju alla jag känner som kört den gått ner i vikt (även gall-mannen) så på så sätt funkar det säkert. Men mina invändningar har jag ju redan gett luft för ovan.
Skriv svar