Fixa iordning forumet!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Fixa iordning forumet!

Inlägg av FreCKo »

Började rabbla på lite under t-shirttråden så jag startar en ny.

Här är problemet: Forumet växer men servern hänger inte med. Vi behöver fixa som FAN för att få ordning på forumet... Ta forumet från sandlådestadiet och in i åtminstånde mellanstadiet om ni förstår.

Så, här är det som jag tycker ska fixas:

Byte av server till en som vi kan ha i en 3-4 år iaf

Uppdatera den grafiska profilen (logotyp, färgschema, typsnitt osv)

Merchandise (t-shirts, plektrum och sånt skit)

Uppdatera trådarna, behövs nog mer olika än "basar", "förstärkare" och så... Lite mer inriktat och mindre allmänt. Kanske en dedikerad frågetråd?

Fixa iordning olika VIP-medlemskap. Nu har vi ett sorts, vilket är bra, men sen i framtiden kanske man vill ha typ guld-silver-brons där man får olika privelegier beroende på hur mycket man donerar? Typ 100 per kvartal för brons, 200 per kvartal för silver och 300 per kvartal för guld...



Hur som helst! Jag har varken tid eller kunskapen att fixa det här (jag har börjat jobba på heltid, så dagarna går åt till att jobba nu för tiden :( ), däremot så vet jag att det finns många pratabasare som skulle kunna fixa det här som kanske inte har ett nio-till-fem-jobb utan kan sitta en timma eller två några förmiddagar i veckan och fixa det här.

Det jag egentligen vill säga är: Vilka signar upp till att fixa iordning forumet? Jag tror att vi kommer behöva åtminstånde tre pers, och då är inte Semborg inräknad... Behöver vi dra in stålar till det här så får alla som vill bidra med en hundring var. Är vi 200 medlemmar så kan vi få 20 000 spänn... Är vi 20 medlemmar som bidrar så är det 2 000 spänn. Det borde vara tillräckligt.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Personligen så tycker jag nog att det bara är lagget och ev. url som skulle behöva fixas.
Resten är jag ganska nöjd med.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Personligen så tycker jag nog att det bara är lagget och ev. url som skulle behöva fixas.
Resten är jag ganska nöjd med.
Jo visst, egentligen är det bara det som behöver fixas... Men jag tänkte att om man ska göra något så borde man göra ALLT på en gång, fixa en logga, kanske ändra färgschema och typsnitt (om man så vill)... Detta i samband med ett eventuellt serverbyte/uppgradering, och då kan man ju lansera dom där t-shirtsen som det snackats om :P

Fast prio nr 1 är ju att forumet ska uppgraderas så att det klarar av massa användare och data som skickas, det är ju inget fel på varken färgen eller typsnittet...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Re: Fixa iordning forumet!

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:Började rabbla på lite under t-shirttråden så jag startar en ny.

Här är problemet: Forumet växer men servern hänger inte med. Vi behöver fixa som FAN för att få ordning på forumet... Ta forumet från sandlådestadiet och in i åtminstånde mellanstadiet om ni förstår.

Så, här är det som jag tycker ska fixas:

Byte av server till en som vi kan ha i en 3-4 år iaf

Uppdatera den grafiska profilen (logotyp, färgschema, typsnitt osv)

Merchandise (t-shirts, plektrum och sånt skit)

Uppdatera trådarna, behövs nog mer olika än "basar", "förstärkare" och så... Lite mer inriktat och mindre allmänt. Kanske en dedikerad frågetråd?

Fixa iordning olika VIP-medlemskap. Nu har vi ett sorts, vilket är bra, men sen i framtiden kanske man vill ha typ guld-silver-brons där man får olika privelegier beroende på hur mycket man donerar? Typ 100 per kvartal för brons, 200 per kvartal för silver och 300 per kvartal för guld...



Hur som helst! Jag har varken tid eller kunskapen att fixa det här (jag har börjat jobba på heltid, så dagarna går åt till att jobba nu för tiden :( ), däremot så vet jag att det finns många pratabasare som skulle kunna fixa det här som kanske inte har ett nio-till-fem-jobb utan kan sitta en timma eller två några förmiddagar i veckan och fixa det här.

Det jag egentligen vill säga är: Vilka signar upp till att fixa iordning forumet? Jag tror att vi kommer behöva åtminstånde tre pers, och då är inte Semborg inräknad... Behöver vi dra in stålar till det här så får alla som vill bidra med en hundring var. Är vi 200 medlemmar så kan vi få 20 000 spänn... Är vi 20 medlemmar som bidrar så är det 2 000 spänn. Det borde vara tillräckligt.
Lugn. Så farligt är det inte. Så länge det fungerar så är jag nöjd. Plektrum kan nog knappast göra saken bättre. Oftast så funkar det ju faktiskt. Sedan är det ju faktiskt så att det viktigaste på denna sajt är det som medlemmarna skriver. Inga nya fräcka loggor kommer att påverka den saken. Sedan undrar jag vad du skall med en massa nya trådar till. Vi snackar ju faktiskt uteslutande om basar här så fler trådar behövs inte. Har du ett ämne som inte passar in under någonstans så har du ju Övrigt och Off topic. Sammanfattningsvis: Fixa gärna buggar och hastighet, låt det andra vara.


Plektrum???
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Fixa iordning forumet!

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Lugn. Så farligt är det inte. Så länge det fungerar så är jag nöjd. Plektrum kan nog knappast göra saken bättre. Oftast så funkar det ju faktiskt. Sedan är det ju faktiskt så att det viktigaste på denna sajt är det som medlemmarna skriver. Inga nya fräcka loggor kommer att påverka den saken. Sedan undrar jag vad du skall med en massa nya trådar till. Vi snackar ju faktiskt uteslutande om basar här så fler trådar behövs inte. Har du ett ämne som inte passar in under någonstans så har du ju Övrigt och Off topic. Sammanfattningsvis: Fixa gärna buggar och hastighet, låt det andra vara.


Plektrum???
Grejen är att det till 75-80% funkar riktigt bra, men dom sista 20% är det riktigt segt. Om vi struntar i allt mitt skitsnack om logotyper och liknande, att uppgradera forumets server skulle knappast vara så dyrt och tidskrävande att det inte är värt det. Sen om vi hade en eller två admins/moderatorer tror jag bara skulle göra saken bra, men isf ska man ha två stycken som är kolugna och tänker rationellt osv... Detta för att kunna hålla koll på forumet när det väl blir så att vi blir så stora att rötäggen kommer krypandes, och för att kunna ha mer än bara Semborg att vända sig till så fort något händer/man har frågor.

Och anledningen till att jag ville ha en logotyp eller något typsnitt var för att jag vill ha en sjysst pratabas t-shirt, inget tält med times new roman på :P

Okej, plektrum var kanske lite väl overkill :oops: När jag sitter på jobbet och jobbar samtidigt som jag postar här så kan det ibland bli så att jag skriver innan jag tänker... I'm only human! Jag kan inte göra fler saker samtidigt! :cry:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Moderatorer? NEJ TACK!!! Då blir det som på vissa sajter där man inte kan skriva en enda mening som är off topic utan att moderatorerna börjar radera inlägg, skicka varningar och vara trista i största allmänhet. Pratabas fördel är ju att det inte bråkas särskilt mycket och när det väl tjafsas så är det ju sällan värre att att jag och Blackparkas tjatar om vem som har bäst bas. Eller jag och Marcbass. Eller jag och Califen. Det behövs med andra ord inga moderatorer, det räcker att stänga av mig...
Sedan tycker jag inte att det är fel alls när en tråd ändrar riktning, börjar handla om något helt annat och sedan hittar tillbaks igen. Mer levande än på många andra sajter.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes som moderator kanske?

Skämt å sido, några forumpoliser behövs inte för den skull problemet är ju om det fortsätter att växa. Sköter forumet sig själv? Måste det till fler? I så fall vem?

http://www.Rockabillybass.com startade som de flesta forum ideellt för några år sedan och har svällt hela tiden. Grundarna av det forumet valde att hoppa av till slut för att dom inte orkade med att driva det. Lösningen blev några kommersiella moderatorer och det blev livliga diskussioner ang. detta givetvis. Med facit i hand så har forumet inte ändrats till det sämre, tvärtom är det riktigt bra att ha återförsäljare och instrumentmakare med som kan ge tips m.m. Bara det tydligt framgår att dom representerar ett företag! Det viktiga är ju att dom inte tar över forumet.

Basrelaterad sponsring kör man också med, kanske kan vara en lösning om nån som säljer basprylar är intresserad?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Som framskymtat tidigare så har jag idéer och konkreta grejer för att gå vidare, (Semborg inkluderad), men tyvärr har projektet dragit ut på tiden och det fattas några prylar för att allt ska falla på plats, men jag hoppas och tror att vi skall kunna få till en lösning som tar vårt forumet ett rejält snäpp fram ytterligare utan att vi ska behöva förlora allt det bra vi redan har.
Jag ska försöka samla ihop, först och främst min egen energi och sedan ett par pusselbitar till och sedan återkomma med ett koncept.
Det innefattar ny server, nya tjänster och massor med mer information...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes, du missuppfattar mig med moderatorer, eller det kanske är admins jag är ute efter? Att man går OT och så är ju helt okej, börjar man gå till personangrepp så ska man ju få en varning, oavsett om det gäller IRL eller internet... Men jag menar mer två personer som kan hjälpa till att hålla ordning på forumet, och då syftar jag främst på fixa småbuggar, sköta rensning, göra stickys och sånt... Än så länge är det inget jättebehov av det, men som sagt, när vi väl blir så stora så att rötäggen kommer krypandes och vi har mycket inlägg och så skrivandes varje dag så kommer det nog behövas en eller två till som kan hjälpa till att hålla ordning...

200071: Får man fråga vad för idéer och planer?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

FreCKo skrev:
200071: Får man fråga vad för idéer och planer?
Jo det får du, men jag kommer inte svara riktigt ännu. :wink:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

200071 skrev:
FreCKo skrev:
200071: Får man fråga vad för idéer och planer?
Jo det får du, men jag kommer inte svara riktigt ännu. :wink:
Kan du inte koda en lapp och skicka med baskroppen? :P Förresten, gör mig en tjänst när den kommer: Kolla om den är fyrsträngad eller femsträngad... :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Johannes skrev:Moderatorer? NEJ TACK!!! Då blir det som på vissa sajter där man inte kan skriva en enda mening som är off topic utan att moderatorerna börjar radera inlägg, skicka varningar och vara trista i största allmänhet. Pratabas fördel är ju att det inte bråkas särskilt mycket och när det väl tjafsas så är det ju sällan värre att att jag och Blackparkas tjatar om vem som har bäst bas. Eller jag och Marcbass. Eller jag och Califen. Det behövs med andra ord inga moderatorer, det räcker att stänga av mig...
Hahaha!
Detta måste vara ett av de roligaste inläggen på länge! :lol: :lol:

Som jag skrev i T-shirt tråden så tycker jag att enda kravet man skulle kunna ställa på Semborg är som moderator men å andra sidan funkar det bra här. Nu förstår jag varför! :lol:

Jag vill inte heller att någon ska sitta och flytta om och ta bort men det hade kanske varit bra om han syntes till lite oftare än nu. Givetvis är det ju en fråga om tid också och vem har den!? :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag motsätter mig också moderatorer. Är med på ett tv-spelsforum för tillfället. Moderatorerna där är riktiga surpittar. Det är ju i offtopicutsvävningarna i trådarna man får känna av lite av de andras personlighet.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Svarte_Jack skrev:Jag motsätter mig också moderatorer. Är med på ett tv-spelsforum för tillfället. Moderatorerna där är riktiga surpittar. Det är ju i offtopicutsvävningarna i trådarna man får känna av lite av de andras personlighet.
Sen så behöver ju inte moderatorerna bara klaga på att man går OT... Som sagt, dom kan hjälpa till med att underhålla forumet helt enkelt, vare sig det gäller tillsägningar när man går till personangrepp, göra lite uppdateringar av forumet, avlasta Semborg lite uppgifter som gör att det kan utvecklas snabbare och bättre.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jo. Skulle läst ditt svar till Johannes mer noggrant. Ber om ursäkt. På ett annat forum jag var med på så utsåg ju han som ägde hela happarajset några av de medlemmarna han tyckte verkade mest rediga till nån form av admins. Kanske en bra idé?
gäst

Inlägg av gäst »

Svarte_Jack skrev: Det är ju i offtopicutsvävningarna i trådarna man får känna av lite av de andras personlighet.
WORD ! ! !
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
Svarte_Jack skrev: Det är ju i offtopicutsvävningarna i trådarna man får känna av lite av de andras personlighet.
WORD ! ! !
Håller med.

Men sen är det ju inte sagt att dessa admins ens behöver hålla på med varningar el. dylikt iofs.

Tycker charmen med detta forum till viss del grundar sig på att vi faktiskt FÅR bli sura på varandra och det blir verbala slagsmål ibland.

Det och det faktum att vi har möjlighet att sväva OT i varenda topic, vilket är till en dels förtret förstås, men inte tycker jag det verkar som att så många klagar.


Tycker vi behåller den anarki vi har. Är inte så stort fan av anarki i vanliga fall men.... här funkar det bra :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Min allmänna uppfattning utan direkt anknytning till någon föregående talare:Bara det funkar är jag nöjd. En utveckling i den riktning som 200071 och Semborg skissar på är ju alltid välkommet, men flashigt behöver det inte vara. Jag föredrar stilrent. Omodererat naturligtvis. Trollfasoner blir bara kvar om man släpper in flera och reagerar på dem. Dessa bör således ignoreras helt så försvinner de med största sannolikhet. Blir det däremot trolldagis får kanske Admin börja radera. Off topic i trådarna är för mig ok och behöver inte modereras. Det är upp till trådskaparen att bestämma och säger denne ifrån skall det respekteras.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Svarte_Jack skrev:Jo. Skulle läst ditt svar till Johannes mer noggrant. Ber om ursäkt. På ett annat forum jag var med på så utsåg ju han som ägde hela happarajset några av de medlemmarna han tyckte verkade mest rediga till nån form av admins. Kanske en bra idé?
exakt min tanke, sen sa Danne mycket smart också.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Som 20071 nämt finns det mycket fina grejer på gång som ni alla kommer uppskatta högt.

Beroende hur lång tid det kommer ta att nå resultat med det projektet funderar jag på att flytta forumet i ett mellansteg först. Till en stabil server utan krångel och reklam + nytt domän.

Tills vidare får ni helt enkelt njuta av vad som finns och vad som fungerar.

Om ni har synpunkter eller förslag på forumets struktur får ni gärna posta förslag under forumet synpunkter/ideér.
Musik är oändlig
Skriv svar